رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان مریوان گفت: وظیفه اصلی سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی به گزارشات تخلفات بازار و قاچاق کالا و ارز است.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، اداره تعزیرات حکومتی است که زمان تأسیس آن به سال ۱۳۶۷ باز می‌گردد و براساس ماده قانونی تشکیل نظارت بر بازار و عملکرد به پایش بازار می‌باشد. وظیفه اصلی اداره تعزیرات رسیدگی به پرونده‌های متشکله از ناحیه ارگان‌های تنظیم بازار است. منتها به دستور ریاست محترم سازمان و مدیر کل محترم تعزیرات در شهرهایی از کشور جهت کمک به تنظیم بازار و ستاد تنظیم بازار در گشت‌ها حضور پیدا می‌نماید.

در زمان اجرای اصلاح یارانه‌ها در کشور که به تحول بزرگ اقتصادی در کشور معروف شده است، لزوم «نظارت بر بازار» بار دیگر خودنمایی می‌کند تا دست محتکرین و گران فروشان از سفره مردم کوتاه شود، اما متاسفانه در این مقطع حساس جای خالی اقدامات و نظارت سازمان تعزیرات حکومتی بر بازار مشهود است.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر با شهرام خسروی رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان مریوان در خصوص جزئیات رسیدگی به تخلفات اصناف شهرستان مریوان مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه می‌خوانید؛

لطفا در خصوص وظایف و نقش تعزیرات توضیح دهید؟

نقش تعزیرات به واسطه یک نقش همکار و بازویی است که در خدمت ستاد تنظیم بازار شهرستان‌ها می‌باشد نه فقط مریوان، حالا شاید تعزیرات در بعضی از شهرها کمتر یا در بعضی از شهرها بیشتر نمود پیدا کند.

خوشبختانه توانسته‌ایم هماهنگی و تعامل خوبی با نهادهای تنظیم بازار داشته باشیم و در سطح جامعه بازرسی هایی متعدد داریم و در پرونده‌های متشکله، برخورد قاطعانه گواه این امر است، رسالت کار تعزیرات فقط رسیدگی می‌باشد و در چند شاخه داخل بازار حضور داریم. از روزی که در خدمت مردم شریف مریوان هستم این گشت‌ها را وسعت داده‌ایم، زمان و تعداد گشت‌ها را زیادتر نموده‌ایم ولی با وجود کمبود نیروی بازرس توانسته‌ایم صنوف های متخلف را پوشش دهیم.

یکی از وظایف تعزیرات نظارت بر تنظیم بازار، قیمتهای داخل بازار می‌باشد که عده معدودی از کسبه که به دنبال سوءاستفاده از بازار و مردم هستند نتوانند به راحتی اقدام به گران‌فروشی کم فروشی یا تقلب نمایند.

موضوع دیگر بحث بهداشتی است که شخصاً مسأله بهداشتی بعنوان یکی از رکن های اصلی کار است و همیشه به تمام مردم شریف مریوان گفته‌ایم و خواهش کرده‌ایم که هر وقت گزارشی داشتید از نظر بهداشتی، تقلب بهداشتی است حتما به ما گزارش بدهید. چون بهداشت، سلامت و امنیت غذایی برای ما حائز اهمیت می‌باشد و در واقعیت اگر خدایی نکرده کسی بخواهد به بهداشت، سلامت و امنیت غذایی مردم بازی نماید دستگاه تنظیم بازار به شدت با آن شخص برخورد خواهد کرد و همچنان منتظر گزارش‌های مردمی در خصوص تقلبات بهداشتی صنوف هستیم.

یکی از ارکان دیگر تعزیرات مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌باشد که روزانه در این مورد پرونده داریم و رسیدگی می‌نماییم. ولی تمرکز ما بیشتر روی بازار است، چون قاچاق را یک عده خاصی انجام میدهند و جامعه هدف آن قشر خاصی هستند ولی جامعه هدف بازار آحاد مردم جامعه هستند و تمام تلاش ما و نظام جمهوری اسلامی حفظ امنیت و سلامت غذایی، سلامت بازار مردم و به خاطر مردم در هنگام خرید و با رفتن به بازار می‌باشد.

لطفا در خصوص فعالیت خود توضیح دهید؟

اوایل نوروز بحث آجیل، مواد غذایی و پوشاک و در فصل تابستان کلاس‌های فوق برنامه تابستانی آموزشگاه‌ها و استخرهای اماکن ورزشی و در فصل پاییز آژانس‌ها، سرویس‌های مدارس و در فصل زمستان غذاهای فست فودها، رستوران‌ها، اغذیه ها، هتل‌ها، اماکن و در فصل بهار هم بوم گردیها، هتل‌ها را نظارت داریم.

هر چند نیروی بازرس کمی داریم ولی با شرافت و صداقت تلاش می‌نماییم و خدا را شاکریم که تا این لحظه توانسته‌ایم رضایت مردم را جلب نماییم و ان شاءا… خداوند متعال کمک نماید که هم بتوانیم در خدمت مردم باشیم و هم شرمنده مردم نشویم و در کارمان هم کم‌فروشی نکرده باشیم.

از ابتدای امسال چند پرونده تخلفات کم‌فروشی، گرانفروشی و … داشته‌اید؟

از ابتدای سال ۱۴۰۲ با همکاری بازرس‌های بهداشت در این زمینه بالغ بر ۹۸ پرونده صنفی وجود داشته است، از طرفی بهداشت مردم مریوان خوب است ولی تشکیل ۹۸ پرونده هم کم نیست اکثر تخلفات شهر مریوان به صنف‌ها برمی‌گردد و بخاطر عدم درج قیمت می‌باشد.

دروازه تخلفات یک واحد صنفی نداشتن قیمت آن واحد صنفی است و حدود ۱۸۷ پرونده صنفی در مریوان می‌باشد که این تعداد پرونده با توجه به حدود ۶ هزار واحد صنفی در سطح شهرستان کم است. متاسفانه شهرستان مریوان با کمبود نیروی بازرس مواجه است و به اندازه تنظیم بازار هدف تخلفات وسعت پیدا کرده و نتوانسته‌ایم در همین سطح تخلفات بازار هدف را بیشتر در بازار هدف تمرکز نموده‌ایم.

صنوفی که هدف و احاد جامعه و با غذای مردم سروکار دارد مثل نانوایی‌ها، قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها است و بیشتر در این موارد تمرکز داریم و در این راستا بازرس تشکیل پرونده داده و تا به امروز تشکیل پرونده نهایتاً بعد ۴۸ ساعت منتج به صدور حکم قضایی شده است.

چه تعداد پرونده مختومه شده داشته‌اید؟

تا به امروز هیچ پرونده‌ای نمانده است یعنی چیزی حدود ۲۷۰ پرونده تخلف صنفی بهداشتی و ۵۵۷ پرونده قاچاق داشته‌ایم که غیر از ۹ پرونده قاچاق تمام پرونده تا به امروز مختومه شده‌اند.

الان پرونده باز دارید؟

خیر، امروز اگر گشت برویم احتمالا تخلف واحد صنفی خبازی داشته باشیم تشکیل پرونده خواهد شد و حتما برخورد قاطع می‌شود و البته در دستور کارهایمان کمتر جریمه هست بیشتر پلمب واحد صنفی می‌باشد چون حقیقتاً پلمب و نصب بنر به نظرم بازخورد خوبی دارد و یک واحد صنفی را خصوصاً داخل شهر مریوان بیشتر تهدید می‌کند. چند روزی که پلمب نماییم واحد صنفی حتماً به خودش می‌اید. متاسفانه جریمه به گونه‌ای شده طرف میگوید من که تخلف می‌کنم جریمه‌ها را پرداخت و جبران می‌کنم (یعنی مجدداً به تخلف ادامه می‌دهم، به نظر بنده بهترین برخورد داخل شهر مریوان پلمب است.

سنگین‌ترین پرونده‌ایی که داشته‌اید جریمه آن چقدر و در چه مورد بوده است؟

پرونده صنفی جرایم متناوبی داشته است چون آمار آن مشخص نیست چه جرایم و کدام پرونده بوده است، ولی بیشتر پرونده قاچاق جرایم سنگینی دارند حداقل پرونده‌ای که باز هست جریمه آن حدود ۳۰۰ میلیارد ریال است.

میزان بازدارندگی کارهای انجام شده در مورد گرانفروشی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خدمت شما عرض نمایم امسال برای ماه رمضان گشت ویژه داشته‌ايم برای بحث زلوبیا و بامیه و برای اولین بار یک نقص مصوب برای کل شهرستان بود یعنی تنها شهرستانی بودیم که توانستیم قیمت زلوبیا و بامیه را به همان قیمتی که مصوب کرده‌ایم به دست مردم برسانیم و اجازه ندهیم واحد صنفی که بهداشت آن ضعیف است زیرزمینی تولید کند و نیز برای دست فروشان واحدهایی را جمع‌آوری نمودیم.

کسی که قصدش تخلف باشد تخلف خود را انجام میدهد و ما هم نمیتوانیم روی هر واحد صنفی یک بازرس داشته باشیم ولی به وجدان آن کاسب برمیگردد و خدا را شکر شهر مریوان بازدارندگی خوبی داشته است تنها ۱۰ درصد صنف متخلف هستند که حتی با آن چند درصد متخلفین برخورد کرده‌ايم.

مهمترین پرونده‌ها از لحاظ مجازات نقدی، ضمانت‌های قانونی اجرایی در خصوص چی بوده است؟

در واقع بحث تخلف صنفی، بهداشتی و قاچاق بوده است که بیشتر این پرونده‌ها از لحاظ مالی تخلفات گسترده‌تری داشته‌اند

فعالیت گشت نظارتی به چه صورتی می‌باشد؟

داخل شهر گشت مشترک داریم و اتحادیه‌ها را مجاب کرده‌ایم که خود آنها بازرسی داشته باشند. از واحدهای تحت امر خود چنانچه واحد صنفی تخلفی داشت به ما ارجاع میدهند که رسیدگی نماییم ولی گشت مشترک ما در هفته سه روز است چون حقیقتاً نمیرسیم، نیروی بازرس کم داریم ولی جامعه هدف را بیشتر پوشش میدهیم مثلاً یک برنامه ماهیانه را تنظیم می‌نماییم و واحدهای صنفی که بیشتر هدف بازار است با همکارهای بازرسی و نماینده‌های تعزیرات که داخل شهر هستند با گزارش پرونده‌هایی که برای ما ارجاع داده می‌شوند نهایتاً ظرف ۴۸ ساعت رسیدگی و مختومه می‌شوند.