منش پهلوانی در ورزش جایگاه بسیار ارزنده و قدیمی دارد و در آموزه‌های دینی به آن سفارش شده است.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر»، عصر امروز مراسمی به مناسبت هفته پهلوانی با حضور معاون هماهنگ‌کننده سپاه، پیشکسوتان و مربیان رشته پهلوانی در باشگاه باستانی بهاران مریوان برگزار شد و سرهنگ منصور لطیفی معاون هماهنگ‌کننده سپاه مریوان در این مراسم خاطرنشان کرد: منش پهلوانی در ورزش جایگاه بسیار ارزنده و قدیمی دارد و در آموزه‌های دینی به آن سفارش شده است همان‌گونه که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و بزرگان دین از جمله حضرت امیرالمؤمنین (ع) اسوه منش و پهلوانی بودند.

 

 

معاون هماهنگ‌کننده سپاه مریوان بیان کرد: ورزش‌هایی که برای تزکیه نفس هستند باعث می‌شوند که افراد جوان علی‌الخصوص نوجوان‌ها و جوان‌هایی که به ورزش روی می‌آورند با تزکیه نفس وارد کارهای ورزشی بشوند و نیز سبب موفقیت افراد در تداوم کارهای خود در جامعه شود.

 

 

وی گفت: اگر بتوانیم ورزش را با سجایای اخلاقی عجین کنیم با منش‌های پهلوانی نه‌تنها در رقابت‌هایی که بین ورزشکاران به وجود می‌آید تنشی ایجاد نمی‌شود بلکه باعث جو دوستی در میان آن‌ها می‌شود و از طرف دیگر منش پهلوانی سبب گرایش جوان‌ها به ورزش‌هایی که برای جامعه مسبب خیر و صلاح هستند زیادتر شود.

لطیفی اظهار کرد: کسانی که در جهت اجرای ورزش‌های پهلوانی، ورزش‌هایی که منش و مرام و سجایای اخلاقی که دین و فرهنگ آن‌ها را سفارش کرده‌اند به ما ارائه بدهند حمایت خواهند شد.

 

وی در پایان گفت: امید است که بسیج ورزشکاران شهرستان مریوان با کمک به افرادی که در این راستا قدم برمی‌دارند باعث نمود بیشتر سجایای اخلاقی در جامعه ورزشی شوند.

 

 

مریوان تنها شهر کشور است که زورخانه ندارد و نیازمند حمایت است

فرزاد خالدی مربی و دبیر هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای مریوان در ادامه مراسم اظهار کرد: ورزشکاران با نوای گرم مرشد اجرای زیبایی داشتند و نیز مسئولین بسیج ورزشکاران و تربیت‌بدنی شهرستان در این محفل حضور یافتند.

مربی و دبیر هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای مریوان بیان داشت: در این ورزشگاه حدود ۳۰ نفر در هفته و ۲۰ نفر نونهال فعالیت دارند که تمرینات آنان به‌صورت ۳ روز در هفته یعنی روزهای فرد از ساعت ۱۹ الی ۲۱ شب است.

 

 

وی گفت: افرادی که علاقه‌مند به رشته زورخانه پهلوانی هستند می‌توانند قبل از ثبت‌نام در این رشته به ورزشگاه مراجعه نمایند و فعالیت این رشته را از نزدیک ببینند و گفتنی است که در طول روزهای هفته ابتدا آموزش داده می‌شود و بعد از آشنایی با این رشته می‌توانند در تمرینات عمومی آن شرکت داشته باشند.

 

 

خالدی اذعان کرد: شهرستان مریوان با جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر به‌احتمال تنها شهر کشور است که زورخانه ندارد و صاحب زورخانه نیست و حال حاضر شهرهای کوچکی مانند سروآباد، دهگلان حتی روستاهایی مانند زرینه در استان کردستان صاحب زورخانه هستند.

وی در پایان گفت: اگر چه در شهرستان مریوان مکان زورخانه وجود ندارد اما حدود ده سال است که قهرمانی کشور را از آن خود نموده است ولی متأسفانه تاکنون همتی برای احداث زورخانه و تجهیزات آن در این شهرستان نشده است هر چند که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در ترویج و پیشرفت این رشته تأکید فراوانی داشته‌اند و انتظار حمایت از مسئولین ذی‌ربط است.

شایان‌ذکر است در خاتمه مراسم از پیشکسوتان و مربیان رشته پهلوانی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.