ورودی هر شهری نقش مهمی در جذب گردشگر دارد؛ اما شهر مریوان به‌عنوان نگین غرب کشور متأسفانه ورودی آن انباشتی از زباله است که خاطر هر مسافر و گردشگری را مکدر می‌کند.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، ورودی شهرها به‌عنوان تابلو اعلانات هر شهری نقش بسزایی در نگاه اول گردشگران یا مسافران ایفا می‌نماید و موضوع بسیار مهم و غیرقابل‌انکار است بدین جهت در بیشتر شهرهای دنیا این موضوع موردتوجه مهندسان شهرسازی است.

 

اهمیت ورودی‌های هر شهری به‌قدری است که فضای درون آن شهر را برای مسافران به نمایش می‌گذارد که ناخودآگاه دچار قضاوت‌های درونی می‌کند.

 

انباشت زباله در ورودی شهرها یکی از معضلاتی است که به جز اینکه حوزه شهری را آزار داده؛ بلکه کام محیط‌زیستی‌ها را تلخ کرده است.

 

امروز شاهد هستیم که ورودی شهر مریوان نه دارای المان زیبا و نه فضای دلنشینی دارد علاوه بر اینکه در این مسیر وجود نخاله‌های ساختمانی و تلی از زباله است و مغازه‌های مکانیکی، جلوبندی و تعمیرات خودرو بدون هیچ پارک یا المان شهری انگار جاده جدید مریوان یک‌شبه ساخته شده که هیچ تمهیداتی مانند پارک و غیره را ندارد.

یک شهروند ساکن ورودی شهر مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کوردتودی گفت: ورودی مریوان از سمت سنندج را در خور شأن این شهر توریستی نمی‌داند و وجود زباله و نخاله در ورودی شهر را از جمله معایب ورودی شهر و عدم جذب مسافر و گردشگر اعلام می‌کند.

 

او می‌گوید: وضعیت ورودی شهر مریوان به‌قدری نابسامان است که تردد ماشین‌ها در فصل تابستان باعث ایجاد گردوغبار و در فصل زمستان به دلیل بارش باران و برف موجب گل‌ولای می‌شود که خاطر هر مسافر و شهروندی را می‌آزارد.

 

این شهروند گفت: از وقتی که جاده جدید مریوان سنندج افتتاح شده زندگی این اهالی از دست سروصدا و گردوخاک شبانه ماشین سنگین‌ها حرام شده است.

 

این شهروند از درخواست خود می‌گوید: از فرمانداری و مسئولان زیر ربط تقاضامندیم که چاره‌ای برای معضل ترافیک شدید چندین‌ساعته ورودی شهر در روزهای غروب جمعه یعنی از بهشت مصطفی تا چهارراه موسک بیندیشند.

 

مسافر لرستانی در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر به نقل از پایگاه تحلیلی کردتودی گفت: بنده وقتی از سمت لرستان وارد شهر مریوان شدم باید بگویم که ورودی شهر واقعاً شایسته این شهر زیبا و مردم مهربان نیست بهتر این است که یک المان شهری در ورودی این شهر که در خور آن باشد ساخته شود.

او می‌گوید: متأسفانه ورودی شهر مریوان آسفالت مناسبی ندارد و بسیار ضعیف است باتوجه‌به اینکه رشته تخصصی بنده عمران است در خصوص تعریض جاده و گذر فضای مناسبی وجود دارد و می‌توانند جاده را تعریض نمایند.

این مسافر لرستانی گفت: تنها ایرادی که به ذهن بنده روی ورودی شهر مریوان وارد باشد همان بعد ورودی شهر است که واقعاً شایسته این شهر نیست وقتی که وارد ورودی این شهر می‌شوید انتظار دارید که یک شهر ویرانه را ببینید؛ ولی خدا را شکر از ورودی که رد می‌شوید می‌بینید شرایط خیلی بهتری، مردم بسیار مهربان، دوست‌داشتنی و مهمان‌نوازی دارد.

شهرداری مریوان در جهت ساماندهی ورودی شهر هیچ مشکلی ندارد

شعیب تاهو سرپرست اداره شهرداری مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اظهار داشت: موضوع ورودی شهر مریوان و وضعیت تأسف‌باری که از نظر بحث بهبود عبور و مرور و بسی گردوغبار ایجاد شده دارد به اطلاع همشهریان می‌رسانیم که شهرداری باتوجه‌به قراردادی که با شرکت طرف قرارداد دارد پیمانکار آن اطمینان سنگ‌فرشی ۱۱ هزار مترمربع را داده و درصورتی‌که موانعی سر راه نباشد قطعاً در این دو ماه کار را انجام خواهیم داد.

تاهو بیان کرد: این قول را به شهروندان مریوانی می‌دهیم که اگر اداره آب و فاضلاب این شهرستان مانع اجرای پروژه ساماندهی ورودی شهر نشود انشا الله طی دو ماه آینده این پروژه را تحویل همشهریان می‌دهیم.

وی افزود: اداره شهرداری مریوان بابت اجرای پروژه ورودی شهر هیچ مشکلی ندارد و فقط این موضوع جهت اطلاع به همشهریان بود که روشنگری شود و ان‌شاءالله اداره آب و فاضلاب شهری پای‌کار بیاید و بتوانیم حداقل خدمتی را در ورودی این شهرستان بنماییم.

آبفای مریوان برای اجرای پروژه ورودی شهری در انتظار تخصیص اعتبار است

نوید حیدری مدیر امور بهره‌برداری اداره آب و فاضلاب مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، خاطرنشان کرد: ورودی شهر مریوان حدفاصل میدان پیشمرگه مسلمان تا ایران‌خودرو که جزو تعهدات شهری و شهرداری مریوان است مقداری از پروژه‌ها به‌خاطر پروژه‌های ناتمام اداره آب و فاضلاب ناتمام است.

مدیر امور بهره‌برداری اداره آب و فاضلاب مریوان بیان کرد: حدود ۳۰ درصد از پروژه‌های آب و فاضلاب این شهرستان در این محدوده اجرایی شده است که نقشه، مشخصات و همه اطلاعات در اختیار شهرداری قرار گرفته و کارکردن این اداره در آن ۳۰ درصدی که اعلام شده بلامانع است.

وی افزود: نقشه برای ۷۰ درصد مابقی در قالب پروژه‌های اولویت‌دار تعریف شده و به اداره آب و فاضلاب استان کردستان ارجاع داده شده است و با قید فوریت اداره آب و فاضلاب شهرستان مریوان منتظر تخصیص وجه و اعتباراتی برای انجام این پروژه‌ها است که شهرداری مریوان بتواند این پروژه‌ها را اجرا نماید.