یکی دیگر از جلسات کارگروه اشتغال کردستان در حالی صبح امروز در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان سهم این دستگاه اجرایی در اشتغال را ۲۱ هزار نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۶ هزار از آن محقق شده است.

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، یکی دیگر از جلسات کارگروه اشتغال کردستان در حالی صبح امروز در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، که فرزاد پیشکاری؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در این جلسه اظهار داشت: سهم این دستگاه اجرایی در اشتغال ۲۱ هزار نفر است و تاکنون بیش از ۱۶ هزار از آن محقق شده است.

جذب سرمایه گذار در بخش‌های مختلف اقتصادی موجب رونق اشتغال است

نوری معاون اقتصادی استانداری کردستان نیز اظهار داشت: تاسیس مراکز آموزشی مشکل ما نیست بلکه مشکل اساسی عدم واحدهای تولیدی است که باید با بومی‌سازی بتوانیم به آن هدف اصلی که اتصال بین دانشگاه و واحدهای تولیدی برای ایجاد اشتغال دانشجویان است، باشیم.

وی ادامه داد: سالیان مختلف است که طرح ساماندهی مرزها داده می‌شود اما آنچه مهم است به بارنشستن این طرح‌ها است‌.

نوری تاکید کرد: لازم است همایش اتصال بین دانشگاه و تولید را با هدف ایجاد برندیگ برگزار شود تا ما این استان را به استان‌های همجوار در بحث تولیدات مختلف بشناسیم.

وی افزود: در راستای جذب سرمایه‌گذار توانسته‌ایم در اقلیم عراق و و روسیه کارهای خوبی انجام دهیم که باید د این امر بیش از هر وقتی اهتمام شود و دانش‌آموختگان را به این سمت‌و‌سو سوق داد.

کردستان به پایلوت صادرات فرش دستباف تبدیل می‌شود

وی در رابطه با اشتغال پایدار در کمیته امداد افزود: در ایجاد بازارچه‌های دائمی برای اشتغال فارغ التحصیلان باید کمک شود.

نوری بر لزوم حمایت بانک‌ها از واحد‌های تولیدی در بانه و گسترش فعالیت بانکی در این واحد‌ها تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون چند کارخانه تولید و مونتاژ لوازم خانگی در بانه مشغول فعالیت است که نیازمند شناساندن آن‌ها به استان‌های همجوار و کمک در این زمینه هستند.

وی از رفع موانع صادرات فرش دستباف در استان خبر داد و افزود: این امر زمینه صادرات و رونق تولید فرش را در استان فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: در حوزه ایجاد زیرساخت ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی از جمله واحد تولید قارچ در استان مدنظر است که با اولویت اشتغال خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد پیش خواهد رفت.

نوری افزود: شرکت کاریابی بین‌المللی که تنها شرکت دارای مجوز برای فعالیت در اقلیم کردستان را در آذربایجان غربی داریم که اعلام کرده آمادگی دارد ماهانه ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان و۱۵۰۰ نفر از سایر اقشار کردستان را برای اشتغال در اقلیم کردستان معرفی کند و اولویت ما انتقال دانش فنی، اشتغال فارغ التحصیلان با رعایت حفظ شأن در جنوب عراق و اقلیم کردستان عراق است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

حذف بیش از ۳ هزار کد رشته تحصیلی به دلیل نبود بازار کار

فکور رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان در ادامه این جلسه اظهار داشت: این دانشگاه بر اساس مصوبه دانشگاه عالی با هدف خلأ در دانشگاه‌های نظری در دو حوزه ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه نیاز اصلی کشور ما حل معضل بیکاری است گفت: در این دانشگاه رشته‌ها متناسب با مشاغل فعلی تدریس می‌شود.

فکور بیان داشت: در بهمن سال گذشته۳ هزار کد رشته تحصیلی حذف شد چرا که در بازار، شغلی برای آن یافت نمی‌شد.

وی افزود: دانشگاه باید با صنعت پیوند مناسب داشته باشد پس باید در همان حین ورود به دانشگاه شغل دانشجو در آینده را تضمین شود.

وی در ادامه به تسهیلات اشتغالزایی در تبصره ماده ۱۸ اشاره کرد و گفت: در کنار اینکه به بحث آموزش می پردازیم دغدغه این را هم خواهیم داشت که برای دانشجویان اعتباری اختصاص داده شود.

فکور به مهمترین طرح دانشگاه اشاره کرد و افزود: آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان یا طرح آباد از مهمترین طرحهایی است که از اسفند ۱۴۰۱ شروع به کار کرده که در آن آموزش برای دانش آموختگان بیکار فراهم شده است به طوری که دانش آموخته با مهارت و تخصص وارد بازار کار شوند.

وی گفت: در بحث تسهیلات اشتغال زایی تبصره ۱۸ و در کنار آموزش، در سال گذشته ۲۰مورد فقره با بیش از ۶ میلیارد تومان داشته‌ایم.

فکور بیان داشت: در آبان ماه ۱۴۰۲در نتایج طرح پایش اشتغال دانش آموختگان ۶۲/۸ درصد از دانشجویان این دانشگاه دارای اشتغال شدند.

جشن اشتغال و خودکفایی مددحویان و تجلیل از یاوران اشتغال برگزار می‌شود

رضا طوسی مدیر کل کمیته امداد استان کردستان در ادامه این جلسه با اشاره به عملکرد اجمالی در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: در بحث آموزش فنی و مهارتی ۷ هزار و ۷۴ نفر، کاریابی برای ۵۸۳ نفر، ۱۱ هزار و ۷۲۷ نفر اشتغال ایجادی و ۷ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی را داشته‌ایم.

وی گفت: کل اعتبارات تخصیصی سال ۱۴۰۲ حدود ۱۶۰۸۱ میلیارد تومان بوده که تا الان ۴۹ درصد آن ابلاغ شده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۸۸۲ خانواده مددجو داریم که طبق آمار خودکفاشده‌ها، برای ۲۳ هزار و ۵۴۹ در سه سال گذشته اشتغال ایجادی، ایجاد شده است.

طوسی خاطر نشان کرد: ۷۰ میلیون تومان وام و ۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض برای پنل خورشیدی به مددجویان داده می‌شود که ۷۹ درصد تا الان تحقق یافته است.

به گفته مدیر کل کمیته امداد استان کردستان؛ ۷۶ دستگاه تراکتور، ۱۴ دستگاه زامیاد و ۱۱ دستگاه کارا را تحویل مددجویان کردستانی داده‌ایم.

وی ادامه داد: جشن اشتغال و خودکفایی مددحویان و تجلیل از یاوران اشتغال تحت عنوان بلندای همت در آذر ماه ۱۴۰۲ در سنندج با حضور مدیر کل کمیته امداد کشور برگزار می‌شود.

در این نشست فرمانداران شهرستان‌های استان به صورت ویدیو کنفرانس حضور داشتند و به بیان مشکلات خود در زمینه اشتغال و تسهیلات تعیین شده این بخش پرداختند.