آتش‌نشانان در پیشانی خط مقدم درگیری با یک بحران بزرگ به نام آتش هستند که امنیت، سلامت و جان و مال مردم را نشانه گرفته است.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، سازمان آتش‌نشانی سازمانی دولتی است که تحت نظر شهرداری هر شهر فعالیت می‌کند این سازمان وظیفه مقابله با آتش و برخی دیگر از سوانح و حوادث مانند تصادف، گیر کردن در کوهستان، چاه، آسانسور و… را بر عهده دارد و بصورت شبانه روزی در خدمت همشهریان است.

 

آتش‌نشانان در پیشانی خط مقدم درگیری با یک بحران بزرگ به نام آتش هستند که امنیت، سلامت و جان و مال مردم را نشانه گرفته است.

 

در این گزارش با بختیار سعیدی سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مریوان در خصوص رسیدگی و خدمات این اداره مصاحبه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

سازمان آتش‌نشانی شهر مریوان دارای چند ایستگاه آتش‌نشانی است؟

این سازمان دارای ۳ ایستگاه آتش‌نشانی می‌باشد و با تمام امکانات ایمنی در خدمت همشهریان است و اتفاقات آتش‌سوزی که در داخل شهر انجام می‌شود در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

 

 از ابتدای امسال تاکنون چندعملیات داشته‌اید؟

از ابتدای امسال تاکنون عملیات آتش‌نشانی این سازمان شامل: ۱ مورد آتش‌سوزی و ۵۵ مورد امداد و نجات و ۹۲ مورد امداد انگشتر بُر و آسانسور بوده است.

 

آخرین عملیاتی که حضور داشتید کی و در چه مورد بوده است؟

آخرين عملیات چهار روز پیش یک مورد آتش‌سوزی منزل مسکونی بود که نیروهای ما به موقع وارد عملیات شدند و کار اطفاءحریق را انجام دادند و خوشبختانه کسی آسیب ندید.

 

 از ابتدای امسال تاکنون چه میزان اعتبار به سازمان آتش‌نشانی مریوان تخصیص داده شده است؟

از ۴ درصد سهم شهرداری‌ها حدود ۴ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

 

آیا نیروهای شما در همایش‌های استانی یا شهرهای دیگر شرکت می‌کنند؟ حضور در این همایش‌ها چه فایده‌ای دارد؟

بله شرکت در این همایش‌ها باعث به روز شدن اطلاعات تمام مدیران و پرسنل آتش‌نشانی در امداد و نجات و اطفاءحریق می‌شود.

 

آیا تا به حال شده برای موردی از پرسنل آتش‌نشانی شهرهای دیگر درخواست کمک و آموزش کرده باشید؟

بله رئیس آتش نشانی شهر همدان که در ایام اربعین به شهر مریوان آمدند این دیدار اثر مثبتی داشت و خوشبختانه توانستیم با همدیگر تبادل نظر خوبی داشته باشیم و چندین بار واحد غواصی شهرستان را برای آموزش به شهرهای دیگر اعزام کرده‌ایم که به صورت عملی و تئوری در آنجا آموزش لازم را به نیروهای داوطلب داده‌اند.

 

عملکرد سازمان آتش نشانی مریوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به کمبود نیرو،عملکرد این سازمان خوب بوده است حدود ۷۰۶ نفر کمبود نیرو داریم و در حال رایزنی هستیم که این کمبود نیرو را رفع نماییم و از جهت دیگر دستگاه ماشین‌آلات ما مدل ۵۳ است اگر ۳ دستگاه آتش‌نشانی به این سازمان تحویل داده شود در نتيجه می‌توانیم تمام این شهر را کنترل نماییم.

 

ایستگاه آتش‌نشانی در مرز بین‌المللی باشماق در چه وضعیتی قرار دارد؟

ساختمان ایستگاه آتش‌نشانی مرز باشماق احداث شده است ولی دستگاه اطفاءحریق ندارد لذا با توجه به تردد تانکرهای سوخت در این مرز نیاز هست که برای ایستگاه آتش‌نشانی آن دستگاه اطفاءحریق تهیه شود تا از بروز حریق در آينده جلوگيری شود.

 

 امسال به چند نفر از آتش‌نشانان داوطلب آموزش داده شده است؟

امسال به ۸۰ نفر داوطلب آزاد آتش‌نشان آموزش داده شده است که این نیروها می‌توانند هنگام بروز حادثه همانند آتش‌نشانان حرفه‌ای وارد عمل شوند.

 

 آیا دوره‌های آموزشی تنها در سازمان آتش‌نشانی برگزار می‌شود؟

خیر، کلاس‌های آموزشی هم در سطح مدارس، مهد كودك‌ها و ادارات برگزار می‌شود و در این راستا کتاب ناجیان ۱۲۵ برای اولین بار در غرب کشور در مورد پیام‌های ایمنی چاپ شده و به صورت رایگان بین مردم توزیع شده است.

 

 عملکرد ۹ماهه سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهرداری شهرستان مریوان به چه صورت بوده است؟

خوشبختانه امسال بعد از چندین سال توانستیم یک دستگاه کمپرسور اکسیژن ساز را خریداری نماییم.

خرید ۵ دستگاه سیستم کامپیوتر، طراحی سیستم مبلمان اداری، همایش دوچرخه‌سواری برای پرسنل و فرزندان آنها، خرید کوله تنفسی برای همکاران، خرید دستگاه انگشتر بُر، تعمیر شارژ کپسول و… از سایر ارائه خدمات و فعالیتهای این سازمان بوده است.