رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مریوان با اعلام این هشدار بهداشتی اظهار داشت: گوشت قرمز عرضه شده از طریق قصابی‌های سیار کنار جاده‌ای یا سلاخان غیرمجاز در مناطق حاشیه‌نشین شهرها، فاقد نظارت دامپزشکی بوده و خرید از آنها سلامت خانوار و شهروندان را با تهدید جدی روبرو می‌سازد.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، کیوان نوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که می‌توان از مهمترین آنها به سل، تب‌مالت، شاربن، هاری، تب‌ کریمه-کنگو، آلودگی‌های انگلی و … اشاره کرد که هرکدام از آنها به‌تنهایی می‌تواند تا حد مرگ برای انسان خطرآفرین باشد. انتقال این بیماری‌ها به انسان از طریق تماس با دام آلوده و یا مصرف گوشت آن امکانپذیر است، لذا این موضوع اهمیت کشتار مجاز در کشتارگاه و تحت نظارت سازمان دامپزشکی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

وی افزود: دام‌هایی که در کشتارگاه ذبح می‌شوند، قبل از کشتار معاینه، حین کشتار نظارت و پس از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی مورد بازرسی قرار می‌گیرند، سپس جهت عرضه از طریق خودروهای مخصوص حمل گوشت به داخل قصابی‌های تحت نظارت انتقال داده می‌شوند، مضاف بر آن خود قصابی‌های تحت نظارت دامپزشکی نیز به شکل مرتب مورد بازدید قرار می‌گیرند؛ لذا می‌توان به شهروندان اطمینان داد گوشتی که از قصابی‌های مجاز تهیه می‌نمایند از لحاظ شرایط بهداشتی کاملاً مورد تأیید است.

مدیر دامپزشکی مریوان یکی از معضلات حوزه بهداشت عمومی را عرضه گوشت قرمز توسط قصابی‌های سیار کنار جاده‌ای یا سلاخان غیرمجاز مستقر در مناطق حاشیه‌نشین شهرها عنوان کرد و توضیح داد: با لحاظ کردن شرایط اقتصادی و اندکی ارزان‌تر بودن از نظر قیمتی، برخی از مردم نسبت به خرید از آنها رغبت پیدا می‌کنند، غافل از اینکه گوشت قرمز فاقد نظارت دامپزشکی می‌تواند سلامت مصرف کننده را با تهدید جدی مواجه سازد و هزینه‌های درمانی بالایی را به خانوار تحمیل نماید.

وی اضافه کرد که اداره کل دامپزشکی استان کردستان طی سالیان اخیر پرونده‌های متعددی را علیه افراد متخلف این حوزه با اتهام «تهدید علیه بهداشت عمومی» تشکیل و به مراجع قضایی و تعزیراتی ارجاع داده است که خوشبختانه اکثر آنها منجر به صدور رأی محکومیت کیفری و جریمه نقدی شده است، اما متأسفانه باتوجه به سود بالای این گونه فعالیت‌ها، شخص متخلف نه‌تنها فعل تخلف را ترک نمی‌کند بلکه بر انجام مجدد آن اصرار می‌ورزد که این هم نیاز به بازنگری قوانین موجود دارد.

وی فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی عمومی را مهم‌ترین پیش‌نیاز حل این معضل بهداشتی دانست و تأکید کرد: اگر مردم با خطرات مصرف گوشت دام بیمار آشنا شوند، قاعدتاً خرید مایحتاج خود را از طریق مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی انجام می‌دهند و بدین‌سان بساط سودجویان و قصابی‌های غیرمجاز برچیده می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان مریوان در خاتمه به شهروندان توصیه کرد، فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند و با مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، موضوع را از طریق سامانه پیغام‌گیر ۱۵۱۲ گزارش کنند تا بازرسان در اسرع وقت نسبت به پیگیری و رسیدگی، اقدام لازم را انجام دهند.