روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه‌، هر چند عنوان کلی است‌؛ اما این عنوان کلی دربردارنده‌ی اهداف و برنامه‌های جزئی‌تری است که کشورها و نهادهای علمی باید در این راستا تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، سازمان جهانی یونسکو که در حوزه‌های علم، فرهنگ و آموزش فعالیت می‌کند، در سال ۱۹۹۹ میلادی‌ در نشستی در بوداپست، دهم نوامبر را به عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری کرد. این نام‌گذاری هرچند ارج‌ گذاردن به علم و فناوری علمی‌ و بانیان علم خوانده شده است؛ در عین‌حال تلاش در راستای ایجاد پیوند میان فناوری‌های علمی و بهبود کیفیت زندگی‌ عمومی و کاهش و مهار‌ تهدیدهای اقلیمی ناشی از تولید و فناوری‌های تکنولوژیک‌ نیز بوده است.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه‌، هر چند عنوان کلی است‌؛ اما این عنوان کلی دربردارنده‌ی اهداف و برنامه‌های جزئی‌تری است که کشورها و نهادهای علمی باید تلاش کنند تا به آن دست یابند، این اهداف عبارتند از:
بهره‌مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوری و نوآوری.
معرفی پیشکسوتان و شخصیت‌های علمی برجسته کشور.
ایجاد زمینه مناسب برای آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمی.
ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تأثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم.
ایجاد تمهیدات لازم برای بازدیدهای عمومی از موزه‌های علمی کشور.
بازدید عمومی از مراکز و مؤسسات مؤثر در ایجاد تعامل بین علم، صلح و توسعه.
معرفی برخی موقعیت‌های نو که موجب ارتقا‌ء کیفیت عمومی زندگی می‌شود.
اساتید و محققین دانشگاهها و اصحاب علم و فرهنگ در خدمت جامعه و رفع مشکلات و نیازهای واقعی مردم

۱۹ آبان در واقع روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، فرصتی را برای موسسات علمی، دولتها، اجتماعات مدنی و دانشمندان فراهم می­کند تا در مورد صلح و توسعه، که از اساسی‌ترین مفاهیم اجتماعی است، به بحث و تبادل نظر بپردازند. در نگرش نوینی که یونسکو به آن اهتمام می ورزد، صلح تنها به معنای نبود جنگ میان دولتها نیست، بلکه می­تواند به معنای شرایط یک مدیریت ملی سازنده، حل و فصل اختلافات و ایجاد هماهنگی در روابط میان بخش­های مختلف نهادی یک جامعه باشد.

بدیهی است جوامعی که از روش علمی سود می‌جویند، می­توانند منظری مشترک برای نگاه به جهان بیابند و تلاش و تاکید خود را به جای اختلاف­ها بر اشتراک‌ها متمرکز کنند تا از این میان، شاید سرانجام صلح سر برآورد.

یادداشت از بهمن سروری