مسجدجامع مریوان سال‌هاست که به دلیل محدودیت مکانی، نمی‌تواند پذیرای تمامی نمازگزاران جمعه باشد و اکثر آنان در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف چه در برف، باران و سرمای زمستان و چه در گرمای تابستان به صف می‌ایستند اما به همت دولت سیزدهم اعتبار خاصی برای تکمیل این مسجد در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، کردستان به شهر مناره‌ها و مساجد مشهور است، نام «مسجد» یادآور بندگى و کنش در پیشگاه خداوندمتعال و پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک است و در حقیقت، برترین و اصیل‏ترین محل براى عبادت و تقرب جستن به خداوند متعال مسجد است.

عبادت و راز و نیاز با خداوند نیاز واقعى و فطرى هر انسانی است، گرچه عبادت در هر مکانى این نیاز روحى را به طور نسبى تامین مى‏کند، ولى این نیاز در مسجد بهتر و کامل‏تر تامین مى‏شود. بر این پایه، انسان بنا به فطرت خویش، معبد و مسجد را دوست مى‏دارد و بدان عشق می‌ورزد.

مسجدجامع مریوان سال‌هاست که به دلیل محدودیت مکانی، نمی‌تواند پذیرای تمامی نمازگزاران جمعه باشد و اکثر آنان در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف چه در برف، باران و سرمای زمستان و چه در گرمای تابستان به صف می‌ایستند.

تخصیص ۱۶۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم به مسجدجامع جدیدالاحداث

سیروان محقق رئیس اداره اوقاف شهرستان مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر، اظهار داشت: مسجدجامع کنونی شهر مریوان فقط ظرفیت ۱۵۰۰ نفر را دارد و جوابگوی نیاز مردم این شهر نیست و بسیاری از مردم در خیابان‌ها و کوچه‌های همجوار مسجد نماز را اقامه می‌کنند به همین علت چند سال پیش نیاز بر این شد که مسجدجامع جدید و بزرگی در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع احداث شود.

رئیس اداره اوقاف شهرستان مریوان بیان کرد: در سال ۱۳۸۸ زمین موردنظر برای احداث مسجدجامع جدید از طرف اداره مسکن و شهرسازی مریوان تعیین و واگذار گردید و مابین هنگ مرزی و اداره صداوسیمای شهرستان قرار دارد و کلنگ‌زنی این پروژه همان سال انجام شد و مساحت زمین آن حدود ۱۰ هزار و ۳۴۰ مترمربع می‌باشد.

وی گفت: شروع عملیات احداث این مسجدجامع جدیدالاحداث در سال ۱۳۹۰ بود و سه سال گذشته فندانسیون اولیه آن به اتمام رسید.

محقق خاطر نشان کرد: این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات و مشکلاتی که داشت به مدت ۱۰ سال غیرفعال و راکد شد تا دو سال پیش با همت و پیگیری فرماندار مریوان مجدد فعال گردید و در دولت سیزدهم از اعتبارات دولتی ۱۶۰میلیاردریال به این پروژه اختصاص داده شد.

وی گفت: مساحت زیربنای این مسجدجامع جدیدالاحداث ۳ هزار و ۲۶ مترمربع است که در ۳ طبقه احداث می‌شود و پروژه‌ای عظیم می‌باشد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان مریوان اظهار کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم سقف طبقه ۲ را به اتمام برسانیم و ستون طبقه ۳ را کامل نمائیم و میزان درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۷ درصد می‌باشد یعنی ۹۹ درصد عملیات احداث انجام شده مربوط به یک سال گذشته است.

وی گفت: در دولت سیزدهم ۱۶۰ میلیاردریال به این پروژه عظیم تخصیص داده شد و میزان اعتبار کمک‌های مردمی و خیّرین حدود ۲۵ میلیارد ریال بوده است.

محقق بیان کرد: پیمانکار در این مسجدجامع جدیدالاحداث مشغول به کار و ساخت‌وساز می‌باشد و این پروژه امسال اعتبار ۵۰ میلیارد ریال داشته که فعلاً به آن تخصیص داده نشده است و ما همچنان مصمم هستیم که عملیات ساخت‌وساز را ادامه و انجام دهیم.

وی در خاتمه اظهار داشت: اگر چنانچه اعتبارات به صورت مستمر وجود داشته باشد این پروژه مسجدجامع جدیدالاحداث در بازه زمانی ۴ سال به اتمام می‌رسد.

مساجد جایگاهی برای ترویج اخلاق حسنه و ترغیب مردم برای انجام واجبات دینی است

ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه شهرستان مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر اظهار داشت: خوشبختانه مسجدجامع جدیدالاحداث شهرستان در حال ترقی و پیشبرد می‌باشد و ایشالا هر چه زودتر ساخت‌وساز آن به اتمام برسد.

ماموستا شیرزادی مسجد را معیار و سنجش ایمان انسان‌ها دانست و خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن فرموده کسانی که در ساخت‌وساز مسجد نقش دارند و کمک می‌کنند میزان ایمان آن شخص را نشان می‌دهد.

امام جمعه شهرستان مریوان در پایان با درخواست از برادران و خواهران متمکن و ثروتمند در امر کمک مالی به ساخت مسجدجامع جدیدالاحداث بیان کرد: مسجدی که با بتون ساخته می‌شود قریب ۱۰۰ سال نیاز دارد که ویران و خراب شود با عبادت مردم در این مسجد تا ۱۰۰ سال و تا زمانی که برپا باشد با صلواتی که نمازگزار برایمان می‌فرستد نام خود را زنده نگه داریم.