سازمان ثبت احوال کشور، به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی، یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، سازمان ثبت احوال با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است. این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

 

سازمان ثبت احوال کشور، به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی، یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می‌شود. ارائه‌ی خدمات عمومی به یکایک مردم و اطلاعات ویژه‌ی جمعیتی به ارکان حکومت، از ویژگی‌های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

 

به گزارش خبرنگار زریوار خبر با عثمان بادفر رئیس اداره ثبت احوال شهرستان مریوان در خصوص وظایف و عملکرد این اداره مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه می‌خوانید:

 

حوزه فعالیت اداره ثبت احوال شهرستان مریوان به چه صورت می‌باشد؟

حوزه فعالیت ثبت احوال شهرستان مریوان براساس چهار واقعه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق می‌باشد که این وقایع از طرف مردم یا از طرف ارگانها و ادارات به ما اعلام می‌شود.

معمولاً ولادتها از طرف صاحبان نوزادان به ما اعلام می‌شود زمانی که زایمان در بیمارستان انجام می‌شود در آنجا به صاحبان نوزادانی که تازه به دنیا می‌آیند یک گواهی داده می‌شود سپس آنها گواهی را به اداره ثبت احوال می‌آورند و برای آنان شناسنامه صادر می‌شود.

صدور گواهی وفات هم مثل صدور گواهی ولادت است بعنوان مثال کسانی که در منزل فوت می‌کنند فقط توسط صاحبان وفات به اداره ثبت احوال شهرستان اعلام می‌شود و برخی افراد که در قبرستان به خاک سپرده می‌شوند توسط متصدی گورستان و یا در بیمارستان یا پزشکی قانونی که در اثر حوادث فوت می‌کنند از طریق مقامات نظامی و قضایی به ما اعلام می‌شود.

 

لطفاً تاریخچه اداره ثبت احوال شهرستان مریوان را توضیح دهید؟

اداره ثبت احوال مریوان قبل از سال ۱۳۴۹ حوزه‌ی هفت اداره ثبت احوال سنندج بوده است و در سال ۱۳۴۹ بعنوان یک ارگان جدا و مستقل شده و توسط معاون، رئیس و سرایدار آن اداره شده است.

 

چه کسانی می‌توانند نسبت به اعلام وفات و اخذ گواهی فوت اقدام کنند؟

نزدیکترین خویشاوند متوفی یا هر شخصی که در موقع وفات حاضر بوده است با ارائه مدرک شناسایی؛ مأموران انتظامی، متصدی یا صاحب مکانی که وفات در آن رخ داده است؛ متصدیان گورستان‌ها؛ مقامات قضایی و نظامی و گروه‌های امدادی می‌توانند نسبت به اعلام وفات و اخذ گواهی فوت اقدام کنند.

 

لطفاً در خصوص خدمات اداره ثبت احوال شهرستان مریوان توضیح دهید و اینکه چه خدماتی را به مردم ارائه می‌دهد؟

خدماتی که از طرف این اداره به مردم ارائه می‌شود در چهار واقعه (ولادت، وفات، ازدواج و طلاق) بوده یعنی صدور شناسنامه نوزاد، صدور گواهی فوت برای صاحبان فوتی که برای انحصار وراثت در دادگاه و شورا درخواست انحصار وراثت و ورثه را دارند، می‌باشد.

 

آمار طلاق، ازدواج، وفات و ولادت اداره ثبت احوال شهرستان مریوان از ابتدای امسال تاکنون به چه صورت می‌باشد؟

آمار ولادت امسال این اداره تاکنون ۲۴۳۷ مورد و در مشابه سال قبل ۲۵۶۷ مورد بوده است که نسبت به سال قبل حدود ۵.۱ کاهش داشته است. میانگین سن ولادت مادران در امسال ۳۰.۲۷ بوده که بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله بوده است.

در رابطه با فراوانی اسم در ولادت، امسال ۵ مورد بوده که محمد بیشترین فراوانی با ۷۸ مورد داشته است و آیهان ۶۰ مورد، شاهان ۵۸ مورد، میران ۴۳ مورد و آراد ۲۵ مورد که فراوانی اسامی پسران بوده است و فراوانی اسامی دختران نورا با ۴۱ مورد، آنیا ۳۲ مورد، هلیا ۳۱ مورد، دلوین ۲۴ مورد و سولین ۲۲ مورد بوده است و مردم از ما درخواست کرده‌اند که شناسنامه برای آنها صادر نماییم.

 

اداره ثبت احوال شهرستان مریوان در رابطه با صدور گواهی وفات امسال نسبت به پارسال ۱۰.۲ درصد افزایش داشته است البته افزایش امسال به واقعه سهام عدالت مربوط می‌باشد که برای متوفیان صادر می‌شود و مردم اکثراً شناسنامه‌ متوفیان را باطل نکرده‌اند بدین معنا که شخص فوت نکرده است. بیشترین مراجعین این اداره همین افرادی هستند که فوت افراد یا فرزندان یا پدر و مادر خود را ثبت نکرده‌اند و مراجعه می‌نمایند و متوفی خود را ثبت می‌کنند.

این اداره سال گذشته در مدت مشابه امسال ۵۴۳ مورد وفات داشته و امسال۶۰۲ مورد بوده است و علت این افزایش مربوط به افرادی است که ثبت فوت نشده‌اند، می‌باشد. میانگین سن وفات برای خانم‌ها ۶۹.۷۶ سال و آقایان ۶۵.۶۷ سال است.

 

آمار ازدواج این اداره در سال گذشته ۱۱۸۱ مورد و امسال ۱۲۴۶ مورد ثبت شده که خوشبختانه امسال ازدواج ۵.۵ % افزایش داشته است.

میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۶.۹۳ سال و برای زنان ۲۲.۸۶ سال است.

آمار طلاق نسبت به سال گذشته در این شهرستان کاهش داشته و نزولی بوده است. این آمار در سال قبل ۵۰۱ مورد و امسال ۴۹۰ مورد بوده که ۲.۲ درصد کاهش داشته است. میانگین سن طلاق برای خانم ها ۲۹.۸۳ سال و برای آقایان ۳۴.۴۴ سال می‌باشد.

 

بفرمایید از ابتدای امسال تاکنون چه تعداد کارت ملی و شناسنامه تحویل داده شده است؟

امسال در اداره ثبت احوال شهرستان مریوان ۵۱۱۹ درخواست اولیه کارت‌ ملی داده شده که ۴۴۲۵ آن تحویل داده شده و نیز ۹۱۷۳ شناسنامه‌ تحويل داده شده است.

 

بفرمایید از ابتدای امسال تاکنون چه میزان اعتبار به اداره ثبت احوال تخصیص داده شده است؟

در کل اعتباری برای اداره ثبت احوال در نظر گرفته نمی‌شود و درآمد این اداره در خزانه دولت است و از طریق سازمان ثبت احوال کشور به اداره کل ثبت احوال استان اعلام می‌شود وگرنه به اداره ثبت احوال مریوان اعلام نمی‌شود.

 

ارزیابی عملکرد اداره ثبت احوال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد امسال این اداره نسبت به پارسال خیلی بهتر بوده است و بدین جهت از همه همکارانم تشکر می‌نمایم و شکرخدا کمتر کسی بوده است که از ما ناراضی باشد.

 

آیا مشکلی یا کمبودی در اداره ثبت احوال شهرستان مریوان دارید؟

بله همیشه ادارات مشکل داشتند اداره ما با توجه به سطح بودجه و امکاناتی که در اختیار ما وجود دارد تجهیزات این اداره قدیمی و پیشرفته نیست و بدین خاطر اشکالاتی را در پی دارد و گاهی اوقات موجب قطع ارتباط شهرستان با استان می‌شود و از این جهت باعث می‌شود که افراد مراجعه کننده معترض شوند و چند روزی یا چند ساعتی در اداره معطل شوند. ما از اداره کل ثبت احوال استان درخواست تجهیزات جدید داده‌ایم آنها برای سال آینده قول داده‌اند که اگر به آنها اختصاص دهند تجهیزات را برای این شهرستان حتماً تهیه کنند.

 

بازه زمانی برای صدور کارت ملی یا جلد شناسنامه چقدر است؟

صدور کارت ملی در اختیار ما نیست. از طریق دفاتر پیشخوان در سامانه ثبت احوال کشور ثبت‌نام انجام می‌شود و سپس مستقیم به تهران می‌رود و در آنجا صادر می‌شود.

در کل کشور یک دستگاه چاپگر کارت ملی وجود دارد و صدور کارت‌ها را در نوبت قرار می‌دهند بعضی مواقع برای صادر شدن کارت ملی خیلی طول می‌کشد و برای صدور شناسنامه هم بستگی به تعداد درخواست‌ها می‌باشد.

مثلاً در قطع ارتباط نمی‌توانیم شناسنامه صادر کنیم یا مثلا” دستگاه‌مان خراب شود باید به استان برویم تا یک دستگاه دیگر بیاوریم یا اینکه این دستگاه را برای تعمیر به آنجا ببریم به هر حال انجام این امورات زمان‌بر است و تقریبا دو ماه و سه ماه به طول انجامیده است بعضی مواقع هم افرادی مراجعه می‌کنند خارج از مهلت برای آنها شناسنامه صادر می‌کنیم که البته بستگی به ضرورت آنها دارد.

 

از مردم چه درخواستی دارید؟

از مردم می‌خواهیم که اگر به این اداره تشریف می‌آورند سعه صدر داشته باشند چون مشکلات این اداره زیاد است و اگر کمبود شناسنامه، کارت ملی و گواهی فوت داشته باشیم مردم نباید از ما گله‌مند باشند چون ما هر چه داشته باشیم در اختیار آنها قرار می‌دهیم و همچنین از مردم شهرستان مریوان درخواست داریم که جهت ثبت وقایع حیات و فوت بستگان خود ظرف مدت ۱۵ روز برای ولادت و ظرف مدت ۱۰ روز برای وفات به اداره ثبت احوال مراجعه فرمایند.

متقاضیان برای اطلاع از وضعیت کارت ملی هوشمند خود می‌توانند با کد دستوری #۶۰۹۰*۴* و یا با مراجعه به سایتncr.ir از وضعیت آماده بودن کارت ملی خود مطلع شوند.