میوه بلوط از زمان‌های قدیم به‌عنوان دوست دیرین و حیاتی کُردها یاد شده است چرا که گفته می‌شود، در هنگام جنگ تحمیلی ۸ساله یا زمان‌هایی که مردم با کمبودهای نان و اقلام خوراکی مواجه می‌شدند، از این میوه پر خاصیت با رفتن به جنگل‌ها استفاده می‌کردند و حال عملیات مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در شهرستان مریوان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، یکی از مهم‌ترین عوامل خسارت‌زای طبیعی به جنگل‌های بلوط، جوانه خوار بلوط است این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه کرده و در صورت طغیان آفت درختان عاری از برگ می‌شوند.

فعالیت لارو این آفت از اوایل فصل بهار با ظهور جوانه‌های بلوط شروع و تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد سپس با ایجاد تاخوردگی در برگ‌ها تبدیل به شفیره می‌شوند.

شفیره یا پروانه‌ای که نوعی آفت برای درختان بلوط است و بقای درختان بلوط را در جنگل‌های شهرستان مریوان تهدید می‌کنند.

عملیات مبارزه با آفات جنگل‌ها در مریوان آغاز شد

مسلم مرادی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان در گفتگو با خبرنگار  «زریوار خبر» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، اظهار داشت: عملیات پایش، پیشگیری، کنترل و مبارزه با آفات در سطح ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان مریوان آغاز شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان در ادامه تصریح کرد: عملیات مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در سطح ۸۵ هکتار از جنگل‌های بلوط این شهرستان آغاز شده است.

وی افزود: عملیات مبارزه با این آفات به‌صورت محلول‌پاشی که یک محلول بیولوژیک و زیستی است انجام می‌شود.

وی گفت: عملیات مبارزه با آفت لورانتوس نیز در سطحی بالغ ۱۱۵ هکتار انجام می‌شود و با سم‌پاشی به‌موقع درختان از نابودی آنها در آینده جلوگیری خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه آفت جوانه خوار بلوط به‌عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط زاگرس است گفت: عملیات مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط به روش محلول‌پاشی با استفاده از محلول BT است که در این روش محلول‌پاشی محلول BT استفاده شده سازگار با محیط‌زیست است و برای موجودات و محیط‌زیست ضرر و زیان ندارد.

وی اظهار کرد: خشک‌شدن قسمتی از سرشاخه‌های درختان به‌عنوان یکی از تأثیرات مخرب این آفت بر روی درختان بلوط است که در مدت یک ماه موجب می‌شود سرسبزی این درختان از بین برود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان بیان داشت: کرم آفت جوانه خوار در اردیبهشت‌ماه قسمتی از برگ‌های درختان بلوط را استفاده می‌کند و باعث می‌شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب بیفتند و در چند سال آینده خشک شوند.

وی در پایان گفت: از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان مریوان، ۹۷ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار دیگر را مرتع تشکیل می‌دهد.

دانه‌های بلوط به‌عنوان تغذیه جایگزین در زمستان به دام‌ها می‌دهند

یکی از دامداران بخش سرشیو مریوان می‌گوید: یکی از منابع غذایی که از دیرباز در بخش‌هایی از مناطق جنگلی زاگرس در تغذیه دام‌ها به‌خصوص در فصول سرد موردتوجه دامداران بوده است برگ درختان جنگلی به‌خصوص برگ درخت بلوط است.

او گفت: دامداران باتوجه‌به گرانی خوراک دام، دانه‌های بلوط را در پاییز جمع‌آوری می‌کنند و به‌عنوان تغذیه جایگزین در زمستان به دام‌ها می‌دهند که علاوه بر خواص غذایی بسیار، برای سلامت دام‌ها مفید است.

این دامدار از اقدامات اداره منابع طبیعی مریوان در راستای سم‌پاشی جنگل‌های بلوط بخش سرشیو این شهرستان می‌گوید: هر ساله در مواقع اوایل بهار وقتی دام‌ها را برای چرا به این منطقه می‌آورم کارکنان این اداره را می‌بینم که درختان بلوط را سم‌پاشی می‌نمایند و به فور دیده‌ام مردمی که برای تفریح به اینجا می‌آیند از سایه این درختان استفاده می‌کنند؛ بنده به‌عنوان یک شهروند مریوانی از خدمات آنها کمال امتنان و سپاس را دارم.