رئیس منابع طبیعی مریوان بیان کرد: معضلات موجود در حوزه کاری منابع طبیعی مریوان را قاچاق چوب و زغال، تخریب و تصرف اراضی ملی که به صورت تخریب مرتع و جنگل صورت می‌پذیرد دانست.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، مسلم مرادی امروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مساحت کلی شهرستان مریوان ۲۲۲ هزار هکتار می‌باشد که شامل ۹۵ هزار هکتار جنگل، ۹۳ هزار هکتار مرتع، ۴هزار هکتار بستر رودخانه و آبراهه ها و مابقی حدود ۳۰هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی و زراعی است که جزء اراضی ملی نیست.

 

وی اذعان کرد: گونه‌های غالب جنگل‌های منطقه اکثراً بلوط، بنه، گلابی وحشی، بادام، ویول و گونه غالب بیشتر بلوط و مازو می‌باشد و گونه‌های غالب مراتع جاشیر، کما و سایر گونه‌های خوشخوراک مرتعی است.

 

مرادی افزود: جنگلها در ناحیه غربی و مراتع در ناحیه شرقی شهرستان قرار گرفته‌اند.

 

وی افزود: در حوزه حفاظت طی ۱۰ ماه اخیر ۱۴۵ پرونده تخریب، تصرف و انواع تخلفات، شناسایی و تحویل مراجع قضایی شده است. از تخلفات صورت گرفته ۴مورد مربوط به آتش‌سوزی و ۱۳ مورد کوره زغال غیرمجاز می‌باشد.

 

مرادی تشریح کرد: در این مدت ۱۶ تن کشفیات و پرونده متخلفین تحویل اداره تعزیرات حکومتی شده است که عموماً کشفیات شامل مقطوعات جنگلی بوده و  ۶۰۰ کیسه زغال را با کمک نیروهای انتظامی و امنیتی و هنگ مرزی کشف و ضبط کرده‌ایم.

 

وی بیان کرد: مریوان دارای پوشش جنگلی و توپوگرافی کوهستانی می‌باشد که با این حجم نیرو جوابگوی نیازهای کل منطقه نمی‌باشیم لذا از همیاران طبیعت، گروه‌های زیست‌محیطی، مردمی، گروه‌های ورزشی و همچنین دستگاه‌های نظامی، امنیتی و مرجع قضایی نیازمند همکاری هستیم.

 

مرادی افزود: در حوزه کاری جنگل بیشترین تمرکز را در رابطه با طرح کاشت ۱ میلیارد درخت در طول ۴سال که تأکید ریاست جمهوری می باشد را داریم که ظرفیت استان کردستان برای سال اول کاشت ۳ میلیون اصله نهال می‌باشد که با کمک مردم این امر تحقق خواهدیافت.

 

وی تصریح کرد: مریوان دارای نهالستان ۴۰ هکتاری است که یکی از نهالستان‌های بزرگ منطقه و حتی کشور می‌باشد که با کمک نهالستان گریزه سنندج نهال های جنگلی کل استان را تأمین می‌کند.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی آماده در نهالستان داریم که ان شاءاللّه تا پایان سال در بین دوستداران طبیعت توزیع خواهد شد.

 

رئیس منابع طبیعی مریوان اذعان کرد: در حوزه گیاهپزشکی که بخش دیگری از کار جنگل می‌باشد، امسال توانستیم ۹۰ هکتار عملیات گیاهپزشکی در رابطه با مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط و آفت لورانتوس را به سرانجام برسانیم.

 

مرادی افزود: در راستای ایجاد انگیزه ۲۰ پکیج تنور گازی میان روستائیان حاشیه توزیع گردید تا از درختان جنگلی جهت سوخت استفاده نشود.

 

وی گفت: امسال تاکنون ۶۲ هکتار بذرپاشی جهت غنی‌سازی مراتع در چند روستا انجام داده و ۷۴ فقره آتش‌سوزی را با همکاری انجمن‌های زیست محیطی، مردم و پرسنل منابع طبیعی اطفاء نمودیم ولی متاسفانه ۱۶۷۰ هکتار مراتع و جنگل‌های منطقه در این اتفاقات طعمه آتش‌سوزی شدند‌.

 

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود معضلات موجود در حوزه کاری منابع طبیعی را قاچاق چوب و زغال، تخریب و تصرف اراضی ملی که به صورت تخریب مرتع و جنگل صورت می‌پذیرد دانست


و افزود: با آسیب‌شناسی و تحقیقات میدانی در روستاها، مردم عامل این جرائم را مشکلات مالی و معیشتی عنوان می‌کنند، علیرغم تشکیل پرونده و ارجاع این افراد به مراجع قضایی، اما متأسفانه تاکنون عاملی بازدارنده نبوده است.

 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی تنها راه جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع است، افزود: نیروهای منابع طبیعی با حضور در مدارس، روستاها و مساجد بصورت مستمر کاشت نهال و اطفاء حریق را آموزش داده و مردم را از عواقب تخریب اراضی ملی آگاه می‌سازد.