به مناسبت گرامیداشت هفته معلم، نشست خبری مدیر آموزش‌وپرورش مریوان با اصحاب رسانه در سالن جلسات این مدیریت برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر»، این نشست که با حضور جمعی از خبرنگاران و فعالین رسانه شهرستان مریوان برگزار گردید. نعمت اله مرادی مدیر آموزش‌وپرورش مریوان با تسلیت شهادت آیت‌الله مطهری از ایشان به‌عنوان معلم فرزانه انقلاب نام برد و با تبریک گرامیداشت هفته معلم به همکاران فرهنگی از پیش‌بینی برنامه‌های متنوعی برای پاسداشت مقام معلم در این هفته خبر داد و گفت: تمام تلاش مجموعه آموزش‌وپرورش شهرستان بر این است که با برگزاری مراسمات مختلف و حضور در مدارس تکریم مقام معلم در سطح عمومی جامعه بیش از گذشته ملموس باشد.

 وی با اشاره به گزارش عملکرد خود در ۹ ماه گذشته، گفت: کمبود فضای آموزشی و شدید نیرو در ابتدایی سال تحصیلی منجر به نارضایتی شهروندان بخصوص در برخی از روستاها شد و با وجود کمبود شدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدیریت شد؛ اما همچنان با مشکل کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی مواجه هستیم.

 وی افزود: برای سال آینده حدود ۶۵۰ نفر کمبود نیرو (معلم) داریم. در ابتدایی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تلاش کردیم با جذب نیرو از طریق حق‌التدریس، سرباز وظیفه و بازنشسته‌ها کلاس خالی نداشته باشیم. اما کمبود نیرو مختص مریوان نیست و به دلایل متعدد این موضوع از گذشته به ارث رسیده است.

مدیر آموزش‌وپرورش مریوان در ادامه، گفت: سرانه فضای آموزشی در شهرستان تنها ۲ متر است (میانگین کشوری ۸ متر است) و از این نظر وضعیت بحرانی است. سازمان نوسازی برای ۱۰ مدرسه به ما اخطار داده است؛ اما برای جبران کمبود فضای آموزشی به‌ناچار از این فضاها استفاده می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته با حمایت فرماندار، مدرسه ۱۶ کلاسه شهرک اوراز افتتاح شد و تلاش داریم در سال جاری مدرسه ۱۲ کلاسه دارسیران دو و چند مجموعه آموزشی کلنگ‌زنی و افتتاح شوند. خبر خوشحال‌کننده برای فرهنگیان و دانش‌آموزان اینکه استخر جدید و سرپوشیده ترخان آباد که هم‌اکنون ۸۵ درصد پیشرفت دارد در تابستان سالجاری افتتاح خواهد شد.

 مرادی با اشاره به فعالیت این نهاد فرهنگی ادامه داد: ۵ چمن مصنوعی نیز در سال گذشته در مدارس مریوان افتتاح شدند و دو چمن مصنوعی دیگر در سالجاری افتتاح خواهند شد.

 وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی، ورزشی و… این نهاد، اظهار داشت: با برگزاری مهم‌ترین مراسم جشن تکلیف دختران در شهرستان مریوان، تبدیل به الگوی برای کشور شد. همچنین موفقیت حفظ قرآن توسط ۷ دانش‌آموز و ۵ همکار فرهنگی، بازسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس روستایی با اعتبار ۳۰۰ میلیون انجام شد، در حوزه ورزش نیز رتبه اول فوتسال، رتبه اول والیبال استان را شاهد بودیم و در حوزه علمی نیز ۱۳ نفر به مسابقات المپیاد علمی راه یافتند.

 مدیر آموزش و آموزش شهرستان مریوان همچنین در خصوص جذب افراد بی‌سواد و کاهش دانش‌آموزان ترک تحصیلی گفت: ۱۳۰۰ بی‌سواد و کم‌سواد در کلاس های نهضت سوادآموزی جذب شدند.

 وی با اشاره به برگزاری کنکور در هفته گذشته و شرکت ۴ هزار کنکوری شهرستان مریوان و سروآباد ابراز امیدواری کرد و بیان داشت: باید قبولی‌های امسال بهتر از سال گذشته باشند.

 مرادی اضافه کرد: سال گذشته ۲۱ نفر تنها در رشته پزشکی در شهرستان مریوان قبول شدند.

وی در ادامه سخنان خود عملکرد شهرستان در حوزه تربیتی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: سیاست راهبردی آموزش‌وپرورش مریوان تربیت دانش‌آموزان تمام ساحتی بر اساس سند تحول بنیادین است.

 مرادی مهاجرپذیری شهر مریوان و افزایش تعداد دانش‌آموزان را از دلایل کمبود فضای آموزشی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با نگاه ویژه مسئولین استانی و شهرستانی سه پروژه شهری و شش پروژه روستایی در حال احداث است که ان‌شاءالله تا مهرماه آینده پذیرای دانش‌آموزان خواهند بود.

 شایان‌ذکر است پس از سخنان مدیر آموزش و آموزش مریوان اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر در این نشست نیز به بیان سؤالات خود پرداختند.