دولت سیزدهم با دستی ابراهيم‌وار ساختارهای درهم تنيده فساد و اختلاس را شکست و دغدغه توسعه و ‌آبادانی‌اش را سامان می‌دهد.

به گزارش زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، یکی از شعارهای انتخاباتی دولت سیزدهم، مبارزه با فساد بود که به جرات می‌توان گفت که بهترین اقدام در این راستا صورت گرفت و مردم به عینه این برخوردها را مشاهده کردند و به تبع آن مسئولین استان کردستان هم آن را در این استان در راس اقدامات خود قرار داده‌اند چرا که کردستان سرزمین محرومیت‌ها و محدودیت‌هایی است که همواره بزرگمردان تاریخ را به توفیق خدمتگزاری به سوی خود خوانده و به نظر می‌رسد که عمل به شعارهای دولت سیزدهم موجب اعتماد در کل کشور و به ویژه کردستان شده است.

مدت دو سال است که دولت سیزدهم تصمیم به برخورد با باند‌های رانت‌خوار گرفته و هر روز شاهد تشکیل دادگاه و صدور احکام برای مفسدین هستیم که مورد استقبال عموم قرار گرفته و فضا برای مفسدین تا حدی ناامن شده است.

برای مبارزه با فساد باید بهترین روش که کمترین هزینه را در بر داشته و حداقل آسیب را به امنیت روانی جامعه وارد کند در پیش گیریم و به گونه‌ای عمل کنیم که مطمئن باشیم بهترین نتایج را در بر خواهد داشت.

محکومیت قطعی برای ۲۳ نفر از مدیران استان در دادگاه تجدیدنظر 

عیسی هواسی بازرس کل استان کردستان چندی پیش با اشاره به آمار در ۶ ماهه اول سال جاری اظهار داشت: در حوزه شناسایی و جلوگیری از زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی و دولتی، ۹۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع از اراضی شهری و ۴۴ هکتار از اراضی ملی پیشگیری به عمل آمده است و همچنین از تغییر کاربری بیش از ۴هزار و ۶۰۰ مترمربع از اراضی شهری جلوگیری شده است.

وی گفت: جلوگیری از زمین‌خواری به مساحت ۵۰ هزار مترمربع در اراضی تحت تملک یکی از دانشگاه‌های استان به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان و همچنین شناسایی ۳۸ هزار مترمربع اراضی دولتی در سنندج با ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اقدام شده است.

وی تاکید کرد: با اقدامات این اداره کل، از تحقق ویژه‌خواری و بروز رانت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در یکی از شهرهای استان از طریق تغییر کاربری ۴ هزار و ۶۰۰ مترمربع از اراضی فضای سبز، تجاری و مسکونی با همکاری دستگاه قضایی استان ممانعت به عمل آمد.

بازرس کل استان تاکید کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری، برای ۲۳ نفر از مدیران استان در دادگاه تجدیدنظر استان، محکومیت قطعی حاصل شد و همچنین در حوزه تخلفات اداری نیز برای ۵۲ نفر از کارکنان اداری دستگاه های اجرایی استان محکومیت حاصل شده است.

تلاش جهت سلامت اداری و مبارزه با فساد

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان چندی پیش اظهار داشت: تلاش جهت سلامت اداری و مبارزه با فساد که یکی از رویکردها و تاکیدات ریاست جمهوری است، مورد توجه قرار دارد.

وی تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، ساختارهای فسادزا را باید در هم شکست و نظارت بر فساد از دل دستگاه‌های اجرایی باید شروع شود.

زارعی کوشا عنوان کرد: اگر هم‌آهنگی، هم‌نوایی و هم‌دلی در مجموعه‌های نظارتی و اجرایی وجود نداشته باشد و هر کس به زعم خویش عمل کند و با برداشت خاص خود حرکت کند، قطعا تصادم و اصطکاک پیش می‌آید و در نهایت مردم و منافع استان مورد آسیب قرار می‌گیرند.

بیشترین گلوگاە‌های فساد در حوزە دستگاەهای اداری و مالی

بهمنی مدیرکل بازرسی استانداری کردستان می‌گوید؛ بیشترین گلوگاە‌های فساد در حوزە دستگاەهای اداری و مالی رخ می‌دهد و تنها راە جلوگیری از آن بهینە سازی و هوشمندسازی تمام فرایندهای مالی و حذف نقاط آسیب‌پذیر است.

وی با بیان این که از بین بردن ریشەهای فساد در ادارات موجب افزایش بهرەوری و کارآمدی می‌شود، بیان کرد: کردستان در حوزە مبارزە با فساد اداری، استان پیشتاز در کشور است و ادارە بازرسی نسبت بە این مسائل جدی و پیگیر است.

تاکید بر ورود جدی دادستان‌های استان در مبارزه با مفاسد ادارات و دستگاه‌های اجرایی

خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که رئیس دادگستری استان کردستان کشف و شناسایی شبکه سازمان یافته غیرمجاز را مهم‌ترین اقدامات شاخص دستگاه قضا عنوان کرد و گفت:با ورود دستگاه قضا و کشف جرایم و مصادیق فساد اداری ۵۰۴ پرونده مفاسد اقتصادی( اختلاس، ارتشا، تضییع وجوه دولتی، استفاده غیرمجاز و غیرقانونی از اموال دولتی ) در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام حسینی بر ورود جدی دادستان‌های استان در حوزه حقوق عامه و مبارزه با تخلفات و مفاسد ادارات و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی نیز تاکید کرد.