4 هزار هکتار از باغات شهرستان مریوان را باغات انگور تشکیل می‌دهد این شهرستان بدلیل آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات باغی بویژه انگور مساعد است.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، انگور سیاه (ره شه) باغات دیم شهرستان مریوان بدلیل کیفیت بسیار بالا به طلای سیاه کردستان مشهور است و حدود ۴ هزار هکتار از باغات شهرستان مریوان را باغات انگور تشکیل می‌دهد این شهرستان بدلیل آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات باغی بویژه انگور مساعد است.

میزان تولید انگور سیاه (ره شه) در این شهرستان نسبت به سالهای گذشته و با توجه به سالهایی که شرایط آب و هوایی مستعد باشد بطور میانگین تولید آن بین ۱۰ تا ۲۰ تُن در کل باغات در نظر گرفته می‌شود.

 

تولید سالیانه ۴۰ هزار تُن انگور سیاه (ره شه)

خداداد جعفری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر، اظهار داشت: از ۴ هزار هکتار سطح کشت باغات شهرستان تقریباً ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور و قابلیت برداشت دارد و ۵۰۰ هکتار آن غیرباور و تازه کشت است و سالیانه ۴۰ هزار تُن انگور سیاه (ره شه) روانه بازار می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مریوان بیان کرد: انگور تولیدی در باغات شهرستان مریوان علاوه بر مصرف تازه خوری و در مصارف تولیدی خانگی برای کشمش، مویز و شربت هم استفاده می‌شود و میزان تولیدی انگور برای شهرستان به اندازه کافی است و مازاد آن به سراسرکشور از جمله تهران، اصفهان، شیراز و … فرستاده می‌شود.

وی گفت: برداشت این محصول از اوایل مهر آغاز و تا اواسط آبان ادامه دارد و در بعضی شرایط به علت تغییر در شرایط آب و هوایی در صورتیکه بارندگی باشد برداشت آن زودتر از مهر ماه انجام می‌شود.

جعفری خاطر نشان کرد: پرورش انگور دیم در شهرستان مریوان در جهت توسعه باغات انگور با توجه به بارندگی‌های مناسبی که این شهرستان دارد بسیارمساعد است.

وی افزود: با توجه به وضعیت جنگلی شهرستان مریوان از نظر توپوگرافی به هیچ عنوان به هیچ فردی توصیه نمی‌شود که در منظره‌های جنگلی اقدام به توسعه باغات انگور نماید چرا که بر طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مریوان بیان داشت: در بعضی از مراتع شهرستان در دهستانهایی که اراضی شیبدار وجود دارد برای کشت گندم و جو دیمی مناسب نیستند وتوصیه می‌شود که این اراضی را برای باغات انگوراختصاص دهند و بهتر آن است که این اراضی را به باغات انگور دیم نمایند که هم از نظر تولید و هم از نظر عملکردی نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۱۳۳ بهره بردار در برداشت انگور فعالیت دارند.

جعفری با اشاره به اینکه در شهرستان مریوان یک واحد سردخانه‌ای ۵۰۰۰ تُنی علاوه بر واحد سردخانه ای ۲۰۰۰ تُنی وجود دارد که تازه احداث شده است، گفت: با احداث این سردخانه جدید مجموع ظرفیت نگهداری انگور تولیدی افزایش و از ۲ هزار تُن به ۷ هزار تُن رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اکثر باغدارهایی که می‌خواهند انگور را به صورت تازه خوری در شهرستان به فروش برسانند می‌توانند انگورهای خود را در سردخانه نگهداری کنند و برای ماه‌های بعدی سال که انگور وجود ندارد وارد بازار نمایند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مریوان اظهار نمود: مصرف انگور سیاه (ره شه) مریوان بیشتر مصرف تازه خوری دارد اما از نظر تهیه مویز بهترین و مناسب‌ترین نوع رقم می‌باشد.

وی گفت: در این میان مویز خاصیت دارویی فوق العاده‌ایی دارد اما کشاورزان مریوانی رغبتی به تولید مویز ندارند و بیشتر برای تهیه شربت و آبمیوه به سایر شهرهای کشور صادر می‌نمایند.

جعفری گفت: در شهرستان مریوان کارخانه ژینانوش در زمینه تولید آبمیوه، شربت و کنسانتره وجود دارد که سالانه ظرفیت فرآوری ۴۰ هزار تُن انگور را دارد.

وی در پایان بیان داشت: استقبال باغدارها نسبت به سالهای گذشته روز به روز بیشتر می‌شود و لازم به تأکید است در مناطق جنگلی به هیچ وجه توسعه باغات انگور توصیه نمی‌شود.

برای خرید انگور باغداران باید قیمت مناسب تعیین شود

شوکت حسنی به عنوان یکی از باغداران مریوانی در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر، اظهار داشت: شهرستان مریوان به عنوان قطب تولید انگور سیاه (ره شه) در استان کردستان می‌باشد و بنده به عنوان یک تولیدکننده سالانه حدود ۲۰ تُن تولید انگور را روانه بازار در شهرستان می‌نمایم.

حسنی گفت: از اداره جهاد کشاورزی درخواست می‌شود که در زمینه ارائه خدمات کود شیمیایی به باغدارها مساعدت نمایند  چرا که باغداران قدرت خرید کود را ندارند.

وی بیان کرد: بدلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان محصولات باغی با قیمت پایین از باغداران خریداری و سود واقعی آن عاید دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

این تولید کننده در خاتمه گفت: از مسئولین شهرستان و استان درخواست می‌شود که در زمان عرضه انگور به بازار قیمت مناسب تعیین نمایند تا از وارد شدن ضرر و زیان بیشتر به باغداران شهرستان جلوگیری شود.