یک بهره‌بردار با هدف برداشت شن و ماسه بخش زیادی از جنگل‌های روستای سعدآباد مریوان را سوزاند.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم، همه چیز از یک فیلم کوتاه شروع شد، فیلمی که انفجار در یکی از جنگل‌های روستاهای این شهرستان را با هدف برداشت شن و ماسه نمایش می‌دهد، انفجاری که علاوه بر صدای هولناکش، توده‌ای بزرگ از گرد و غبار را روانه آسمان و زمین کرده و فعالان محیط زیست با استناد به وجود  گونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه از وقوع فاجعه‌ای هولناک در روستای سعدآباد مریوان خبر دادند و از این وضعیت گله‌مند شدند.

پلمب کارخانه شن و ماسه ‌

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان کردستان در این رابطه با اشاره به اینکه امروز پس از وقوع این حادثه بلافاصله همکاران، با حضور دادستانی در محل فعالیت شن و ماسه حضور شدند و مرکز را پلمب کردند، اظهار داشت: این اقدامات اثرات مخربی بر محیط زیست خواهد داشت.

اقبال حمیدی، با بیان اینکه البته انفجار در خارج از مدیریت تحت نظارت محیط‌زیست بود، گفت: برای صدور مجوز این مرکز بهره‌برداری شن و ماسه از محیط‌زیست استعلامی نگرفته‌ بودند اما فعالیت داشتند.

انفجار به بهانه برداشت شن و ماسه ‌

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کردستان نیز در این ارتباط انفجار به بهانه برداشت شن و ماسه در جنگل روستای سعدآباد مریوان را تأیید کرد و اظهار کرد: این بهره‌بردار قبلا‌ً نیز پرونده قضایی برای او تشکیل شده و سال گذشته آسیب زیادی به مراتع و عرصه‌های طبیعی زد.

بهزاد شریفی‌پور افزود: این بهره‌بردار با هویت افراسیابی مجوز بهره‌برداری خود را از صمت گرفته است.

رئیس سازمان صمت استان کردستان نیز علی‌رغم پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاضر به ارائه پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی نشد!

رفع تصرف معدن شن و ماسه روستای سعدآباد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان نیز در این‌باره از رفع تصرف معدن شن و ماسه روستای سعدآباد افراسیابی شهرستان مریوان با ورود دادستانی این شهرستان خبر داد‌.

وی افزود: امروز و با ورود دستگاه قضایی استان دستور مجدد توقف عملیات تصرف این معدن به میزان ۱۷ هزار مترمربع صادر و متهم با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با بیان اینکه برای متهم به اتهام فک پلمب و تخریب و تصرف اراضی این منطقه پرونده قضایی در دادگستری مریوان تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: قبل‌تر نیز پرونده‌ای به اتهام تخریب و تصرف اراضی ملی ویژه این بهره‌بردار صادر شده بود.

وی اذعان داشت: این متهم علی‌رغم تأکیدات دستگاه قضایی استان و شورای حفظ حقوق بیت‌المال و دستور دادستان شهرستان مریوان مبنی بر توقف عملیات تصرف، روز گذشته مبادرت به تصرف مجدد و انفجار در این معدن کرده است.

حسینی هشدار داد: دستگاه قضایی استان، اقدامات ادارات اجرایی مربوطه که در این رابطه برخلاف قانون اقدام کرده‌ و یا مرتکب ترک فعل شده‌اند را بررسی و رصد کرده و با متخلفان بصورت قاطع برخورد می‌‌کند.