مدیر توزیع برق شهرستان مریوان، برق را يكي از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین نياز مردم دانست و گفت: تا پایان سال ۱۳۹۹ روستاهای زیر ده خانوار همچون کانی کبود، لیو علیا و سفلی برق‌دار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، انرژی برق يکی از حیاتی‌ترین نيازهای انسان است. ضرورت انرژی برق اصلی‌ترين و ضروری‌ترين عامل زيربنايی در ايجاد راهبرد و توسعه صنايع در یک کشور می‌باشد.

برق اکنون بخش مهمی از خانه‌ها و صنایع است. تقریباً تمام دستگاه‌های موجود در خانه‌ها، مشاغل و صنایع با برق کار می‌کنند و نمی‌توان به دنیایی بدون برق فکر کرد.

برای جلوگیری از خاموشی‌ها، باید مردم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا تولید و صنعت دچار آسیب نشود.

خبرنگار زریوار خبر با عبدالله آذری مدیر توزیع برق شهرستان مریوان در خصوص فعالیت و رسیدگی این مدیریت در برق شهرستان مریوان مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما عمده‌ترین مشکل برق شهرستان مریوان چیست؟

مشکل عمده برق این شهرستان وجود انشعابات غیرمجاز و ساخت و سازهای بی‌رویه مسکن و بافت شهرنشینی است.

منبع برق اصلی تامین بخش شهرستان از چه طریقی است؟

برق شهرستان مریوان از طریق شبکه‌ سراسری ملی تامین می‌شود.

آیا برق شهرک‌ها به شبکه‌ی سراسری متصل بوده یا مجزاست؟

کل شبکه‌ها به شبکه شهری وصل هستند و هر محله برای خود یک پست برق جداگانه دارد و بر روی ‌شبکه شهری وصل شده‌اند.

نظارت شما در خصوص برق شهرک‌ها به چه صورتی می‌باشد؟

در این مورد برنامه بازدید وجود دارد و هر شش ماه یک بار باید تجهیزات بازدید شود.

آیا در شهرستان مریوان از پنل خورشیدی استفاده می‌شود؟

به پنل‌های خورشیدی برق‌های تجدیدپذیر هم گفته می‌شود که در حد کم و انگشت شمار به منازل مسکونی در شهرستان مریوان از طریق بسیج سازندگی، کمیته امداد و بنیادعلوی مواردی با کمک‌های مالی اهداء شده است.

متوسطه توسعه شبکه در هر سال چه مقدار است؟

متوسط توسعه شبکه شاخص‌های ارزیابی شهرستان در حدود ۱۰ کیلومتر برای هر سال پیش‌بینی شده و در سال گذشته نه کیلومتر شبکه جدید اضافه شده است.

آیا واگذاری برق موقت در شهرستان مریوان بصورت یک ماهه یا یک هفته‌ انجام می‌شود؟

در گذشته واگذاری برق انجام می‌شد ولی در حال حاضر ممنوع می‌باشد.

صنعت برق این شهرستان با چه تهدیداتی مواجه می‌باشد و در مقابل با این تهدیدات چه اقداماتی را انجام داده است؟

بافت شهری شهرستان مریوان برای شبکه برق مشکل‌ساز شده است و باید در این باره فکری شود یعنی جاهایی که خانه‌های مسکونی غیرمجاز ساخته شده‌اند معضل اساسی شده است و نمی‌توان شبکه برق را در این مناطق توسعه داد و در واقع کوچه و مکانی برای احداث پُل و خطهای شبکه‌ای برق در مناطق حاشیه‌ای وجود ندارد و باعث ایجاد نارضایتی مردم می‌شود از طرفی دیگر صنعت برق زیرساخت اصلی زندگی مردم شده است یعنی باید تمام سیستم‌ها در این زمینه هوشمند باشند. در بعضی مواقع اجازه‌ی تعمیر یا قطعی شبکه برق مکان‌هایی مانند: مدرسه، بیمارستان و … وجود ندارد هر چند شبکه برق آن نیاز به تعمیر دارد ولی نمی‌توان آن را قطع کرد و بایستی چنین مواردی را مدنظر داشت.

آیا به روستاهای زیر ده خانوار نیز برق‌رسانی صورت گرفته است؟
تا پایان سال ۱۳۹۹ روستاهای زیر ده خانوار همچون کانی کبود، لیو علیا و سفلی برق‌دار شده‌اند.

توزیع امکانات در سطح شهرستان از لحاظ عدالت رعایت می‌شود؟

در حقیقت شعار ما رعایت عدالت است اما بافت شهری مریوان اجازه این رعایت عدالت را به ما نمی‌دهد. یکی از شاخص‌های توزیع برق که فعالیت بهره‌بردار با آن سنجیده می‌شود ولتاژ مشترکین می‌باشد. در شهرستان محلاتی وجود دارد برق آنها ضعیف می‌باشد که باید در آنجا شبکه جدید و پست برق گذاشته شود در چنین محلاتی به دلایل عرض کم کوچه و یا وجود پله در کوچه و … است و اجازه عبور جرثقیل در این مناطق وجود ندارد در اینصورت ایجاد عدالت برای این محلات امکان‌پذیر نیست و از این نظر مدیریت توزیع برق شهرستان مقصر شناخته نمی‌شود.

شرایط نصب انشعاب تک فاز و سه فاز به چه صورت می‌باشد؟

برای واگذاری انشعابات برق باید از یک مرجع رسید یا نامه مکاتبه‌ای دریافت شود اگر در شهر انشعابی فروخته شود شهرداری باید اجازه دهد و در روستا اجازه دهیاری و بخشداری برای زمین‌های جهاد کشاورزی و برای کارکنان اجازه صنعت و معدن و تجارت لازم است یعنی هر جایی دارای متولی است و باید به ما اجازه دهد و مقدار انرژی آن را تعیین کند و بعنوان مثال: خانه مسکونی در حال احداث برای آسانسور آن به یک برق سه فاز و برای هر طبقه منزل مسکونی برق تک فاز موردنیاز است و برق آنها را مراجع نظام مهندسی به ما اعلام می‌نماید.

در حال حاضر چند مشترک دارید؟

در حال حاضر ۸۶ هزار و ۸۶۹ مشترک در این شهرستان  وجود دارد.

از ابتدای سال تاکنون چند مورد سرقت کابل برق بوده و نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته یا کاهشی؟
حدود ۸ مورد گزارش سرقت داشتیم اما خوشبختانه کل شبکه‌ شهر و روستا شهرستان از کابل‌های سیم مسی به کابل‌های خوزوه تبدیل شده‌اند که هم ایمن‌تر و هم مستعد سرقت نیستند.

با توجه به اینکه شهر مریوان یک شهر ترانزیتی می‌باشد در خصوص تردد ماشین‌های سنگین از کوچه و خیابان‌ها امکان دارد که بعضی از کابل تیر برقها پایین‌تر باشد و هنگام تردد ماشین‌های سنگین به کابل‌های برق گیر کند در خصوص چنین تیرهای برق که وجود دارد چه اقداماتی انجام شده است؟

در خصوص عبور شبکه‌های برق از خیابان‌ها و عرض خیابان‌ها و مجاورت خیابان‌ها استانداردهایی وجود دارد مثلا در بزرگراه‌ها باید حتما ۸ متر و ۷۰ سانت ارتفاع از شبکه باشد اگر این اتفاق را رعایت نشود مهندس ناظر شهرستان اجازه برق دار شدن این شبکه را نمی‌دهد و باید اصلاح شود، در خصوص شبکه‌هاي پایین همکاران بازدید دوره‌ای دارند و هر شش ماه یکبار باید کل شبکه‌ها بازدید شود.

با توجه به اینکه دستگاه‌های بیت کوین برق زیادی را مصرف می‌کنند از ابتدای امسال تاکنون چند دستگاه در سطح شهر مریوان شناسایی شده‌اند و نحوه‌ی شناسایی این دستگاه‌های رمز به چه صورتی می‌باشد؟

دستگاه‌های رمز ارز دستگاه‌های پرمصرف برق هستند امسال شناسایی رمز ارز نداشتیم ولی در سنوات گذشته به تعداد بیشتر از ۴۰۰، ۵۰۰ دستگاه شناسایی شدند و نحوه شناسایی آنها یا از طریق گزارشات مردمی و یا گزارشات نهادهای نظارتی و یا از طریق اندازه‌گیری شبکه‌ی برق می‌باشد. اگر مصرف از حد متعارف بالاتر باشد چون شبکه‌ بصورت اتوماسیون است همکارها از آنجا بازدید می‌نمایند و مشخص می‌شود که این منزل مشترک، مصرف آن متعارف نیست و از طریق قوه قضاییه مجوز قانونی گرفته می‌شود تا ورود به منزل را نماییم و آنها را کشف و ضبط کنیم.

سخن آخر…

از مشترکینی که در فصل تابستان سال گذشته با بهینه مصرف کردن ما را در رسالتمان که تامین برق پایدار برای مشترکین است یاری کردند کمال تشکر و قدردانی را داریم.