عبدالحسین قمشی یکی از هزاران شهید استان خوزستان و شهرستان دزفول است.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، شهید عبدالحسین قمشی در ۱۵ بهمن ۱۳۴۵، در شهرستان دزفول به دنیا آمد و زمانیکه فقط ۵ سال داشت، پدرش ماشاءالله در سال ۱۳۵۰ از دنیا رفت.

زمانیکه دانش آموز اول متوسطه بود از سوی بسیج در جبهه حضور یافت و سرانجام ۵ مهر ۱۳۶۳ در مریوان استان کردستان توسط نیرو‌های عراقی به شهادت رسید.

مدت‌ها پس از شهادت پیکرش در منطقه محل شهادتش ماند و پس از تفحص، تشییع و در شهیدآباد شهرستان دزفول به خاک سپرده شد.

عبدالحسین قمشی به همراه ۲ تن از همرزمانش  در تاریخ ۵ مهر سال ۱۳۶۳ برای یک عملیات شناسایی وارد منطقه عمومی سیدصادق عراق و ارتفاعات بانی بنوک می‌شود و دیگر هیچگاه بر نمی‌گردند، هیچ کس به طور قاطع نمی‌داند چه سرنوشتی برای این نوجوان پرشور و شجاع و زیرک اطلاعات عملیات لشکر  و همراهانش رقم خورده است.

شاید یکی از اندک روایت‌های موجود در خصوص عبدالحسین روایت حاج علیرضا زارع باشد که اینچنین روایت کرده است:

عبدالحسین آنقدر شجاع و نترس بود که بعضی از دوستانی که با ایشان به شناسایی می‌رفتند، می‌گفتند: «ما از عراقی‌ها نمی‌ترسیم، بلکه از نترسی حسین می‌ترسیم!» ترس در وجود این نوجوان ۱۸ ساله راهی نداشت. اصلا او ترس را به سخره گرفته بود و بی باکانه و بدون هیچ واهمه‌ای می‌زد به دل دشمن. نیرویی که انگار برای شناسایی و اخد اطلاعات از مواضع و نیرو‌های دشمن ساخته شده بود.

من هر موقع حسین را می‌دیدم به وجد می‌آمدم، چون همیشه چهره‌ای خندان و مصمم برای کار داشت و هیچ وقت احساس خستگی نمی‌کرد.

پس از عدم بازگشت حسین از ماموریت و به نوعی مفقود شدن او، یکی از دوستان تعریف می‌کرد:

«در یکی از مأموریت‌های اطلاعات و شناسایی که وارد خاک عراق شده بودیم. گذرمان به همان پایین ارتفاعات بانی بنوک افتاد. همان منطقه‌ای که عبدالحسین و همراهانش در آن منطقه مفقود شده بودند.

با یک پیرمرد کُرد عراقی برخورد کردیم. فرصتی بود که از عبدالحسین و همراهانش سراغی بگیریم، شاید سرنخی از آنان به دست می‌آوردیم. با پیرمرد در خصوص شکل و قیافه عبدالحسین و همراهان او و تاریخ و روز و مسیری که حوالی آن مفقود شده بودند، حرف زدیم.

پیرمرد گفت: «تا آنجایی که یادم است افرادی با این نشانه‌هایی که شما می‌گویید را در آن زمان عراقی‌ها به اسارت درآوردند و شهیدشان کردند»

از محل شهادت و دفن پیکرشان پرسیدیم. پیرمرد می‌گفت: خیلی از آن روز می‌گذرد، من آدرس دقیقی یادم نمانده است.  اما مطمئن هستم که افرادی با این مشخصات که شما گفتید را عراقی‌ها گرفتند و به شهادت رساندند

حالا اینکه عبدالحسین چگونه، کی و کجا به شهادت رسیده است و پیکر پاک و مطهر او و دو همسفر شهیدش در کدام نقطه از زمین زیارتگاه ملائکه است را فقط خدا می‌داند.