مراسم اربعین به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع بشری و به دلیل حضور جمعیتی از ملیت‌های مختلف، پلی به سوی تمدن بزرگ اسلامی است.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، اربعین یک همایش سیاسی و عملیات بزرگ علیه دشمنان اسلام است و برگزاری باشکوه هر ساله این مراسم موجب می‌شود که دشمن هر چه بیشتر مستأصل و وحشت‌زده شود.

زوار زنجانی در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، خاطرنشان کرد: قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و احیای امربه‌معروف بود باتوجه‌به آن شرایط که وجود داشت این قیام را انجام داد و خود، خانواده و همه عزیزانش را از دست داد که فلسفه دین از بین نرود و تحریفی که در دین رخ‌داده بود حفظ شود. اوضاع جامعه امروزی را که می‌بینید این اربعین و شور حسینی به‌خاطر همان اهدافی است که محقق شد.

وی می‌گوید: حضرت زینب (س) جایگاه ویژه‌ای داشت هم در کربلا حضور داشت و در واقع قیام سفیر، قیام امام حسین (ع) حضرت زینب (س) بود آن خطبه‌ای که در شام خواند آن سختی‌هایی که کشید باید الگوی زنان ایرانی و زن‌های کل دنیا باشد.

وی گفت: در واقع کار رسانه‌ای عاشورا حضرت زینب (س) انجام داد این خطبه‌هایی که داریم از خطبه‌ها و بیانات حضرت زینب (س) است که نقش بسزایی دارد.

زائر زنجانی بیان کرد: عاشورای امروز جلوی چشم ما در غزه در حال رخ‌دادن است شاید شرایط از همان زمان بدتر هم شده و چیزی در حد بین‌المللی رخ می‌دهد؛ ولی متأسفانه هیچ صدایی از کسی هم بلند نمی‌شود و دوباره همان کسانی دارند دفاع می‌کنند که نتیجه و پیرو خط امام حسین (ع) هستند و پیرو قیام عاشوراند همان‌ها تنها از غزه دفاع می‌کنند متأسفانه بقیه در سکوت مطلق قرار گرفتند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند که عاشورای امروز به نظر بنده همان غزه است.

وی گفت: اگر در اربعین شرکت کرده باشید کشورهای مختلفی حضور دارند که بیشتر شیعه نیستند از مسیحی‌ها حتی از کلیمی‌ها حضور دارند و اهل‌سنت در آنجا فراوان‌اند. از همین مرز باشماق که به کردستان عراق رفتیم در آنجا برادرهای اهل‌تسنن موکب‌های خوبی داشتند و بهترین پذیرایی را انجام می‌دادند.

وی در ادامه افزود: در واقع قیام امام حسین (ع) بحث مذهبی بیشتر نیست و برای مردم بحث جوانمردی عاشوراست و بحث
جوانمردی که امام حسین (ع) داشت پس قیام امام حسین (ع) بحث یک مذهب، شیعه و غیره نیست؛ بلکه این مراسم اربعین بین‌المللی است.

این زائر اظهار داشت: مسیحی‌ها و کلیمی‌ها در تهران در عزاداری‌ها، برای حضرت عباس در روزهای تاسوعا و عاشورا مراسمات خیلی خوبی می‌گیرند هزینه‌های خوبی انجام می‌دهند بحث مربوط به مذهب تشیع نیست چون نمود آن در پیاده‌روی اربعین مشخص است یک چیز روشنی آنجا است همه مذاهب در آن دیده می‌شوند.

وی افزود: همدلی که در پیاده‌روی اربعین است از کشورهای مختلف قوم اقوام مختلف با هم به‌راحتی در مسیر اربعین شرکت می‌کنند یک اهدافی را پیش می‌برند خیلی خوب باهم کنار می‌آیند کوچک‌ترین تنش بین این بیست میلیون نفر نداریم این نشان می‌دهد که اسلام ناب اسلام محبت است

وی افزود: اسلام هم‌زیستی داعشی تکفیری چیزی است که اولاً اسلام نیست آن چیزی است که بحث انگلستان و تکفیر را برای سنی‌ها ساختند و بهاییت را برای شیعه‌ها ساختند که مذاهب را خدشه‌دار کنند که الحمدلله موفق نشدند و امروزه انعکاس آن را در عراق می‌بینید همین‌ها مشخص و هویداست.

زائر زنجانی در پایان ابراز داشت: خدشه‌دار کردن مذاهب شیعه و سنی یک تبلور پیام عاشوراست در فرهنگ و جامعه امروزی و تنش به افکار عمومی می‌دهد؛ چون ما چنین چیزی نداریم در کل جهان چنین راهپیمایی با بیست میلیون نفر با تمام اقوام نداریم هیچ عقیده و دینی در دنیا نتوانسته این اجتماع را ایجاد کند بحث صحت راه است که این همه استقبال شود.

فلسفه قیام پیامبران و ائمه معصومین (ع) در راه اجرای فرامین الهی بوده است

زائر دیگری که در مرز باشماق بود در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بیان کرد: فلسفه قیام پیامبران و ائمه معصومین (ع) این بوده که دستورات خدا را انجام دهند و جلوی بسیاری از چیزهایی که در مقابل دستورات خدا هست بایستند به‌هرحال فرامین الهی را اجرا و به دستورات الهی عمل کنند و در راه پیشرفت و تقرب در راه علی‌الله گام بردارند.

وی گفت: زنان جزو جامعه اسلامی هستند و نیمی از جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهند آن‌ها هم می‌خواهند دستورات الهی را اجرا نمایند حضرت زینب (س) اگر در شرایط کربلا نبود به گفته علما همه پیام‌های عاشورا مختوم و پوشیده می‌شد و انتشار پیدا نمی‌کرد و نقش زنان نقش بسیار بالایی در هم تشویق شیعیان و مسلمانان جهان بر علیه ظلم و استکبار انجام دادند و هم در تداوم راه نقش داشتند.

این زوار حسینی می‌گوید: در جهان ظلم و ستمی که انجام می‌شود و مسلمانان جهان با هم دیگر اتحاد ندارند و متحد نیستند و هزاران‌هزار نفر بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم غزه کشته شدند صدها هزار نفر زخمی، معلول و آواره شدند.

وی در ادامه افزود: ای مسلمانان جهان به خودتان بیایید و در مقابل این ظلم‌ها و ستم‌هایی که بر مسلمین و مسلمانان می‌شود بایستید و در مقابل آنها استقامت داشته باشید انشا الله که خداوند یاری‌تان خواهد کرد.

وی افزود: بااین‌همه ظلمی که بر مردم غزه ایجاد شده عدم اتحاد مسلمین جهان را نشان می‌دهد اگر همدیگر را با هم قبول و اتحاد داشته باشند در مقابل کفار و در مقابل ظالمین می‌ایستند و به‌هرحال به پیروزی خواهند رسید.

وی در پایان ابراز کرد: اقلیت‌های مذهبی هم به باور به امام حسین (ع) و این عزاداری‌ها هم احترام می‌گذارند و در این ایام به سوگواری می‌پردازند که بتوانند با درسی که از امام حسین (ع) می‌گیرند در مقابل ظلم و ستم در جهان و بی‌عدالتی‌ها با هم دیگر به اتحاد و همدلی برسند و جامعه جهانی و جامعه توسعه‌یافته اسلامی و پیشرفته داشته باشند.

کوچک‌ترین کار هر انسانی در راه قیام امام حسین (ع) حضور در راهپیمایی اربعین است

یکی از زائران تهرانی که در مسیر برگشت از کربلا در مرز باشماق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کردتودی، بیان کرد: حتی کوچک‌ترین کاری که هر انسانی می‌تواند در راه قیام امام حسین (ع) انجام دهد حضور در راهپیمایی اربعین است چرا که از همگرایی می‌توانیم به هم‌افزایی برسیم این هم‌افزایی هم انشا الله با ظهور حضرت حجت باشد.

وی گفت: بحث زنان در قیام عاشورا بحث ظریفی است چه‌بسا که این قیام و نهضت را زنان پایدار نگه داشتند؛ چون با تبلیغ که از همان بدو این حادثه و قیام این نهضت شروع شد از حضرت زینب (س) و کاری که ما نسبت به این قضیه باید انجام دهیم و زنان فهیم مملکتمان باید انجام بدهند ادامه‌دهنده راه حضرت زینب (س) که همان تبیین نهضت عاشوراست.

وی افزود: تبیین نهضت عاشورا باعث می‌شود که امروزه ما امام خودمان را بشناسیم و این بهتر است که از زبان زنان به دنیا مخابره شود. در مبحث زن، زندگی، آزادی و مباحث امروز می‌بینیم که جایگاه زن واقعی جایگاه حضرت زینب (س) در این نهضت و این تبیین ایشان می‌تواند انشا الله اثر این نهضت‌های پوشالی و نهضت‌های پوچ که از زنان مثل یک کالا استفاده می‌کند را از بین ببرد و نقش مهم یک زن الان هم حضور و هم تبیین است.

این زائر تهرانی می‌گوید: اگر فلسطینی‌ها یک نگاه کوچکی به قضیه عاشورا انجام دهند و به این نهضت نگاه بکنند فکر نکنم که اگر کسی از میان آنان شهید می‌شود و اگر دشمن تمام دنیا را برای پیروزی اسرائیل به خط کرده باشد فکر نکنیم که پیروز خواهند شد.

وی با اشاره به آیه جاء الحق و زهق الباطل افزود: قطعاً حق پیروز و بر این ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین با نگاه به نهضت عاشورا می‌توانند از آن تأثیر بگیرند که همین‌طور هم هست و بقیه کشورهای مسلمان مثل ایران و محور مقاومت به این نهضت کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از زلزله کرمانشاه در ایران شاید کمی بیشتر شیعه و سنی به‌ویژه در ایران در استان‌های کرمانشاه و کردستان به هم خیلی نزدیک شدند؛ چون ما از نزدیک به این مردم فهیم و بزرگوار خدمتگزاری می‌کردیم این نزدیکی باعث می‌شود که فرهنگ‌ها و آرمان‌های واقعی اسلام که هم شیعه و هم سنی می‌توانند کمک هم بدهند که آرمان واقعی آزادی‌خواهی، آرمان واقعی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌توانند به‌دوراز هرگونه حاشیه‌ای برای این آرمان بجنگند و شروع آن به قول امام خمینی (ره) که این محرم و صفر است اسلام را زنده نگه داشته است شروع آن شروع شده و تقویت آن در همین مبحث نهضت عاشوراست به نظر بنده این فرهنگ در وجود بچه‌ها از کوچکی در وجود دختربچه‌ها، پسربچه‌ها و خانواده‌ها نهادینه می‌شود و آینده ما آرمان و اهداف یکی هم برای شیعه و سنی که داریم برای آن تبلیغ می‌کنیم.

این زائر بیان داشت: حضور مردم مسلمان از همه طیف‌های مختلف اسلام شیعه، سنی، اقلیت‌ها و غیره در راهپیمایی اربعین حتی شما می‌بینید مسیحیان و خیلی از ادیان دیگر هم حضور پیدا می‌کنند و این نهضت را به دنیا دارد مخابره می‌کند این پیام چیه؟

وی افزود: دنیا دیگر مثل قدیم نیست دیگر ما نمی‌توانیم با سانسورکردن و با رسانه‌هایی که اسرائیلی‌ها در دست دارند و کشورهای که دنباله‌رو این قضیه هستند با ضربه‌زدن به شیعه و ضربه‌زدن به اسلام ناب محمدی (ص) نمی‌توانند این آثار راهپیمایی اربعین را نادیده بگیرند طوری که رهبر عزیز ما به جوانان اروپا پیام می‌دهد که با چه شور و شوقی جوانان می‌پذیرند و این را می‌خوانند حتی سیطره رسانه‌ای هم اجازه نمی‌دهد که این پیامی که رهبر عزیزمان دادند بتوانند از آن کم‌وکاست کنند.

وی اضافه کرد: می‌بینید که این آثاری که نهضت اربعین در زندگی مردم دارد باعث همگرایی، ازخودگذشتگی و صفت‌های مثبتی که هر کدام از موکبداران، شرکت‌کنندگان و هر کدام از کسانی که به‌اندازه یک لیوان دست مردم می‌دهند این باعث همگرایی می‌شود و این نشان‌دهنده اسلام ناب محمدی (ص) از زمان امام حسین (ع) تا هم اکنون است.

انتهای خبر/