رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی شهرستان مریوان گفت: وظایف اداره کار به تصویب آیین‌نامه‌ها و قوانین مرتبط با کار، تعیین دستمزد کارگران و نظارت بر کارگاه‌ها می‌باشد بزرگترین مسئولیت این سازمان، تلاش برای ایجاد موقعیتی مناسب به منظور تأمین معیشت کارگران و رفاه حال این افراد، همزمان با برقراری عدالت در روابط کارگران و کارفرمایان می‌باشد.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، با محمداصلان پیرفلاح رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مریوان در خصوص رسیدگی و نظارت این اداره در زمینه کار و اشتغال مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه می‌خوانید؛

از ابتدای امسال تاکنون چه تعداد پرونده به شکایات کارگری رسیدگی شده است؟

شکایات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو قسمت یکی آمار جلسات هیئت تشخیص و دیگری آمار جلسات هیئت حل اختلاف یا هیئت تشخیص نظر تعیین می‌شود در آمار جلسات هیئت تشخیص حدوداً ۶۸ جلسه برگزار شده و تعداد پرونده‌های رسیدگی شده ۳۵۲ دادخواست انجام شده است و از این تعداد پرونده ۵ پرونده اعاده به کار و حدود ۱۲ رأی سازشی بوده است آمار جلسات هیئت حل اختلاف یا هیئت تشخیص نظر ۱۵ جلسه و تعداد پرونده‌های رسیدگی شده در هر جلسه ۷۵ دادخواست تجدیدنظر بوده است.

وظایف اصلی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به چه صورت می‌باشد؟

وظیفه اصلی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کار است و از مهمترین وظایف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای قوانین کار، تعاون و ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی و سایر قوانین و مقررات ذیربط، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به منظور تنظیم روابط کار، بررسی و رفع مسائل و مشکلات جامعه کارگری، تنظیم روابط کارگری و کارفرمایی با بهره‌گیری از سازوکارهای سه‌جانبه گرایی در راستای سیاست حفظ و صیانت از نیروی کار، معیارها و توصیه‌نامه‌های ایمنی و استانداردهای کار و تعیین حداقل دستمزد سالیانه کارگران در شورای عالی کار، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اداره امور مربوط به مجامع و شوراهای عالی در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظارت بر اشتغال، برنامه‌ریزی به منظور انجام پژوهش و مطالعات علمی و کاربردی در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظارت بر هدفمند کردن یارانه‌ها و… می‌باشد.

از ابتدای امسال تاکنون چه تعداد دادخواست‌های هیئت تشخیص و حل اختلاف داشتید؟

تعداد دادخواست‌های هیئت تشخیص ۳۵۲ مورد و تعداد دادخواست‌های هئیت اختلاف ۷۰۵ مورد بوده است.

وضعیت بیمه بیکاری در شهرستان مریوان به چه صورت است؟

در حال حاضر بیمه بیکاری ۲۱۴ نفر را تحت پوشش داریم ‌که از این تعداد ۳۶ نفر مقرری آنها قطع شده و در قسمت اشتغال کار می‌کنند و ۲۱نفر به کلاس‌های فنی حرفه‌ای معرفی شده‌اند.

در شهرستان مریوان چند واحد کارگاه تعدیل نیرو وجود دارد؟

تعدیل کارگاهی نداشتیم فقط به صورت تکی و موردی تعدیل داشتیم بعنوان مثال شهرداری تعدیل نیرو کرده، یا فلان کارخانه به دلیل اتمام قرارداد تعدیل نیرو داشته و شامل بیکاری شده‌اند وگرنه کارگاهی که تعطیل شده باشد در حال حاضر نداریم و امسال نداشتیم.

تعداد افراد مقرری بگیر از ابتدای امسال تاکنون چند نفر بوده است؟ نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته یا کاهشی، علت آن چی بوده است؟

تعداد افراد مقرری بگیر ۱۸۰ نفر بوده و با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی که پیش آمده تعداد کمی مقرری‌بگیر در سطح افزایش داشتیم.

چه تعداد کارگاه‌های مشکل‌دار از نظر اقتصادی، یارانه، اختلاف کارفرمایی و… دارید؟

کارگاه‌های مشکل‌دار را در حال حاضر فقط می‌توانیم به کارگاه‌هایی که مسائل ریالی دارند اشاره بکنیم و در رابطه با پرداخت حقوق می‌توان دو سه تا از شهرداری‌ها را نام برد که در رابطه با پرداخت حقوقات مشکل داشتند. کارگاه‌های ما به تناسب سال گذشته خیلی خوب بودند و مشکل پرداختی نداشتند و به صورت هفتگی یا ماهانه یا روزانه کارگاه‌هایی که مشکل داشته‌اند پیگیری می‌کنیم و کارگاه‌هایی که مشکل پرداختنی داشته‌اند از طریق تسهیلات و تبصره ماده ۱۶ و ۱۸ اقدام نمودند.

در سطح شهرستان مریوان در کل چه تعداد تعاونی وجود دارد؟

در سطح شهرستان مریوان ۳۰۰ تعاونی وجود دارد و تعداد تعاونی‌های فعال ۱۶۰ واحد می‌باشد و ۱۴۰ واحد تعاونی غیرفعال وجود دارد که به دلایل مختلف راکد هستند و قبلاً احداث شده‌اند از واحدهای تعاونی‌ غیرفعال بصورت مداوم بازرسی انجام می‌شود که شرح وظایف ما در صلاحیت شرکت‌های خدماتی و هم صلاحیت پیمانکاری باید تأیید شود و نیز بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی و همچنین بازرسی از کارگرهایی که طرح شکایت دارند که آیا شکایت آنها درست است یا نه، این فرد که بیکار شده حق باکارفرما است یا نه و در این زمینه فعالیت‌های زیادی داریم.

واحد بازرسی در خصوص صلاحیت ناشی از کار چه اقداماتی انجام داده است؟

آمار واحد بازرسی ما از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۰۰ مورد بوده است که متأسفانه حادثه‌هایی که ناشی از کار داشتیم حدود ۳۰ مورد بوده که منجر به آسیب‌دیدگی بوده و یک مورد هم منجر به فوت یک کارگر شده است.

واحد بازرسی مرتباً از لحاظ خطرات ایمنی کار در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی با کارفرمایان هماهنگ شده و در کارگاه‌ها به کارگران آموزش کامل داده می‌شود که خدایی نکرده برای آنها اتفاقی نیفتد.

فرصت‌های اشتغال در شهرستان مریوان به چه صورت است؟

بحث اشتغال به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط نمی‌شود بلکه تمام دستگاه‌های اجرایی در این قضیه دخیل هستند ولی در رابطه با تخصیص اعتبارات مشاغل خانگی، مشاغل تبصره‌های ۱۶ و ۱۷ که هم از طرف کارفرما و هم از طریق کارگر مورد خطاب قرار میگیریم تا جایی که بتوانیم از کار و کارفرما حمایت می‌نماییم.