کردستانی‌ها به عنوان ساکنان یکی از کهن ترین سرزمین‌های جهان، در هزار توی فرهنگ و تمدن پیشتاز بوده و در طول تاریخ مراسم و جشن‌های باستانی متفاوتی را به پا داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، کردستانی‌ها به عنوان ساکنان یکی از کهن ترین سرزمین‌های جهان، در هزار توی فرهنگ و تمدن پیشتاز بوده و در طول تاریخ مراسم و جشن‌های باستانی متفاوتی را به پا داشته‌اند و یکی از این مراسم باستانی، جشنی است که با نزدیک شدن به آخر سال حال و هوایش به خوبی حس می شود و در مراسم بدرقه زمستان و به استقبال بهار رفتن، حضوری دیرینه دارد.

نامش چهارشنبه سوری است و در آخرین سه شنبه سال، با آغوشی پر از نور و شادی به میان مردم می آید تا رنگی تازه به شب های آخر سال شأن بپاشد. هوا تاریک می شود، اما شعله های آتش در هر کوی و برزن لشگری از نور را راه می اندازند تا سیاهی را شکست دهند و مردم از روی آتش می پرند و می خندند و زیر لب به هنگام پرش می خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من»

درد و بلایی که در کوزه می ریزند

سنت کوزه‌شکنی یکی دیگر از سنت‌های چهارشنبه‌سوری است که این سنت از آن دسته سنت های فراموش شده این جشن باستانی است.

بعد از درست کردن آتش و پریدن از روی آن، مقداری نمک به دلیل شور چشمی، یک سکه به نشانه تنگ دستی و مقداری زغال به دلیل سیاه بختی در کوزه‌ای سفالی می‌اندازند. سپس هر یک از اعضای خانواده کوزه را یک بار دور سرش می‌چرخاند و نفر آخر کوزه را به بام خانه می‌برد و به کوچه می‌افکند و در همین حال می‌گوید: «درد و بلای خانه را ریختم تو کوچه و این گونه بدی و زشتی را از خانه خارج می‌کنند».

با وصف این همه رسم و سنت زیبا اما امروز دیگر در چهارشنبه سوری‌ها این مراسم ها را نمی بینیم و جای آنها شاهد انفجارهای مهیبی هستیم که گویی در میدان جنگ و خط مقدم مقابله با دشمنان قرار گرفته‌ایم.

برخورد قاطع با مخلان آرامش در چهارشنبه آخرسال

فرمانده انتظامی کردستان با اشاره به تمهیدات پلیس در چهارشنبه آخر سال در استان گفت: امسال تا کنون سه میلیون و ۸۵۰ هزار عدد انواع مواد محترقه در استان کشف و ضبط شده است.

سردار آزادی با اشاره به مصدوم شدن ۱۳۱ نفر در حوادث چهارشنبه سوری پارسال، گفت: امسال تاکنون ۱۵ نفر دچار مصدومیت جزئی شده‌اند و یک نوجوان اهل دیواندره هم متاسفانه دچار قطع عضو شده است.

وی با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با مخلان آرامش مردم، تاکید کرد: مخلان امنیت اجتماعی تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشتگاه، مهمان پلیس خواهند بود.

مرتکبین جرایم خشن و مخل امنیت جامعه تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت بسر می‌برند

مرتکبین جرایم خشن و مخل امنیت جامعه تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت بسر می‌برند

حجت الاسلام و المسلمین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن تاکید بر برخورد جدی با هرگونه فروش و توزیع مواد محترقه غیرمجاز، اظهار داشت: مسئولین فراجای استان و ضابطین قضایی باید با این دسته از افراد بر اساس مقررات مربوط به جرم مشهود با قاطعیت برخورد کنند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل دهند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان تصریح کرد : افرادی که در چهارشنبه آخر سال و مراسم عید نوروز مرتکب جرایم پرخطر می شوند و دستگیر شوند، تا پایان تعطیلات در بازداشت بسر می‌برند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی بر ضرورت فرهنگ سازی و آگاه سازی خانواده‌ها و جوانان توسط صداوسیما، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و نهادهای متولی تاکید کرد و افزود: شادی و نشاط در جامعه لازم و ضروری است ولکن باید در چارچوب حدود قانونی و شرعی باشد.