معلمان مشق عشق را در مدارس تدریس می‌کنند و آنچه یاد می‌دهند را در زندگی‌شان جامه عمل پوشانده‌اند.

از کودکی به ما آموخته‌اند که واژه «معلم» بسیار مقدس است، انسانی که همواره در ذهن ما تداعی کننده پاکی، مهربانی، دلسوزی و آرامش است.

معلمانی که با هنر خاص خودشان ده‌ها کودک و نوجوان را با آرامش کنار هم می‌نشانند و راه روشن آینده را برایشان ترسیم می‌کنند.

معلمی شغل نیست، بلکه عشقی است که در مویرگ‌های سیستم آموزش و پرورش جریان یافته تا با در هم تنیدگی منظم و بی نقصش آینده‌ای درخشان را برای ایران سربلندمان رقم بزند.

به گزارش خبرنگار  «زریوار خبر»، به مناسبت هفته گرامیداشت معلم دو ساعتی مهمان مدرسه شهید ناصر بهرامی شهرستان مریوان شدیم و با چند نفر از معلمان به گفتگو پرداختیم.

 


حس معلم بودن وصف‌شدنی نیست

جواد یوزی یکی از معلمان مدرسه شهید ناصر بهرامی در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر»، اظهار کرد: دو سالی است که به‌عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدم و قطعاً با بچه‌ها سروکار داشته باشید حس خیلی خوب و خاصی است خصوصاً معلم پایه اول، چون بچه‌ها در ابتدا که به مدرسه می‌آیند هیچ‌چیزی نمی‌دانند و هیچ درکی از کتاب، مداد، دفتر و خواندن ندارند و وقتی می‌بینید می‌توانند بخوانند و بنویسند و در روز معلم برایت نامه می‌نویسند قطعاً حس خاصی است و وصف‌شدنی نیست.

وی گفت: در مورد ناراحت یا خوشحال شدن از دست بچه‌ها در فضای مجازی با همکارانم اعلام نظر می‌نماییم چند روز پیش برایشان چیزی نوشته بودم که با بچه‌ها می‌خندیم، دعوا می‌کنیم، از همدیگر عصبانی می‌شویم و گاهی اوقات به‌خاطر شلوغ بودن آنها گریه می‌کنم؛ ولی چیزی که هست در پایان کلاس عاشق یکدیگر هستیم و همدیگر را دوست داریم.

این معلم از خاطره‌های دوران تحصیلی‌اش برای ما گفت: وقتی کلاس اول راهنمایی بودم روزی با دوستانم در مورد آرزوهایمان صحبت می‌کردیم که در آینده دوست داریم چکاره شویم دوتا از دوستانم یکی از آنها مهندسی و دیگری خلبانی را گفتند که متأسفانه به آرزوهایشان نرسیدند و من هم معلمی را گفتم ازم پرسیدند، چرا؟ گفتم زنگ قبلی که در کلاس بودم یکی از معلم‌ها باهام رفتار خوبی نداشت دوست دارم معلم شوم که حس علاقه و دوست‌داشتن به دانش‌آموزان ابراز و منتقل کنم که آن‌قدر روابط عاطفی با بچه‌ها داشته باشم که هیچ‌وقت چنین صحنه‌ای را برای آنها به وجود نیاورم.

این معلم در پایان بیان داشت: دوست دارم با این شرایط جدید اقتصادی که پیش‌آمده همکارانم وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند و حس خوب دوست‌داشتن به دانش‌آموزان بدهند.

 

تدریس در مقطع ابتدایی حس خاصی دارد

محمد عزیزی یکی دیگر از معلمان پایه دوم مدرسه شهید بهرامی در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر»، خاطرنشان کرد: حدود ۲۱ سال است که سابقه معلمی دارم و در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تدریس داشته‌ام.

وی گفت: تدریس در مقطع ابتدایی حس خاصی دارد به معلم حس خوشحالی دست می‌دهد و نسبت به سایر مقاطع تحصیلی تدریس و رفاقت این مقطع بهتر است.

عزیزی بیان کرد: در مقطع دبیرستان دوران تحصیلم به معلم شدن علاقه خاصی داشتم و بالاخره معلم شدم و از انتخاب آن هیچ‌وقت پشیمان نیستم و اگر به‌روز اول برگردم مجدداً شغل معلمی را انتخاب می‌کنم.

وی در پایان گفت: از والدین خواهشمندم با معلمان همکاری لازم را داشته باشند؛ چون شرایط معلم به‌گونه‌ای است که تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان تنها با معلم مدیریت نمی‌شود.


در شهرستان مریوان فضاهای آموزشی خیلی کم است

حسن صالحی به‌عنوان معلم پایه اول مدرسه شهید ناصر بهرامی در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر»، اظهار کرد: ۶ سال است که سابقه خدمت معلمی دارم و امسال دومین سالی است که به‌عنوان سرگروه آموزشی در خدمت معلمان پایه اول هستم.

وی بیان کرد: گاهی اوقات دانش‌آموزان رفتارهایی از خود نشان می‌دهند یا حرف‌هایی را می‌زنند که با آن شاد و مفرح می‌شوم و از اینکه در خدمت این دانش‌آموزان هستم مایه افتخار است.

این معلم یکی از خاطره‌های دوران معلمی خود را این گونه برای ما بازگو می‌کند: در ایام کرونا هر چند ایامی خوبی نبود لباس مقدس سربازی را پوشیدم و نشانه «ز» را برای دانش‌آموزان تدریس نمودم.

وی در پاسخ سؤال آیا تابه‌حال از دست دانش‌آموزان ناراحت شده است، گفت: بله. در این راستا در کلاس جدول امتیازدهی را نصب نموده‌ایم که اگر خدای‌نکرده دانش‌آموزی کار اشتباهی را انجام دهد و یا درس نخوانده باشد یک ستاره از او کم می‌شود و برعکس.

صالحی از مشکلات این مدرسه می‌گوید: فضای آموزشی مدرسه شهید بهرامی کوچک می‌باشد و همچنین در کل سطح شهرستان مریوان فضاهای آموزشی خیلی کم است.

 

وی اظهار کرد: هفته گرامیداشت معلم را به معلمان دوران تحصیلیم خاصتا علی زادسر تبریک می‌گویم؛ چون خیلی تلاش می‌کردند تا درس‌های خود را بخوانیم هر چند تمام معلمان دوران تحصیلی قابل‌احترام دوست‌داشتنی بودند.

 

وی از حامیان خود در موفقیت رسیدن به مقام معلمی می‌گوید: بهترین حامیان دوران مجردی پدر و مادرم بوده‌اند و زمانی که متأهل شدم علاوه بر پدر و مادرم، همسرم نیز حمایتگرم هستند.

صالحی در پایان گفت: امیدوارم همه همکاران و همه جامعه گام‌هایی بردارند که بچه‌هایمان را به هدف خود سوق دهند تا شخصیت و تربیت اجتماعی برای آنان پله‌های دیگر باشد نه خراب‌تر.