وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه تقاطع غیر همسطح مریوان به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال در سه‌راهی سقز- مریوان- سنندج از فردا زیر بار ترافیک می‌رود.

به گزارش زریوار خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امشب در حاشیه مراسم بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح سه راهی مریوان در استان کردستان در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده اظهار داشت: یکی از پروژه‌ها سرمایه‌گذاری در سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده بود که در این زمینه ۶ پروژه شامل دو باب مدرسه یک پارک، یک مجتمع خدماتی، فرهنگی، ورزشی و … به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: مقرر شده عملیات اجرایی ۶ مجموعه دیگر شامل مدرسه، پارک، درمانگاه و سالن ورزشی هرچه سریع‌تر آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از پروژه‌های مهم این استان را کریدور شمال به جنوب جاده‌ای این منطقه عنوان کرد و افزود: این کریدور از استان آذربایجان شرقی آغاز شده و از کردستان، لرستان و خوزستان می‌گذرد تا به دریا برسد و حدود ۵۰ درصد این پروژه در استان کردستان زیر بار ترافیک رفته است.

وی بیان کرد: این پروژه ۳۲۰ کیلومتر طول دارد که ۱۶۰ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته است، حدود ۸۰ کیلومتر باقی مانده از این مسیر در حال اجراست و تا پایان دولت به شبکه ترافیکی خواهد رسید و ۸۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه قرار دارد.

بذرپاش ادامه داد: این پروژه به ۷ همت منابع نیاز دارد که ۲ همت آن در اولویت قرار گرفته و طی این سفر نیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای این پروژه در نظر گرفته شده که سعی می‌کنیم در شورای برنامه‌ریزی استان با حضور رئیس جمهور این رقم را افزایش دهیم.

وی یکی از اصلی‌ترین رئوس وزارت راه و شهرسازی را تکمیل زنجیره‌ها ذکر کرد و بیان داشت: تلاش ما این است که کریدور جاده‌ای شمال به جنوب را در همه استان‌ها به اتمام برسانیم و تقدیم هموطنان در سراسر کشور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح پروژه تقاطع غیر همسطح مریوان با ارزش روز ۲۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد: این پروژه برای رفع یکی از نقاط حادثه‌خیز استان کردستان احداث شده که عبور و مرور را در سه راهی سقز- مریوان- سنندج آسان‌تر می‌کند و خطرات را کاهش می‌دهد. این تقاطع با هماهنگی با راهبر فراجا از فردا زیر بار ترافیک می‌رود.

به گفته وی، مجموعاٌ ۳۰ نقطه حادثه‌خیز در استان کردستان شناسایی شده که بخشی از آن اصلاحات هندسی اساسی نیاز دارد.

افتتاح ۱۲ کیلومتر از محور چهارخطه بیجار-دیواندره 

همچنین؛ امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی تقاطع غیر همسطح مریوان و ۱۲ کیلومتر محور چهار خطه بیجار – دیواندره در استان کردستان به بهره‌برداری رسید. این مسیر به طول ۵۵ کیلومتر از جمله مسیرهای مهم استان کردستان در هدایت ترافیک استان های شمال و مرکز کشور به سمت شهرهای مرزی بانه، مریوان و مرزهای باشماق و سیرانبند است.

پروژه چهار خطه محور بیجار – دیواندره در چهار قطعه به طول ۱۹٫۵ کیلومتر در دست اجرا بود که از این میزان ۱۲ کیلیومتر به اتمام و بهره‌برداری رسید.

کاهش هزینه‌های استهلاک، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در زمان، افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن و ارتقا شاخص‌های برخورداری از راه مناسب و بزرگراهی در استان کردستان از اهداف اجرای پروژه چهار خطه محور بیجار-دیواندره است.

استان کردستان حدود ۸ هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.