قیمت‌های نجومی اجاره مسکن که در فضای مجازی انتشار می‌یابد نوعی دلالی و  قیمت‌سازی است. در این صورت افرادی که دارای درآمد ثابت هستند قطعاً با مشکل تأمين مالی روبه‌رو خواهند شد و مجبور به کوچ به اطراف شهر‌ خواهند شد.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، با نزدیک شدن به سال نو طبیعتاً باید همشهریان شور و نشاط بیشتری داشته باشند و خود را آماده سالی نو و بهاری زیبا کنند. ولی چندسالی است که رسیدن سال نو برای بسیاری از شهروندان مریوانی نه‌تنها نویدبخش و مسرت بخش نیست، بلکه موجب نگرانی و اضطراب بیشتر بسیاری از شهروندان است. چراکه هرسال با رسیدن سال نو نرخ اجاره منازل و مغازه به شدت بالا رفته و این موضوع به یک نگرانی جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است. واقعا لازم است انسان انصاف داشته باشد.

قیمت‌های نجومی اجاره مسکن که در فضای مجازی انتشار می‌یابد نوعی دلالی و  قیمت‌سازی است. در این صورت افرادی که دارای درآمد ثابت هستند قطعا با مشکل تامین مالی روبه‌رو خواهند شد و مجبور به کوچ به اطراف شهر‌ خواهند شد. نکته قابل توجه اینجاست به دلیل اینکه اغلب مستاجران از قشر کارگر و دارای حقوق ثابت هستند که اگر این افراد به اطراف شهر محل سکونت‌شان مراجعه کنند تقاضا در آن بخش افزایش می‌یابد و آنجا نیز با رشد قیمت همراه خواهد شد. بطوری که نرخ کرایه برخی از مناطق مسکونی حاشیه شهر مریوان بی‌ضابطه و تنها بدلیل افزایش تقاضا از سوی این قشر از جامعه افزایش یافته است.

منصف باشید تا آه مظلومان دامان شما را نگیرد

یکی از جوان‌های مریوانی از دردهای زندگی خود را برایمان بازگو می‌کند: جوانی هستم ۳۰ ساله، شغلی ثابت با درآمدی حدوداً ۱۰ میلیونی دارم. ازدواج کرده‌ام و با همسرم در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کنیم که بیشتر همشهریان حاضر نیستند برای دقایقی در آن بمانند. اکنون صاحب خانه همین منزل را هم می‌خواهد و قصد اجاره آن را ندارد. به هرجا سر می‌زنم رهن بالا می‌خواهند. ماموستایان ما کجا هستند؟ مگر دریافت رهن حرام نیست. یا ماموستایان ما شریعت را به درستی به مردم نرسانده‌اند یا همشهریانمان خدا و اسلام را فراموش کرده‌اند. مگر منِ جوان با اندک حقوقی که دارم، می‌توانم پولی پس انداز کنم که توان پرداخت رهن را داشته باشم. از تمام خوشی و … گذشته‌ام ۱۰ میلیون جور کرده‌ام. هنر کنم و از خورد و خوراک‌ خود و همسرم بزنم و بیخیال پوشاک شوم و مریض نشوم، با این درآمد تنها می‌توانم ۲ میلیون کرایه بدهم که آن هم به زور و از ناچاری است. وجدان داشته باشید مگر می‌شود با این وضعیت با ۸ میلیون زندگی کرد؟ نمی‌دانم چه کنم؟ به خدا پناه می‌برم و دعا می‌کنم خدا چرخ روزگار را نه به کام ما، بلکه به گونه‌ای بچرخاند که این سرمایه‌داران بی‌وجدان به درد ما گرفتار شوند و بدانند کرایه سنگین و رهن بالا چه بلایی بر سر خانواده امثال ما می‌آورد.

تورم افسارگسیخته در مریوان ناشی از گرانی اجاره‌ها

آقا رئوف یکی دیگر از شهروندان شهر مریوان گفت: شاید به جرأت بتوان گفت که شهر مریوان یکی از گرانترین شهرهای استان کردستان است و از آن دسته از شهرهایست که نرخ هر چیزی بصورت کامل دلبخواهی افزایش پیدا می‌کند و کسی هم برایش مهم نیست که چه بر سر این شهر آمده است!!

چند سالی است که افزایش بیش از حد اجاره مسکن و مغازه امان را از مستأجران بریده است و امسال این افزایش اجاره بصورت فضایی بالا رفت و بگونه‌ایی که بسیاری از مغازه داران مجبور به تخلیه مغازه‌های خود و جمع کردن کسب و کار نمودند.

از طرفی دیگر هم مغازه‌هایی که اقدام به جمع‌آوری نکرده‌اند، به همان میزان افزایش اجاره مغازه و حتی مسکن را بر روی کالاهای خود تقسیم و تورمی دور از عقل را در این شهر بوجود آورد‌ند!!!

امروز به هر مغازه‌ای سر بزنی، کالای خود را نسبت به چند روز قبل‌ گران‌تر کرده است و وقتی دلیل آن را از مغازه‌دار جویا شوی، اولین موضوعی که بدان اشاره می‌کند این است: برادر اجاره این مغازه را ۳ برابر و ۴ برابر و … افزایش داده‌اند، از من چه انتظاری داری؟!

اما جدای از همه موضوعات ذکر شده، هر آنچه که بیشتر جای تعجب است، سکوت معنادار و البته آزاردهنده مسئولان مریوان نسبت به موضوع افزایش سرسام‌آور اجاره مسکن و مغازه است و گویی همگی آنان خود مالکانی حجیم در این عرصه هستند و نمی‌خواهند این شهر سرو سامان بگیرد…

وجدان دادگاهی که نیاز به قاضی ندارد

آقا هادی از شهروندان دیگر شهر مریوان می‌گوید: مدتی‌است به دنبال خانه‌ای اجاره‌ای سرگردانم! و ناامید و سرشکسته شده‌ام؛ در ۱۵سال گذشته اینگونه دل‌شکسته و مایوس نبوده‌ام!

ای دارایان بی‌درد مرفه‌های بی‌نیاز!
اگر کمی از دریچه‌ی رحم و مروت به اوضاع امروز زندگی مردم بی‌خانه و بیکار و کم درآمد بنگرید به وضوح مشاهده خواهید کرد که فقط گرانی‌است که روز به روز برفشار خود می‌افزاید و درآمد مردم عادی و فاقد مسکن تنزل که هیچ، به حد نداری و فقر مطلق رسیده است

اگر وجدان‌تان را بیدار کرده و قاضی کنید‌ به طور حتم منتج به تصمیمی خواهد شد که کمی از دنیا دوستی کم کنید و با شاد کردن دل خانواده‌ای بی‌مسکن سهامدار خوشحالی و آرامش هرچند اندک‌شان باشید!

موجر عزیز اگر می‌خواهی اجاره دادن خانه‌ات را با پول نزول و سود بانکی توجیه بفرمایی همان بهتر که ساختمانت را بفروشی و پولت… سودش را بگیری! پس سر مستأجر منت نگذار!
همین‌که قیمت ساختمانی طی یک سال ۱۰برابر شده کافی نیست؟حتماً باید شلاق گران شدن خانه‌ات را بر تن مستأجر نواخت
مگر درآمد مغازه‌داری چون من چه‌اندازه افزایش پیداکرده است! با این اوصاف چگونه میتوانم ۳ تا ۴برابر یک سال قبل اجاره خانه بدهم؟!

مسؤلان قیمت اجاره‌بهاء در مریوان را کنترل کنند
ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان در خصوص وضعیت اجاره‌بهاء بیان کرد: افزایش بی‌رویه اجاره‌بهاء بدون هیچ دلیل منطقی نمی‌تواند توجیهی اسلامی و حتی اخلاقی داشته باشد.

وی با اشاره به این امر که گران‌فروشی و کم‌فروشی هر دو گناه محسوب می‌شوند گفت: مغازه داران نباید به دلیل افزایش بی‌رویه اجاره بهای ملک، به خود اجازه دهند که نرخ اجناس را رأساً تعیین کرده و گران‌فروشی و یا کم‌فروشی کنند.

ماموستا شیرزادی افزود: خوشبختانه بازار شهرستان مریوان هر ساله میزبان میهمانان زیادی از سرتاسر کشور است و امید است مغازه داران و مردم بتوانند با رفتار و کردار حسنه به رونق هرچه بیشتر بازار در مریوان کمک کرده و راه توسعه را برای صنعت توریسم در این شهرستان هموارتر کنند.

وی در پایان ضمن درخواست از مسئولان برای کنترل اجاره بهاء املاک استیجاری در مریوان عنوان کرد: امید است که مردم این شهرستان همراه و همگام با مسئولان ضمن احترام نهادن به میهمانان وارده بتوانند زمینه‌ساز ایجاد توسعه پایدار در این شهرستان شوند.