ناظر گمرکات کردستان و مدیر کل گمرک سنندج گفت: در پی کنترل‌های گمرکی و همکاری موثر نهادهای امنیتی، سه دستگاه کامیون تانکردار حامل نفتگاز که اقدام به جایگزینی مخازن محموله با آب کرده بودند، در گمرک باشماق متوقف و پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال شد. ارزش مجموع کشفیات گمرکی در مهرماه ۱۴۰۳ به بیش از ۲۸ میلیارد ریال رسید.

فرامرز امید، ناظر گمرکات کردستان و مدیر کل گمرک سنندج در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر، اعلام کرد: در پی همکاری موثر میان گمرک باشماق، سربازان گمنام امام زمان، یگان حفاظت گمرک و پلیس امنیت اقتصادی، سه دستگاه کامیون تانکردار حامل نفتگاز ترانزیت خارجی که به شیوه‌ای متقلبانه اقدام به جایگزینی مخازن محموله با آب کرده بودند، متوقف شدند.

 

این کامیون‌ها در مجموع ۵۳ هزار و ۴۶۰ لیتر از محموله گازوئیل خود را تخلیه کرده و قصد داشتند تا با آب جایگزین کرده و پس از خروج از گمرک، همان مقدار را با گازوئیل یارانه‌ای جبران نمایند. اما با تیزهوشی کارکنان گمرک باشماق، این اقدام پیش از دستیابی به هدف منفعت‌طلبانه خود کشف و ضبط گردید.

 

امیدی همچنین به کشفیات دیگر در ایام سپری شده از مهرماه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: علاوه بر این تخلف گمرکی، اقلام ممنوعه از یک دستگاه حامل ترانزیتی و مقادیر متنابهی از انواع کالا شامل لوازم خانگی، تجهیزات و وسایل الکترونیکی، دارو و البسه نیز کشف شده است. ارزش ریالی مجموع کشفیات در این مدت به بیش از ۲۸ میلیارد ریال می‌رسد.

 

وی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، گمرکات استان موفق به تشکیل ۱۲۲ فقره پرونده قضایی علیه قاچاقچیان به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال شده و نسبت به اعلام جرم علیه آنها اقدام شده است.

 

امیدی تأکید کرد: هرگونه مظاهر قاچاق، تقلب و تخلف گمرکی خط قرمز همکاران گمرکی در مبادی مرزی استان بوده و در برخوردهای قانونی با افراد متخلف، اغماضی صورت نخواهد گرفت.