دریاچه زریبار مریوان پس از بارش‌های چند مدت اخیر، سرریز کرده است و همین مسئله موجب شده مردم به‌راحتی بتوانند با دست و سبد ماهی بگیرند.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، دریاچه زریبار مریوان با مساحت ۲ هزار و ۲۹۲ هکتار از زنده‌ترین و مهم‌ترین تالاب‌های ایران و بزرگ‌ترین چشمه آب شیرین دنیاست که محل منبع تأمین آب آن چشمه‌های کف تالاب و عمق آن از ۱ تا ۱۰ متر است.

این دریاچه از قطب‌های گردشگری و توریستی غرب کشور بوده و حدوداً ۲۸۰ گونه پرنده مهاجر و بومی در این تالاب زندگی می‌کنند و از مهم‌ترین آنها غاز پیشانی‌سفید کوچک (قازه لاله) و اردک چشم بلوطی (چاو که وه له) می‌توان اشاره کرد و تعداد زیادی ازاین‌گونه پرندگان که در محوطه قایقرانی می‌توان آنها را مشاهده کرد عبارت‌اند از: چنگر، انواع کاکایی، کشیم بزرگ و کوچک، انواع اردک، خودکا، عقاب تالابی و… زندگی می‌کنند و انواع ماهی‌ها، دوزیست‌ها و پستانداران عبارت‌اند از: ماهی کپور، آمور، بیگ هد، فیتوفاگ، اردک‌ماهی، کاراس، میگو، مارماهی، مار آبی، لاک‌پشت خزری، ول آبی (موش کور) و قورباغه، گراز، شغال، گربه وحشی، سگ آبی و سمور آبی می‌توان نام برد.

۲۵۰ هزار قطعه بچه‌ماهی در دریاچه زریبار رهاسازی شده است

خداداد جعفری رئیس اداره جهاد کشاورزی مریوان در گفتگو با خبرنگار  «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۵۰ هزار قطعه بچه‌ماهی از انواع کپور، بیگ هد و فیتوفاگ در دریاچه زریبار رهاسازی شده است که اعتبار هزینه شده برای این رهاسازی ۲۲۰ میلیون تومان بوده است.

 ۲ نفر در صید غیرمجاز تالاب زریبار مریوان دستگیر شدند

حبیب‌الله دبستانی رئیس محیط‌زیست مریوان در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، اظهار کرد: گونه‌ای که در تالاب زریبار صید می‌شود گونه ماهی کاراس است و یک‌گونه مهاجم که قابل‌خوردن نیست و صرفه اقتصادی ندارد.


رئیس محیط‌زیست مریوان بیان داشت: اداره محیط‌زیست مریوان با افراد و کسانی که در تالاب زریبار هر گونه تورگذاری را انجام دهند یا هرگونه صید غیرمجاز و استفاده از وسایل نامتعارف مثل نیزه را به کار بگیرند برخورد خواهد کرد و تاکنون در این زمینه ۲ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت: از مردم شهر مریوان خواهش می‌کنم که به شایعات توجه نکنند و صید آن‌چنانی در تالاب زریبار وجود ندارد و در این فصل بهار که فصل تخم‌ریزی ماهیان و فصل ممنوعه صید است با هرگونه صید غیرمجاز در تالاب زریبار برخورد خواهد شد.

یکی از ماهیگیران می‌گوید: خداروشکر امسال بارندگی‌ها زیاد بود سد زریبار سرریز کرده و هر روز سه چهار کیلو ماهی می‌گیریم و سر سفره خانواده‌مان می‌بریم.

وی گفت: وزن ماهی‌هایی که گرفتم ۷۰۰، ۸۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ گرم است سنگین‌ترین وزنی که گرفته باشم ۷۰۰، ۸۰۰ گرم بوده است.

یکی از اهالی روستای نی با مطرح درخواست خود از مسئولین گفت: اگر واقعاً برای دریاچه زریبار دلسوزی می‌کنند در این دریاچه گونه‌های ماهی بسیار زیادی وجود دارد یکی از مهم‌ترین گونه‌های ماهی، آمور است.

وی افزود: ماهی‌های آمور شب‌ها که کسی اینجا نیست از این رودخانه خارج می‌شوند و حدود ده کیلو وزن دارند شب بوده که تا ۱۰ قطعه از اینجا خارج شدند لطفاً مسئولین ذی‌ربط بیایند این قسمت خروجی رودخانه را فنس‌کشی نمایند که این ماهی‌های بزرگ که گونه کمیاب هستند از دریاچه خارج نشوند.