هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز، یکشنبه شب با هنرنمایی هنرمندان استان کرمانشاه در سالن پلاتو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز با رویکرد توجه به فرهنگ، زبان و ادبیات کُردی، ایجاد بستری مناسب برای تبادل اندیشه‌های خالق و نوگرایانه در بین هنرمندان عرصه نمایش و عامه مردم و بازآفرینی خالقانه حماسه ها، آیین‌ها و رسوم ملی و مذهبی از طریق هنر فاخر نمایش برگزار می شود.

 

این جشنواره با حضور هشت گروه داخلی و چهار گروه خارجی از اقلیم کردستان به مدت سه روز در سالن آمفی تئاتر و پلاتو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سقز جریان دارد و آیین اختتامیه آن ۲ اسفند ماه با معرفی برترین‌ها در بخش‌های مختلف برگزار می شود.

 

نمایش‌های جشنواره به صورت صحنه‌ای و رقابتی بوده و زبان گفتاری نمایش‌ها کُردی است، ضمن اینکه هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی در این جشنواره حضور پیدا کرده است.

 

افتتاح پلاتوی سقز

همزمان با آغاز هیجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی، پلاتوی شهر سقز با ۲۹۱ متر زیربنا و اعتباری بیش از ۹۰میلیارد ریال افتتاح و به بهره ‌برداری رسید.

 

توسعه و افزایش زیرساخت های فرهنگی و هنری، بخصوص ساخت ساختمان پلاتو جهت اجرای تخصصی تئاتر که آرزوی هنرمندان رشته تئاتر این شهرستان بود و تلاش های زیادی برای به نتیجه رسیدن آن انجام شد و سرانجام پس از سال های متمادی در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون به بهره برداری رسید.