سنندج شهر معروف به مسجد و مناره‌ها در ماه ربیع‌الاول روزانه شاهد پیچش نوای دف و ندای مولودی‌خوانی در نعت رسول مکرم اسلام(ص) است.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از شبستان؛ ماه ربیع‌الاول را مردمان کردستان به نام ماه مولود یاد می‌کنند ماهی که دریچه‌های رحمت و برکت پروردگار گشوده می‌شود و مژده میلاد پیامبر رحمت و مهربانی را به گوش جهانیان می‌رساند.

سراسر کشور ایران اسلامی جشن‌های به مناسبت این ماه به ویژه هفته وحدت برگزار می‌کنند اما داستان جشن‌های مردمان کردستان چیز دیگری است.

از روستاها گرفته تا شهرهای استان صدای دف نوازی و مولودی خوانی به گوش می‌رسد، مساجد میزبان صدها نفر از مردمان کوچه و محلات می‌شوند و جشن‌هایی برپا می‌شود که میلاد رسول مهربانی را نوید می‌دهد.

فضای شهرهای استان به ویژه شهر سنندج آکنده از معنویت است از پنجره برخی منازل هم صدای مولودی‌خوانی به گوش می‌رسد، کسی نیست که ارادت به رسول خدا را منکر باشد و برای میلاد خاتم الانبیا خوشحال نباشد.

نشاط مردمان این دیار در کنار فضای معنویی که شکل می‌دهند هم دیدنی است هم ستودنی اما زیبایی‌های این ماه دو سالی است که باشکوه‌تر شده و شادی‌ها جدای از منازل و مساجد به خیابان‌ها و کوچه‌ها نیز رنگ و رو داده‌اند.

پیچش نوای دف درشهر مسجد ومناره‌ها

سالروز میلاد رسول اکرم در شهر سنندج از سال قبل با جشنی همراه می‌شود که مردمانش آنرا «مهمانی امت احمد(ص)» می‌خوانند، جشنی که خبر از یک شکوه بزرگ می‌دهد و سازمان تبلیغات اسلامی و تشکل‌های مردمی وابسته به آن در کنار سایر ادارات و نهادهای مردمی برنامه‌ریزی آن را برعهده گرفته‌اند.

یکصد غرفه پذیرای خدمت رسانی رایگان به مهمانان جشن امت احمد

حجت‌الاسلام برومند رازیانی مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان در خصوص برگزاری این جشن به خبرنگار زریوار خبر، به نقل از شبستان، اعلام کرد: این مراسم جشن سال گذشته با برپایی ۸۰ غرفه با خدمات متنوع فرهنگی، اجتماعی، مشاوره و پذیرایی برگزار شد و امسال قرار است بیش از یکصد غرفه برای برگزاری جشنی به یادماندنی با همراهی و مشارکت مردم و مسوولان برپا شود.

وی بیان کرد: اجرای برنامه‌های متنوع همچون موسیقی، نمایش، دف نوازی، مولودی خوانی و غیره در این مراسم تدارک دیده شده که با حضور مجریان، خوانندگان و بازیگران مطرح کشوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مردم کردستان ارادتمندان به اهل بیت به ویژه رسول خدا هستند و در این جشن بزرگ سال قبل صد هزار نفر از مردم شرکت داشتند و امسال نیز قطعا با استقبال بیشتری از این مراسم مشارکت خواهند کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان اذعان کرد: کردستان مظهر وحدت و برادری است و هدف از برگزاری این جشن ادای تکلیف به بزرگداشت مقام پیامبر اسلام(ص) و تقویت وحدت و انسجام مسلمانان زیر پرچم خاتم الانبیا است.

پیچش نوای دف درشهر مسجد ومناره‌ها

پیامبر(ص) مظهر وحدت و برادری است

ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه شهر مریوان نیز با تبریک ماه مولود و هفته وحدت اظهار کرد: برگزاری جشن‌های مولودی خوانی در سطح منازل و مساجد مریوان بیانگر ارادت مردم این شهر به پیامبر است و بی‌شک می‌تواند در تقویت وحدت و برادری میان مردم اثرگذار باشد.

وی افزود: رسول خدا امتش را به نیکی، وحدت، تعاون و همدلی دعوت کرده است و همه ما باید بعنوان امت رسول الله(ص) بتوانیم این موارد را حفظ و برای تقویت آن بکوشیم.

وی تصریح کرد: تا زمانیکه بین مردم همه اقوام و مذاهب وحدت و همدلی باشد دشمنان نمی‌توانند خدشه‌ای در ایمان، اعتقاد و اراده مردم وارد کنند.

امام جمعه مریوان برگزاری جشن‌های ماه مولود را نمادی از ارادت مردم مریوان به پیامبر دانست و گفت: بیشتر مساجد در این ایام میزبان جشن‌های میلاد نبی مکرم اسلام هستند و حضور مردم در این اماکن مقدس نیز بیانگر وجود معنویت میان این مردم است.

پیامبر مکرم اسلام همچنان الگو و اسوه همه مردم این کشور بویژه استان کردستان هستند و با جشن‌ها و مراسم‌های بی‌شماری که در این دیار برگزار می‌شود ارادت خود را به ایشان اعلام می‌دارند.

از آیین ف نوای رحمت گرفته تا یادواره شمس قریشی در شهر سنندج برگزار می‌شود تا جشن‌های هفته وحدت کردستان پربارتر از هر سال برگزار شود.

پیچش نوای دف درشهر مسجد ومناره‌ها