مدیرکل دیوان محاسبات کردستان بر واگذاری مدیریت دریاچه زریبار مریوان به شهرداری با ترک تشریفات تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار زریوار خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، مجتبی مقیاسی شامگاه امروز شنبه در ششمین کارگروه استانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار در سنندج اظهار کرد: اگر شهرداری مریوان در دریاچه زریبار هزینه نمی‌کرد نمی‌توانست درآمدی کسب کند.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان گفت: در ۹ ماهی که شهرداری مریوان در دریاچه زریوار قرارداد ندارد درآمد کسب می‌کند و حتی یک ریال هم به محیط زیست پرداخت نکرده است، گفت: در ضمن ساخت و سازهایی که شهرداری انجام داده ایا با مجوز محیط زیست بوده است، خودتان خواسته اید درآمد کسب کنید.
مقیاسی با تاکید براینکه متولی اصلی تالاب زریبار طبق قانون محیط زیست است، گفت: شهرداری با هدف کسب درآمد در زریبار هزینه کرده است ما معتقدیم شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و معتقدیم باید با رعایت اصول و قوانین و پرداخت حق و حقوق به محیط زیست مدیریت زریبار را دوباره به عهده بگیرد.
وی تصریح کرد: با ترک تشریفات اداره دریاچه زریبار به شهرداری واگذار شود البته شهرداری هم باید حتما به صورت ماهیانه درآمد را به خزانه واریز کند اگر به موقع این درآمد وصول شود محیط زیست هم می‌تواند از محل برگشت این درآمد خیلی اقدامات را انجام دهد.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان از سوی شهرداری به حساب خزانه را کم ارزیابی کرد و گفت: این حق و حقوق باید براساس واقعیت پرداخت شود معتقدیم اگر به درستی از ظرفیت‌های گردشگری این تالاب استفاده شود درآمد بیشتر از این خواهد داشت.
مقیاسی اضافه کرد: زریبار ۱۰۰ برابر وضعیت کنونی ظرفیت درآمدزایی دارد که به نظر می‌رسد به دلیل مدیریت ضعیف و یا برخی مسائل و عدم برنامه ریزی مناسب دیگر انگونه که باید و شاید درآمدی خوبی ندارد.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان اظهار کرد: تالاب زریبار کل استان را به لحاظ درآمدی ساپورت می‌کند اما اکنون خود شهرداری را نمی‌تواند تامین کند که این مسئله برای ما به عنوان دستگاه نظارتی قابل توجیه نیست.
وی ادامه داد: تمام امکاناتی که در زریبار وجود دارد باید درآمدی برای شهرداری باشد اگر وصول نمی‌کند یعنی شهرداری قصور می‌کند.
وی تصریح کرد: باید متولی و مدیریت مقتدر در زریبار وجود داشته باشد تا بتواند از قابلیت گردشگری آن به خوبی استفاده و درآمد واقعی که باید را بدست آورد.