عالم اهل سنت کردستان گفت: مقوله عفاف و حجاب به معنی محدودیت نیست؛ بلکه مصونیت است و در مقابل دستور الهی به آن تقید داشته باشد و این را در نظر بگیرد که وظیفه الهی را حتماً باید انجام بدهد.

ماموستا امجد محمودی امام‌جمعه قبای بهاران مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب دررابطه‌با وظیفه آحاد جامعه اسلامی در مقابل دستور الهی راجع به مقوله حجاب چند نکات را بیان داشت: مقوله عفاف و حجاب یک دستور الهی است؛ یعنی چیزی نیست که از شخصی حتی از پیامبری صادر شده باشد خداوند متعال نسبت به خانواده پیامبر بزرگ اسلام (ص) می‌فرمایند: به همسرانت بگو که خود را در مقابل نامحرمان بپوشانند و به کسانی که مؤمن‌اند و نیز دختران و زنان مسلمان بگو که حجاب، عفت و پاک‌دامنی خود را نگهداری نمایند.

 

ماموستا محمودی اظهار کرد: مقوله عفاف و حجاب به معنی محدودیت برای دختر نیست؛ بلکه مصونیت است. در مقابل دستور الهی هر کسی که خود را به‌عنوان مسلمان می‌داند حتماً باید به آن تقید داشته باشد و این را در نظر بگیرد که وظیفه الهی را حتماً باید انجام بدهد.

 

وی گفت: باتوجه‌به اینکه ما مورد هجمه غرب چه از طریق فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه قرار گرفته‌ایم که جامعه هدفشان این است خانواده را از والدین بگیرند و می‌خواهند که عفاف و حجاب را از جامعه اسلامی سلب بکنند.

 

وی افزود: اگر عفاف و حجاب از جامعه منها شود ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی هم بروز پیدا می‌کند پس باید این را در نطفه خفا کنیم و به جایی برسانیم که دستور الهی در جامعه اسلامی پیاده‌سازی شود.

 

امام‌جمعه قبای بهاران مریوان یادآور شد: باتوجه‌به اینکه درگذشته مردم هم التزام دینی و اخلاقی داشتند و هم عرف جامعه این را اقتضا می‌کرد که مردم بر اساس عرف منطقه حجاب را رعایت نمایند به طور مثال هر مناطقی از کشور ایران دارای پوشش خاصی است منطقه شمال که بروید یک پوشش مناسبی دارند کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد و هر شهری و هر استانی پوشش خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: درگذشته مردم مقید به پوشش اسلامی بودند؛ اما امروزه باتوجه‌به این که ما مورد حمله شبیخون فرهنگی و تحت‌تأثیر جریانات فکری غرب قرار گرفته‌ایم مدل‌هایی که در اروپا رایج می‌شود و در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود و در شهرستان ما پیاده‌سازی می‌شود؛ یعنی آن چیزی نیست که بگوییم به نسبت گذشته تغییر نکرده؛ بلکه تغییر اساسی کرده و حتمی است.

 

ماموستا محمودی خاطرنشان کرد: موضوع حجاب درگذشته موضوع اسلامی بوده و شخص به آن پایبند بود؛ اما امروز فرد ادعای نسبت به اسلام دارد می‌گوید من مسلمان هستم در کنار آن از پوشش نامتناسب غرب تبعیت می‌کند به‌عنوان‌مثال: بنده معتقدم در هر شهری مردم دنبال شخصیت، حرمت اجتماعی و نیز خانواده هستند اگر دختری خود را برهنه نماید در پارک‌ها و هرجا دلش خواست بگردد شب دیر به خانه برگردد و هیچ‌کس دنبال او نیاید دیگر هیچ‌کس او را به‌عنوان شریک زندگی خودش نمی‌خواهد چون مردم دنبال خانواده‌ای باشخصیت، اهل دین و تقوا و وجه اجتماعی و اخلاقی داشته باشند می‌روند طرف چگونه از خانواده‌ای که دختر آن ولگرد خیابانی، بدحجاب بوده برود و اگر کسانی دنبال اینها هستند گرگ‌های گرسنه هستند که به‌هرحال درصدد تأمین امیال شهوانی خود هستند نه اینکه آن را به‌عنوان شریک زندگی خود قبول کنند.

 

وی گفت: مسئولیت‌پذیر بودن یکی دیگر از مقوله حجاب است وقتی که والدین مسئولیت بچه را باید از بدو تولد تا دوران جوانی و نوجوانی برعهده می‌گیرند. اگر صاحب دختر هستند آموزه‌های دینی را یاد بدهند و اگر صاحب پسر هستند علاوه بر آموزه‌های دینی، آموزه‌های اخلاقی هم واجب است که در خانواده باشد.

امام‌جمعه قبای بهاران مریوان اذعان داشت: اگر بخواهیم حجاب را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم باید موضوع حجاب را موضوع قرآنی بدانیم؛ چون یک دستور الهی است و نسخ نشده و حکمش منقضی نشده است و باید از خود و خانواده شروع کنیم سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است.

 

وی افزود: اگر ما در خانواده توجه به مقوله حجاب و عفاف داشته باشیم و والدین توجه بیشتری به کنترل بچه‌ها در حوزه حجاب و عفاف داشته باشند ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه رخ نخواهد داد و اگر رخ بدهد انگشت‌شمار و تعداد معدودی هستند نه اینکه مثلاً بگوید که شخص بدحجابی می‌کند؛ اما در کنار آن نماز می‌خواند نه، لازمه فرمان‌برداری از خداوند متعال اجرای فرامین الهی است.

 

ماموستا محمودی تأکید داشت: در مقوله حجاب اگر بخواهیم آن را پیاده‌سازی بکنیم باید از خود و سپس دیگران شروع نماییم به‌عنوان‌مثال: وقتی که دختر من باحجاب باشد وارد بازار می‌شود در داخل شهر می‌گردد نه آسیبی به او می‌زنند نه تکه‌پرانی می‌کنند او هم نباید آرایش غلیظی داشته باشد در داخل شهر باید همراه پدر و مادرش بگردد نه این که با دوستان ناباب و نااهل بگردد که خدای ناخواسته سر از باب اعتیاد، مشروبات و خانه‌های تیمی سر در بیاورد.

 

وی در پایان گفت: به همه خانواده‌ها و خواهرانم توصیه می‌کنم که حجاب خود را رعایت بکنند؛ چون حجاب محدودیت نیست مصونیت است. حجاب یک امری الهی است؛ چون اگر خانمی خود را بدحجاب جلوه بدهد در اجتماع هر کسی که به او نگاه می‌کند؛ مانند گناه او در میزان اعمال آن ثبت خواهد شد و باید روز قیامت جوابگو باشد.