ورزش پاراگلایدر یکی از مفرح‌ترین رشته‌های ورزشی است که توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، پاراگلایدر یکی از ورزش‌های هیجانی است و در حقیقت از جمله ارزان‌ترین و سبک‌ترین وسیله‌های پرنده دنیاست که توانسته آرزوی دیرینه بشر یعنی پرواز را برآورده کند.

پاراگلایدر یک وسیله پروازی هواسر بوده که بدون موتور می‌تواند یک یا چند نفر را بر روی هوا به پرواز در بیاورد و لذت پرواز را به همه مردم جهان از جمله زن، مرد، کودک و جوان هدیه کند.

در این گزارش به مصاحبه با یکی از مربیان رشته پاراگلایدر موفق مریوانی می‌پردازیم که آرزوی دیرینه شهروندان را مبنی بر پرواز در آسمان این شهرستان برآورده کرده است.

لطفا خودتان را معرفی نمائید؟

محمد تبیره، ۳۳ سال سن دارم و مربی پاراگلایدر هستم و ۸سال است در رشته ورزشی پاراگلایدر فعالیت می‌نمایم و نیز ۲ سال می‌باشد که مربی این رشته ورزشی هستم و دارای مدرک تحصیلی دیپلم رشته مکانیک برق خودرو می‌باشم.

فعالیت شما در رشته ورزشی پاراگلایدر از کجا شروع شد؟

سال ۱۳۹۴ بود که از مسیر مرز باشماق به طرف مریوان می‌آمدم که بصورت اتفاقی در آسمان زیبای شهر مریوان پاراگلایدر را دیدم و این اولین باری بود که پاراگلایدر می‌دیدم و همان‌جا تصمیم خودم را گرفتم که باید این تجربه را حس کنم و ناگفته نماند که بنده خیلی عاشق هیجان هستم و پاراگلایدر هم که از رشته‌های ورزشی پرهیجانی است و دوست داشتم که این حس را نیز تجربه کنم.

چطور توانستید ترس از ارتفاع در استفاده از پاراگلایدر را از بین ببرید؟

در ابتدا اطلاعات چندانی از این رشته ورزشی نداشتم و از پرواز با این دستگاه هراس داشتم و بخاطر همین ترس ۶ماه  تا ۱ سال پرواز را دیر تجربه کردم و در این بازه زمانی برای آوزش  به سراغ افرادی رفتم که در این زمینه مهارت داشتند تا با کمک از آنها بتوانم لذت پرئواز در اوج را تجربه کنم.

آیا تا به حال در مسابقات کشوری و بین‌المللی شرکت کرده‌اید؟

بله  در ۲سال اخیر۳ بار در ایران و ۱ بار در مسابقات بین‌المللی شهر حلبچه کشورعراق شرکت کرده‌ام و توانستم  از میان ۸۰ تا ۹۰ نفر خلبان که همگی جزو خلبان‌های قهرمان و بین‌المللی بودند مقام نفر ۱۲ را کسب کنم.

در مورد تیم ورزشی تان لطفا توضیح دهید به چه صورت است؟

تیم ورزشی ما  به نام ذات کردستان در شهرستان مریوان تشکیل شد و خود به عنوان سرپرست این تیم شروع به فعالیت کردیم و خوشبختانه روز به روز به این تیم افراد زیادی ملحق می‌شوند که در حال حاضر پیشرفت خوبی نیز داشته‌ایم.

در تیم شما آیا فقط آقایان فعالیت دارند یا بانوان نیزحضور دارند؟

بله در این رشته ورزشی بانوان ورزشکار نیز فعالیت دارند که از افراد متخصص در این حوزه می‌باشند.

لطفاً در مورد تعطیل شدن پرواز در شهرستان برای ما توضیح دهید علت آن چی بوده است؟

متاسفانه در سال گذشته بر اثر اتفاق ناگواری که برای دو نفر ازشهروندان مریوانی در این حوزه ورزشی اتفاق افتاد موجب شده که فعلا هیچ پروازی در این رشته ورزشی صورت نگیرد.

در این رشته ورزشی چه مشکلاتی و یا چالش‌هایی وجود دارد؟

یکی از مشکلات این رشته ورزشی به هم ریختگی هوا است دلیل اصلی ما برای پرواز با پاراگلایدر لذت و علاقه‌ای است که به آن داریم و اینکه بتوانیم در این زمینه سالیانه پول تجهیزاتمان را به دست بیاوریم و همیشه از جیب خودمان خرج نکنیم چون تجهیزات پاراگلایدر خیلی گران است و بدین جهت به صورت تجاری هم کار می‌کنیم هم آموزش می‌دهیم و هم مسافر سوار می‌کنیم و اگر تجهیزات آن را بروز نکنیم برایمان دردسر ساز می‌شود.

شرایط آموزش پاراگلایدر به چه صورت است؟

شرایط آموزش پاراگلایدر در تمام فصول سال بجز زمستان انجام می‌شود در دوره اول مبتدی، نیاز به فراهم کردن خرید پاراگلاید برای هنرجو نیست و اینکه دوره اول در ۳۰ ساعات زمان آموزش داده می‌شود جلسه اول هنرجو بیشتر در مورد آشنایی با تجهیزات پاراگلایدر و شرایط هوایی است.

 برای ورود به این رشته چه کسی یا کسانی شما را حمایت کردند؟

تا به الان از جانب کسی حمایت نشده ام و تمامی پیشرفتم در این حوزه نتیجه تلاش‌های خودم بوده است.

آیا تا به حال در شهر یا استان‌های دیگر از کشور پرواز با پاراگلایدر را تجربه کرده‌اید؟

اگر کسی یا خلبانی بخواهد در رشته ورزشی پاراگلایدر پیشرفت کند باید برای گذارندن دوره و کسب تجربه و مهارت در این زمینه به چندین شهر در ایران حتماً لازم است سفر کند و پرواز را در آنجا تجربه نماید و یکی از این شهرها، یزد می‌باشد که ما در فصل‌های آخر پاییز و اوایل تابستان به خاطر شرایط آب‌وهوایی برای دوره به آنجا می‌رویم.

به نظر شما پرواز چه لذتی دارد؟

پیشنهاد من به هر فردی این است که برای یکبار هم که  شده پرواز با پاراگلایدر را تجربه کنند چون تا تجربه نکنند نمی‌توانند حس و لذت آن را درک کنند چرا که پاراگلایدر تنها وسیله‌ای است که می‌توانید در آن حس یک پرنده را داشته باشید.

تابحال چه مسافتی را با پاراگلایدر ثبت کرده‌اید؟

تجربه پرواز تا مسافت ۳ کیلومتر را داشته‌ام و تلاشم برای ارتفاع بیشتر است.

یکی از بهترین خاطرات شما در طول فعالیت‌تان چی بوده است؟

بهترین خاطره‌ام پرواز بر فراز جزیره قشم بود که در آنجا برای اولین بار با هم تیمی‌هایم آشنا و توانستم به صورت حرفه ای فعالیتم را آغاز کنم.