استاندار کردستان نسبت به شیوع بیماری «تب برفکی» در بین دام‌های این استان هشدار داد و گفت : باتوجه به گزارش‌های دریافتی، تاکنون موردی از ابتلا به بیماری در استان مشاهده نشده است.

به گزارش زریوار خبر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه پنجشنبه ۳۰ آذر ماه در جلسه بررسی شیوع بیماری تب برفکی با سویه جدید اگزوتی که در محل سالن شهدای گمنام برگزار شد، ضمن تاکید بر ورود و  خروج دام زنده از مبادی استان، از همه دامداران خواست باتوجه به قدرت و سرعت انتشار بیماری تب برفکی به‌عنوان واگیرترین بیماری‌های دامی، نسبت به رعایت الزامات بهداشتی در واحد‌های خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر نمونه مشکوکی مبنی بر ابتلا به تب برفکی مشاهده شد، سریع جداسازی آن از سایر دام‌ها صورت گیرد، یادآور شد: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به بیماری در شهرستان مشاهده نشده است.

استاندار کردستان از جمله مهمترین اقدامات پیشگیرانه را واکسیناسون به موقع دامها، آموزش متصدیان دامداری‌ها اعم از صنعتی و سنتی، بیمه نمودن گله‌ها و انتشار اطلاعاتی در خصوص علایم بیماری در فضای مجازی برای آگاهی عموم برشمرد و افزود: ایمنی در برابر تب برفکی با ترویج واکسینه کردن همه دامها حاصل می‌شود‌.

زارعی کوشا تاکید کرد: برای جبران هرگونه خسارات وارده احتمالی، دستگاه‌های متولی امر از جمله دامپزشکی، جهاد کشاورزی و بخشداری ها  ، متصدیان دامداری‌های صنعتی و سنتی را در راستای بیمه نمودن گله‌های خود تشویق و ترغیب نمایند.

وی تاکید کرد: در راستای حفظ امنیت و پیشگیری از انتقال بیماری، دستگاه‌های متولی با همکاری انتظامی شهرستان، دام‌های بدون گواهی دامپزشکی را توقیف و اقدامات قانونی در این زمینه به عمل آورند.

استاندار کردستان با بیان اینکه دستگاه‌های متولی و متصدی فنی میدان دام، نظارت جدی داشته باشند و از ورود دام‌های غیرمجاز خودداری نمایند، افزود: فرمانداری‌ها مکلف هستند از طریق بخشداری‌ها و دهیاری‌ها هشدارهای لازم  را به جامعه دامداران منتقل کنند.

زارعی کوشا با تاکید بر تعامل، همکاری و هم افزایی دستگاه‌های متولی، افزود: در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری با قید فوریت اقدامات لازم در خصوص توقف انتشار بعمل آید.

وی تصریح کرد:  جهت اطلاع‌رسانی به مردم اقداماتی نظیر نصب بنر‌های تبلیغاتی، تهیه خبر توسط خبرگزاریها،  پوشش صدا و سیما و ارسال پیامک انجام شود.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود تداوم نظارت بر بازار شب یلدا، کنترل مستمر بازار و قیمت محصولات در راستای رفاه شهروندان را ضروری برشمرد و گفت:  نظارت بر بازار شب یلدا توسط بازرسان اتحادیه‌های مربوطه و تیم‌های بازرسی اداره صمت و تعزیرات انجام و شکایت‌ها دریافت شود.