نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های شهرستان با فرمانده سپاه مریوان به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، این نشست به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و با حضور فرمانده سپاه، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه، رؤسای و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد و پیام نور و مسئول علمی و پژوهش شهرستان برگزار شد و سرهنگ قصیر امیدی فرمانده سپاه شهرستان مریوان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر مبانی تولید علم اظهار کرد: لازم نیست همه‌ دستاوردهای علوم‌انسانی غربی را نفی کنیم و یا بپذیریم، بلکه روش صحیح در مواجهه با علوم‌انسانی غربی، «اقتباس و تسخیر» و به تعبیری «زبده‌گزینی» است.

وی در ادامه به بیانات رهبر معظّم انقلاب اشاره کرد و گفت: «علوم‌انسانیچ روح دانش است. در حقیقت همه‌ی دانش‌ها، همه‌ی تحرّکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانی است. علوم انسانی جهت می‌دهد و مشخص می‌کند که ما به کدام طرف داریم می‌رویم، دانش ما دنبال چیست. وقتی علوم انسانی منحرف بشود، بر پایه‌های غلط و جهان‌بینی‌های غلط استوار شود، نتیجه این می‌شود که همه‌ی تحرکات جامعه به سمت یک گرایش انحرافی پیش می‌رود»

فرمانده سپاه شهرستان مریوان با اشاره به کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان که بر اساس تجاری‌سازی پیشرفته می‌باشد بیان کرد: این شرکت‌ها محصولات یا خدماتی را مبتنی بر فناوری پیشرفته توسعه می‌دهند و آن را به بازارهای داخل یا خارج کشور عرضه می‌کنند.

وی در ادامه به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری است و به گونه‌ای حمایت شود که تغییر و تحول در فرآیند اجراسازی قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان را در بر داشته باشد.

امیدی خاطر نشان کرد: استادان دانشگاه‌ها باید روحیه شادابی و نشاط و امید به آینده را در میان دانشجویان ایجاد کنند
وی در ادامه تأکید نمود: اساتید دانشگاه‌ها باید برای یکبار هم که شده بیانیه گام دوم را به صورت عمیق مطالعه کرده و سپس به صورت جمعی و چند نفری با هم مباحثه کنند تا معرفت و شناخت بیشتری نسبت به آن به دست بیاورند. وقتی به شناخت و معرفت بیشتری رسیدند آنگاه گام دوم انقلاب را برای دانشجویان تبیین کنند که قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت

فرمانده سپاه شهرستان مریوان خاطر نشان کرد: امیدآفرینی در جامعه، داشتن قدرت تجزیه‌وتحلیل مناسب، قدرت تشخیص درست نسبت به وقایع جامعه و روشنگری برای سایر افراد جامعه از مهم‌ترین وظایف دانشجویان در حال حاضر است

وی گفت: دانشگاه‌ها موتور محرکه توسعه کشور هستند که در این راه باید باایمان به خدا و مسلح شدن به سلاح علم و دانش قدم برداشته و قله‌های علم و فناوری را فتح کنند
وی بیان کرد: درحال حاضر رسانه‌های بیگانه به شدت به دنبال پایین آوردن مشارکت مردم در انتخابات هستند تا بتوانند پشتیبانی مردمی نظام را از بین ببرند اما مردم ما آگاه‌تر از این هستند که به سمت نقشه‌های دشمن بروند. تبلور مردمی بودن نظام را می‌توان در راهپیمایی‌ها و تجمعات، انتخابات و دیگر حمایت‌های مردمی دید و مردم ما با مشارکت در انتخابات تمام نقشه‌های دشمن را نقش بر آب خواهند نمود

علم، سرچشمه ایمان است
و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین  علی لطیفی مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه سپاه مریوان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش خاطر نشان کرد: از آن جا که قرآن کتاب هدایت و راهنمایی به راه سعادت و کمال است و هدایت هم جز از راه عقل و علم میسر نیست، از این جهت علم و دانش اهمیت و جایگاه بسزایی در قرآن کریم دارد.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم آیات بسیار زیادی به ارزش و اهمیت علم اشاره شده است و از آنجا که اولین آیاتی بر رسول خدا (ص) نازل شد در باب خواندن، علم و دانش، معرفت و شناخت بوده است.

مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه سپاه مریوان خاطر نشان کرد: تبیین مسئله علم و معرفت در قرآن کریم، نیاز به بحث‌های مفصل فراوان دارد. آموزه‌های اسلامی به ما یاد می‌دهند که علم، سرچشمه ایمان است و پیوند محکمی با آن دارد. از حضرت علی(علیه السلام) نیز روایت شده است که فرمود: آن كس كه علمش از همه بيشتر است خدا ترسى اش از همه شديدتر است.

وی اظهار کرد: بزرگان دینی همواره مسلمانان را به فراگیری هر چه بیشتر دانش و معرفت تشویق کرده‌اند بعنوان مثال پیامبر(ص) فراگیری دانش را برای همه مسلمانان، چه زن و چه مرد لازم می‌دانند و به همگان گوش زد می‌کند که هیچکدام از محدودیت‌های جنسیتی، زمانی و مکانی نباید مانع تحصیل علم باشند.

در پایان، رؤسای دانشگاه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات پرداختند و پیشنهادات و راهکارهای مناسب با مسائل مطرح شده را به فرمانده سپاه شهرستان مریوان ارائه نمودند.