استاد الهیات دانشگاه آزاد مریوان گفت: حفظ امت واحده امری مبنایی نزد امام رضا (ع) است و همه مطالعات حاکی از آن است که مبانی اساسی سیره امام رضا (ع) تأکید بر وحدت و همگرایی امت اسلام بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ورهرام استاد رشته الهیات در دانشگاه آزاد اسلامی مریوان در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، ضمن تسلیت رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) بیان داشت: زندگی و شخصیت امامان شیعه، دو جنبه ارزشی متمایز و بااین‌حال مرتبط با هم دارد. ابتدا شخصیت عملی، علمی، اخلاقی و اجتماعی آنان که در طول زندگی ایشان، در منظر همگان شکل‌گرفته است و فهم و ادراک آن نیاز به‌پیش زمینه‌های اعتقادی و مذهبی خاص ندارد، بلکه هر بیننده فهیم و دارای شعور و انصاف می‌تواند ارزش‌ها و امتیازهای آنان را دریابد و بشناسد.

وی افزود: دوم شخصیت معنوی و الهی آنان که ریشه در عنایت ویژه خداوند نسبت به ایشان دارد. شناخت این بعد از شخصیت اهل‌بیت نیاز به معرفت‌های پیشین دارد؛ یعنی نخست باید به رسالت پیامبر (ص) ایمان داشت و بر اساس رهنمودهای آن حضرت، ولایت عترت را پذیرفت و برای شناخت جایگاه عترت به روایات و راویان معتبر اعتماد کرد.

ورهرام اضافه کرد: یکی دیگر از مظاهر شخصیت علمی امام رضا (ع) که شگفتی اطرافیان و شاهدان را همراه داشت، آشنایی کامل حضرت، به زبانهای مختلف بود. چنان که از بخش پیشین نیز آشکار شد، امام در مجامع علمی به هنگام مناظره و یا در نشست‌های معمولی در پاسخگویی به اشخاصی که از بلاد دیگر حضور ایشان شرفیاب می‌شدند با زبان متداول و رسمی مخاطب با وی به گفتگو می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: از ویژگی‌های اصلی امام رضا (ع) گسترش به رواج مباحثات میان ادیان و مذاهب است موضوع مناظره در زندگی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نیز وجود داشت؛ اما اوج این حرکت در زندگی علمی، سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع) بوده است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی مریوان در ادامه تصریح کرد: اهمیت این موضوع آن‌قدر بالاست که گرایش جامعه اسلامی و محافل علمی دینی به بحث و گفتگو پرداخته‌اند و نشان‌دهنده راهیابی مباحث مختلف فلسفی و کلامی به حوزه محافل اسلامی و همچنین رشد روحی کاوشگری در میان همه مسلمانان بوده است.

وی اضافه کرد: استقبال بی‌چون چرای اهل‌بیت (ع) ازاین‌گونه محافل و مباحث دو نتیجه قطعی به همراه داشته است. یک نتیجه مهر تأییدی بر تبادل اندیشه و بحث‌های آزاد و دومین نتیجه منطقی‌بودن و استدلال‌پذیر بودن اندیشه و معارف آنان را می‌رساند؛ اما استقبال اهل‌بیت از میان ادیان و مذاهب و حضور آنان در این میادین نشانگر آن است که آنان مبانی اعتقادی اسلام را دارای پایه‌های برهانی می‌دانسته و اعتقاد داشتند که معارف دین با عقل و علم قابل‌دفاع بوده و هست. مواردی که ذکر شد دال بر حقانیت دین و واقع‌گرایی شریعت محمدی یا اسلام ناب محمدی و علمی بودن آن اشاره دارد.

وی گفت: امام رضا (ع) می‌فرماید: آن کس که بدون بینش و آگاهی به انجام کاری اقدام نماید همانند کسی است که به بیراهه راه پیماید چنین فردی هرچه سریع‌تر حرکت کند بیشتر از راه صحیح دور خواهد شد.

وی با بیان فرموده فوق‌الذکر از امام رضا (ع) گفت: حفظ امت واحده امری مبنایی نزد امام رضا (ع) است همه مطالعات حاکی از آن است که مبانی اساسی سیره امام رضا (ع) تأکید بر وحدت و همگرایی امت اسلام بوده و حجم سخنانی که در این زمینه از آن حضرت به ما رسیده و ما آن را بیان می‌کنیم.

وی افزود: تأکید ویژه ایشان بر سنت نبوی در سنت رسول‌الله (ص) بوده است که نشان از مخاطب قراردادن طیف وسیعی از مسلمانان را دارد. چنان که امام رضا (ع) در راستای انسجام امت از طریق پایبندی به سنت به نقل بیانات متعدد پیامبر در همین رابطه پرداخته است و برای نمونه ایشان به این سخنان پیامبر اکرم (ص) با این مضمون که هر کس به هنگام اختلاف امت به سنت من تمسک کند او را پاداش صدر شهید است.

ورهرام بیان کرد: بعد شهادت امام رضا (ع) نیز ارتباط باشخصیت آموزه‌های حضرت ادامه یافته؛ اما اهل‌سنت برای حضرت رضا (ع) جایگاه والایی قائل‌اند و ایشان را از منظر حدیثی بزرگ‌ترین تابعین اهل مدینه و در طبقه هشتم و مطابق نظر برخی در طبقه دهم می‌داند.

وی افزود: اهل‌سنت حتی برای زیارت و توسل به این امام (ع) ارادت خاصی دارند و ازاین‌جهت با احادیث حضرت توجه خاصی داشتند؛ یعنی حتی در برخی منابع اهل‌سنت تأکید شده است که نمی‌توان از روایات ایشان چشم پوشید و در واقع جایگاه و شخصیت امام رضا (ع) از منظر اهل‌سنت جایگاه بسیار والایی است.

وی گفت: در پاداش زیارت حضرت رضا (ع) در مقایسه با پاداش حج شیخ طوسی از حضرت رضا (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: در خراسان بقعه‌ای است و زمانی خواهد آمد که آن بقعه همواره محل رفت‌وآمد و مطاف فرشتگان می‌شود و تا روز قیامت که در صور دمیده می‌شود و قیامت فرامی‌رسد.

این اساتید دانشگاه آزاد مریوان بیان کرد: از رسول خدا (امام رضا (ع)) سوال می‌شود که ای رسول خدا این بقعه یا بارگاه کدام بارگاه است؟ فرمود این بارگاه در سرزمین طوس است به خدا سوگند آن زمین باغی از باغ‌های بهشت است هر که مرا در این بقعه زیارت کند؛ مانند کسی است که رسول خدا را زیارت کرده است و برای او پاداش هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول نوشته شده است که الان ما در این ایام شهادت حضرت رضا (ع) شاهد دسته‌ها و هیئت‌ها و از اقصی‌نقاط جهان و حتی از اقصی‌نقاط کشور به زیارت امام رضا (ع) می‌روند هستیم که مرقد نورانی امام رضا (ع) را طواف می‌کنند.

وی با اشاره به این فرموده امام رضا (ع) که می‌فرماید: در زندگی پس از مرگ شکی نیست، گفت: یعنی در حساب و کتاب الهی تردیدی نیست و صدالبته در اینکه ما دستمان به آن دنیا خالی است و قرارگاه‌های هولناکی در برزخ و قیامت به دنبال داریم قطعاً شکی وجود ندارد برای آن لحظات سخت باید اندیشید که چه‌کار باید کرد.

وی افزود: امام رضا (ع) این امام مهربان برای آن موقع بهترین یاور است خود ایشان وعده کرده است که به فریاد همه ما مسلمانان می‌رسد. آن حضرت (ع) می‌فرماید: هر کس مرا که از منزل و کاشانه به‌دور افتادم زیارت کند؛ یعنی هر کسی که امام رضا (ع) را زیارت کند در روز قیامت در سه جایگاه به سراغش می‌روم.

وی در ادامه گفت: ابتدا او را از ترس و سختی آن مکان خلاص می‌کنم و دوم هنگام دادن نامه اعمال به دست راست و چپ و سوم در عبور از صراط و نزد حسابرسی به آنها کمک می‌نمایم. همه این مواردی که بیان شد نشان‌دهنده معرفت و جایگاه ویژه امام رضا (ع) است و به همین دلیل به امام رئوف و مهربانی لقب گرفته است.

این اساتید در ادامه می‌گوید: زائر امام رضا (ع) باید قدر این پاداش‌ها را بداند و از آن‌ها برای شکوفایی، معنویت و معرفت در زندگی خود استفاده کند و تا در چنین شرایط دنیا و آخرت دنیای ما آباد و بهشتی شود.

ورهرام با بیان دیدن حال و هوای کنونی مسیر پیاده‌روی به سمت حرم و بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) اظهار داشت: خوشا به حال آن کسانی که اکنون در مسیر پیاده‌روی قدم بر می‌دارند و خود را به صحن و صفای و بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) می‌خواهند برسانند خوشا به سعادت آن دهه هشتادی و دهه نودی‌هایی که با پای پیاده می‌خواهند محضر امام رئوف خود عرض ارادت کنند و به یاد همه شهدا و همه مؤمنین هستند.

وی بیان نمود: کسانی که بعد از ۴۰ روز عزاداری برای امام حسین (ع) و بعد از زیارت اربعین برمی‌گردند و دهه آخر سفر خود را می‌خواهند به حرم و بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) برسانند واقعاً این حال و هوا دیدنی است و قابل‌توصیف نیست باید در مسیر پیاده‌روی این زائران قرار گرفت و از حال و هوای معنوی آنان پرسید.

استاد رشته الهیات دانشگاه آزاد اسلامی مریوان در پایان خاطرنشان کرد: هر ساله در سطح استان کردستان برنامه‌های متفاوت و متنوعی در این شب‌ها و روزهای پایانی ماه صفر برگزار می‌شود در سالروز رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام رضا (ع) و امام حسن مجتبی (ع) دسته‌های عزاداری در شهرستان‌های قروه، بیجار و سنندج به خیابان‌ها و میادین آورده می‌شود و مردم شهرستان مریوان در این ایام نیز علاوه بر حضور در مراسم عزاداری با برپایی مجالس مولودی‌خوانی و دف نوازی، عشق و ارادت خود به اهل‌بیت، عصمت و طهارت (ع) را نشان می‌دهند.

انتهای خبر/