ناظر گمرکات کردستان گفت: کالاهای صادراتی از مرزهای کردستان به مقصد ۱۸ کشور جهان ارسال شده است.

به گزارش زریوار خبر، فرامرز امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۳ حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان در مجموع به میزان یک میلیون و ۷۹۲ هزار و ۸۰۶ تن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون و ۶۹۶ هزار دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی رشد ۳۶ درصدی و به لحاظ ارزش دلاری رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

 وی تصریح کرد در این مدت مقدار ۵۲۵ هزار و ۲۷۶ تن انواع کالا به ارزش ۲۴۸ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۱۵۵ دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

 وی بیان کرد: از این میزان صادرات ۴۰۱ هزار و ۶۱ تن آن به ارزش ۱۵۷ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۵۱۰ دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شد.

 این مسئول گمرکی در ادامه ۱۰ قلم اول صادراتی از مرزهای استان را گوجه‌فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، انواع بستنی، سیب‌درختی، مرغ منجمد گوشتی، تخم‌مرغ خوراکی، گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای، شیرخشک و گرانول پلی‌اتیلن سبک برشمرد.

 امیدی تصریح کرد: این کالاها به مقصد ۱۸ کشور جهان شامل عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه، روسیه، ازبکستان، ونزوئلا، قرقیزستان، بلغارستان، امارات، قزاقستان، تاجیکستان، هند، ترکمنستان، پاکستان، گرجستان، ایتالیا و قطر ارسال شده است.

 ناظر گمرکات کردستان به کالاهای ترخیصی از گمرکات تحت نظارت اشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در طول چهارماهه ماه اول سال ۱۴۰۳ مجموعاً مقدار ۷۶ هزار و ۳۰ تن انواع کالا به ارزش ۲۴۱ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۵۸ دلار بوده که سهم واردات قطعی ۸ هزار و ۹۷ تن به ارزش بیش از ۶۲ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار است.

 وی اضافه کرد: مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش ۴۹ درصد و به لحاظ وزنی ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

 امیدی در ادامه گریزی به کالاهای وارداتی زد و گفت: عمده کالاهای وارداتی عبارت است از شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالاهای واسطه‌ای، ماشین‌آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی موردنیاز مرزنشینان که از کشورهای عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین، ایتالیا، آلمان، و ترکیه به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند.

 وی افزود: در همین مدت تشریفات گمرکی یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۶۵۵ تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بالغ بر یک میلیارد و ۴۳۹ میلیون و ۴۸۴ هزار دلار از گمرک باشماق صورت‌گرفته است.

 وی اضافه کرد: مقدار ۹۹۴ هزار و ۹۳۳ تن کالاهای ترانزیتی به ارزش افزون بر ۶۵۳ میلیون و ۳۸۲ هزار دلار طی ترانزیت مبدأ به کشور ورود شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰۷ درصد و به لحاظ ارزشی ۴۷ درصد رشد داشته است.

انتهای خبر/