رئیس اداره محیط زیست مریوان از استفاده بالگردهای آتش نشان در عملیات اطفا حریق شهرستان خبر داد.

حبیب الله دبستانی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر، به اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست مریوان اشاره و اظهار کرد: خرید پهپاد برای پایش های هوایی، خرید تجهیزات برای اطفا حریق نیزارهای تالاب و نصب دوربین و ایجاد سیستم مانیتورینگ در پایش تالاب از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در سه سال اخیر در این شهرستان است.

وی نصب نیوجرسی درحدفاصل ساخت وسازهای شهری ومحدوده تالاب زریبار و خریدقایق موتوری برای انجام پایش ها وگشت های حفاظتی تالاب را از دیگر اقدامات انجام شده خواند و افزود: احیای کانال محدوده حد بستر تالاب زریبار ،ایجاد وراه اندازی سیستم پایش هوا و خرید بسکت برای اولین بار برای استفاده بالگردهای آتش نشان دراطفاحریق های مریوان هم در سه سال اخیر انجام شده است.

رئیس اداره محیط زیست مریوان بیان کرد: نصب تابلوهای هشداری زیست محیطی درمحدوده پناهگاه حیات وحش زریبار و اطفا حریق دەها مورد آتش سوزی نیزار درمحدوده تالاب از دیگر اقدامات انجام شده محیط زیست مریوان در سه سال اخیر است.

دبستانی ارائه آموزش را یکی از بهترین و موثرترین راه های حفاظت از محیط زیست و ارتقای آگاهی مردم خواند و گفت: در دولت سیزدهم به ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان این شهرستان به طور چهره به چهره آموزش محیط زیستی ارائه شده است.

وی اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ مورد پایش وبازرسی ازواحدهای تولیدی و خدماتی برای جلوگیری ازهرگونه آلودگی محیط زیستی و بیش از ۲۰۰ موردنمونه برداری ازمنابع آب وخاک برای پایش مواردآلودگی زیست محیطی انجام شده است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی است.

همچنین کردستان چندین منطقه شکار ممنوع دارد که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.