امام‌جمعه مریوان بیان داشت: مهم‌ترین و تأثیرپذیرترین عوامل در شکل‌گیری شخصیت هر فرد بعد از خانواده، اجتماع است.  

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، ماموستا مصطفی شیرزادی امام‌جمعه شهرستان مریوان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته در مسجد جامع این شهرستان اظهار داشت: بحث ماهیت اجتماع انسانی در دیدگاه هر اندیشمندی مهم و بااهمیت است و در پی‌بردن به اساس و مبانی فلسفه اجتماعی او می‌باشد که با آن می‌توان دیدگاه فیلسوفان سیاسی را در زمینه سیاسی و حکومت تحلیل کرد.

امام‌جمعه مریوان به پنج اصل اساسی در اجتماع انسان‌ها که ملزم و ضروری است اشاره کرد و گفت این پنج اصل عبارت‌اند از: دین، عقل، نفس انسان، تداوم نسل و کسب مال حلال.

وی گفت: هر فردی از بدو تولد تا زمانی که در قید حیات است از چهار مسیر مختلف شخصیت آن شکل می‌پذیرد اولین و مهم‌ترین آن خانواده می‌باشد و دوم محله و همسایه‌های اوست.

وی افزود: سومین عامل در شکل‌گیری شخصیت انسان مکانی که در آن مشغول آموزش و یادگیری است اعم از مدرسه و حوزه‌های علمیه دینی می‌باشد و چهارمین عامل اجتماع گسترده جهانی از طریق رسانه‌های سمعی و بصری است.

ماموستا شیرزادی بیان داشت: مهم‌ترین و تأثیرپذیرترین عامل در شکل‌گیری شخصیت هر فرد بعد از خانواده، اجتماع است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر اجتماع سالم نباشد خانواده هر چه‌قدر سعی و تلاش نماید که فرزند آن دارای شخصیت مناسب اجتماعی باشد به سرانجام مطلوب نخواهد رسید و زمانی اجتماع سالم می‌باشد که اجتماع دین‌مدار باشد.

امام‌جمعه مریوان اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله برای ورود بانوان به اجتماع که منحرف نشوند رعایت شئونات اسلامی است و برای داشتن اجتماع سالم نیازمند تداوم نسل از طریق ازدواج است و گسترش فقر و فحشا یکی از عامل‌های اصلی عدم ازدواج جوانان و عدم تداوم نسل متدین و نرمال می‌باشد.

وی در پایان گفت: یکی از فاکتورهای اجتماع سالم کسب روزی حلال است که کسب مال از طریق راه نامشروع و خلاف عرف بنیان اجتماع را دچار مشکل می‌نماید و در اجتماعی که کسب مال نامشروع رواج یابد نباید انتظار شکل‌گیری شخصیت خوب برای افراد جامعه باشیم.