هرساله گُر گرفتن جنگل‌های بلوط همچون نمکی بر زخم طبیعت زیبای کردستان است، زخمی که باگذشت زمان عمیق و عمیق‌تر می‌شود و بدون صدا می‌میرد و عروس زاگرس تنها امانت و یادگار میراث گذشتگان برای آیندگان است و ضرورت دارد تمامی آحاد جامعه در حفاظت و صیانت از ذخایر طبیعی تلاش نمایند.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، به نقل از کردتودی، هرساله گُر گرفتن جنگل‌های بلوط همچون نمکی بر زخم طبیعت زیبای کردستان است، زخمی که باگذشت زمان عمیق و عمیق‌تر می‌شود و عروس زاگرس تنها امانت و یادگار میراث گذشتگان برای آیندگان است و باید محافظ خوبی برای درختان باارزش بلوط باشیم.

هرساله با گرم‌تر شدن هوا شاهد آتش‌سوزی در پهنه‌های جنگلی استان کردستان به‌ویژه عرصه‌های جنگلی مریوان هستیم که این آتش‌سوزی‌ها می‌تواند ناشی از وزش بادهای گرم، افزایش دمای زمین، تغییرات اقلیمی و یا آتش کینه سودجویانی باشد که از جان‌دادن طبیعت سود می‌برند.


سال گذشته همچون دیگر سال‌ها سریال آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط مریوان دوباره تکرار شد، آتشی گسترده که مساحت زیادی از جنگل‌های زیبای بلوط را به کام مرگ فرستاد.

باتوجه‌به شروع برداشت محصولات زراعی و باغی، ضرورت دارد کشاورزان و باغداران در خصوص عدم سوزاندن پس‌چر مزارع و بقایای گیاهی به‌منظور جلوگیری از سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع، اقدامات لازم را اتخاذ نمایند.

میزان آتش‌سوزی سال جاری۶۰ درصد کاهش داشته است

مسلم مرادی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر به نقل از کردتودی، گفت: باتوجه‌به وجود جنگل‌های متراکم در منطقه و پوشش گیاهی خشک در کف جنگل و نیز افزایش دمای هوا احتمال بروز حریق افزایش‌یافته است.

وی اظهار داشت: سال گذشته متأسفانه بخشی از جنگل‌های شهرستان مریوان طعمه حریق شد که امسال در این راستا اقدامات پیشگیرانه خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: جلسات متعددی در سطح بخشداری‌ها و فرمانداری شهرستان و کلاس‌های آموزشی و ترویجی را در سطح روستاهای کانون حریق برگزار شده است و همچنین تعداد ۳۵ دستگاه دمنده همیاران طبیعت و نیز دهیاری‌های روستاهای واقع در کانون‌های حریق توزیع شده که تیم‌های اطفا حریق به‌صورت شبانه‌روزی آمادگی مقابله با هرگونه حریق را دارند.

وی افزود: پنج تیم واکنش سریع در نقاط مختلف شهرستان مستقر شده‌اند و تیم‌های پشتیبانی نیز در اداره منابع طبیعی شهرستان مریوان آمادگی کامل با هر آتش‌سوزی را دارند.

مرادی بیان کرد: علت اصلی آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان عامل انسانی است که بخشی از آن در اثر بی‌توجهی کشاورزان و بهره‌برداران محلی حاشیه جنگل و همچنین وجود کوره‌های زغال غیرمجاز و نیز بی‌توجهی گردشگران و رهگذران اتفاق می‌افتد.

وی گفت: منابع طبیعی و جنگل‌ها جزو سرمایه‌های ملی هر کشور محسوب می‌گردد و ضرورت دارد تمامی آحاد جامعه در حفاظت و صیانت از ذخایر طبیعی تلاش نمایند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان اذعان داشت: باتوجه‌به اقدامات و فعالیت‌های مؤثر اداره منابع طبیعی شهرستان و همراهی مردم، میزان آتش‌سوزی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است.

وی در پایان گفت: از همه بهره‌برداران، کشاورزان و طبیعت‌گردان درخواست می‌شود از هرگونه ایجاد حریق در جنگل‌ها و مراتع خودداری نمایند و از ریختن زباله، قوطی و بطری‌های شیشه‌ای در جنگل‌ها پرهیز کنند و نیز از کشاورزان و باغداران تقاضا می‌شود که از آتش‌زدن بقایای گیاهی و زراعی کشاورزی خودداری نمایند.

مردم از جنگل‌ها محافظت کنند 

یکی از شهروندان مریوانی در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر، به نقل از کردتودی، اظهار داشت: بنده به‌عنوان یک شهروند مریوانی در آتش‌سوزی‌های سال گذشته شهرستان حضور داشتم و می‌دانم چه فاجعه‌ای به بار آورد و چه مساحتی از جنگل‌های زیادی طعمه حریق شد و خسارت بالایی نیز به کشاورزان و دامداران منطقه زد.

وی گفت: از مردم مریوان و کردستان خواهشمندم که از جنگل‌ها محافظت کنند و دوستدار طبیعت باشند تا برای نسل آینده بماند و مثل سال گذشته شاهد فاجعه آتش‌سوزی به این بزرگی نباشیم.

انتهای خبر/