سد گاران که قابلیت ذخیره‌سازی ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب را دارد و تا سال ۱۴۲۵ آب شرب، کشاورزی و صنعتی شهرستان مریوان را تأمین می‌کند، در رونق اقتصادی، توسعه کشاورزی، محیط زیستی و مهاجرت معکوس منطقه تأثیر بسزایی دارد.

«زریوار خبر» به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، سد گاران یک سد خاکی که بر روی رود گاران قرار دارد و در ۱۵ کیلومتری شهرستان مریوان واقع شده است.

ساخت این سد در سال ۱۳۸۱ آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید و دارای ۶۲ متر ارتفاع و قابلیت ذخیره‌سازی ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی این سد تا مرز خشک‌شدن پیش رفت؛ اما در سال جاری سرریز کرد و این سد تا سال ۱۴۲۵ می‌تواند آب شرب، کشاورزی و صنعتی شهرستان مریوان را تأمین کند.

هدف از ساخت سد گاران تأمین آب بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، محرومیت‌زدایی و بهبود وضعیت محیط زیستی بوده است و در سال گذشته به دلیل خشکسالی و کم‌آبی بخشی از آب سد گاران به دریاچه زریبار انتقال داده شد و این دریاچه دوباره جان تازه گرفت.

در سال ۱۴۰۲ با افتتاح شبکه فرعی آبیاری پایاب سد گاران این طرح باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی، تثبیت جمعیت، کاهش بیکاری و کمک به پایداری اکوسیستم گردیده و روستاهای این منطقه از این طرح بهره‌مند شدند و نیز اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

 وجود سد گاران باعث مهاجرت معکوس از شهر مریوان به روستاها شده است

یکی از کشاورزان روستاهای گاران گفت: سدگاران مریوان در منطقه سرشیو از سال ۱۳۸۱ احداث شده و برای مردم اینجا از فواید زیادی برخوردار است.

وی گفت: زمین‌های زیادی در این منطقه داریم که قبل از احداث سدگاران زمین‌های ما دیم بودند و به همین دلیل اشتغالی در این مناطق وجود نداشت و موجب شد که جوان‌های ما به شهر مریوان مهاجرت نمایند و با احداث این سد زمین‌های کشاورزی ما آب‌بران شد و ایجاد اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس از شهر مریوان به روستاها شده است.

وی افزود: محصولاتی چون توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی در این مناطق کاشت می‌شود و باعث رونق و اشتغال در این مناطق شده است و به جرأت می‌توان گفت که احداث سد گاران برای روستاهای منطقه سرشیو مریوان یک غنیمت بود.

 آب‌بران شدن زمین‌های کشاورزی باعث به‌کارگیری نیروی بیشتر می‌شود

کشاورز دیگری می‌گوید: در پایین سد گاران زمین کشاورزی دارم و حدود ۲۰۰ نفر کارگر حال حاضر بر روی آن کار انجام می‌دهند. از وقتی که زمین‌های ما آب‌بران شده است این تعداد نیروی کارگر تا اوایل پاییز برای کار زمین کشاورزی‌ام کفایت نمی‌کند و مجبورم کارگران بیشتری به‌کارگیری نمایم.

 آب سد گاران باعث عدم مشکل در کشاورزی است

یکی دیگر از کشاورزان این منطقه گفت: حدود ۶ هزار زمین کشاورزی در پایین‌دست سد گاران دارم که به‌خاطر آب سد گاران ۳ هزار از زمینم را به کشت توت‌فرنگی اختصاص داده‌ام و شکر خدا راضی‌ام و از این بابت مشکلی ندارم.

 احداث سد گاران باعث تبدیل منطقه سرشیو به قطب کشاورزی شده است

کشاورز دیگر می‌گوید: قبل از احداث سد گاران مردم روستاهای این منطقه حتی برای آب موردنیاز دام‌های خود با مشکل مواجه بودند که الحمدلله بعد از احداث این سد مشکل بی‌آبی رفع شد و اکنون زمین‌های این منطقه که به قطب کشاورزی محصولاتی مانند: توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی شده و زمین‌های این روستاها پررونق گشته است.

 

انتهای خبر/