۱۰۰ نفر از سربازان وظیفه سپاه شهرستان مریوان دوره‌های مهارت‌آموزی را در این شهرستان گذراندند و در این دوره‌ها آموزش‌های خاصی در زمینه پرورش زنبورعسل، درختکاری، پرورش ماهیان سردابی و سایر عرصه‌ها آموزش داده شد.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر»، گذراندن دوران مقدس خدمت سربازی برای همه آقایان امر اجباری است و افراد بسته به زندگی خود تصمیم می‌گیرند که قبل یا بعد از دوران تحصیل در دوره سربازی شرکت کنند و بعد از اتمام دوران خدمت باید به فکر کسب‌وکار باشند.

این موضوع برای تمامی افرادی که در دوره سربازی شرکت می‌کنند یک دغدغه بزرگی است و برای این افراد مهم است که بعدازاین دوران خدمت وارد بازار کار شوند و یا اگر از قبل مهارت و یا شغلی داشتند آن را از دست ندهند.

سازمان نظام‌وظیفه برای رفع این نگرانی دوران خدمت سربازان تصمیم بر ایجاد طرح سرباز ماهر گرفت و به سربازان این امکان را می‌دهد که در دوران خدمت خود از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف فنی حرفه‌ای و جهاد کشاورزی برای داشتن شغل مناسب به بازار کار آماده شوند و مهارتی که به آن علاقه‌مند و استعداد آن را دارند آموزش ببینند و پس از پایان دوران خدمت به‌راحتی وارد بازار کار بشوند.

مهارت‌آموزی سربازان کمکی به رونق اشتغال است

سرهنگ منصور لطیفی معاون هماهنگ‌کننده سپاه مریوان در گفتگو با خبرنگار زریوار خبر، خاطرنشان کرد: در راستای فرمایشات و دستور فرمانده معظم کل قوا و اعتلای عملی شعار سال افزایش تولید با مشارکت مردم مجموعه اقداماتی توسط مرکز مهارت‌آموزی سپاه پاسداران در شهرستان مریوان و همسو با مرکز مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه مریوان اظهار داشت: در سال جاری تعداد ۱۰۰ نفر از نیروهای پرسنل وظیفه سپاه شهرستان مریوان با اولویت پتانسیل‌های محلی و بومی شهرستان آموزش‌های خاصی را در زمینه‌های مختلف پرورش زنبورعسل، درختکاری، پرورش ماهیان سردابی و سایر عرصه‌هایی که بعد فراغت از خدمت مقدس سربازی بتوانند در بازار کار به‌عنوان نیروی کار ماهر شرکت کنند آموزش داده شد.

وی افزود: این دوره‌های آموزشی با همکاری ادارات جهاد کشاورزی و مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان مریوان صورت گرفت و هدف از مهارت‌آموزی سربازان کمک به افزایش نیروهای ماهر و متخصص، رونق اشتغال و مردم‌یاری در تولید است.

لطیفی در ادامه اضافه کرد: چون سپاه پاسداران بیت‌المقدس در زمینه استخدامی نیروهای بومی را گزینش می‌کنند اکثر نیروهایی که در اینجا آموزش داده می‌شوند در بازار کار استان بعداً به کار گرفته خواهند شد و در اعتلای افزایش تولید و منزلت نیروهای وظیفه کمک شایانی به آنها می‌شود.

شهرستان مریوان دارای پتانسیل‌های خوبی در زمینه زنبورداری است

ناجی احمدی معاون بهبود تولیدات دامی مریوان در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر»، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه شهرستان مریوان دارای پتانسیل‌های خوبی در زمینه زنبورداری است کوهستان و چراگاه‌های بسیار خوبی دارد و از سویی برای زمستان‌گذرانی دارای دشت می‌باشد براین‌اساس در راستای اجرای طرح توسعه زنبورعسل دوره‌های آموزشی برگزار شده است.

وی گفت: امسال قریب ۱۰۰ نفر در قالب حمایت جهاد کشاورزی آموزش‌داده‌شده است و بر اساس درخواست سپاه پاسداران شهرستان مریوان از اداره جهاد کشاورزی شهرستان به سربازهای دارای واجد شرایط به مدت یک هفته آموزش‌های لازم ارائه شده تا سربازهایی که ساکن روستاها هستند بعد از اتمام دوره سربازی در روستای خود بتوانند با تهیه کندو زنبورعسل هم از نظر معیشتی برای خانواده خود و هم در زمینه گرده‌افشانی باغات و مزارع مفید مثمرثمر باشند.