معاون قضایی استان کردستان گفت: در راستای بهبود فرآیندهای قضایی و کاهش زمان رسیدگی به دعاوی، اجرای دقیق قانون جدید شوراهای حل اختلاف به عنوان یک ضرورت اساسی مطرح شده است. این قانون نه تنها به کاهش اطاله دادرسی کمک می‌کند، بلکه با ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه، زمینه‌ساز حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات خواهد بود.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، روز سه‌شنبه ١ آبان‌ماه، معاونین قضایی با مسئولین دادگستری مریوان دیدار کردند و در این دیدار معاونین قضایی با حجت الاسلام والمسلمین فرهاد عاصمی، رئیس دادگستری مریوان و حجت الاسلام والمسلمین زاهد کریمی، دادستان محترم شهرستان مریوان، به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

بهادر اسدی، معاون قضایی، در این بازدید بر ضرورت اجرای دقیق قانون جدید شوراهای حل اختلاف تأکید کرد و گفت: اکثر دعاوی و جرایم در صلاحیت دادگاه صلح به صورت تک مرحله‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و همین امر موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود.

وی همچنین به اهمیت استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف و صلح یاران و داوران حرفه‌ای در گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه اشاره کرد و افزود: این اقدامات می‌تواند به کاهش کثرت ورود پرونده به دستگاه قضایی کمک کند.

اسدی در ادامه اظهار داشت: در قانون جدید، امکان ارجاع پرونده جهت صلح و سازش به شورا در سه مرحله قبل از رسیدگی، حین رسیدگی و مرحله اجرای حکم پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی شعب دادگاه صلح در شهرستان مریوان، ابراز امیدواری کرد: تلاش برای مختومه نمودن پرونده‌های مطروحه از طریق صلح و سازش، سرلوحه کار همکاران قضایی و اعضای شورای حل اختلاف و صلح یاران باشد.