جولان سگ‌های ولگرد در پارک‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های مریوان خطری است که در بیخ گوش شهروندان است و آنان را با مشکلات و معضلاتی روبرو کرده است. حیواناتی که به نسبت سال‌های اخیر در مریوان جمعیت آنها افزایشی بوده است.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، معضل سگ‌های پرسه‌زن یا ولگرد از مشکلات مهم شناخته شده مدیریت شهری است. این حیوانات دارای قابلیت و پتانسیل تولیدمثل بسیار بالایی بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های پرسه‌زن در صورت عدم ساماندهی و اجرانشدن برنامه‌های کنترل به‌سرعت افزایش می‌یابند این مسئله سبب بروز مخاطرات زیادی برای انسان‌ها حیوانات وحشی و تعادل اکوسیستم شده است.

چند روز پیش بود که سگ‌های ولگرد یک شهروند مریوانی را مصدوم و راهی بیمارستان کرد مدیریت ناصحیح در بسیاری موارد از جمله جمع‌آوری پسماند، تدابیر و اقدامات پیشگیرانه، گسترش شهرنشینی، خشکسالی، کاهش منابع غذایی و موارد دیگر موجب افزایش سگ‌های ولگرد و خطرات آن شده است البته غذارسانی برخی شهروندان و مدافعان حقوق حیوانات باعث افزایش جمعیت این سگ‌ها در شهر و روستاهای مریوان شده است.

سگ‌های ولگرد در همه جای شهر مریوان از جمله: کوچه‌ها، پارک‌ها، خیابان‌های حاشیه شهر و حتی در مراکز اصلی شهر در حال پرسه زنی هستند سگ‌هایی که خطری بیخ گوش شهروندان به شمار می‌رود.

سگ‌های ولگرد باعث هزینه و مخاطرات خاصی برای انسان هستند

یکی از شهروندان مریوانی که کارشناس مخاطرات محیطی است در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، اظهار کرد: سگ‌های ولگرد باعث هزینه و مخاطرات خاصی برای انسان هستند؛ چون باعث منتشرکردن بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شوند و این سگ‌ها توسط دامپزشکان نه واکسینه، نه عقیم‌سازی و کنترل نشده‌اند.

وی گفت: بنده از مسئولین به جد درخواست دارم که سگ‌ها را در یک مکان جمع‌آوری، علامت‌گذاری و نگهداری کنند از مؤسسات خیریه، حیوان‌دوست‌ها و انسان‌هایی که به حیوانات کمک می‌نمایند از آن‌ها درخواست کمک مالی داشته باشند یقیناً می‌توانند به آنها کمک کنند.

وی در خطاب به مردم شهرستان مریوان اذعان داشت: خواهش می‌کنم به سگ‌ها از نظر عاطفی و ترحم کمک نکنید و آنها را تغذیه نکنید؛ چون سگ‌ها باعث می‌شوند که به اجتماعات کودکان و جوانان نزدیک‌تر شوند.

وی در ادامه افزود: این سگ‌ها کنترل نشدند و بیماری‌های خطرناکی دارند صدها و ده‌ها بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و این سگ‌ها شبانه‌روز در داخل زباله‌ها و بر روی سطح چمن‌ها و جاهایی که آب‌های راکد است هستند و کودکان و جوانان در این آب‌ها شنا می‌کنند و باعث انتقال بیماری به انسان و دام می‌شوند.

سگ‌های ولگرد امنیت جانی خانواده‌ها را سلب کرده‌اند

شهروند مریوانی در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، ابراز کرد: در محله ما تا دلتان بخواهد سگ‌های ولگرد وجود دارد زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند.

وی اظهار داشت: گاهی اوقات خانواده‌ها نمی‌توانند بچه‌های خود را صبح زود به مدرسه بفرستند؛ چون خطرات جانی را برای بچه‌های آنها در پی دارد.

او می‌گوید: از ظاهر سگ‌ها معلوم و مشخصه است که در جاهای کثیف زندگی و تغذیه می‌کنند و خطرات بیماری‌های عفونی و قارچی دارند.

وی در پایان گفت: از شهردار مریوان درخواست دارم که سگ‌های در سطح شهر را ساماندهی نماید تا دیگر شاهد آسیب‌ها آنها به شهروندان نباشیم.

شهرداری مریوان در ساماندهی سگ‌های ولگرد تاکنون اقدامی انجام نداده است

شهروند دیگر در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه سگ ولگرد معضل بزرگی را برای مردم به‌ویژه در شهرها و روستا ایجاد نموده‌اند و شهرداری که باید امنیت مردم را تأمین نماید و سروسامان به سگ‌های ولگرد بدهد متأسفانه هیچ اقدامی تاکنون انجام نداده است.

وی بیان کرد: بارها دیدیم و شنیدیم که سگ‌های ولگرد به بچه‌ها و مردم حمله کردند از همه مهم‌تر و بدتر این است که سگ‌ها عامل بیماری هستند و بیماری را به مردم منتقل می‌کنند.

وی گفت: از مسئولین شهرداری شهر مریوان درخواست داریم که به‌گونه‌ای سگ‌ها را سروسامان بدهد یا از تولیدمثل آن‌ها جلوگیری نماید که روزبه‌روز بر جمعیت آنها افزوده نشود.

شهرداری‌ها بنا بر وظیفه خود در حوزه مدیریت پسماندهای شهری و جمع‌آوری زباله‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در کاهش ورود حیوانات به شهرها داشته باشند و خبرنگار کردتودی جهت پیگیری و رسیدگی به معضل سگ‌های ولگرد شهرستان با شهردار مریوان تماس تلفنی مکرر داشته است که متاسفانه حاضر به پاسخگویی نبوده است.