رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان اظهار کرد: آتش‌زدن بقایای گیاهی، کاه و کلش‌ها مطابق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و با مرتکبین برابر قانون برخورد می‌گردد.

مسلم مرادی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان در گفتگو با خبرنگار «زریوار خبر»، اظهار کرد: آتش‌زدن بقایای گیاهی، کاه و کلش‌ها مطابق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و با مرتکبین برابر قانون برخورد می‌گردد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان بیان داشت: باتوجه‌به افزایش دما و خشک‌بودن عرصه‌های جنگلی، کشاورزان از آتش‌زدن کاه و کلش خودداری کنند چرا که امکان سرایت آتش به عرصه‌های جنگلی که در مجاورت زمین‌های کشاورزی قرار دارند بسیار بالاست.

وی گفت: بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش‌زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است و درصورتی‌که درنتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

مرادی افزود: برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا دو سال) یا جزای نقدی بین ۶ تا ۲۴ میلیون تومان محکوم می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برابر ماده ۳۰ آیین‌نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش‌زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیداً ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و با متخلفین طبق قانون برخورد صورت خواهد گرفت.