مولودی‌خوانی یکی از جلوه‌های زیبای موسیقی مذهبی در کردستان است که در ماه ربیع‌الاول و یا مولود در مساجد و منازل کردستانی‌ها به اوج خود می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «زریوار خبر» به نقل از کردتودی، ماه ربیع‌الاول سومین ماه هجری قمری و یکی از ماه‌های است که بعد از دو ماه عزاداری در محرم و صفر قرار گرفته.

ماه ربیع‌الاول به دلیل حوادث و مناسبت‌های فراوانی که دارد ماه مهم و پر فضیلتی است و ربیع‌الاول ماه ولادت خورشید بی‌غروب، عشق بی‌پایان و جلوه صفات حسنی الهی و منشأ رحمت و مهربانی حضرت رسول اکرم (ص) است.

اولین روز ماه ربیع‌الاول مصادف با هجرت پیامبر اکرم (ص) که سبب توسعه اسلام و استحکام پایه‌های دین اسلام شد، است.

ربیع‌الاول که رهبر معظم انقلاب از آن به‌عنوان بهار زندگی یاد کرده است خداوند رحمت و برکات خود را به مردم ارزانی داشته است و در این ماه رویدادهای ارزشمندی رخ‌داده است.

لیله المبیت یکی از رخدادهای مهم این ماه پر فضیلت است، در این شب عظیم کفار قصد گرفتن جان پیامبر اکرم (ص) را داشتند و حضرت علی (ع) برای اغفال دشمنان فداکارانه در بستر حضرت محمد (ص) خوابیدند که به لیلة المبیت نام گرفت و روزه‌گرفتن در این روز ارزش و اهمیت خاصی دارد.

میلاد پیامبر اکرم (ص)، میلاد امام جعفر صادق (ع)، شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت مهدی (عج) در این ماه واقع شده است.

یکی دیگر از رخدادهای مهم این ماه پر فضیلت ازدواج حضرت رسول اکرم (ص) به حضرت خدیجه (س) است.

خواندن زیارت پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع)، روزه‌گرفتن، دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان از مهم‌ترین اعمال این ماه عظیم است.

روز هفدهم ماه ربیع‌الاول روز ولادت باسعادت فخر کائنات حضرت محمد بن عبدالله (ص) و معروف است که ولادتش در مکه معظمه، واقع شده است و زمان ولادتش هنگام طلوع آفتاب، روز جمعه و سال عام‌الفیل بوده است.

یکی از شادترین ایام مردم کردستان از دیرباز تا کنون که تجلی‌گاه اغلب مناسبت‌ها و آیین‌های خوش بوده، ماه مولود است.

اغلب جمعیت کردستان اهل‌سنت شافعی مذهب هستند و ماه ربیع‌الاول که به ماه مولود معروف است معنوی‌ترین و بهترین ماه در سال از دیدگاه ساکنین این خطه از ایران‌زمین است.

در این ماه پر فضیلت کردستانی‌ها اعتقاد دارند برگزاری جشن مولودی‌خوانی در منازل آنها موجب افزایش رزق‌وروزی و رفتن درد و بلا از افراد خانواده می‌شود.

مولودی‌خوانی یکی از جلوه‌های زیبای موسیقی مذهبی در کردستان است که در ماه ربیع‌الاول و یا مولود به اوج خود می‌رسد.

انتهای خبر/