سایت خبری تحلیلی

آرشیو اخبار / بایگانی پیوند سایتی RSS
یکشنبه 16 دی 1397 / 07:30|کد خبر : 6499|گروه : فرهنگی

کوردها، با اصالت و متمدن اند/یادداشت

کردها همواره در طول تاریخ ، مردمانی غیور ، دلیر ، شجاع ، مهمان نواز و  خونگرم بوده اند و  این ویژگیهای ذاتی ،  اعتبار و کارایی  فرهنگ متمدن آنان را فزونی بخشیده است .

کردها همواره در طول تاریخ ، مردمانی غیور ، دلیر ، شجاع ، مهمان نواز و خونگرم بوده اند و این ویژگیهای ذاتی ، اعتبار و کارایی فرهنگ متمدن آنان را فزونی بخشیده است .

به گزارش زریوار خبر به نقل از کُردتودی، فرهنگ در هر جامعه ای به مثابه شناسنامه ی آن جامعه می باشد و این شناسنامه ، هویت یک فرهنگ را از لحاظ قدمت و اصالت ، هویدا می سازد و در واقع به منزله ی شناختنامه و مرجع عمل میکند و با توجه به همین محور ، میتوان پویایی یک فرهنگ را واکاوی کرد به همین دلیل هر فرهنگی که از قدمتی تاریخی بهره مند می باشد؛ میراث دار  تمدن ، اندیشه و  باورهایی است که گذر زمان موجودیت و  پایداری آنرا در مسیر واقعی خود به منصه ظهور رسانده است . چنین فرهنگ هایی به جهت یکپارچگی که به صورت درون زا  در خود دارند از اصالت و پایداری مستقل و بدون وابستگی ، برخوردار هستند . یکی از این فرهنگ های غنی و مستقل که دارای اصالت و تاریخی چند هزار ساله می باشد فرهنگ مردمان کرد می باشد ؛ فرهنگ کردها از غنایی نشات می گیرد که تنها بخشی از این فرهنگ ، سرشار از مجموعه  آیتم ها و  برنامه های هنری منحصر به فرد می باشد که گذشت زمان  عیار آنرا بالا برده است . فرهنگ ریشه ای کردها ستاره ای درخشان و روشن  است که در آسمان جهانی فرهنگ و هنر نور افشانی میکند ؛ این فرهنگ ناب علاوه بر زبان شاخص ، پوشش زنده و پویای مردمانش که نشان از قدمت تاریخی کردهاست ؛ با داشتن هنرهایی چون موسیقی ، رقص کردی ، دف نوازی ، صنایع دستی و ..... اینک در جهان فرهنگ، هنر نمایی  میکند . کردها همواره در طول تاریخ ، مردمانی غیور ، دلیر ، شجاع ، مهمان نواز و  خونگرم بوده اند و  این ویژگیهای ذاتی ،  اعتبار و کارایی  فرهنگ متمدن آنان را فزونی بخشیده است .
 
 
واکاوی پیرامون اصالت یک فرهنگ متمدن

 
هرگاه انسان بخواهد فرهنگ و ادب یک ملت و صاحبان آن فرهنگ را خوب بشناسد باید به موارد زیر اهمیت دهد اول: مطالعه ی آثار کلاسیک دینی و مذهبی آن فرهنگ، دوم: مطالعه ی داستان و قصه های فولکلور آن فرهنگ، سوم: مطالعه ی آثار تحقیقی و پژوهشی که در خصوص فرهنگ و ادب آن ملت نوشته شده است. و تنها در اینصورت است که تاریخ یک فرهنگ برای آن جامعه هویدا میگردد . روشن است که پیشرفت و توسعه ی  فرهنگی ، یکی از شاخص های بارز و اصلی در خودباوری هر جامعه ای می باشد . توسعه فرهنگی در قالب اهمیت دادن به ارزش های بومی ، محلی و ملی ، باید بتواند از طریق معرفی فرهنگ اصیل ، به مطالبات و نیازهای فردی جامعه خود پاسخ دهد . یکی از اصلی ترین راهکارها در مسیر توسعه گفتمان فرهنگی ، نگاه ویژه و بررسی و تحقیق میدانی  یک فرهنگ اصیل  در سطح یک جامعه  ، به عنوان الگو ی پایدار توسعه فرهنگی آن جامعه می باشد .

 
 
شناختنامه فرهنگ کردها

 
یکی از فرهنگ هایی که در ایران خاص و نمونه، یکه تازی و آقایی میکند فرهنگ مردمان کرد می باشد که هیچ ایرانی نیست ؛که دوستدار این فرهنگ اصیل نباشد تا آنجاییکه ایرانی ها، کردستان را سرزمین فرهنگ و هنر می دانند. کردها ، میراث دار و وارث فرهنگی درخشان و ریشه ای هستند که عموم پژوهشگران فرهنگی کشور میتوانند با مطالعه ی کتابهای حوزه تاریخ و فرهنگ کردستان ، به نقش برجسته این فرهنگ ویژه در خاص بودن ، تاریخ و تمدن اصیل ایران پی ببرند . بدون شک فرهنگ متمدن کردها، یکی از قطب های اصلی فرهنگ ایران می باشد؛ زیرا اگر آیتم های فرهنگی آن آنالیز شود از دست تمام پژوهشگران فرهنگی نمره قبولی خواهد گرفت. هر چند ضروری است بدانیم که کردها در طول تاریخ چند هزار ساله ی خود ، نشان داده اند که  نگهبان شایسته سنت های اصیل و دوستدار ایران و فرهنگ ایرانی اند. فرهنگ کردها با قدمت درخشانی که در خود دارد سینه به سینه و نسل به نسل با وجود عواملی چون جنگ و  تغییر حکومت ها در ایران ، به آیندگان منتقل شده و هیچگاه خرده فرهنگ های بیرونی و غربی نتوانسته است موجودیت و حیات آنرا تهدید کند و علاوه بر تاثیر ناپذیری از هیچ قومی ،  توانسته است بر بسیاری از فرهنگ های دیگر در ایران ، اثر بگذارد.آنچه که باعث شده فرهنگ کردها، در ایران متمایز باشد ویژگی هایی درون زا می باشد که در وجود این فرهنگ اصیل نهادینه شده است و به صورت اختصار به مهمترین این موارد اشاره میشود .

 
زبان
 
زبان کردی یکی از زبان های زنده و پویا در جهان است که از جایگاه ویژه ای از منظر  زبان شناسان برخوردار است و دارای گویش های مختلف می باشد .
 
شعر
 
شالوده ی بخش زایشی هر زبانی تخیلات، آرمان ها، عواطف و احساساتی است که در بخش ادبیات آن زبان مورد بحث قرار می گیرد و یکی از عمده ترین اصول ادبیات  ملت ها، این  است که نو گرا باشد و در هر عصری با نگاهی تازه به سوی آینده در حرکت باشد. شعر کُردی دارای سابقه و قدمت و اعتبار ارزشمندی است و هیچگاه  از احساس ، عاطفه ، روح و معنویت ، عرفان و زیبایی دور نبوده است؛ برای نمونه  و  به صورت خاص و ویژه ، شاعران معاصر ادبیات کردی  در شعرهایشان با درون مایه های انسانی و عاشقانه، همواره به بیان احساسات بشری و برابرطلبی جامعه اهتمام ورزیده  و ضمن بیان مطالبات مردم کُرد که حق گویی و برابری و عشق و نفی خشونت بوده، دفاع از مظلومان جهان و مقابله با زورگویان را هم مورد توجه جدی قرار داده اند در تاریخ ادبیات کردی شاعران زیادی وجود دارند که هر کدام سبک خاصی را در این عرصه از خود به جا گذ اشته اند و آثارشان گویای این ادعاست ؛ اما شاعرانی مانند «وفایی » ،« مه حوی » ،« نالی » «شیرکو بیکس»« هه ژار »، « هیمن » و ... از آن دسته شاعرانی هستند که هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نخواهند شد و در تاریخ ادبیات کردی به نیکی از آنها یاد میشود.
 
 
لباس و پوشش

یکی از گنج های جذاب ، که فرهنگ کردستان را مانند گل های لاله و داوودی ، رنگین و زیبا نشان میدهد پوشش مردمان کرد و لباس کردی می باشد. و از روی پوشش مردمان کرد ، می توان فرهنگ و ریشه ی تاریخی آنان را باور کرد ؛ کردها با لباسشان، معرف فرهنگ قدمت دار خود در نزد جهانیان هستند . بدون شک ؛ لباس کردی ، شناسنامه فرهنگ کردها می باشد و  دارای ویژگیهایی  کلی مانند تطابق  با موازین شرعی و اسلامی ، آراستگی و زیبایی ظاهری ، ریشه دار بودن ، تناسب و همگونی با دیگر هنرهای فرهنگ کردها و تنوع در رنگ و طراحی  می باشد. . لازم به ذکر است که  تکامل لباس کردی کاملاً مناسب با وضعیت اقلیمی مناطق کرد نشین بوده و نوع  نگرش آمیخته با احترام مردم به پوشش خود، باعث حفظ و ماندگاری آن شده است.
 
 
موسیقی
 
موسیقی کردی در میان مردم کردستان ، دارای یک پیوند ناگسستنی با زندگی روزمره آنان است . بخشی از  موسیقی فولکلور کردی مربوط به داستان‌ها می‌شود و  ترانه‌ها ، به دو بخش قهرمانی و دلدادگی قابل تقسیم هستند. در ترانه‌های قهرمانی، به دلاوریها و مبارزه طلبی‌های یک قهرمان پرداخته می‌شود و در ترانه‌های دلدادگی ، جنبه‌های رمانتیک و عاشقانه بین دو شخص بیان می‌شود. این شیوایی در ترانه ها سبب جذابیت موسیقی کردی شده است به گونه ای که کسانی که کرد زبان نیستند به پویایی و دلنشین بودن ترانه های کردی اعتراف کرده اند.
 
 
رقص کردی ( هه لپرکی)
 
هه لپه رکی جلوه ای از فرهنگ ناب کردستان می باشد . در میان دهها خصلت فرهنگی کردستان، یکی از جلوه های ناب در فرهنگ کردها، رقص کردی (هه لپه رکی) می باشد که اگر همراه با موسیقی مخصوص آن به نمایش درآید، نه تنها ایرانیان بلکه همه جهانیان را به تعظیم در مقابل این هنر  یگانه و بی بدیل وا می دارد. رقص کردی‌ یکی از ریشه‌ دارترین‌ و کهن ‌ترین‌ رقصها می باشد و به دلیل شرایط خاص تاریخی ، رقص‌ کردی‌ در واقع  یک‌ رقص‌ رزمی‌ می باشد ؛ که‌ دارای‌ شکوه و اقتداری خاص‌ بوده‌ و نماد  یکپارچگی‌،  وحدت و برادری مردمان‌ غیور کرد در تمامی‌ ادوار بوده است. در میان مردم کردستان رقص کردی از اهمیت   ویژه ای ، در میان خانواده ها برخوردار است. به صورتی که در شادی هایشان از آن بهره می جویند و در تمام مراسمات ازدواج مرسوم و جزیی ریشه ای ، از آیین روز عروسی می باشد.
 
         
 جاذبه های گردشگری
 
 وجود جاذبه های گردشکری جذاب ، تاریخی و قدمت دار ، در شهرهای مناطق کردنشین ، از  اصالت ریشه ای کردها سخن میگوید ؛ کردستان سرزمینی است که آبیدر آن نماد بلندای هنر کردها ، غار کرفتو عظمت قوم کرد ، زریوار خروشان نماد صافی و پاکی مردمانش ، اورامان شکوه فرهنگ کردستان ، آربابا عروس کوهایش ، چهل چشمه زلالی و صفای نامش ، قلعه های زیویه و قمچقای همگام با تاریخش ، قرآن نگل نماد ارادت و اعتقاد مردمانش به دین اسلام و پالنگان معرف زیبایی روستاهایش می باشد . به همین منوال ، ضرورت معرفی پديده‌هاي تاريخي‌ و طبيعي‌ مردم کردستان ، علاوه بر گسترش صنعت توریسم و پویایی اقتصادی منطقه ، آیینه تمام نمای فرهنگ کردستان خواهد بود و از منظر اقتصادی، توجه به این مقوله طبیعی و خدادادی ، سرمایه گذاری فرهنگی کردستان، به حساب می آید که با نگاه زیرکانه به آن ، به سرمایه گذاری اقتصادی منجر میشود  و  در میان مدت ، در کنار ترویج مطلوب فرهنگ کردها ، شکوفا شدن صنعت گردشگری کردستان را به ارمغان خواهد آورد .
 
 
هنرمندانی ماندگار
 
در پیدایش و توسعه ی هر فرهنگی  ، افراد و نوابغی وجود داشته اند که مانند خورشید مظهر و نماد روشنایی آن فرهنگ بوده اند.  در فرهنگ کردها نیز در طول تاریخ  ، نوابغ و خدایانی و جود داشته اند که مانند ستاره در آسمان  فرهنگ آنان نورافشانی کر ده اند؛ سرزمین کرد ها، زادگاه علم و حکمت و هنر است ؛ جایی است که در آن پنجره ها رو به تجلی باز است ، جایگاه عارفان ، شاعران ، نویسندگان و اندیشمندانی که آینه زار تجلی زیبایی بوده اند؛ آنان به فرهنگ کردها شخصیت و اعتبار بخشیده اند و سرزمین کردستان را سرزمین اصالت و فرهنگ نموده اند ؛ بی شک آنان نمادهای تاریخی و فرهنگی کردها هستند که همواره یاد و نامشان در دل این فرهنگ اصیل تا ابد جاودانه میماند.
 
 
* علی حیدرآقایی نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر فرهنگی
 
انتهای پیام/

ZariwarKhabar Telegram Channel

برچسب ها

کورد فرهنگ اصالت فرهنگ کوردواری

بازدید ها : 1449

نظرات بینندگان :

ذوالفقاربابایی خادم الشهدا جانباز شیمیایی واعصاب ورواندوشنبه 17 دی 1397 | 18:45

4
2

البته که اصالت ومتدینند غیرت ومردانی وشرف وانسانیت وایمان ودرستی وکرداری وبا اصالتی ودر یک جوله درود خدا بر شما کورد زبانان ایران

پاسـخ

س ص ح پ قیکشنبه 23 دی 1397 | 00:13

0
0

درست است ما کردها خوب میدانیم کرد ها توانسته اند ، در جامعه ( اجتماعی صحیح ) خودرا نیشان دهند ، باید گذشته کرد را مرور کرد ، تا بدانید که کرد و زندگی کرد چطور بوده است ، اولا کرد در کردستان ایران در زمان قبلاز انقلاب سرکوب شده ومظلوم بود ، مثلا نویشتۀ کردی ممنوع بود . کتاب کردی ممنوع بود . بگزریم از جاده وبرق وتلفن وگاز خبری نبود از بهداشت وبهداری محروم بود ، اکنون کتابهای کردی ورسانۀ کردی وامکانات فراوان در منطقۀ کردستان مشهود است . ودر مورد کرد میتوان با رادیو وتلیویزیون به همه دنیا فهماند که کرد ، هم در این جهان پیشرفته ، شریک طوایف دیگر است . کردها در امورات امنیت کشور وسازندگی آن ، نقش خوبی داشته اند ، برگردیم به اصالت کرد ، 1- لباس کردی 2- حجاب کردی 3- حیا وحرمت کرد این 3- مورد کافی است . که کردرا خوب بشناسیم ، لباس کردی خود بهترین حجاب است . هم در گرما وهم در سرما وهم درپوشش اسلامی نمونه است . حجاب کردی که انواع آن مشهور به 1- سرکه یی 2- چاروکه 3- دستمال قدیمی وجدید 4- شده 5- پوشین وغیره که روپوشهای هستند ، سرو گردن را بخوبی بآن میپوشیدند ، این یک مختصری از وضعیت خوب ونجابت وشرف کرد است . حیای کرد را از زنان باشرف مشاهده میشد ، که عروس سالها صورت خودرا از مردهای فامیل میپوشید وکلیمۀ حرف نمیزد واین رسم را ( شرم کردن ) میگفتند ، با کمال تاسف اکنون بعضیها میگویند ( تمدن ) داشته باشیم ، ابروهارا میزنند . بجای مو (رنگ ) میزنند ، ناخن را دراز میگزارند ، شروال فارسی یا زیر شروالی میپوشند ، خلاصه با این وضع که می بینیم این افراد نباید ادعای کرد بودن را داشته باشند . علم ودانش کردو گفتار علمای کرد ، (( علم چون درخت عمل ثمرن - علم بی عمل دار بی برن - علم و عمل و عمرت بو زیاد - علم بی عمل مدره وباد - هرچیو زایع بو پریش هن بدل - ایلا بی بدل عمرن و عمل . ))

پاسـخ

ارشیکشنبه 23 دی 1397 | 00:37

0
0

همه جا خوب و بد هست و در هر قومی هم خوب هست هم بد

پاسـخ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت زریوارخبر در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
* به دلیل تراکم نظرات ممکن است نظر شما با تاخیر تایید شود.

نام *
 

کد امنیتی