سایت خبری تحلیلی

آرشیو اخبار / بایگانی پیوند سایتی RSS
پنجشنبه 11 مرداد 1397 / 07:10|کد خبر : 6084|گروه : اجتماعی

یک ریاضیدان متولد روستای نی مریوان برنده جایزه فیلدز شد

فریدون درخشانی (کوچر بیرکار) ریاضیدان ایرانی‌تبار متولد روستای نی مریوان در استان کردستان موفق شد به عنوان دومین ایرانی در تاریخ مهمترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند.

فریدون درخشانی (کوچر بیرکار) ریاضیدان ایرانی‌تبار متولد روستای نی مریوان در استان کردستان موفق شد به عنوان دومین ایرانی در تاریخ مهمترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند.

به گزارش زریوارخبربه نقل از ایسنا، فریدون درخشانی (کوچر بیرکار) ریاضیدان کرد ایرانی زاده ۱۹۷۸ میلادی که اکنون مقیم بریتانیا است برنده مدال فیلدز معتبرترین جایزه ریاضی دنیا شد.

 

بسیاری جایزه فیلدز در رشته ریاضی را همتراز با جایزه نوبل می‌دانند.

 

بیرکار اکنون در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول است.

 

وی تحصیلاتش را تا پایان مقطع دبیرستان در مریوان گذراند و در سال ۲۰۰۰ در رشته کارشناسی ریاضی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. سپس برای ادامه تحصیل به بریتانیا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه ناتینگهام دکتری گرفت.

عمده کارهای تحقیقاتی وی در زمینه هندسه جبری است.

 

وی تاکنون به خاطر پژوهش‌هایش برنده جوایز بنیاد ریاضی پاریس، جایزه لورهولم در سال ۲۰۱۰، جایزه مور در سال ۲۰۱۶ و اکنون مدال فیلدز در سال ۲۰۱۸ شده است.

 

برندگان جایزه فیلدز که به عنوان نوبل ریاضی شناخته می‌شود، امروز طی مراسمی در شهر ریودوژانیرو برزیل معرفی شدند.

 

جایزه فیلدز هر چهار سال یک بار به دو تا چهار ریاضیدان برجسته زیر ۴۰ سال اعطا می‌شود که در دوره قبل نیز مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد موفق به کسب این جایزه شد تا به اولین زن تاریخ و اولین ایرانی تبدیل شود که نوبل ریاضی را دریافت می‌کند.

 

 انتهای پیام/

ZariwarKhabar Telegram Channel

نظرات بینندگان :

شهروندپنجشنبه 11 مرداد 1397 | 12:07

10
1

بو میله تی کورد مایه ی شانازیه

پاسـخ

کتابدارپنجشنبه 11 مرداد 1397 | 12:07

9
1

یا خوا نمونه ت زور بیت

0
0
وریشه یکشنبه 21 مرداد 1397 | 12:48

خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

پاسـخ

مریوانپنجشنبه 11 مرداد 1397 | 12:21

7
1

عه ک بژیت ماموستا کوچه ر...
خوا ئه یزانی ئه گه ر له ئیرانا بوایه وه کوو هه مووی ئه و خوشه ویستانه ی تره که میشکیان باش کار ئه کا ئه بوایه کولبری کردایه!!!!!

1
0
زانا یکشنبه 21 مرداد 1397 | 12:52

عه ک که بی میشکی تویش !!!!!!!!!!!!!

پاسـخ

برایه کی خوتانپنجشنبه 11 مرداد 1397 | 13:27

9
1

بژی کاک دکتور کوچه ر، بژی هه لوی به رزه فری میراجی، بژی روله ی قراخی زریبار، بژی هیوای هه موومان، بژی شیره که ی مه یدانی زانست. هه زاران سلاو بو تو و بنه ماله خوشه ویسه که ت. پیروز بیت له هه موو کوردیکی ئازیز و له هه موو جیهان.

پاسـخ

زاگرسپنجشنبه 11 مرداد 1397 | 14:28

11
1

وینه ت زور بیت کاک کوچه ر بیرکار.شانازی کوردستان و مریوانی.هیوای سه رکه وتن بو تواوی خه لکی مه ریوان و کوردستان.انشالله مناله کان مه ریوان و کوردستان له به رزترین پله کانی عیلمی و زانستی جیهان بن.سپاس بو ئیوه

پاسـخ

کوردی1پنجشنبه 11 مرداد 1397 | 15:10

7
1

کاک کوچر برادر کورد دوست داشتنیم ، عنوان پروفسوری و کسب جایزه فیلدز را به شما ، کوردها ،ایرانیان و بریتانیایها تبریک گفته و امیدوارم در راه علم مترقی ریاضی مایه افتخار برای کوردستان، ایران و جهان باشید آرزو دارم تحقیقات و خدمات شما در زمینه ریاضی مایه پیشرفت و سعادت جهانیان گردد،،،

آقای درخشانی : مریوان به شما افتخار میکند
آرزو دارم زمینه تربیت آموزشی نوجوانان و جوانان مریوانی توسط شما در راه کسب عناوین علمی فراهم شود

از مردم روستای نی هم درخواست دارم کاک کوچر را نمونه عملی -اخلاقی خود قرار دهند که راهش مایه افتخار همگان است
و
در
آخر
باید تشکر خود را به پیشگاه پدر و مادرش تقدیم دارم که چنین فرزندی را به کوردستان و جهان بخشیدند

پاسـخ

کۆچەر_سپاس#جمعه 12 مرداد 1397 | 01:16

5
1

کاکە کۆچەر بێجگە لەوەی کە باشترین خەڵاتی بیرکاریی دونیای وەرگرتووە و کەسێکی هەتا بڵێی سەرکەوتوو لە بواری زانستە، مرۆڤێکە کورد بوون لە ناخی دا گوراوە. زمانی کوردیش زۆر بە باشی دەزانێ، لە سوشیال میدیای خۆی دا زۆربەی ئاخافتن و نووسینەکانی هەر بە کوردین! رەنگە زۆر کەسی کورد زمانی سەرکەوتووی ترمان هەبێ کە تەنیا دایک یا باوکیان کوردە و لە کوردایەتییش هەربەشی سەرچۆپی گرتن و جارێک کەواپاتؤڵ لەبەرکردن تێبگەیشتوون! زۆر کەسی دۆستی خۆم هەیە کە لە بواری خوێندنی زانستگاییەوە زۆر سەرکەوتوون، بەڵام تێکەڵاوی خەم و شادییەکانی کوردستان نیین. تەنانەت هێندێک کەس دەناسم کە لە بواری کاری و خوێندی خۆیان دا زۆر سەرکەوتوون، زمانی خاریجی دەزانن بەڵام هێشتا ناتوانن چەند ڕستە بە کوردی بە رێکوپێکی بنووسن!! بۆیە بە پێویستم زانی ئەوە باس بکەم، چون لە مەیدانی ئاکادیمیک دا (بە تایبەت زانستی لە جۆری ئەندازیاری و پزیشکی و هتد) کەسانێک پەیدا بوون کە شارەزایانە یا ناشارەزایانە ئەوە گوتارە برەو پێ دەدەن کە ئەگەر کەسێک بۆ وێنە بیرکاری، کۆمپیوتەر، یا فیزیای خوێند ئیترنابێ یا پێویست نییە زمانی کوردی بزانێ! هەر لەو ژوورە تێلێگرامییەی خۆمان دا کەسانێک هەن وێرای ئەوەی کە ئاستی زانستییان لە سەرێیە، کوردی نووسین و کوردی ئاخافتنەکەیان زۆر زۆر خراپە! هیوادارم کاکە کۆچەر نموونەیەک بێت بۆ ئەو کەسانە. ئەو بەڕێزە پێمان دەڵێ کە دەتوانیین بیرکار، فیزیاناس، ئەندازیار، پزیشک و پسپۆرێکی کوردی زانی باش بین!
کۆچەر_سپاس#

پاسـخ

مسافرجمعه 12 مرداد 1397 | 15:28

7
1

سلاو له کاک کوچر

پاسـخ

هاوریشنبه 13 مرداد 1397 | 06:58

2
2

تبریک به ملت کورد .خصوصا روستای نی و طایفه بزرگ درخشانی .مایه افتخاره برای هر کورد

پاسـخ

کارمند از تهرانیکشنبه 14 مرداد 1397 | 12:37

7
1

بنده به این نخبه شایسته کورد مریوانی تبریک عرض میکنم و انشاءالله پله های ترقی روز به روز براش هموارتر گردد.واقعاااااااااااااااااااااااااااااااا از شنیدن این خبر خوش و مفرح بخش خوشحال شدم و به هویت و اصالت کاک کوچر بیرکار بیشتر پی بردم که در اوج شتاب علمی در سطح جهان هویت و اصالت خود را یعنی کورد بودن خود را فراموش نکرد و فراموش نکرد که نماینده و سفیر تمام ملت کورد میباشدو بژی به سه ربه رزی کاک کوچر(فریدون)گیان

پاسـخ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت زریوارخبر در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
* به دلیل تراکم نظرات ممکن است نظر شما با تاخیر تایید شود.

نام *
 

کد امنیتی