سایت خبری تحلیلی

آرشیو اخبار / بایگانی پیوند سایتی RSS
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 / 02:25|کد خبر : 5872|گروه : فرهنگی

گفت وگوی همشهری با نیکخواه مستند ساز مریوانی

فیلم مستند بخشی از هنر هفتم است که با زبان تصویر وانعکاس واقعیت ها در قالب صدا وتصویر سعی در انتقال مفاهیم به مخاطب دارد.

فیلم مستند بخشی از هنر هفتم است که با زبان تصویر وانعکاس واقعیت ها در قالب صدا وتصویر سعی در انتقال مفاهیم به مخاطب دارد.

به گزارش زریوار خبر، فیلم مستند سابقه ای طولانی در کردستان دارد . اولین ومهمترین فیلم مستند او (در امتداد سیروان ) بود که شامل ۱۲ قسمت بود.این سابقه خوب موجب شد که « فرید نیک خواه » از 27 سالگی به ساخت فیلم مستند از گذشته زادگاهش مریوان بپردازد وآثار کوتاه وبلندی با موضوع جنگ در ژانر دفاع مقدس ودر باره جنایات رژیم بعثی در بمباران هوایی وشیمیایی مناطق روستایی وشهری مریوان تولید کند که مورد توجه مخاطبان درز گروه های سنی مختلف قرار گرفته است.در ادامه گفتگوی همشهری را با این فیلمساز 41ساله مریوانی می خوانید. 

فريد نيكخواه متولدسال 1353مريوان  - آغاز فعاليت هنري از سال 1363در دوران جنگ وآوارگي بابازيگري تاتروادامه ي فعاليت درزمينه ي كارگرداني وبازيگري چندين نمايش ازجمله بچه تابستان- يدي- ضيافت-پي په تي –سرگذشت اصنام و....عضوهیئت موسس انجمن نمایش مریوان واز بنیانگزاران جشنواره تئاتر خیابانی مریوان وهیئت موسس ومدیر عامل موسسه فیلمسازی نیما فیلم مریوان شروع فعاليت در زمينه ي فيلم وعكس ازسال 1377 وتصوير برداري چندين فيلم كوتاه ومستند از جمله (مهر- قاپ بسته ي من- بي ده نگي – سنور- مشقهايم راننوشته ام- چراغ قرمز- مرگ در گلدانها ريشه كرده - پيمانه اشك- ايست بانك – پیراهن سفید – آنجا كه ماهي ها.. مستند بم 12ثانيه- خواب بادهاي زرد- پيكر تراش- پيرشاليار- دي وه زناو- وه زان- روزهاي بي تقويم- درياچه خاموش- مریوان ترمینال هوایی و ژه ناني هه ورامان ومجموعه مستند صنایع دستی هه ورامان وچند نماهنگ وچندین برنامه تلوزیونی برای شبکه های داخلی وخارجی ... دستیار اول وبرنامه ریز فیلم مستند داستانی صدا بود وسیاهی مدیر تولید فیلم سینمایی به موجب قانون وسریال های تلوزیونی خانه معروف ورستم وسهراب در دست باد. 

گفت وگوی همشهری با مستند ساز
 
عکاس وتصویر بردار صحنه وپشت صحنه فیلم مستند داستانی سنگ مزاری برای برادر شهیدم. تهیه وتولید تهیه وتولید فیلم های کوتاه ( لال - داد نزن – بختک – دندونه – پانیک – چمش – دو چشم بینا – یک بوسه عمیق – بی شعور) با موضوعات آسیب های اجتماعی ورفتارهای فردی در جامعه . گرد آوری مجموعه عکسهای بمباران های مریوان به منظور چاپ در کتابی تحت عنوان روزهای بی تقویم ومجموعه عکسهای آوارگان کرد عراقی در سالهای 1991و...گرد آوری تاریخ تئاتر ونقالی در مریوان با آقای جمال ایمانی نوشتن چند فیلمنامه کوتاه ومستند از جمله شاید دیر برگردم – رویای کودکی – مرگ پایان کبوتر نیست و....نوشتن چند مطلب انتقادی از اوضاع فرهنگی وهنری ومدیریتی مریوان وچاپ ونشر آنها در مطبوعات برپاي چند نمايشگاه عكس باموضوعات مختلف درشهرهاي استان كردستان وحضوردر جشنواره هاي داخلي وخارجي. 
 
چگونه وارد حوزه فیلم سازی شدید؟ 
در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق همزمان با سایرشهرهای کشور شهر مریوان نیز بارها مورد حملات هوایی وشیمیایی رژیم بعث صدام قرار گرفت واین اتفاق همزمان با دوران کودکی من بود. 

حملات هوایی وشیمیایی جنگنده بمب افکن های عراقی ‍ بمباران علیه مردم بی گناه وغیر نظامی کشتار و ویرانی مناطق شهری وروستایی ونمونه های دیگربه عنوان خاطرات زندگی ام با من همراه بود. برای نشان دادن این جنایت ها وزنده نگه داشتن یاد شهدا ومجروحین ومردم بی گناه که قربانی حملات رژیم بعث شدند تصمیم به جمع آوری مجموعه عکس ها ومستندات آن زمان گرفتم.

40 عنوان عکس را در نمایشگاه ( روزهای بی تقویم ) در سال 89در نگارخانه ارشاد مریوان به اکران عمومی گذاشتم .

در بازدید از نمایشگاه بود که افراد زیادی با دیدن عکس ها خاطرات دوران جنگ تحمیلی را روایت می کردند واین برخوردها موجب شد که جرقه ساخت اولین فیلم مستند با موضوع جنگ در ذهن من زده شود. همچنین در اسفند ماه سال 90 فیلم مستند « مریوان ترمینال هوایی » را با موضوع بمباران های این شهر در روزهای جنگ تحمیلی در سینمای شهر مریوان اکران کردم.

در این اثر به وضعیت قربانیان جنگ تحمیلی که مورد تهاجم رژیم بعث قرار گرفته بودند پرداخته شد که بیشتر آنها شیمیایی شده بودند . همچنین از سال 72زمانی که تنها 17 سال داشتم توانستم در چند حوزه فیلم سازی مستند،عکاسی وتصویر برداری فعالیت کنم.

شرایط ورود علاقه مندان به حوزه فیلم سازی چیست؟

این مستند ساز میگوید: علاوه بر تحصیلات دانشگاهی،تحقیق،پژوهش،آموزش وعلاقه لازمه ورودبه عرصه فیلمسازی است. علاقه مندان به این رشته هنری باید در قالب یک تیم آموزش دیده فعالیت کنند چراکه حوزه فیلم مستند نیازمند کار گروهی برای انتخاب موضوع،شناسایی محل تحقیق وفیلمبرداری،تامین اعتبارات مالی،تجهیزات،جذب سرمایه

گذار ونمونه های مشابه است. با این شیوه می توان آثار توانایی تولید کرد که نتیجه آن جذب مخاطب وادامه فعالیت برای آثار فاخر خواهد شد« فرید نیک خواه » می افزاید: همچنین ضرورت دارد که فیلمسازان جوان از تجربیات استادان این حوزه در تولید آثارخود بهره کافی ببرند.هرکسی که در قالب فیلمساز وارد این رشته می شود ضرورت دارد که از امکانات استفاده کند تا بتواند موفق باشد. در حوزه فیلمسازی مشکلات فراوانی وجود دارد وادامه فعالیت نیازمند روحیه تیمی،مدیریت شده وهدفمند است که پس از اکران اثر وحمایت مخاطب می توان نتیجه آن را دید؛ مقوله ای که با وجود مشکلات فراوان موجب شده این سال ها بتوانم آثار فاخری را در قالب فیلم،عکس وفیلمنامه منتشر کنم .

گفت وگوی همشهری با مستند ساز

تا کنون چه آثاری را تولید کرده اید؟

ازسال 84 با همکاری تعدادی ازهنرمندان مریوان موئسسه فیلمسازی نیما فیلم مریوان را تاسیس نمودیم که اولین موئسسه رسمی تاسیس شده در غرب ایران است ودارای مجوزرسمی از معاونت سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می باشد. 
 
بیش از 40 فیلم مستند کوتاه،بلند وسریال برنامه تلوزیونی درکنار نویسندگان وفیلم سازان توانای کردستان کار کرده ام. چندین اثر دیگر نیز برای معرفی جاذبه های گردشگری ، صنایع دستی ومشاغل قدیمی تولید کرده ام. در کنار فیلم سازی در زمینه تصویر برداری ، عکاسی وکارگردانی نیز فعالیت حرفه ایی دارم همچنین پس از چند دهه تحقیق وپژوهش اقدام به جمع آوری عکس های قدیمی از دوران جنگ تحمیلی در مناطق مختلف شهری وروستایی مریوان وآثاری در مورد آوارگی مردم کردستان عراق ونیزعکس ها ومستنداتی در مورد حوادث واتفاقات دوران انقلاب 57 در شهر مریوان نمودم که قرار است آن را در قالب کتاب منتشر کنم. وکتاب تاریخچه تئاتر ونقالی در شهر مریوان را با همکاری دوست هنرمندم آقای جمال ایمانی جمع آوری کرده ایم که امیدوارم در آینده بتوانیم آن را چاپ ونشر نماییم. 
 
همچنین با توجه به طبیعت بکر وجنگل های مناطق مریوان علاقه خاصی به عکاسی وتصویر برداری از این ظرفیت های طبیعی دارم. 

تاکنون چندین مجموعه عکس وفیلم در این زمینه تولید کرده ام که در قالب نمایشگاه برای بازدید عموم به نمایش در آمده است.

در زمان زلزله شهر بم در سال 82به مدت 53 روز در شهرزلزله زده بم مشغول عکاسی وتصویر برداری بودم وآثار نیز در این زمینه تولید نموده ام وتاکنون چند نمایشگاه عکس از این آثار در شهر های استان برگزار نموده ام.

به عنوان یک فیلمساز چه مشکلاتی پیش روی شما است ؟ 
تولید یک فیلم علاوه بر یک قصه دکوپاژشده، نیازمند یک تیم حرفه ای شامل فیلمبردار،نویسنده ،کارگردان ،بازیگر وتجهیزات کافی است.در کنار چنین شرایطی تولید یک اثر تصویری نیازمند حمایت مالی است که در این زمینه شرکت های خصوصی وبخش دولتی می توانند پشتوانه ای مناسب برای فیلم سازان بومی در کردستان وشهرهایی مانند مریوان باشند. ضرورت دارد که مدیران این رسانه مردمی بیشتر از تولید کنندگان فیلم وآثار مستد حمایت کنند، چرا که اینگونه تولیدات برگرفته از روح وجسم جامعه ای است که در آن زندگی می کنیم. همچنین حدود 10 سال است که یک مجموعه عکس از حملات هوایی وبمباران های مریوان توسط رژیم بعث عراق گردآوری کرده ام،اما به دلیل نبود شرایط چاپ ونداشتن حامی مالی نتوانسته ام آن را در قالب کتاب منتشر کنم. 

همچنین مجوز اکران عمومی ونمایش خانگی دو فیلم بلند سینمایی به کارگردانی هنرمند فیلمساز کرد آقای رحیم ذبیحی با عنوان «سرزمین افسانه » و « روزی که بابا نوئل گریه کرد » با موضوع حلبچه را گرفته ام که به زودی اکران این دو فیلم در شهرهای استان کردستان آغاز خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری/ روح الله زرین خبرنگار روزنامه همشهری

انتهای پیام/
ZariwarKhabar Telegram Channel

برچسب ها

مستند فرید نیکخواه مستندساز

بازدید ها : 393

نظرات بینندگان :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت زریوارخبر در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
* به دلیل تراکم نظرات ممکن است نظر شما با تاخیر تایید شود.

نام *
 

کد امنیتی