سایت خبری تحلیلی

آرشیو اخبار / بایگانی پیوند سایتی RSS
دوشنبه 8 شهریور 1395 / 10:59|کد خبر : 3790|گروه : اجتماعی

سایه سنگین بی تدبیری در حل معضل زباله های شهری / سلامتی مردم در سرگردانی طلاهای کثیف، عیاری ندارد !

تعدادی زیادی از شهروندان مریوانی از دپوی شبانه روزی زباله‌ها در جوار واحدهای مسکونی به دلیل خالی نکردن ماشین های زباله دان و نبود مکانی برای تخلیه انتقاد کردند.

تعدادی زیادی از شهروندان مریوانی از دپوی شبانه روزی زباله‌ها در جوار واحدهای مسکونی به دلیل خالی نکردن ماشین های زباله دان و نبود مکانی برای تخلیه انتقاد کردند.

به گزارش زریوار خبر به نقل از آفتاب دل، شمار زیادی از شهروندان مریوانی در تماسهایی با دفتر سایت آفتاب دل از دپوی شبانه روزی زباله‌ها در جوار واحدهای مسکونی به دلیل خالی نکردن ماشین های زباله دان و نبود مکانی برای تخلیه انتقاد کردند.


در شهرستان مریوان، وضعیت وخیم تر از مطالبات جهانی، کشوری و حتی استانی است و مدتهاست این شهرستان و روستا های تابعه از داشتن محل دفن مناسب زباله بازمانده اند و علی رغم جلساتی که برای حل این مشکل و انتخاب محل دفن مناسب برگزار شده است، هنوز برای تحقق این مسئله چاره ای پیدا نشده است.


انباشت زباله ها و دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی آشغال ها باعث پخش کیسه های زباله و آلودگی زیست محیطی در زمین های اطراف شده است. علاوه بر آن انتشار بوی زباله در اطراف جاده و مسیرهای عبوری، نه تنها تجمع حیوانات و حشرات را به دنبال دارد، بلکه شهروندان و اهالی منطقه را می آزارد.




با وجود وعده‌های فراوان شهردار و شورای شهر مریوان باز هم پدیده تکراری زباله که در چند سال اخیر گریبان‌گیر مردم این شهر بوده در خیابان‌ها تکرار شده است.


مردم مریوان براین باورند که سیستم ضعیف و نامنظم خدمات شهری بویژه در حوزه جمع آوری زباله شهرداری این شهر باعث بروز مشکلات و نگرانی هایی شده است.


به خطر افتادن سلامت ساکنین و  اعتراض مردم  

یکی از اهالی منطقه مسکونی خیابان مردوخ ضمن اعلام نارضایتی از وضع موجود  به خبرنگار ما گفت :متاسفانه جمع آوری و انباشت زباله ها  به صورت روباز  و به روش سنتی  در منطقه ما موجب به خطر افتادن سلامت ساکنین و  اعتراض مردم  شده است .


سامان مریوانی گفت: شیرابه , بوی نامطبوع و تجمع حشرات و حیوانات از  معضلات  جمع آوری غیر اصولی و غیر بهداتشی زباله  است که این منطقه  و مناطق  مسکونی اطراف  با آن مواجه اند.


وی اضافه کرد : از مسئولان شهرستان انتظار داریم این معضل   را  که ارتباط مستقیم با سلامتی شهروندان دارد را جدی گرفته و هرچه زودتر  یک مکان مناسب  جهت  جمع آوری  زباله های شهری با رعایت فاصله از حریم شهری و مناطق مسکونی  و بر اساس ضوابط زیست محیطی در نظر  بگیرند .



 

جایگاه نامناسب دفن زباله شهر مریوان در اطراف روستا عصرآباد این شهرستان به دلیل همجواری به معضلی جدی برای مردم این روستا و روستاهای اطراف تبدیل شده است. اهالی روستا از تخلیه و بوی متعفن و نامطبوع زباله های شهری اعتراض و خواستار رسیدگی مسئولین شدند.


 یکی دیگر از شهروندان مریوانی اظهار کرد: ورودی شهرک صنعتی از سمت میدان نوروز با درخواست اهالی محل سطل زباله ای قرار داده شده تا زباله های ورودی شهرک در آن ریخته شود و هفته ای سه بار تخلیه شود و دیگر کسبه آن ها را آتش نزنند متاسفانه از زمانی که سطل را قرار داده اند حتی یکبار هم تخلیه نشده و کسبه همچنان از سطل به عنوان کوره ی سوزاندن زباله ها استفاده می کنند که هم بوی آن برای ساکنان شهر نوروز آزار دهنده است و هم باعث آلودگی محیط می شود.


صالح حبیبی گفت: می گویند شهر خوب را شهروندان خوب می سازند .جمله ای در واقع امر شیوا و زیبا اما آیا مسئولان و مجریان امور شهر در زیبایی و تقویت روحیه شهروندی و دلگرمی مردم و فراهم کردن زمینه زیبایی و الگوگیری مردم دراین راستا نقشی و جایگاهی برای خود مدنظر دارند یا نه فقط این مردم هستند که باید عوارض بپردازند ،محیط زیست را تمیز نگه دارند و در امر بهداشت یکطرفه مسئول همه ی امور هستند؟ آیا فقط یک نفراز اعضای محترم شورای شهر و شهرداری و مراکز بهداشتی و سلامت شهرستان مریوان در دو سال اخیر از مسیر جاده مریوان سقز عبورکرده اند یانه؟آیا بوی بد و متعفن زباله های شهر که به شیوه ای قدیمی و غیربهداشتی درشرق قبرستان جدید شهرستان مریوان و درجنوب روستای عصرآباد مرتب دود ازکنده ی آن به هوا برمی خیزد و نفس رهگذران را به انتهای درجه تحمل می رساند مشاهده کرده اند و چاره ای برای آن مدنظر دارند یا نه ؟آیا بهتر نیست چاره ای غیراز رها کردن و سوزاندن برای آن داشته باشند و یا با واگذارکردن آن به بخش خصوصی حداقل برنامه دفن آنرا به پیمانکاران بسپارند تا شاید از بیماری و پراکندگی تعفن و دود سوزاندن آن و از همه بدتر متاسفانه به گشتن جمعی همنوع بخت برگشته که در میان آن همه زباله ها بدنبال جمع آوری رزق زن و بچه هایشان هستند، خاتمه دهند؟




بعد از اعتراض مردم روستای عصرآباد شهرداری مریوان زباله های شهر را در کنار جاده تخلیه کرده است . بی تدبیری مسئولین در حل این مشکل نمای ورودی شهر مریوان از مسیر جاده سقز را بسیار زشت کرده است .


 حال که سیستمی برای زمان جمع آوری زباله ها در شهرستان مریوان وجود ندارد و مشخص نیست این زباله ای که مردم در سر کوچه یا خیابان قرار میدهند در چه ساعتی و یا بعضا در چه روزی جمع آوری خواهد شد لذا متاسفانه می بینیم که در نقاط مختلف شهر تا چندین متر در محدوده سطل های بزرگ، زباله ها رها شده اند یا حیوانات کیسه ها را پاره کرده و یا زباله گردها درحال کنکاش داخل آنها هستند.




انتهای پیام/

ZariwarKhabar Telegram Channel

نظرات بینندگان :

.....دوشنبه 8 شهریور 1395 | 12:40

6
0

سر میدان سرباز ی سظل هست روبروی مرغ فروشی ها که دو روزه خالی نشده و پره گوشت فاسده مرغه تا 400 متری از بوی بده اون سطلم نمیشه رد شد ..........شهرداری خاهشا زودتر کاری بکن

پاسـخ

صلاحدوشنبه 8 شهریور 1395 | 12:52

12
2

واقعا شهرداری و شورا باید از خودشون شرمنده باشند ،کسی نیست بگه آقای شهردار و شوراهای محترم اشغالهای خونه خودتون رو کجا می ریزید ،لابد دزدکی می برید پرت می کنید بغل سطل های پر اشغال ،تمام سطل های زباله شهر پر شده ،واقعا برای شهرمون با چنین مسوولین بومی متاسفم ،تو این ماه آخر تابستان مسافرانی که از وضعیت پیش آمده خبر ندارن ،در موردمون چی فکر می کنند .

پاسـخ

دانادوشنبه 8 شهریور 1395 | 13:33

2
6

با عرض سلام و خسته نباشید
واقعا شهرداری امسال به نسبت خیلی بهتر بوده ولی واقعا بوی سطلهای زباله ازار دهندست و راه حلش هم راحته هر شب بعد خالی کردن سطلها با ی ماشین اب باش سطلها رئ ی ابی بریزن بویی نمیده

پاسـخ

شهرونددوشنبه 8 شهریور 1395 | 15:43

21
4

کدوم شهردار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خداوکیلی نبودنش برای مریوان خیرو برکته مطما باشه این موضوع در نماز جمعه ی شهرستان بیان خواهد شد

چه وضعیه ******مسخره بازی در آورده فکر کرده مردم حالیشون نیست باید جوابگوی این بی مسیولییتی هایت باشی

مطمئا باش پیگیری میکنم تا بیشتر از این مردم نجیب مریوان را در دردسر نندازی

و از امامان جمعه هم درخواست میکنم که این موضوع را در نماز جمعه بیان کنند هر چند خودم حضوری میرم پیششون

پاسـخ

خودم **********دوشنبه 8 شهریور 1395 | 15:51

17
1

باید این فواد کریمی از شهر داری اسعفا بده

پاسـخ

محمديدوشنبه 8 شهریور 1395 | 16:04

10
0

با سلام خسته نباشيد به كانال زريوار خبر خدايش دو سه روز است كه اين آشغال داخل شهر جمع نشده چه معضلي براي شهروندان شده حالا كاري به مكان ريختن زباله شهر ندارم منظور زحمتكشهاي شهرداري است كه شبانه و روز زحمت ريختن زباله و جمع اوري آن را از سطح شهر ميكشند واقعا" خدا قوت دارد حيف كه ما قدر اين عزيزان را نمي دانيم و بعضي وقتها مشاهده ميكنيم كه چتور زباله هارا در اطراف سطل زباله ها رها ميكنيم يا همينطوري سر كوچه كنار جدول يا خيابان پرت ميكنيم واقعا" اين چند روز كه زباله هارا جمع نكردن به ياد داشته باشيم و ديگر فراموش نكنيم اميدوارم مسئولين محترم هرچه زودتر اين مشكل را حل كرده تا خداي ناخواسته بيماريهاي شايع دامنگير مردم نشود كه خرج دوا و دكتور سرسام آور سنگين است و همچنين خطاب به عزيزاني كه براي چند ساحت استراحت يا هوا خوري به پارك گلذار شهدا ميرن من چون مسير كارم از آنجا ست هر روز صبح از آنجا كه رد ميشم ميبينم كه همشهريان محترم بعد از هوا خوري يا استراحت چنان پارك را پر از زباله كردن كه انگارر اين شهر اسلان شهرداري يا همان زحمت كشهاي شهر داري را ندارد حيف كه شهرداري اين همه زحمت ميكشد پارك براي ما درست ميكند ولي عمرش كوتاه است ما با رعايت نكردن خود آن را از بين ميبريم بخشيد درد دلي شد از من جوان كه واقعا" به اين وضعيت مراعات نكردن يا همان فرهنگ شهروندي شهرمان افسوس ميخورم بيايد خودمان به فكر شهرمان باشيم خودمان شهرداري باشيم خودمان مسئول آبياري چمناي پارك شهر باشيم نه اينكه داخل چمنا كباب درست كنيم بعد بگيم شهرداري وظيفه دارد

پاسـخ

كوسار محمديدوشنبه 8 شهریور 1395 | 16:15

9
0

با سلام خدمت همه عزيزان اميد آن است كه هرچه زودت اين مشكل حل شود واقعا" شهرمان تمام چهره زشتي به خود گرفته است

پاسـخ

دریای زریبار تالاب نمیشهدوشنبه 8 شهریور 1395 | 16:49

12
1

***** باید دادگاهی بشه و جواب پس بده بخاطر آین کارش
مردم مریوان چه گناهی کردن که باید هزارو یک بیماری از این اشغالهای جمع نشده بگیرن

پاسـخ

اهالی شهرک نوروزدوشنبه 8 شهریور 1395 | 20:51

6
0

باسلام توروخداجناب شهرداربه همون اندازه که آماده صدورقبض های رنگی دفع پسماندهستی یذره هم بفکراین شهرک باش بابابخداسطل زباله نداریم یبارلطفابیایدبازدید

پاسـخ

رامیندوشنبه 8 شهریور 1395 | 22:22

7
0

خدایش چرا چرا شهردارواقعا چرا

پاسـخ

شهروند(مریوان پایتخت زباله ایران)دوشنبه 8 شهریور 1395 | 23:05

12
1

جای بسی تاسف است که در ابتدایی ترین و البته مهمترین مساله شهر موندن
آخه من نمی دونم این شوراهای ******** این شهرداره انتخاب کردن ؟؟
واقعا تو دروه بدی از نظر شورا و شهردار بسر می بریم امیدوارم مردم برای انتخابات خرداد ماه سال 96 بسیار عالمانه پای صندوقها بیان و یادشون نره این روزهای مریوان رو .
چند روزه دیگه برای تئاتر خیابانی از سراسر ایران میان مریوان مریوان پایتخت تئاتر باید باشه یا پایتخت زباله؟؟؟؟

1
0
محمد چهارشنبه 10 شهریور 1395 | 01:11

لاییییک
موافقم

پاسـخ

مدریکدوشنبه 8 شهریور 1395 | 23:15

4
5

درسته که مجموعه شهرداری هم باید رو این قضییه مدیریت صحیح داشته باشه و فقط به فکر سوزاندن و دفن زباله ها نباشه ولی خود ماهم مقصریم. چرا وقتی جدولهای شبرنگ و میدان سربازو بقیه جاها پر از آشغال خود ما شهروندان میشد کسی صداش در نمیومد کسی اعتراض نمیکرد همه تقصیرارم گردن شهردار و مجموعه ش نندازیم ی خوردم منصفانه قضاوت کنیم

پاسـخ

شهروند 1سه شنبه 9 شهریور 1395 | 00:17

4
9

با سلام خدمت دوستان

راستی چرا هر وقت یه مشکلی تو سطح شهر پیش میاد فورا تمام اتهامات به سمت شهردار و شهرداریه؟ آیا تو این شهر مسول دیگری بجز شهردار نیست ایا مشکل دفع زباله فقط به شهرداری مربوطه یا به تمام مردم مریوان چرا مردم به شهرداری پیشنهاد ارائه نمیدن ؟ تا اونجایی که همه یادمون میاد محل دفع زباله نزدیک روستای عصراباد بوده الان مردم نمیذارن شهرداری باید چکار کنه؟ محل دفن زباله حتما باید کارشناسی شده و با مطالعه باشه که تو یه هفته هم نمیشه انجام دارد باید یه گروه تحصیلکرده مامور انجام این کار بشن...

پاسـخ

اهالی محله استادیومسه شنبه 9 شهریور 1395 | 00:29

8
1

سلام عالی جناب آن زمانی بوجه ای اگر برای مریوان تصویب شود هزار و یک مسئول دم از طرح و ابداع چطوری ***** شود پیدا میشود حالا تا امروز جناب شهردارو کابینه شان راه حلی ندارند اقای فرماندار محترم شما نگذارید این وضعیت*****گسترش پیدا کند اگر خدمتگزا ر این مردمید ببینیم

پاسـخ

مه ریوانسه شنبه 9 شهریور 1395 | 00:29

3
9

نمیخام بگم شهردارمون بی کفایت و کاری نکرده چون خدایش بی انصافیه
ولی همچین مشکلی رو میشه خیلی راحت حل کرد قبلا آشغال ها رو می بردید کنار فلان روستا خالی میکردید حالا نمیشه ولی قرار نیست دیگه این مشکل اینقدر بزرگ بشه که دو روز آشغال های داخل شهر جمع آوری نشه و بوی
تعفن اون از صد متری شنیده بشه
آیا جای دیگه ای برای تخلیه نیست ؟
آیا شهرداری مریوان نمیتونه کارخونه بازیافت زباله برای چند سال آینده احداث بکنه که دیگه این مشکل ازبین بره و یا یه ذره کمتر بشه ؟
آیا تو این شهر یه سرمایه دار پیدا نمیشه تو این بخش سرمایه گذاری بکنه برای تولید کود کمپوست ؟

پاسـخ

کارشناسسه شنبه 9 شهریور 1395 | 11:40

4
0

ویژگی هایی که یک سطل زباله باید داشته باشد:

1. بايد سطل هاي زباله در كنار سيستم هاي فاضلاب نصب شوند تا مايعات موادغذايي به داخل جو ي ها ريخته شود (نه به مانند مریوان که تمام کوچه ها را بو گرفته و امکان بازکردن پنجره خانه های اطراف سطل ها را از ساکنین آنها گرفته است)

2. ارتفاع سطل ها بايد از سطح زمين معقول و منطقي باشد تا عابر به راحتي بتواند با يك دست درازكردن زباله خود را به سطل بيندازد (نه به مانند سطل های مریوان که ارتفاعی بیش از 1.50 دارند. استاندارد آن حداکثر 1.20 متر است)

3. لزوم بسته بودن در هاي سطل زباله جهت جلوگیری از سرقت زباله ها و ورود حيوانات موذي به داخل سطل ها و انتشار بو و شیوع بیماریها.

4. جذابيت و پاكيزگي سطل هاي زباله از مهمترين ويژگي هاي سطل زباله می باشد كه ظاهر سطل هاي زباله در شهرها بايد عاري از هرگونه ميكروب و آلودگي باشد. ( بابت زیبا سازی شهر کلی هزینه شده است از طرف هم همچین سطل های زشت و بدبوی داریم که چهره شهر توریستی مریوان را زشت نموده است)

5. از آنجا كه اين سطل ها منبع انواع ميكروب ها و آلودگي هاي محيطي هستند و به سرعت نيز آلودگي ها را منتشر مي كنند، بايد به طور مرتب شست و شو و تميز شوند. (حداقل هفته ای یکبار)

6. شیرابه 10000 برابر آلوده تر از خود زباله است، سطل های زباله باید فاقد درز برای خروج شیرابه باشد. (خودرو به اصطلاح مکانیزه جمع آوری زباله مریوان خود دارای دریچه ای است که اقدام به تخلیه شیرابه در داخل کوچه ها می کند!!!!!)

2
0
دیدبان پنجشنبه 11 شهریور 1395 | 07:59

ره حمه تت لی بی !!! سپاس زور جوان بوو.

پاسـخ

هه لمه ت 23سه شنبه 9 شهریور 1395 | 14:03

5
0

امروز سطل زباله میدان سرباز رو تخلیه کرده بودن ؟ نمیدانم شهرداری بوده یا خود مغازه داران !!!! سطل زباله رو همانجا کنار میدان شستشو داده بودن و آب اون وسط خیابون جاری بود که بوی متعفن اون برای هر جانداری قابل تحمل نبود ! چه برسه به آدم !!! آخه آدم مومن و با وجدان !! نمیشد یه جایی این کار رو میکردی !! آخه وسط میدان جای شستن سطل زباله اس ؟؟!!! آخ از دست بی تدبیری و بی ***** این شهردار !!!

پاسـخ

منتقد شوراسه شنبه 9 شهریور 1395 | 14:12

6
0

میخواستم خودم رو آماده کنم که برای شورای شهر کاندید بشم !!! به خدا این وضعیت شهر رو که دیدم، واقعا خجالت میکشم پا پیش بذارم !!! آخه چرا شوراها اقدامی نمی کنند ؟؟ پس کو اون همه وعده دادنهای زمان تبلیغات انتخاباتی شوراها ؟؟!!!!!!!!! شما همگی حزب باد هستید !!!

پاسـخ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت زریوارخبر در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
* به دلیل تراکم نظرات ممکن است نظر شما با تاخیر تایید شود.

نام *
 

کد امنیتی