سایت خبری تحلیلی

آرشیو اخبار / بایگانی پیوند سایتی RSS
زمان برگزاری مراسم عروسی تا آیین های سنتی
شنبه 29 دی 1397 / 09:32|کد خبر : 2608|گروه : فرهنگی

عروسی باشکوه «پیرشالیار» در هورامان تخت نمادی به قدمت تاریخ

این مراسم هر سال در سی و هفتمین روز زمستان پنج‌شنبه شبه منتهی به نیمه بهمن‌ماه  خبر برگزاری آن را برای هفته بعد یعنی چهل و پنجمین روز زمستان با تقسیم گردوهای درخت‌های وقفی پیر شالیار بین خانواده‌های اورامان اعلام می کنند .

این مراسم هر سال در سی و هفتمین روز زمستان پنج‌شنبه شبه منتهی به نیمه بهمن‌ماه خبر برگزاری آن را برای هفته بعد یعنی چهل و پنجمین روز زمستان با تقسیم گردوهای درخت‌های وقفی پیر شالیار بین خانواده‌های اورامان اعلام می کنند .

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، آیین باستانی پیر شالیار که مردم منطقه آن را «عروسی پیرشالیار» می‌گویند، هر سال در فصل زمستان و در نیمه‌ بهمن‌ماه برگزار می‌شود. این مراسم، نماد عینی مشارکت‌ فعال مردم در مناسبت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است و سابقه‌ای به قدمت تاریخ دارد.

 

هر چند نام مراسم عروسی است، ولی در اصل پیر شالیار یک مراسم آیینی و سنتی است که در آن قربانی می‌کنند و به ذکر و راز و نیاز با خدا می‌پردازند.


این مراسم که هر سال در چهارشنبه و پنج‌شنبه هرسال 10 و 11 بهمن برگزار می‌شود، آیینی است که بعضی از مورخان برگزاری آن را به یک هزار سال گذشته نسبت می‌دهند و عده‌ای دیگر نیز معتقدند قدمت این مراسم بیش از این‌هاست.

 

جشن عروسی پیر شالیار یکی از جشن‌های رایج است که هر سال 45 مین روز زمستان به مدت دو روز برگزار می‌شود. این مراسم سالگرد ازدواج پیری عرفانی به نام شالیار است و ریشه در اعتقادات و آیین‌های مردم این سرزمین دارد.

 

این مراسم شامگاه سه‌شنبه با تقسیم گردوهای باغ پیر شالیار بین اهالی روستا آغاز می‌شود و به ترتیب با مراسم «کلاو روچنه»، قربانی کردن گاو و گوسفند و بز، پخت غذاهای مخصوص، دف‌نوازی، سماع، پخش نذورات بین اهالی، نماز و ذکر و دعا و همچنین برپایی مراسم شب‌نشینی و دست به دست گرداندن کفش چرمی ‌پیر شالیار و تبرک آن و پخت نان مخصوصی به نام «کلیره مژگه» (که از خمیر آرد، گردو خرد شده و پیاز درست می‌شود) 3 روز متوالی ادامه می‌یابد.

 

انتخاب روز و اعلام شروع جشن برعهده متولیان پیر شالیار است که امسال به تولیت طایفه (ئه حمه دو روسه می) و به سرپرستی محمد رستم زاده انجام می گیرد.

 

کودکان وظیفه تقسیم این گردوها را در بین اهالی روستا برعهده دارند. کودکان روستای اورامان صبح چهارشنبه، قبل از طلوع آفتاب به گروه‌های سه یا چهارنفری تقسیم می‌شوند و با رفتن به در خانه افراد و با درزدن و گفتن عبارت «کلاو روچنه» که در واقع نوع صدقه و خیر در حق این کودکان می باشد  حضور خود را در محل اعلام می‌کنند و صاحب‌خانه نیز به آن‌ها تنقلات و خوردنی هدیه می‌دهد.

 

هر سال چندین راس گوسفند که نذورات مردم برای پیر شالیار است در روز چهارشنبه و حدود ساعات 9 صبح قربانی می‌شود. این دام‌ها را اهالی روستا و یا افرادی از روستاهای دیگر در اواخر فصل پاییز برای متولی می‌فرستند و او در فصل زمستان از آن‌ها نگهداری می‌کند و در روز جشن همه این گوسفندان قربانی می‌شوند.

 

تعداد گوسفندان قربانی‌شده بستگی به خیرین و نذرکنندگان دارد . بعد از این کار، گوشت‌های قربانی را بین اهالی تقسیم می‌کنند و با مقداری از آن نوعی آش به نام «ولوشین» می‌پزند و روز چهارشنبه بعد از ساعت 16 و اقامه نماز عصر در مسجد، این آش بین اهالی روستا و مهمان‌هایی که از سایر نقاط راهی اورامان شده‌اند، تقسیم می‌شود.

 

مراسم جشن در عصر پنج‌شنبه با شرکت اهالی روستا و افرادی از روستاها و شهرهای اطراف برگزار می‌شود. این مراسم با برپایی رقص و سماع عرفانی به شکل دسته‌جمعی و نواختن دف همراه است و در آن عده‌ای به عنوان متولی کار هدایت سماع کنندگان را برعهده می‌گیرند.

 

کارگزاران این مناسک مذهبی را افرادی از طوایف مختلف روستای اورامان‌تخت و روستاهای اطراف تشکیل می‌دهند و در میان این طوایف بر اساس یک قرارداد نامکتوب و شفاف اجتماعی نوعی تقسیم کار بر اساس طایفه‌ وجود دارد و هر کس در این 3 روز و در ایام برگزاری مراسم پیرشالیار کار خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

 

رقص و سماع عرفانی دراویش که در بیشتر روزهای این جشن با نواختن دف همراه می‌شود، نوعی رفتار جمعی است که آنان را به احساسی مشترک می‌رساند.

 

آش تهیه‌شده از مواد مشارکتی و گوشت‌های قربانی، خوراکی نمادین است که در روز مراسم همه اهالی روستا با دارا بودن نقش‌ها و پایگاه‌های اجتماعی مختلف از آن تناول می‌کنند و به‌نوعی خوردن این غذا در روزهای جشن را متبرک می‌دانند.

 

حضور دسته‌جمعی افراد شرکت‌کننده در مراسم تربی هفته بعد از مراسم تحت عنوان( یانه باوانی ) دعا و ذکر همگانی در محوطه مزار، خوردن نان «کولیره مژگه» و ماست به صورت دسته‌جمعی و تثبیت باورهای ذهنی به‌وسیله بستن پارچه بر در و دیوار و درخت مزار آخرین مرحله از این حرکت جمعی است.


مراسم پیر شالیار تا روز جمعه و قبل از برگزاری نماز جمعه ادامه می‌یابد و مردم صبح روز جمعه به شکل دسته‌جمعی در زیارتگاه پیر شالیار حاضر می‌شوند و بعد از راز و نیاز دسته‌جمعی به مسجد می‌روند تا نماز جمعه را اقامه کنند.

 

باور ذهنی زنان روستا درباره پیر شالیار در رفتار جمعی و نقش مسلط آنان در پخت نان محلی متجلی می‌شود و مشارکت آن‌ها در این کار همراه با دعاها و اعتقاد قلبی‌شان به پیر شالیار و صحبت کردن با یکدیگر در این باره فضایی صمیمی ‌در هنگام پخت نان و انجام کارهای این مراسم ایجاد می‌کند.

 

مراسم پیر شالیار امسال نیز همچون سال‌های گذشته پیش بینی می شود در صورت وجود شرایط جوی خوب جوی با حضور بیش از 10 لغایت 20 هزار نفر از مردم استان و خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی در روستای هورامان‌تخت برگزار شود. 

 

ناصح سعدی خبرنگار افتخاری زریوار خبر


انتهای پیام/

ZariwarKhabar Telegram Channel

نظرات بینندگان :

آرام از مریوانچهارشنبه 7 بهمن 1394 | 13:13

3
1

ان شاالله خوای گوره ریکی بخات

پاسـخ

امین بختیار۰چهارشنبه 7 بهمن 1394 | 13:46

1
1

ممنون از اطلاع رسانی دقیق شما جناب سعدی

پاسـخ

ناریچهارشنبه 7 بهمن 1394 | 19:02

1
1

جناب سعدی خدمتتون عرض ادب و احترام دارم. اگرچه حضوری بخدمتتون نرسیدم ولی علاقه ی وافری بهتون دارم چون از دور شاهد خدمات بی توقع و فعالیتهای فرهنگیتون هستم. انشالله موفق و سربلند باشید...

0
1
ناصح سعدی چهارشنبه 7 بهمن 1394 | 22:07

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
اینجانب هم متقابلا به جنابعالی و دیگر دوستان که همیشه لطف داشتند و با پیامهای خوبشان مایه دلگرمی هستند ارادت خالصانه دارم ماهم مشتاق دیداریم ان شا الله با مدیر محترم سایت هماهنگ بفرمایید که در خدمتتون باشیم .

پاسـخ

فعال اس. کپنجشنبه 8 بهمن 1394 | 09:14

1
1

خدمت رئیس محترم زریوار خبر سلام عرض میکنم
از زحماتتان واقعا تشکر میکنم
ان شا الله سربلند باشید یک درخواست دارم ازتون
حقیقتا با شروع فعالیت این آقا ناصح زریوار خبر واقعا دوران خوب و پرتحرکی را در بخشهای مختلف سایت آغاز کزده اگر امکان دارد و براتان میسراست بیوگرافی او را با تصویرش یا خودتان تهیه کنید یا به نحوی معرفیدکنید و از شما تقاضا دارم همیشه از وجود چنین انسانهای فعالی سعی کنید نهایت استفاده را داشته باشید بازممممممم مممممممنونمممممم

پاسـخ

نامه وه شپنجشنبه 8 بهمن 1394 | 13:13

2
1

ده ست وه ش بو براله گیان

پاسـخ

رسولیپنجشنبه 8 بهمن 1394 | 17:36

3
0

اینکه پیر شالیار دو تا بوده اند یکی زردشتی و آتش پرست و دیگری مسلمان آیا کسی قبول دارد؟

پاسـخ

کوردی مریوانیپنجشنبه 8 بهمن 1394 | 19:13

3
2

آیا مردم میدانند تاریخ زندگی این بزرگ مرد(پیرشالیار) به قبل از اسلام بر میگردد؟
وجود افراد مبارکی همچو ایشان نشانه ی وحدانیت ملت کورد در ادوار تاریخ میرساند...

پاسـخ

ط-اورامانپنجشنبه 8 بهمن 1394 | 22:31

6
1

اتفاقاً از این مراسم سوء استفاده ی زیاد میشه اولاً دست دو خانواده س ثانیا تقسیم گوشت طبق شریعت اسلام نیست . و به خانواده های فقیر اورامانی هم نمی رسد سر از پاوه و جوانرود و ........ در می اورد و امروزه ان مراسم شده جای بدحجابی و غیر اخلاقی و این با دین مبین اسلام سازگار نیست . و جایی برای معامله عده ای خاص در اورامان است . پیشنهاد من این است دیگر کافی است خلاف شرع داشته باشد و مردمان اورامان بر ان واقف اند و خودم هم اورامی هستم و علمای دینی ما خوب هم می دانند فقط محافظه کارند و موقعیت خودشان در خطر می افته واقعیت و به اون مردم فقیر نمیگن هر کس منگر این حرف هاست بیاید از نزدیک این بد حجابی - بد اخلاقی - ضد شریعت اسلام را ببیند بعد نظر دهد .

پاسـخ

محمد .بیساران.پنجشنبه.8بهمن.1394پنجشنبه 8 بهمن 1394 | 23:18

1
2

دوست عزیز ط- ازاورامان.نباید تنگ نظرانه به این چنین فرهنگ غنی نگاه کرد اگر به عمق مراسم توجه کرده باشید معرف ونماد دمو کراسی قوم کرد ومردم اورامان است امید وارم من وشما ودیگر مردم کرد به چنین مراسمهای افتخارکنیم

پاسـخ

ط- اورامان تختجمعه 9 بهمن 1394 | 11:26

1
1

مراسمی که توش سوء استفاده و ظلم و بد اخلاقی و بدحجابی داشته باشد و عده ای خاص سود ببرند در کجای فرهنگ تعریف شده است ایا دموکراسی برابر با بد اخلاقی و ستم و بی عدالتی یا دموکراسی برابر با عدالت من از روی تعصب نمی گم حقیقت را باید گفت . اما ایا علمای دین و ان مردم به عنوان فرهنگ غنی نگاه می کنند یا ............... خودت هم تحقیق کن از نزدیک ان را ببین درهنگام تقسیمات گوشت نظاره گر باش ببین فقیران سهم می ببرند یا افراد غنی و گردن کلفت ها خواهشاً اسم مولودی هم نبریید چون مولودی پیامبر در هیچ زمانی و حتی در بقییه ی شهر و روستای این زمان با اون صورت برگزار نمی شود و ما در مولودی پیامبر عدالت را بر قرار می کنیم و خوشبیختانه در بعضی از روستاها ترازوی عدالت را می گذارند و سهم تمامی افراد مثل هم است . خیلی از افراد با اون مراسم موافق نیستن عاقبتش خیر باشد چون جزء فرهنگ غنی است

پاسـخ

مجید در جواب طشنبه 10 بهمن 1394 | 09:54

1
1

به جای تهدید به تعطیلی مراسم آن را مدیریت کنید ! آقایون حضرات-امامان جمعه- توان مدیریت را ندارند چرا دخالت می کنند!

پاسـخ

سید ریباز سجادی از مریوان در جواب اورامان تختشنبه 10 بهمن 1394 | 10:21

0
2

کاربر عزیز چرا این گونه با نام اورامان مطالبی بدور از یک مراسم آیینی بیان میکنید اولا مطمئنم شما تا بحال به این مراسم نرفته اید چه برسد که در اورامان زندگی کنید به نظر بنده تو بسیار متعصبانه و مغرضانه سخن گفتید آیا باز هم (تو ) میدانی در این مراسم عرفانی با خدمتی هزار ساله اصلا زنان در وقت ذکر دراویش و مراسم بیرون نمی ایند ولی تو از بی حجابی می گفتی برو اول کمی اطلاعاتت را بالا ببر بعد در فکر تخریب باش تا سوتی ندی

پاسـخ

سید ریباز سجادیشنبه 10 بهمن 1394 | 10:28

0
2

راستی منظورت از خوشبیختانه همان خوشبختانه بود

پاسـخ

ناصح از مریوانشنبه 10 بهمن 1394 | 11:03

1
2

سلام خدمت همه عزیزان ببخشید اگر ممکنه اینجا را هم جولانگاه تسویه حسابهای شخصی نکنید این مراسم ، مراسم مذهبی اجتماعی و آئینی است ودر هرجا برای اجرای خوب یک مراسم مشکلات و نارسائیها یی وجود دارد باطبع این مراسم با این حجم عظیم واقعا اگر ملتی بتونند در وسع خود با این کیفیت مناسب این مراسم اجرا کنند جای تقدیر فراوانی است پس باهم اگر نمتونیم حمایت و کمک کنیم حداقل با صحبتهای نسنجیده باعث دلسردی زحمتکشان هم نشویم

پاسـخ

a.shچهارشنبه 3 بهمن 1397 | 11:45

0
0

سلام تاریخ دقیق مراسم کیه؟چون من میخوام از تهران میام

پاسـخ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت زریوارخبر در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
* به دلیل تراکم نظرات ممکن است نظر شما با تاخیر تایید شود.

نام *
 

کد امنیتی