سایت خبری تحلیلی

آرشیو اخبار / بایگانی پیوند سایتی RSS
موسس فرهنگی و ادبی قلم هورامان:
پنجشنبه 28 آبان 1394 / 07:55|کد خبر : 2140|گروه : فرهنگی

جمعیت هورامی زبانان در جهان 2 میلیون نفر است/ زبان هورامی مادر تمام زبان های کُردی است

موسسه فرهنگی و ادبی قلم هورامان، گفت: کسانی که در شبک موصل و شنگال و ترکیه و ایران به زبان هورامی و ... صحبت می کنند نزدیک به  2 میلیون نفر جمعیت دارند.

موسسه فرهنگی و ادبی قلم هورامان، گفت: کسانی که در شبک موصل و شنگال و ترکیه و ایران به زبان هورامی و ... صحبت می کنند نزدیک به 2 میلیون نفر جمعیت دارند.

ارسلان اردلان موسس فرهنگی و ادبی قلم هورامان در گفت وگو با خبرنگار زریوار خبر، گفت: این موسسه در سال 91 ثبت قانونی شده است. با همفکری جمعی از فعالان ابی وهنری منطقه هوارمان از جمله مرحوم محمد مصطفی زاده، کورش امینی و ... تأسیس شد.


وی بیان کرد: از یک سال گذشته موسسه فرهنگی و ادبی قلم هورامان از مریوان به سروآباد منتقل شده است و فعالیت خود را طبق اساسنامه انجمن در راستای حفظ زبان هوارمان انجام داد. 


وی ادامه داد: موسسه قلم هورامان بیش از 100 عضو رسمی فعال دارد و سه نفر به عنوان هیئت موسس انجمن ( نعیم سبحانی، عبدالله عبدی و ارسلان اردلان) فعالیت می کنند و 5 نفر ( محمد ناهید محمدی، محمد قادری، حسین عزیزی، نعیم سبحانی و ارسلان اردلان) به عنوان هیئت مدیره انجمن هستند.
وی اظهار داشت: هدف اصلی موسسه فرهنگی و ادبی قلم هورامان  نگه داری و حفظ زبان هورامی است.


ارسلان اردلان تصریح کرد: انتخابات هیئت مدیره جدید انجمن در نیمه اول آذرماه در سروآباد برگزار خواهد شد.


وی افزود: بعد از درگذشت مرحوم محمد مصطفی زاده در بین اعضای  موسسه اختلافاتی بوجود آمد و باعث تعطیلی این موسسه برای مدتی شد اما با برگزاری جلساتی با اعضا تصمیم گرفته شد انتخابات جدید هیئت مدیره برگزار شود و دو نفر دیگر را جایگزین اعضای سابق هیئت مدیره کردیم. 


وی با اشاره به اختلاف بین اعضای انجمن قلم هورامان، گفت: اشتراکات بین اعضای قدیمی و جدید بیشتر از اختلافات اعضا است، اما دلیل اختلاف نظرها نیز شخصی نبوده بلکه در راه رسیدن به هدف که حفظ و حراست از فرهنگ و زبان هورامان است عامل ایجاد اختلاف نظرها شده است. وی اضافه کرد: یکی از دلایل اختلاف اعضا قدیمی انجمن این بود که نباید مراسمات عمومی و در دل کوه با حضور عموم مردم برگزار شود بلکه باید مراسمات به صورت تخصصی و در دانشگاه ها برگزار شود. اما ما معتقد به برگزاری هر دو نوع مراسمات تخصصی و عمومی بودیم.


اردلان، گفت: ما معتقد بر برگزاری رقص کردی و حضور عامه مردم در مراسمات بودیم اما برخی از اعضای قدیمی و جدا شده از انجمن معتقد به حذف رقص کِردی و حضور عامه مردم در مراسمات بودند.


وی در این خصوص ادامه داد: فعالیت هر دو طیف که اختلاف نظر متفاوتی دارند در یک سال اخیر موفق عمل کرده اند و افرادی از جمله ژیار سلامتیان، کورش امینی و احسان اتابک در دانشگاه پیام نور مریوان در راستای حفظ و گسترش زبان هورامی فعالیتهای خوبی انجام داده اند.


موسس فرهنگی و ادبی قلم هورامان، در خصوص فعالیت های این انجمن، گفت: در یک سال گذشته تا کنون همایش بزرگ چهره ها ماندگار منطقه اورامانات، جمع آوری و چاپ آثار کتاب، برگزاری نوروزهای منطقه اورامان و ... را برگزار کردیم.


اردلان در پاسخ به سوال خبرنگار زریوار خبر مبنی بر اینکه جمعیت هورامی زبانان چند نفر است، گفت: اگر به تاریخی این موضوع نگاه دقیق داشته باشیم از مصر تا هندوستان به زبان بومی و محلی شبیه به زبان هورامی تکلم می کردند. 


وی افزود: در شبک موصل و شنگال و ترکیه ، شمال ایران و استان کردستان، کرمانشاه، شیراز، هرمزگان و ... کسانی که به زبان هورامی صحبت می کنند نزدیک 2 میلیون نفر جمعیت هستند.      

 

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا هورامی زبان است یا گویش؟، اظهار داشت: معیار و ملاک برای تعریف یک زبان در هورامی وجود دارد و نه متعصبانه و مغرضانه بلکه با توجه به شواهد و مدارک معتقدیم، هورامی زبان است و باور داریم زبان کُردی وجود ندارد بلکه زبان های کُردی وجود دارند.


وی بیان کرد: زبان هورامی ترسی و مشکلی برای هیچ کدام از زبان ها ندارند و بر این باور هستیم زبان هورامی، مادری تمام زبان های کردستان است. 

 

انتهای پیام/

ZariwarKhabar Telegram Channel

برچسب ها

زبان هورامی انجمن قلم هورامی

بازدید ها : 10215

نظرات بینندگان :

درخشانیپنجشنبه 28 آبان 1394 | 17:21

7
45

شما چه کاره هستی که برای خودتون حرف میزنی به نظر من هورامی زبان نیست لهجه است لطفا دل خودتون رو خوش نکنید شما به هیچ عنوان کرد نیستید

12
6
اهورا جمعه 29 آبان 1394 | 15:34

اطمينان دارم تعصب در هر شكل ان ويرانگر است..ضمينه تمام تعصبات جهالت است

12
9
جلال دوشنبه 2 آذر 1394 | 17:17

عمو جان خودتان ثابت کردین هورامی زبان است چون فرمودید هورامی ها کرد نیستند

20
2
رامیار سه شنبه 3 آذر 1394 | 13:41

مگه هورامی برای شما مشکلی داره که اینجوری ناراحتب

2
22
مسلم جمعه 20 آذر 1394 | 04:26

((واعتصموا بحبل الله جميعاو لأ تفرقوا ))
زبانم ونژادم ،لباسم ،پدرم ومادرم فدایی اسلام؛ اين اسلام است كه باقی است وغیره اسلام فانی است واین اسلام است که ما را در مقابل این تعصبات جاهلیت در امان نگه می دارد و ندای حق را به غرب و شرق می رساند دوستان بشتابید که قیامت سخت نزدیک است

13
6
شاهو شنبه 23 اردیبهشت 1396 | 22:36

لطفا برید و جمع کنید بساط تون رو...
اول کورد بودن بعد دین

پاسـخ

وریاپنجشنبه 28 آبان 1394 | 17:47

7
4

هه ریمی کوردستان اماری خه لکی خوی نیه که چند نفر له کوردستانی عراق هه ن چون به ریزتان او امارتانه به دس هیناوه

2
0
AHURA_ZAGROS دوشنبه 23 مهر 1397 | 22:09

قرار نین چون هریم کورسانی نزانو چن هورامیه هن هورامیه که وی شا نزانا چن نفرینه تویچ ار گرکتن جه زوانی سورانی پارزیاری کری با ریک پنو واچو زوانی سورانی نزیک به 300 سالن وش کرین جه بین زوانی هورامی یان گوران که زوان دربارو ساسانی بین . چنی کرمانجی

پاسـخ

کاوهپنجشنبه 28 آبان 1394 | 19:02

5
3

کا ئه رسه لان سلاوت لی بی
به راستی یه کی له زه حمه ت کیشانی زوان و فه رهه نگی هه ورامی که بی غه رز زحمت بو ئه م ولاته ده کی شیت
من له نزیکه وه کاک ئه رسلان ده ناسم و باش ئه زانم که چه نده زحمت و مطالعه و هاتو چو ده کات
تا به لکی بتوانی کاره ی کی کردبی بو هورامان و هورامی زوان
هه ر بژی کاک ئه رسلان

4
4
علی رهبری11 شنبه 1 اسفند 1394 | 23:07

در بعضی از جاها دیدم که میگن ترکها اروپایین ویا ارمنین ولی به خدا اینطور نیست بابا چرا نمیخواین بفهمین من خودن اصالتم از طرف پدرپدرم بر میگرده به اذربایجان واز طرف پدر مادرم ترک اسفراین واز طرف مادر پدرم کرد کرمانج واز طرف مادر مادرم هم کرمانجم وخیلی تحقیق کردم .ترکها ارمنی واروپایی نیستن .در کتیبه کوروش اومده (ادم کوروش خشای سی هخامنشی)آد مگه به زبان ترکی نمیشه (نام)?یعنی میگه من کوروشم پادشاه هخامنشی.کرهاهم قبل مادها که اونامکرد بودن ،توی ایران بودن ،مگه ایلامیان کرد نبودن?که قبل ماده توی ایران بودن.بعد هم کدوم***** گفته تومیریس رییس قبیله ماساگت یا ماساژتها ایرانی بوده?د **** اون یک افغانی بوده نه ایرانی اونها فقط شبیه اقوام اریایی بودن.که بعدها به تقلید از اسم اریا اسم کشورشون رو گذاشتن اریانا.که تنها شیرمرد اصیل ایرانی که تونست رکورد شکست ناپذیری افغانهارو بشکنه واونا رو طی هفت مرحله شکست بده نادرشاه بود.بعد هم اون احمقی که گفته باید کردستان از ایران جدا بشه وکشور کردستان به وجود بیاد رجوع کنه به تاریخ تا ببینه که بعضی مث اون در هشت سال دفاع اومدن این کار رو کردن وکوموله رو به وجود اوردن ولی نمیدونستن که کرد قهرمان نمیخواست این اتفاق بیفته واخر کومولخ یا به اسطلاح ارتش ازادی بخش کرد شکست خورد.عرب ایران با عرب عربستان فرق میکنه اونا خون ایرانی تو رگاشونه .همه ایران روزی برادرانه وخوواهرانه برای این مملکت در چندین جا جمع شدن وشهید شدن .عباس بابایی قزوینی .کشوری مازنی ،علی هاشمی عرب،دوران شیرازی،و....شما تفرقه افکنا برین گم شین از توی ایران پاک.بین برادرانوخخواهران ایرانی تفرقه نندازین.ای ایرانیان به حرف این جور ادما گوش ندین چنگ زنید به ریسمان توحید الهی ومیهن پرستی ومتفرق نشین.

پاسـخ

واقع گراپنجشنبه 28 آبان 1394 | 20:15

5
9

به ریز ارده لان ته واو ی هه ورامیه کان که متر له دوو ده رسه دی ته واوی کورده کانی دوونیا ده بن و که وا بوو هه موو هه ورامیه کان به اندازه ی شریکی وه کوو سه قز ده بن یه عنی که متر له لور و زادآوری و له ک و که لهور یه عنی دواییین زاراوه ی کوردین و اوه یش بزانه که کونترین زاراوه ی کوردی زاراوه ی کرمانجیه له به ر اوه ی که اسه واره تاریخیه کان پیمان ده سه لمینن له حالیکدا هه ورامیه کان ادعای کونترین ملت ده که ن به لا م تا کوو ایستا هیچ اسه واریک له منته قه ی هه ورامان دا تا کوو ایستا نه دوزراوه ته وه که وا بوو ادعاتان بی جیگه یه و له رووی ته عه سوب و هه ر قه وم و مله تی له رووی ته عه سوبو بیری کردو مه حکوم به تیشکاندنه

پاسـخ

ناصرپنجشنبه 28 آبان 1394 | 23:38

4
11

فدای اون اعتماد به نفست استاد.اورامی یه یک گویش است همان طور که سورانی. پدر مادر نداره استاد.وقتی بهت فضای مصاحبه می دن جوگیر نشو.مجموعه ی چند گویش یک زبان را تشکیل می دهن.

پاسـخ

مریوانجمعه 29 آبان 1394 | 00:12

7
6

من پیم وایه 500 هه زار که‌س زياتر نين. ئه‌مه‌ ماناي ئه‌وه‌ نيه دژ به هه‌‌وراميه‌كان بم به‌ڵكوو دژي ئاماري ناڕاستم. ئه‌وه‌ي كه زمان بێت يان زاراوه ئيشي من نيه به‌ڵام پێم وايه ئه‌مه موناقشه‌يه‌كي دواكه‌وتوانه‌يه پێم خۆشه زمان بێت و ته‌نانه‌ت نه‌ته‌وه‌يه‌كي جياواز چون زۆر جياوازن.

پاسـخ

احمدجمعه 29 آبان 1394 | 00:58

4
6

من نمی دونم چرا با چند زبان شناسی حرفه ای و با سابقه در مورد زبان کردی بحث نمی کنید آقای اردلان البته اورامی نباشند - در ضمن اگر اورامی زبان هست چرا در سازمان ملل زبانی به نام اورامی نداریم ولی زبان کردی داریم- اگر اورامی زبان باشد دیگر با کردی چه منافاتی دارد چون از مجموعه چند گویش و لهجه یک زبان درست می شود- لهجه های سورانی - شکاک - بادینانی- کرمانجی - کلهر -زازاک- گروسی و... همه دارای بار معنایی بالای هستند و هر کدام از لهجه های دیگر تعدای از مفاهیم را از یک دیگر متوجه نیستند ولی باز می گویند ما همه جزءزبان کردی - هستیم- در ضمن آمار دو ملیونی را از کجا استخراج کردید ما تو آمار رسمی تمام کردهای جهان موندیم یکی می گه 30 با 40 یا 45 یا 25 ملیون- در ضمن من تا به حال ندیدم بکن مجموعه زبان های کردی می گویند زبان کردی مثل اینکه به زبان فارسی که دارای لهجه پهلوی- پشتو - گیلکی و ... بگیم مجموعه زبان های فارسی - لطفا خودت مغرضانه مصابحه نکن آقای ارسلان من نمی دونم این حرفهای شما برای چیه ولی این و می دونم جزء باعث اختلاف و سبک شدن اورامی ها در میان کردها هیچی منافعی نداره.

8
0
بختیار لهونی چهارشنبه 22 فروردین 1397 | 22:14

برو لیست یونسکو را نگاە کن در ان لیست مشخصآ از زبان هۆرامی بە عنوان زبانی در معرض انقراض هشدار میدهد.کاش برای من مشخص میفرمودید کە اگر در راە نجات این زبان حرکتی صورت بگیرد دقیقآ کجای شما بە سوزش می افتد؟

پاسـخ

نودشه ای دانشجو شیرازجمعه 29 آبان 1394 | 01:59

16
3

سلام در جواب درخشانی هورامی یک زبان است ما خودمان قواعد زبان خاص خودمان را داریم مثلا در زبان ما همانند زبان عربی مذکر و مونث داریم اما در سورانی همچین چیزی وجود ندارد دقیقا همانند فارسی!!!! انشالله تا چند ماه دیگر فرهنگ لغت هورامی به تالیف آقای فاتح رحیمی به بازار خواهد آمد با فنوتیک و جزییات کامل....فرهنگ و تاریخ ما کهن ترین فرهنگ کردستان است، جناب درخشانی که من شما را لایق به جواب دادن نمیدانم اما محض یادآوری جهت اطلاع بقیه دوستان گرامی اگر کمی دقت کنید و مغرضانه فکر نکنید به این مهم باید همیشه باید اعتراف کنید که همه لباس های منطقه از کلاش و فرنجی و چوخه رانک و پسک و صنایع دستی های مختلف از اورامان به دنیا معرقی شدند...معماری خاص خودمان را داریم....شاعران و ادیبان بزرگی در ادوار گذشته داشتیم که هر کدام کارنامه درخشانی داشتند....سیاچمانه و چپله و... که خود دنیایی دارد....ما مردمانی سخت کوش و دیندار و مودبی داریم...از دل کوه و سنگ باغاتی درست کردیم که چشم هر بیننده ای را خیره میکند....خلاصه جناب درخشانی یادت باشه اون گیوه هایی که باهاش راه میری و اون چوخه رانک و لباسی که بر تن داری و ادعا میکنی شناسنامه کرد است از اورامانات طراحی و ساخته شده تا جنابعالی در نزد دیگر اقوام ایرانی ادعا کنی که من اصیل هستم!!!
و اما درود بر برادران عزیزم امثال آقایان کوروش امینی و ارسلان اردلان و... که در راستای اعتلای فرهنگ اورامان گام برداشته اند شما عزیزان نباید با اظهارنظرهای مغرضانه امثال درخشانی ها در این راه دلسرد باشید... انشالله موفق و پیروز باشید

9
7
رضا از سقز سه شنبه 11 آبان 1395 | 16:28

درست است که اورامی یک زبان است. ولی زبانی که کمتر از 400 یا 500 هزار نفر گویشوار دارد که در هیچ جایی زبان رسمی نیست و در هیچ مدرسه به بچه ها اموزش داده نمی شود و میزان ادبیات آن هر چند که زیاد هم باشد گوییم از ادبیات فارسی هم بیشتر باشد وقتی خواننده ای برای آن نیست. هیچ استانداری ندارد و کمتر مقبول اورام های جوان است. طبق قواعد سایت اتنولوگ چنین زبانی مرده یا در حال مرگ محسوب می شود!

0
0
علی سه شنبه 13 آذر 1397 | 23:42

شمااصلا از زبان چیزی نمیدونید این قدرتها بودن که زبان کردی را به این روز انداختن چون اگه شما یه کم در مورد زبان تحقیق میکردین الان نمیگفتین از فارسی کمتر یا بیشتر چون زبان فارسی رو لهجه سوم زبان عربی میدونناما زبان کردی رو اگه چند لهجه بدار بگم که نارحت نشوید چون اگه لهجه کرمانی و هورام رو رسمی کنیم و با انگلیسی برابری میکنه جز اولین زبانه هست الان شما میگی هورامی زبان نیست متاسفم

پاسـخ

نودشه ای دانشجو شیرازجمعه 29 آبان 1394 | 01:59

7
3

سلام در جواب درخشانی هورامی یک زبان است ما خودمان قواعد زبان خاص خودمان را داریم مثلا در زبان ما همانند زبان عربی مذکر و مونث داریم اما در سورانی همچین چیزی وجود ندارد دقیقا همانند فارسی!!!! انشالله تا چند ماه دیگر فرهنگ لغت هورامی به تالیف آقای فاتح رحیمی به بازار خواهد آمد با فنوتیک و جزییات کامل....فرهنگ و تاریخ ما کهن ترین فرهنگ کردستان است، جناب درخشانی که من شما را لایق به جواب دادن نمیدانم اما محض یادآوری جهت اطلاع بقیه دوستان گرامی اگر کمی دقت کنید و مغرضانه فکر نکنید به این مهم باید همیشه باید اعتراف کنید که همه لباس های منطقه از کلاش و فرنجی و چوخه رانک و پسک و صنایع دستی های مختلف از اورامان به دنیا معرقی شدند...معماری خاص خودمان را داریم....شاعران و ادیبان بزرگی در ادوار گذشته داشتیم که هر کدام کارنامه درخشانی داشتند....سیاچمانه و چپله و... که خود دنیایی دارد....ما مردمانی سخت کوش و دیندار و مودبی داریم...از دل کوه و سنگ باغاتی درست کردیم که چشم هر بیننده ای را خیره میکند....خلاصه جناب درخشانی یادت باشه اون گیوه هایی که باهاش راه میری و اون چوخه رانک و لباسی که بر تن داری و ادعا میکنی شناسنامه کرد است از اورامانات طراحی و ساخته شده تا جنابعالی در نزد دیگر اقوام ایرانی ادعا کنی که من اصیل هستم!!!

و اما درود بر برادران عزیزم امثال آقایان کوروش امینی و ارسلان اردلان و... که در راستای اعتلای فرهنگ اورامان گام برداشته اند انشالله موفق و پیروز باشید

8
13
پیمان جمعه 29 آبان 1394 | 11:03

جناب نودشه ای. من با این نکته که هورامی زبان است یا گویش کاری ندارم! اما این تعصب های بی جای شماست که منجر به عکس العمل ما کردها (از نظر شما سورانی) میشود. در ارتباط با اینکه همه لباس های کردی از طرف شماها به دنیا معرفی شده باید بگم اشتباه میکنی. پوشش هورامی ها با پوشش ما کردها کاملا متفاوت. این مواردی رو هم که گفتی فقط چوپان ها استفاده میکنن. چوخه رانک شما نیز مثل گونی می ماند. به این گیوه های غیر استاندارد ننازید؛ هر کی استفاده کنه هزارتا عارض میگیره. این ادبیات و شاعران برای خودتون، هیچکدام از دید ما ارزش ندارد. گفتی مودب هستی!! اما از ادبیاتت چنین چیزی برداشت نمی شود. اصیل بودن ما به زبان شیرین و لباس های شیک خودمون مربوط میشه نه به مواردی که جنابعالی گفتی. اگه رست میگید چرا مریوان رو که شهر اصلی ما کردها ست ترک نمی کنید و برید با همون پسک و فرنجی در کوه ها به سر ببرید و فقط چپله و سیاه چمانه رو اجرا کنید. در ضمن اگر قرار است چیزی گفته شود باید با منبع باشد. خیلی مسخره است این جمله: هورامی مادر تمام زبان های کردی است.

3
2
مریوانی دوشنبه 26 مهر 1395 | 20:36

متاسفم براتون

پاسـخ

عبداللهجمعه 29 آبان 1394 | 04:51

5
11

درخشانی تو اگه یه نگاه به اطراف خودت بندازی میفهمی که اگه هورامی رو از کرد جدا کنی جورابتو باید از همسایه قرض بگیری ما در کل خودمون رو باشما یکی نمیدونیم شمایید که دارین زیر سایه ما زندگی میکنین کافیست نگاهی واقع بینانه به خودتون بندارین..

8
10
پیمان جمعه 29 آبان 1394 | 11:08

بله شما اصلا کرد نیستید. خب چرا وقتی ازتون میپرسن اهل کجا هستین اینقد جرات ندارین بگین هورامان و سریع میگین کرد هستم و اهل مریوان. تو باید دهنت رو باید بشوری و وضو بگیری بعد اسم کرد رو بیاری.

4
5
هورامی پنجشنبه 15 تیر 1396 | 15:54

زهی خیال باطل

پاسـخ

خالدیجمعه 29 آبان 1394 | 07:10

5
0

تعصب ٱدم ها کور ،روشنفکران مدعی را کورتر.

پاسـخ

فاتحجمعه 29 آبان 1394 | 08:13

6
3

سلاو بو زریبار خبر
لام وایه کاک ئه رسه لان خه و ئه بینیت له وانیه 200 هه زار که س بن

پاسـخ

آ صجمعه 29 آبان 1394 | 09:58

6
2

اورامی زبانان محترم من میشناسم عده ای رو که دارن با بچه ها شون سورانی حرف میزنن بعضی وقت ها خودتونم روتون نمیشه حرف بزنید در حالی که آدم باید پیشینه خودش رو از یاد نبره من خودم سورانی زبان هستم ولی لهجه اورامی واسه من واقعا شیرین و دوست داشتنی و اورامی زبانان آدم های سخت کوش و دلسوز و مهربان و مومن واقعا میدونید چرا مریوان پیشرفت نمیکنه فقط به خاطر تعصب کورکورانه از هر دو طرف چه سورانی زبان چه اورامی زبان درود بر اورامی زبانان

12
4
اهورا شنبه 30 آبان 1394 | 08:12

آقا یا خانم آ ص واقعاً متاسفم برات ما رومون نمیشه هورامی حرف بزنیم. اگه هم رومون نمیشه بخاطر اینه که شما سورانی زبانها توهیچ کاری تخصص ندارید وما هورامیها مجبوریم سورانی شما را هم خوب یادبگیریم تا اگه احیاناً کسی درمورد زبان سورانی سوالی داشت ما هورامیها جوابشو بدیم.خودتون که تنها چیزی که بهش فک نمیکنید تاریخ خودتونه

پاسـخ

شهروندجمعه 29 آبان 1394 | 10:00

7
4

سلام بر تمام سورانی زبانان مریوان با این لهجه شیرین

1
2
اسدی جمعه 29 آبان 1394 | 15:22

کوتاه فکر

پاسـخ

مریوانجمعه 29 آبان 1394 | 12:18

2
4

تو برو اون دماغتو عمل کن که باعث شده اشتباه ببینی.

پاسـخ

کارشناس ارشد هورامیجمعه 29 آبان 1394 | 12:37

5
4

با سلام و تحیت: درود بر آقای ارسلان اردلان با توجه به مطالعاتی که من داشتم زبان هورامی واقعاً گویش و لهجه نیست بلکه یک زبان کاملا پر معنی و کامل می باشد، شما وقتی میاید نظر می دهید باید اول مطالعه ای در مورد چیزی که دارید نظر میدهید داشته داشته باشید نه اینکه مثل افراد کوچه بازار نظر متعصبانه دهید، امید وارم کسانی که در این میان متعصبانه فکر می کنند مطالعات بیشتری در مورد زبان هورامی داشته باشند. کسی مثل آقای درخشانی که نظر دادن نباید به توپ بست بلکه باید به حال خودش گذاشت. چون آدم بالغی که همچین طرز تفکری که داره رو نمی شود تغییر داد.

3
1
هه ورامی زوان شنبه 30 آبان 1394 | 03:27

مگر کارشناسی ارشدهورامی هم جزو رشته های دانشگاهی هستش؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!

1
2
کارشناسی ارشد هورامی شنبه 30 آبان 1394 | 11:43

سلام نه منظورم کارشناسی ارشد، هورامی زبانم.

پاسـخ

شهروندجمعه 29 آبان 1394 | 12:52

9
3

با سلام من واقعا متاسفم خیلی کورکورانه فکر میکنید در قرن بیست و یک همچنین بینشی داشته باشی به ترکیب خونواده ها در مریوان بنگرید همه قاطی شدن یا عروس خونواده یا داماد هورامان یا سورانی من شوهرم اورامی زبان و خودم سورانی زبانم واقعا مردان اورامی خیلی خانواده دوست باشعور و با فرهنگ هستن و من اینقدر واسه اورامی زبان تعصب دارم واسه سورانی همچنین تعصبی ندارم و تا حالا از شوهرم کوچکترین تعصبی ندیدم بینشان را عوض کنید

پاسـخ

احمدجمعه 29 آبان 1394 | 15:10

3
5

این که شما آقاییان اورامی می گویید یعنی اینکه شما کرد نیستید و اگر کرد نیستید اینجا چکار می کنید و بقیه لهجه کردی دیگه کشک و اگه کرد هستید پس یعنی چه اورامی زبان است....؟؟؟/

پاسـخ

سورانیجمعه 29 آبان 1394 | 15:26

6
4

من خودم سورانی هستم مردمان اورامی زبان رو خیلی دوس دارم چون واقعا ادمای خوبی هستند دقت کردین تو کوچه خیابان بچه های سورانی از رکیک ترین کلمات استفاده می کنن ولی یه بچه ی هورامی به خودش اجازه نمیده همچین کلماتی استفاده کنه! امیدوارم منعصبانه نظر ندهید.

پاسـخ

ماچو تو لاچوجمعه 29 آبان 1394 | 15:27

6
7

راستس این آمار شامل اورامی های ساحل عاج وجزیره سیسیل ومالاوی وشاخ آفریقا وهندو چین وقلعه حسن خان ودره پنج شیر واتیکان و.....هم میشود یا نه چون اورامی همه جا هست و......

4
3
شهروند یکشنبه 1 آذر 1394 | 07:53

زبل خانند دیگه

پاسـخ

نادرجمعه 29 آبان 1394 | 15:27

6
7

اصلا هورامی ها مریوانی نیستند اهل هورامان هستند بخث خودتون ببرید اورامان نه اینجا شما غیر بومی و مهاجر هستید حالا هر چی می خوایید باشید زبان یا هر چی دیگه وجودتون تو شهر باعث اختلافه و تفرقه است////

4
5
اسدی شنبه 30 آبان 1394 | 11:45

آقای محترم شما آلان دارید نان هورامی ها را می خورید با اجازه ت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

3
1
شهروند یکشنبه 1 آذر 1394 | 07:59

در جواب اسدی : هر هر هر -در هر جای که باشید گندش میزدید بارها به بانه رفتید که در آنجا مستقر بشید و کارو کاسبی کنید ولی از شهر بیرونتون انداختن ، کلاً باعث اقتصاد و کاسبی این منطقه شده اید ، الان ما داریم نان شما رو میخوریم
زریبار خبر هم مخاطب نداره داره از این طریق واسه خودش مخاطب پیدا میکنه عجب ادمهای هستند اینا لهجه خودشونو هم بازیچه قرار میدن به خاطر مخاطب پیدا کردن وگر نه بقیه خبر ها رو بنگرید یه کامنت هم براش ندارند

1
3
اسدی یکشنبه 1 آذر 1394 | 18:12

شهروند چرا تو اسم تو گذاشتی شهروند کی گفته تو شهروندی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

0
1
اسدی یکشنبه 1 آذر 1394 | 18:13

کی گفته شما شهروندید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/که اسم خودتو گذاشتی شهروند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پاسـخ

امینجمعه 29 آبان 1394 | 15:52

1
3

سلام بر مریوان سلام بر زریبار سلام بر اورامان ...سلام بر ما با وجود این همه هجمه هنوز تا این حد ماندهایم جای امید دارد

پاسـخ

نودشه ای دانشجو شیرازجمعه 29 آبان 1394 | 17:34

8
2

در جواب پیمان
اولا تعصب و حماقت به خرج دادن رو جناب درخشانی شروع کردن که کورکورانه نطر میده

هورامی یک زبان غنیه شما و نظر شما هم اصلا برامون مهم نیست دیگه چه نظر بدی و چه نظر ندی اصلا مهم نیست
در مورد لباس هم شما بفرمایید ابتکارتون چیه؟؟؟ لباستون کو؟؟؟ بیار ببینیم اسمش چیه و کجا ساخته میشه؟؟؟ چه کسی این لباس هارو درست کرده ؟؟؟؟ با تمام احترامی که برای همه سورانی زبانان عزیز دارم آیا این لباس ها و این معماری غنی که در اورامانات است در روستاهای اطراف مریوان پیدا میشه؟؟؟؟؟
لباس ما اگه لباس چوپان است و به قول شما گونی است برامون افتخاره که اصالت خودمون رو از دست ندادیم!!! اما اگه شما هم مغرضانه فکر نکنید همین لباس گونی که شما میگید حداقل در بازار 800 تا یک میلیون تومان قیمتشه !!!
شما میگید عارضه!!! تشریف ببرید اورامان به سبب استفاده پیرمردهای اورامان از فرنجی حتی یک نفر پیرمرد گوژ پشت نمی بینید !!! همه قیافه ها انگار جوان 30 ساله!!!!!\
همه شما در اعیاد مختلف و در عروسی ها با این لباس پز میدید الان میگی لباس چوپانه؟؟؟؟؟
شما صنایع دستی چی دارید؟؟؟ معماری چی دارید؟؟ لباس ساخت منطقه خودتون کو؟؟ بازم میگم من فقط جواب پیمان را دادم و قصد جسارت به سایر عزیزان را ندارم

تا به حال چند تا درگیری در مریوان داشتیم که یکی از طرفین اورامی باشه؟؟؟ در عوض چند درصد قشر تحصیلکرده و موثر شهر اورامی هستند؟؟
شما میگید شهر خودمون؟؟؟ مریوان شهر هیچکس نیست یک روستا بوده که رشد کرده....
اگه به اسم روستاهای اطراف هم دقت کنید اسامی اورامی دارند کانی سانان دره تفی دره هر هلیز آوا بلچه سور و...
در پایان من فکر میکنم شما از اون بافرهنگ های دم پاساژ خورشید زریوار اید که ابرو برداشته وخودتون رو گم کردید و هر روز با یک مدل لباس غربی تو خیابونا میگردید که به لباس پدری خودت میگی گونی!!!!! گونی استفاده دیگه ای داره مثلا ریختن پشکل .... چمو مامیش ژیر به

7
1
هیوا، کارشناس ارشد زمین شناسی، مشهد پنجشنبه 5 آذر 1394 | 01:58

دمت گرم کاکه به خوا برا قسه کیت وه شینی.

پاسـخ

حیدریجمعه 29 آبان 1394 | 17:35

4
10

آقای اردلان واقع جای تاسفه که شما چنیین حرفی زدین وباید حرف خودتونو پس بگیرید ما هی به این هورامی ها رو دادیم دارن شهرمون رو ویران می کنن مواظب حرفتون باشید خجالت بکشید اصلا هورامی زبان نیست

10
5
اسدی شنبه 30 آبان 1394 | 23:13

**** *********!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پرچما بالا هورامی ها

پاسـخ

فرهنگی نودشهجمعه 29 آبان 1394 | 20:41

5
0

توهین اسلحه ی انسان های ضعیف و ناتوان است از هر قوم و ملتی که باشد، دوستان بزرگوار این برهه از تاریخ نیاز به انسجام و یک پارچگی دارد نه اختلاف و تفرقه کمی به خود بیایید و ناخواسته بازیچه ی دست دیگران نشوید ، به امید روزی که تنها امتیاز برتری علم باشد نه تعصب!!!
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
حال را دریابید و به زندگی سرشار از مهربانی فکر کنید

پاسـخ

فرججمعه 29 آبان 1394 | 22:13

5
7

ضمن احترام به نگارنده متن اورامی زبان نیست بلکه لهجه کردی است ,کاش زیادتر از این آمار می بودی چون به نفع آمار کردستان بود ولی متاسفانه از این آمار که اعلام کرده ای خیلی کمتر می باشید و شما هورامی ها همیشه پشت به کرد و کردستان و................بوده اید

5
3
هورامان شنبه 22 مهر 1396 | 02:34

دوستانی که شک دارن هورامی زبانه فقط کافیه تو گوگل سرچ کنن زبان اوستا.مطمئنا تمام دوستان اوستا رو به عنوان قدیمی ترین اثر مکتوب ایران قبول دارن

پاسـخ

مریوانیجمعه 29 آبان 1394 | 23:05

7
2

کاک ارسلان لطفا 1 - چند کتاب مکتوب بجز در سالهای اخیر از این زبان کهنه نام ببرید تا انجا که من می دانم فقط دیوان مولوی را دارید که اونم توسط یک سورانی نوشته شده
2 - این امار دو میلیون را به منطقه و محل امار بدید
تا انجا که من می دانم جمعیت کل سرواباد در بیشترین حالت - دهه 60 - البته با سورانی هاش حدود 100 هزار نفر بوده و تقزیبا همین تعداد هم عراق زندگی می کنند البته اگه در طول تاریخ بفرمایید یعنی زنده و مرده شاید درست باشه

4
2
جلال دوشنبه 2 آذر 1394 | 17:25

عزیز دلم همیکه سورانی زبانی به هورامی کتاب نوشته نشانه آن است که هورامی زبان خواندن و نوشتن بوذه است

پاسـخ

خخخخجمعه 29 آبان 1394 | 23:09

5
5

خیلی جالبه نصف کره زمین در طول تاریخ هورامی صحبت می کنند ولی تا چند سال اخیر یه کتاب به زبان هورامی ننوشته اند که می تواند دو علت داشته باشه : یک خیلی متواضع بوده اند ( که با این امار دو میلیون فکر نمیکنم) دو : خودشونو قبول نداشتند( که باز هم با شناختی که از شما دارم اونم تو عقل نمی گنجه) راستی دقت کردید هنوز یک شهر هم ندارید البته بجز هورامان تخت که دو ساله شهر شده

2
1
ناشناس چهارشنبه 6 تیر 1397 | 21:43

شهرستان پاوه جناب خخخخخ

پاسـخ

ناصرشنبه 30 آبان 1394 | 00:06

2
1

بحث اینکه گفته می شود اورامی زبان نیس خدای ناخواسته بحث توهین و بی احترامی نیس. استاد متفکری که بهش فرصت مصاحبه دادن بهش نباید جوگیر می شدن.از زریبار خبر انتظار می رفت بحثی که باعث فرافکنی می شد را نمی گذاشت.به هر حال نه جوگیر شدن کار خوبی است نه توهین کردن.

پاسـخ

مارتیاشنبه 30 آبان 1394 | 00:38

2
0

یه حرف غیر کارشناسی و نسنجیده باعث افزایش تفرقه میشه ارسلان اردلان متاسفم که اسم استاد رو یدک میکشی

پاسـخ

هورامان لهونشنبه 30 آبان 1394 | 01:52

9
2

متاسفانه بعضی ها می ایند و برای از دست نرفتن خود دیگران را فدا و قربانی و تخریب میکنند با کمال وقاحت به فرهنگ و یک زبان دیگر توهین میکنند اخر شما که یک کلمه هورامی بلد نیستی چطور میگی لهجه ای از کردی است لهجه که تمام و کمال از یک زبان جدا نیست اگر یک ذره شبیه کردی بود که میتوانستی با ان زبان حرف بزنی یا حداقل انرا بفهمی ! هورامی یکی از زبانهای کردی است یا حداقل مادر زبان کردی و لهجه های ان ؛ این یک نظر است و طرفداران خاص خود را دارد ؛ نه واکنشی میخواهد و نه زور زدنی ؛ هورامی یک زبان است که به قول نودشه ای تمام قواعد و نشانه های یک زبان کامل رادارد از جمله تشخیص سوم شخص که مونث باشد یا مذکر و.....ناراحتی ندارد شما بجای توهین کردن بهتر مطالعه کن و دلایلی منطقی بیار که ما تو را باور کنیم ؛ حداقل احترام این همه کتاب نوشته شده توسط بزرگان را داشته باشید چه اشکالی دارد که هورامی یک زبان باشد جای شما را تنگ کرده است !!!!!!!!

2
1
اسدی شنبه 30 آبان 1394 | 11:48

احسنتم

پاسـخ

اهوراشنبه 30 آبان 1394 | 08:03

3
0

آقای اردلان لطفاً ازاین به بعد اگه خواستی آمار یا ارقامی را اعلام کنیدمنابعشو هم معرفی کنید
چون در مریوان واورامانات همه ارشدودکترا هستنیم ولی دریغ از یه روشنفکر
وقتی موضوعی پیش میاد همه بجای منطق حس کوردانه خودمونو بکار میبریم

پاسـخ

ئاویه رشنبه 30 آبان 1394 | 08:25

1
0

نباید انسان بودن را با دین وزبان ونژاد سنجید.انسان باشیم ودرکنار هم صادقانه وزیبا زندگی کنیم بدون تفرقه ودعوا ودودستگی.من خودم سورانیم ولی هورامی هم بلدم ودوست دارم کرمانجی هم یاد بگیرم برایم افتخار است اگر تمام لهجه های زبان کردی را یاد بگیرم

پاسـخ

سورانشنبه 30 آبان 1394 | 09:14

2
1

سلام درود به مسئول محترم سایت زریوار خبر از شما روشن فکر بعید است که نظریه بعضی ادمهای کوته فکر (پیمان)را مورد تایید قرار داده اینجا جای گفتگوی فرهنگی می باشد

پاسـخ

احمد مردايشنبه 30 آبان 1394 | 11:03

2
1

گلايه تمام دوستان بجا و منطقي است. هم آنهايي كه سنگ هورامي را به سينه مي زنند و هم آنهايي كه به حال كرد دل مي سوزانند.
اما دوستان گرامي يك نكته نبايد فراموش شود و آن اين است كه هر كه آمد و در مورد چيزي حرفي زد نباد ملاك براي تمام آن چيز باشد.
آقاي اردلان براي خودش حرف زده. اينكه حرفهاش بدون پايه و اساسه به خودش ربط دارد.
اينكه بدون منبع حرف زده به خودش ربط داره.
اينكه مي خاد از آب گل آلود ماهي بگيره به خودش ربط دارد.
از دوستان هم خواهش مي كنم به هورامان و زبان هورامي تعميم ندين.
اين آقا براي خودش حرف زده و بايستي خودش را نقد كرد و نه كرد يا زبان ديگري را.
ما همه كرد هستيم و افتخار هم مي كنيم.

پاسـخ

آگاهیشنبه 30 آبان 1394 | 11:39

2
2

باسلام وعرض ادب
داشتم کامنت ها و مطالبی رو که در در رابطه با جمعیت اورامی زبانان رو میخوندم و واقعا متاسف شدم!!!
دوستان و همزیانان محترم لطفا کمی با حوصله و دقت بحث کنید
ما همه کورد هستم چه لزومی داره اینجوری باهمدیگه بحث کنیم اتفاقا باید ب زبان خودمون ببالیم چرا که از تنوع زبانی خیلی گسترده ای برخوردار است و این یک ویژگی مثبت برای زبان کوردی هستش
بنده سورانی زبان هستم و از اینکه اورامی زبان.لک.لر. کرمانج. کلهر و.... داریم خیلی خوشحالم

پاسـخ

هاوریشنبه 30 آبان 1394 | 12:16

2
0

به داخه وه م بو ئه و که سانه ی ده مارگرژانه شتی ناراست بلاو ده که نه وه و ناکوکی و دووبه ره کی ساز ده که ن. من نامه وی سوکایه تی به هیچ زمان و زاراوه یه ک بکه م .به لام به ریز ئه رسه لان له خوی ناپرسی ئه م جوره لیدوانانه خزمه ت به کی ده کا. پیویسته هه موان بزانن زمانی کوردی له چه ندین زاراوه پیکهاتووه و هه ورامیش زاراوه یه . ته نانه ت ئه گهر زمانیش بی ناکری بلیین نه ته وه یه کی جیاوازه.من نازانم پتر له 2500 ساله نه ته وی کورد(هه ورامی_سورانی_که لهوری_کرمانجی_زازاکی و....) پیکه وه ده زین و هه مووشیان خویان به کورد زانیوه. به لام ئه مه چه ند سالیکه که سانیکی ده مارگرژ که خوشیان به روشنبیر ده زانن له شوینیکی تره وه هاتوونه ته مه ریوان و بانگه شه ی ئه وه ده که ن هه ورامی کورد نین و هه ورامی زمانه.ته نانه ت ئه و که سانه جیی ره خنه ی هه ورامییه کانن.هیوادارم ئه و که سانه به خویاندا بچنه وه و له مه به دو لیدوانی له م شیوه یه نه ده ن له به ر ئه وه ی نه ته نیا خزمه ت به کلتوور و فه رهه نگی هه ورامی ناکه ن به لکوو ده بته هوی چاندنی تو ویی دوبه ره کی و رق و کینه له نیوان هه ورامی و سورانی دا.

پاسـخ

شهروندشنبه 30 آبان 1394 | 12:43

3
1

با سلام اینکه هورامی لهجه است یا زبان در هر حال عده ای انسان با این زبا صحبت می کنند و از آن. لذت می برند و زبان مادریشان است در کشورهای اروپایی اگر 3 نفر فارس زبان در یک کلاس باشند حتما برایشان معلم می گیرند تا زبان خودشان را آموزش ببینند کسانی که می گویند هورامی ها 2 میلیون نیستند 1 میلیون نفر باشند یا 500 هزار چه؟ یک نفر هم چیزی را حق خود بداند در حالی که به حق دیگری تجاوز نکند باید برای نظرش احترام قایل شد. هیچ هورامی نیامده بگویید که کردی ننویسید یا نخوانيد بلکه همپاي بقیه برای حق کرد در صحنه های مختلف حضور فعال داشته و دارد و خود را جدا نمی داند. در جواب دوستانی که می گویند فقط چند کتاب به زبان اورامی دراين چند ساله منتشر شده. سواد خودرا نشان داده مولوی کرد. سیدی. بوسیدنی از اشعار بانو مستوره اردلان هورامی بوده اند به هرحال واقع بينانه به موضوع نگاه کنیم و برای حقوق همدیگر ارزش قائل باشیم و باور کنیم که دنیا با تمام رنگ ها گل ها و زبانهایش زیباست سعی در حذف زبانی یا ملتی یا اندیشه ای نکنیم چون انرژی مان را هدر داده ايم هیچ هورامی زبانی بی حرمتی به هیچ زبانی نمی کند و بی حرمتی را نیز قبول ندارد

پاسـخ

سورانشنبه 30 آبان 1394 | 13:20

1
4

برادران هورامی بیابید واقع گرانه اندیشه کنیم و با دیدگانی باز و به دور از هر گونه تعصب به مسائل خود بنگریم اولا هرم جمعیتی و میزان تراکم و گستردگی منطقه جغرافیایی اورامیها شما اورامیها فقط و فقط به منطقه اورامانات و ژاوه رود و گاوه رود ختم میشود و بس که با یک استعلام از فرمانداری سروآباد و پاوه و سنندج میزان جمعیت واقعی شما بدست خواهد آمد و از طرفی دیگر تمامی اورامیها بدلیل صعب‌العبور مناطقشان جهت امرار معاش وامورات اقتصادیشان به شهرهای سورانی ها روی آورده اندپس صد در صد از هر لحاظ وابسته به کردها(سورانی ها) هستید و در پایان پیشنهاد و توصیه بنده این است که بدلیل اقلیت بودنتان دست از تعصب و... بردارید چون اگر با تحریم اقتصادی کردها مواجه شوید تماما به ضررتان خواهد شد یعنی عملا جایگاهی در کردستان و در بین کردها نخواهید داشت و این تعصب شما اورامیها باعث طرد شما در بین کردها خواهد شد

4
1
سوران قمه شنبه 30 آبان 1394 | 14:36

این دیگر نهایت سوختن است ؛ نه عزیزم ؛ زبان هورامی یک زبان کامل است ؛

پاسـخ

هورامیشنبه 30 آبان 1394 | 13:55

8
4

من هورامی هستم و اصلا خود را کرد نمی دانم ما اصلا کرد نیستیم بابا ما این و به کی بگیم ما دوست نداریم کرد باشیم زبان هورامی یک زبان کاملا مستقل و جدا از کردی هستش کرد اصلا زبان نداره تا لهجه داشته باشه
مثلا ما میگیم هورامی زبان هستش لهجه هش هم لهون . تخت و ژاورود می باشد هر سه تاشونم هیچ مشکلی باهم ندارند

6
3
اسدی شنبه 30 آبان 1394 | 23:19

منم خودم را کرد نمی دانم بلکه هورامی هستم. اهای ملت بدانید.

پاسـخ

شهبازیشنبه 30 آبان 1394 | 13:58

3
0

تعصب بیش از حد به هر چی مشکل سازه برای ادم
دیدتون رو به روی واقعیت باز کنید کاک ارسلان

پاسـخ

آ مشنبه 30 آبان 1394 | 15:15

5
4

سورانی های محترم از فصل بهار ************همه شما ها هر هفته مستقیم به اورامانات میرید واسه تفریح اگه اورامی زبانان تحریمتان کنن جایی برای نشستن ندارید واقعا متاسفم براتون

4
3
هورامی شنبه 30 آبان 1394 | 23:21

واقعاً گل گفتی

پاسـخ

سورانشنبه 30 آبان 1394 | 15:58

5
5

تاجایی که باخبرباشم مریوان هورامی نداشته شمامتعلق به کوه وکمر هستین بابامهمون نمیخایم برگردیدبه گذشتتون.....

پاسـخ

ازادشنبه 30 آبان 1394 | 17:54

2
2

دوستان قلا نام مریوان در سالهای قبل از انقلاب بوده .قلعه ای نظامی در زمان صفوی برای حمله یا دفاع از مرزهای ان زمان در برابر عثمانیها که با هم جنگ عقیدتی داشتند.با توجه به نام فیلقوس می توان گفت که سلوکیان همان لشکر اسکندر مقدونی نیز در این منطقه مستقر بوده اند .اگر دقت کنید در مناطق کردستان نزاد های به مانند اروپاییان دیده می شود. اما اورامی های امروزی وفا داران یا باز ماندگان مغان دوران ساسانی هستند که با هجوم سپاه اسلام ناگزیر به دز ها و قلعه های طبیعی مناطق اورامان امروزی امدند.زبان اورامی همان زبان ساسانیان قدیم است ودین ان زمان هم اهورایی که حالا به اورامی تغییر یافته.دوستان همه ما بر دوش تاریخ سواریم

1
3
محمد پنجشنبه 21 مرداد 1395 | 15:10

زبان ساسانیان پهلوی بوده است و اکثریت مطلق کلمات آن در کردی فیلی (کلهری و فیلی) به ویژه کردی ایلام با حداقل تغییر به کار برده می شود. رجوع کنید به فرهنگ پهلوی مکنزی، فرهنگ پهلوی فره وشی .
در ارتباط با هورامانی زبانشناسان متفق القول می گویند هورامی زبانی شمالی است ویشتن، ویندن، ئه ذا، زره یا زیل ، وش و .... همگی به وسیله تاتها، تالشی ها و سمنانی ها مورد استفاده قرا می گیرند. نکته جالب توجه حذف کلمه ژ است مثلا هورامی برای کلمه از فارسی جه را استفاده می کند در حالیکه سورانی ، کرمانجی و فیلی (کلهری ، ایلامی و لکی) همه ژ یا ئه ژ را مورد استفاده قرار می دهند. اگر قرار بر اثبات باشد شاید اثبات شود که هورامانی های اصیل کردان دیگری بوده اند که شما مهاجرین جایگزین آنها شده اید . نکته آخر احتمالا قوم مهاجر شمالی (هورامانی کنونی) پوشش کردی خود را از سورانی ها قرض گرفته باشد زیرا پوشش شمالی شبیه پوشش کردی نیست. بهتر است این مباحث را خاتمه دهید اگر از نقطه نظر زبانشناسی بحث شود و تاریخی مطالعه شود امکان دارد اثبات شود هورامانی های اصیل شما نیستید، هورامانات متعلق به کسانی دیگر بوده شما جایگزین آنها شده اید، زبان شما تحت تاثیر سورانی، کلهری و لکی ساختار کنونی را پیدا کرده و قبلا چیزی شبیه گیلکی یا سمنانی بوده و پوشش و موسیقی کردی را هم به عاریت گرفته اید.

سربلند باشید

پاسـخ

فرهنگی نودشهشنبه 30 آبان 1394 | 18:51

2
1

ببخشید دوستان مطالب را قاطی نکنید شما اگر با آمار مشکل دارید که ما هم این آمار آقای اردلان را نمی پذیریم ولی ظاهرا مشکل شما با زبان بودن یا زبان نبودن هورامی است که این مشکل هم با اندکی مطالعه ی کتب زبان شناسی از زبان شناسان معروف دنیا رفع می شود دیگر نا آگاهانه و جاهلانه توهین نکنید

پاسـخ

خودم مریوانیشنبه 30 آبان 1394 | 19:31

2
1

چرا نظر منو سانسور کردین؟مگه رئیس زریوارخبر هورامیه؟

پاسـخ

محمدشنبه 30 آبان 1394 | 20:49

3
2

حالا که اکثر نظرات دوستان تایید شد این ته‌ڵاق بارام به‌گ هم تایید کنید که گفته :
به ته‌ڵاقم خوا هه‌ورامی بۆ ئه‌وه‌ درووس کردوه‌ ئابڕووی کورد نه‌چێ .

پاسـخ

محمدشنبه 30 آبان 1394 | 21:00

8
2

این مصاحبه به نظڕ بنده که‌ یک اورامی زبان هستم سندیت علمی ندارد هم از نظر آمار و هم از نظر اینکه اورامی ریشه زبان کردی باشد ولی این را متوجه شدم که‌ در بین انسان های دورویی زندگی میکنم . چون زمانی که ارباب رجوع سورانی متوجه اورامی بودنمان در مقام ارائه خدمت میشود شروع به تعریف و تمجید از غیرت و توانایی اورامیها میکند و بعضا دست و پا شکسته با زبان اورامی صحبت کرده و ابراز ارادت مینماید ولی بعد از گرفتن خدمت تمام محبت ها را فراموش کرده و در مکانی مانند این سایت انزجار و تنفر خود را اعلام میکند .

پاسـخ

نظریه تکمیلیشنبه 30 آبان 1394 | 21:03

0
0

عنوان شدن این بحث در آستانه انتخابات بیشتر به دو قطبی شدن فضای انتخابات می انجامد و ناخواسته به کاندیداهای شاخص دو طرف کمک کرده‌ایم .

پاسـخ

عبداللهشنبه 30 آبان 1394 | 23:05

5
1

طرف صحبت بند با نادر و سوران هستش ک بنظر شما در شهر مریوان تعداد کارمندای هورامی بیشترن یا سورانی؟قطعا هورامی. چنانچه از یک دانش آموز هم بپرسی بهت میگه که حداقل 90 درصد معلماتون هورامی زبان اند.در واقع اگه هورامی رو از مریوان جدا کنی لباسی کفشی جورابی دست کشی برای پوشیدن نداری وطولی نخواهد کشید از لحاظ فرهنگی بحدی افت خواهید کرد که توان زندگی شهری را نخواهید داشت .شماها دیدی متعصبانه دارین و برتری هورامیها چه از لحاظ فکری چ فرهنگی را انکار کرده اید.با نگاهی ساده به حرف های کودکان سورانی که داخل کوچه ها بازی میکنن میشه فهمید سطح فرهنگی خانواده های شما در چه حد است..

1
2
محمد شنبه 30 آبان 1394 | 23:26

واقعا زدی تو خال

1
1
شهروند یکشنبه 1 آذر 1394 | 08:05

راست میگی مردم شهر های سنندج سقز بانه بوکان و مهاباد و ... الان به فلاکت افتادن که شما نیستید طفلی گناه دارن یه سری هم انجا بزنید

3
2
مریوانی یکشنبه 1 آذر 1394 | 13:37

باسلام در جواب کاک عبدالله بابا عزیزم چرا با تعصب خودتو کشتی ، جورابی که ازش تعریف میکنی اگه کسی به پوشه پاش تو هیچ کفشی نمیره ، درمورد کلاش هم که همتون دیسک کمر کرفتی ، چوخه ورانک که فقط مخصوص یه فصله و اگر لباس زیر نداشته باشی بدنت آتیش میگیره و اگر یه ذره خیس بشه بوی بز و طویله میگیری ، در کشورهای دیگر تیره وطایفه های مختلفی باهم زندگی میکنند و هیچکی به دیگری به دیده تحقیر نگاه نمیکنه ،چه سورانی چه هورامی چه ایرادی داره که مکمل همدیگر باشیم،که به گفته جنابعالی اگه شما برید مریوان ویرانه میشه ، شما برید چکار دارید به مریوان

2
2
اسدی یکشنبه 1 آذر 1394 | 18:19

ایول عبدالله واقعا مایه افتخاری

پاسـخ

شهروندشنبه 30 آبان 1394 | 23:17

3
1

درود و سلام. برای دومین بار است که این مطلب را به نوعی دیگر تکرار می کنم. دوستان محترمي كه نوشته ايد مريوان شهر كرد نشين است و اورامي ها بايد آنجا را ترک کنند. برادران و خواهران گرامی. يا خبر نداريد و يا خود را به نفهمي مي زنيد. مريوان در 50 سال قبل كمتر از 5 هزار نفر جمعيت داشته و يك روستا بيشتر نبوده. روستاي دارسيران. آن صاحبان اصلي چه كساني هستند؟ اگر يك نفر از جانوره با 3 ساعت فاصله به مريوان مهاجرت كند ساكن اصلي حساب مي شود ولي اگر يك نفر از دزلي كه نيم ساعت فاصله دارد به مريوان مهاجرت كند مهاجر است؟ بر اساس دين و اخلاق و بر اساس بيانيه حقوق بشر انسان ها در هر كجا كه دوست داشته باشند مي توانند زندگي كنند. بر اساس سابقه تاريخي و مكتوب مريوان جزئي از اورامانات مي باشد: به اين اسامي توجه كنيد: دره تفي. كاني سانان. دره وه ران. بلچه سوور. هانه قوله. دره گه وره . هليز آباد. نيزل. جانوره. زويران.
برادر: الان در تهران يك ميليون كرد وجود دارد. بر اساس حرف شما چرا آنجا را ترك نمي كنند و به شهر و روستاي خود بر نمي گردند؟ الان در تمام كشور هاي اروپايي كورد ها ساكن هاستند. مگر اين كردها براي آزادي و استقلال اروپا مبارزه كرده اند كه به عنوان يك شهروند آنجا برابر و هم پا با ديگر مردمان آن كشورها بزندگي مي كنند. آيا بايد به كورد هاي اروپا گفته شود حق ندارند به عنوان يك شهروند زندگي كنند؟ بايد اين كردهاي اروپا انجا را ترك كنند؟ همزيستي برادرانه و دوستانه اساس فرهنگ امروزيست و همه ما سعي كنيم با هم بر اساس احترام متقابل رفتار كنيم.

1
1
رسولی یکشنبه 1 آذر 1394 | 01:39

آفرین بر درک و درایت شما برادر بزرگوار به اسم شهروند که باید به شما گفت شهر و شهروند باور کنید هر ماه یک بار به مریوان میروم از این ادبیات مزخرفی که کاربران این سایت به کار می بردند پی بردم خلایق هر چه لایق ، باور کنید این مریوان از دست این مافیای مسخره ایی که جز دشمنان زبان و دین و ملیت و فرهنگ ماه بهره می برند چیزی عاید ما نمیکند به قول یکی از کابران نزدیک انتخابات فردای روز واژه هایی عجیب و غریب را دکترین اختلافات به ما تحمیل نموده و این بیکارن مسخ و پوچ با تفکرات پوپولیستی قصد خیانت به جامعه ما را دارند برای جامعه ای که ادعای فوق لیسانس و کارشناس ارشد و فلان را دارد به کار بردن چنین الفاظ و ادبیاتی شرم آور است و اینجاست که زیوار خبر هم در باید در رسالت و مسولیت خود باید اندکی خردمندانه عمل می نمود که نباید با پخش جملات کم ارزش و نابخردانه جلوی این همجه پوچ را که از سر منشاء خبر آن معلوم است میگرفت.

پاسـخ

کارشناس ارشد علوم سیاسیشنبه 30 آبان 1394 | 23:30

2
0

نظریه عصبیت ابن خلدون بنیانگذار علوم اجتماعی در شرق :\\r\\nانسان ها با توجه به اینکه به‌ دنبال زندگی و رفاه‌ بیشتری هستند به مناطق مختلفی مهاجرت می کنند و معمولا اقوام سختکوش در مناطقی که امکانات بیشتری دارد به سادگی رشد می کنند چون در شرایط جدید اقوام مرفه تر نه توان و نه انگیزه رقابت دارند . تا زمانی که مهاجران جدید به رفاه کامل برسند و انگیزه تلاش آنها کم شود اقوام سختکوش تری به تدریج جای گزین آنها خواهند شد . از نظر ابن خلدون این چرخه در تمام اعصار و در تمام شهرها وجود دارد .

پاسـخ

سیروانشنبه 30 آبان 1394 | 23:34

2
2

برادران هورامی و سورانی در کشور ی مانند سوید که دارای چند زبان رسمی میباشد هدف اصلی آنها رشد و تعالی و پیشرفت مردمانشان بوده و این در حالی است که در قرن 21هنوز در شهر کوچکی مثل مریوان سایه اختلاف سورانی و هورامی بر آن سنگینی میکند که صرفا عده‌ای خاص از این اختلاف در جهت منافع شخصی خودشان بهره برداری میکنندوبدون شک انتشار این خبر در این برهه از زمان برنامه ریزی شده بوده و جهت دامن زدن به این اختلافات درایام انتخابات میباشد پس نتیجتا برادران سورانی و هورامی در این ایام هوشیار باشیم و بهترین گزینه نمایندگی را انتخاب کنیم و با انتشار این اخبار هدفدار گول نخوریم و به بیراهه نرویم و یک تو دهنی محکم به این روباهان مکار بزنیم

پاسـخ

احمدشنبه 30 آبان 1394 | 23:43

5
3

در جواب عبدالله باید بگویم که هورامی ها از روی چاپلوسی و دیگر راهها به این مقام و پست ها رسیده اند در حالی که سورانی ها دارای عزت نفس بوده و برای پست و مقام؟؟؟؟
در ضمن در تمام مناطق هورامانات قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دو درصد با سواد نداشته اند پس خواهشا چشم خودتان را به روی واقعیت ها نبندید

3
2
نودشه ای دانشجو شیراز یکشنبه 1 آذر 1394 | 20:08

سلام در جواب شما باید بگم کاملا برعکس نوشتید!!!! زمانی ما در اورامانات معلم های خودمان بومی و در دبیرستان تدریس میکردند معلم های مریوان همه غیر بومی بودند.....مثلا در نودشه ما صد سال پیش ملا احمد نودشه ای داشتیم که هم دانشجو و هم مدرس دانشگاه الازهر مصر بودند.....قبل از انقلاب همه معلم های پاوه بومی بودند من این را یقینا میگم چون پدر خودم سال 56 دیپلم گرفتند و تعریف میکنند که معلم حتی مدیر دبیرستان بومی بودند مانند آقای صالح دبیر زبان،مرحوم آقای جلالی مدیر دبیرستان،آقای ایوبی دبیر ادبیات، آقای حاجی دبیر ریاضی،آقایان مرحوم صدیقی ، آموزگار ، احمدی و .... که همه این بزرگواران فقط اهل نودشه بودند!!! مولوی پاوه، ماموستا بیسارانی و هزاران نفر دیگه....اصلا بذار خیالت رو راحت کنم که مریوان از نظر تحصیلکرده به گرد پای نودشه نمیرسه چه برسه به بقیه جاها داداش جان!! نمیخام اسم ببرم همین دانشگاه شیراز 6 نفر دانشجو مقطع تحصیلی تخصص داره !!! همین الان!! پس خواهش میکنم از سواد و تحصیل نگید که بیهوده گویی است....فقط دکتر های مریوان که نودشه ای هستند....دکتر ادریس مکاری، صدیق رستمیان ، لایق احمدی، پرویز شبرندی، آکام شبرندی، سینا یعقوبی، ظریفه خالدی نسب ،مرحوم سعدی محمودی.... دانشجو پزشکیبماند که هنوز تموم نکردن....

5
2
عبدالله سه شنبه 3 آذر 1394 | 02:16

االان تمام موسسه های آموزشی مریوان دارن به مغز متفکر هورامی ها افتخار میکنن .من برای شما متاسفم که این توانایی ها رو نادیده و انکار کرده اید.مگه رتبه تک رقمی کنکور چاپلوسی میخواد؟؟؟؟؟؟؟اونم بدون هیچ سهمیه ای ؟؟؟؟نمونش برادرای سجادی و خیلی های دیگه که لازم ب ذکر نامشان نیست در 2 رشته مجرا و هم زمان تک رقمی بوده اند... گفتی قبل انقلاب اسلامی/ما اون زمانم ازشما با سواد تر بوده ایم ما پزشک هایی را داشته ایم که عالم بودنشان الانم برای تمام ایرانیا ثابت شدس.شما چنانچه نگاهی به کتاب تاریخ سلاطین هورامان بندارین به بزرگی و شجاعت هورامیها در زمان قبل از انقلاب اسلامی ایمان خواهید آورد..یکی از قدیمی ترین کتاب های حال حاظر به زبان و خط هورامی نوشته شده..

پاسـخ

marivan 57یکشنبه 1 آذر 1394 | 08:57

2
6

نمی دانم این آقا حتماً از استادش احمدی نژاد درس گرفته که آمار های واهی و بی پایه و اساس رو بیان می کنه هورامی یک گویش از زمان کوردی هستش که جناب استاندار هم به رسمیت نشناخته تا بخواهد 5 دقیقه در طول روز اجازه صحبت کردن با همچین گویشی رو داشته باشه مردم اورامان باید برای مردم فهیم مریوان دست به دعا باشن که اجازه ورود به شهر رو بهشون دادن وگرنه باید تو همون روستاها می موندن و از نعمت حتی برق هم بی بهره بودن کل گویش هورامی رو حساب کنی 100 هزار نفر هم نمیشن نمی دونم این آمار احمدی نژادی رو از کجا آوردن

پاسـخ

هیوایکشنبه 1 آذر 1394 | 10:15

3
1

آخر یکی نیست بگه که نودشه و دزاور و پاوه به مریوان چه شما که جزو کرمانشاه هستید چرا به مریوان مهاجرت میکنید و شهر مارو اشغال کرده اید بابا برید شهرهای خودتون رو آباد کنید . نودشه که هنوز که هنوزه امکانات یک روستا رو داره اگه راست میگید برید تو استان خودتون

1
3
عبدالله سه شنبه 3 آذر 1394 | 02:46

هیوا اینجا بحث بحث هورامی و جمعیت پویای اونه ..اصلا شما فرض کن نودشه روستا باشه که چی؟؟شهر مریوان شما مگه حرفی واسه گفتن داره به گردشم نمیرسه...باشه ****************************

پاسـخ

جواب عبداللهیکشنبه 1 آذر 1394 | 11:40

3
3

آقای عبدالله لطف کنیدفرهنگ شیرین خودتان برداریدوبه منطقه فرهنگستان خودبرگردید.چون بااین فرهنگ ومنطق کل منطقه مریوان را آلوده کرده اید.اجازه بده بیشترازاین ماهم آلوده نشیم

پاسـخ

نودشه مهاجریکشنبه 1 آذر 1394 | 12:31

2
1

ابلهی سنگی پرتاب کرد و صد دانا را نشان کرد ؛ زبان اختلاف نمی اورد مگر اینکه انقدر غنی باشد ؛ که کینه ابلهانی را که حتی از فرهنگ و هویت و ریشه خود چیزی توشه نکرده اند ؛ تبری بر ریشه خود کنند ؛ من هورامی ام و به کورد بودنم افتخار ؛ اما زبانم و مادرم و اصل و نسبم و هویتم اول هورامی است ؛ و لباسم ؛ زبانم و فرهنگم و کتابم و این همه افتخار فرهنگی گذشتگانم را که هورامی نوشته اند و گفته اند به نام کورد به شما هدیه داده ام ؛ که امروز عده ای ناپخته و متوهم نیایند به نیاکانم و عشق و سرزمین مادری ام توهین کنند ؛ اگر لازم باشد از همه چیزم دست میکشم گوشه عزلت بر میگزینم اما هیچوقت از اهنگ سیاو چمانه که نشان از درد و غم و هجران و ناملایمت روزگار نامهربان ؛ به این مردم زحمت کش است ؛ دور نخواهم شد

پاسـخ

ساسانیکشنبه 1 آذر 1394 | 12:33

1
0

سلام
به نوبت خودم براتون خدایی تاسف می خورم که از روی تعصب بدونه هی مطالعه ای علمی و تخصصی نظر می دهید و دارید اختلاف و نارحتی به وجود میاورید
از جای دیگه تاسف می خورم برای زریوار خبر که نمی دونم هدفش اخلاف بین سورانی و هورامی است یا چیز دیگه...
در ماهیت اصلی همه ما چه خوب چه بد یه انسانیم و زمانیکه به دنیا میایم زبانی که در دهن داریم تاحداقل 2 سال نمی توانیم حرف بزنیم و فقط با گریه و یا اشاره و کلماتیکه شاید معنیشو ندونیم با بزگرانمون در ارتباطیم
بنظر من اگر یک جامعه از نظر انسانی و چهارچوب اخلاقی و تعهدات شهروندیش در حال توسعه باشه سورانی یا هورامی یا هر لهجه ای دیگه پیش کشتون و این حرفای از پا پیش افتاده رو بزارید کنار ...
عوض این همه اختلاف و نارحتی سر اینکه هورامی زبانه و یا لهجه که هیچ دردیو دوا نکرده و نمی کته اختلاف هارو کنار بزارید و باور داشته باشید که انسانیت نه به زبان نه به لهجه...
واقعا براتون متاسفم مخصوصا زریوار خبر

پاسخ مدیریت :
با سلام/ زریوار خبر با مسئول انجمن قلم مصاحبه ای انجام داده است و نظر وی را در حوزه فعالیت و تلاش های آنها منعکس کرده است.
هدف زریوار خبر گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست.

3
3
مریوان یکشنبه 1 آذر 1394 | 20:06

در جواب نودشه مهاجر برادر عزیز اینقدر تعصب سیاه چمانه را داری اگر دقت کنی ،حرفها و کلمات با معنی کردی برداری و در سیاه چمانه بکار نبری سیاه چمانه شما هیچ معنی و مفهومی ندارد لطفا دیگه .......

پاسـخ

چریکهیکشنبه 1 آذر 1394 | 13:42

0
4

هه زاران سلاو.بژی کاک ئه رسه لان گیان.نموونه تان زور بیت.هیوام سه رکه وتنتانه.به داخه وه ده بینم دوژمنانی زور لیره ن و بی زانایی قسه ده که ن...ده مه وی پییان بلیم که جاری نووسینی کوردی فیر بن جا هه نگاو هه لگرن بو وت و ویژ.ئیمه میلله تیکی ده وله مه ندین و بی گومان میژووییکی قوول و سپیمان هه یه.

پاسـخ

زریواریکشنبه 1 آذر 1394 | 17:20

0
0

از زریوار خبر خواهش میکنم دیگر نظرات را منعکس نکنید ت رنجش خاطر ملت نشود این این مباحث باید توصت متخصص خودش صورت گیرد خیلی متشکر

پاسـخ

دلیریکشنبه 1 آذر 1394 | 22:45

2
0

با سلام خدمت تمامی کسانی که نظزات خودشونو گذاشتن ، بنده نهایت تاسف رو دارم برای عزیزان ، تو رو خدا ببینید دنیا داره به چه سمت و سویی میره و ما تو چه مسائلی گیر کردیم ، تا زمانی مسائل کلیشه ای برامون حل نشه ، نباید دم از روشن فکری و پستیژهای آنچنانی بزنیم ، کامنت هایی رو که خوندم متاسف شدم ، بیایید نگرش هارو عوض کنیم ، در ضمن نیازی هم نمی بینم بگم سورانی هستم یا هورامی یا کرمانجی یا .... ، با درود فراوان به تمام عزیزان

پاسـخ

طرفداریکشنبه 1 آذر 1394 | 23:01

0
0

از اینکه این موضوع مطرح شد من یکی خوشحال هستم. مطرح شدن این گونه موضوعات و ایجاد فضای نقد و دیدگاه های هر چند ناخوشایند نشان از وجود این گونه مسائل در بطن جامعه می باشد. با مطرح شدن دیدگاهای و نظرات متفاوت از تعصبات موجود در جامعه تبیین می شود و منجر به شناخت بهتر جامعه می شود. این گونه اظهارات شاید در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی بدلیل مشخص شدن اسامی افراد نیز مطرح و به زبان جاری نشود اما این فضا باعث نقد و بررسی بهتر موضوعات می شود.

پاسـخ

دمامدوشنبه 2 آذر 1394 | 09:25

0
1

انا خلقناکم من ذکروانثی وجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفواان اکرمکم عندالله اتقیکم (قرآن کریم)اما اگه به پیشینه برگردیم سادات وبنی هاشمیون محبوب همه عربندوازحجازآمدند.و نشنیدیم زبان مادری درهیچ جای دنیا قاچاخ باشد.ده ست از این حرفهابردارید کاک ارسلان از آمارغیردقیق وبی اساس ومابقی ازسخنان اختلافی دست بردارید.عزیزان همه افتخارمون این است که کردیم یکی سوران.یکی گوران یکی لک یکی کلهرووووو.......ای کاش شعرمشهورماموستای بزرگوارکویه را هرکسی میخواند..هه تا ئه مرم له بوکوردان ئه نالم عیلاجیان چون بکه م هاواربه مالم ...الی اخر

پاسـخ

روحانیدوشنبه 2 آذر 1394 | 09:37

2
1

باسلام خدمت دوستان عزیز
جناب سوران .....مریوان زمانی رنگ وبوی شهر گرفت از هر لحاظ .که هورامی ها واردشهر مریوان شدندو اگه دشت ها وزمین های که شما در اختیار دارین مال هورامی ها بود بهترین استفاده رو ازش میکردند .تازگی یک کلیپ جالب از نماینده پاوه .جوانرود ثلاث و....در مجلس شورای اسلامی دیدم که میگه اگه هورامان رو از ایران جدا بکنی خودش از هر لحاظ مستقل خواهد شد.درود

پاسـخ

دمامدوشنبه 2 آذر 1394 | 12:28

1
3

خوب آقای درخشانی وآقای احمدوغبروذالک میفرمائی به نظر من اورامی کردنیستندوبایداین منطقه راترک کنند :بفرما تافارسها وترکهاواعراب هم کردستان راترک کنندوکردهائی که درسایر مناطق از جمله تهران خراسان.گلستان .مازندران هستندبرگردندتهران.اوروپا.امریکا.و.... کردستان نیستند.فکرکنم فرهنگی باشی. اوباما که رئیس جمهورامریکاست پدرش اهل روستای کنیاست کنیای افریقائی سیاه پوست اگه اورامیها کردهم نباشندبه اتفاق اهل نظر ومورخین ساکنین اصلی زاگروس اند اهل کنیا نیستندما نشنیدیم اگه جناب عالی مستندی داری اهل منطقه نیستندارائه بفرما تا منطقه راترک کنند.زنده بادنظام قدرتمندجمهوری اسلامی ایران وپاینده بادمقام معظم رهبری اورامی هرچی باشندشناسه ی ملیشان ایرانیست وافتخاردارندکه درپناه این پرچم واین رهبریند.هفته ی بسیج مبارک

پاسـخ

منتقددوشنبه 2 آذر 1394 | 14:15

1
0

نقد بنده از شبکه کردستان اینه که بیشتربصورت محاوره ای برنامه تهیه می کنه یعنی اغلب مجری و گوینده وتهیه کننده ها سنندجی بوده به همین دلیل 90 درصد برنامه هاشون رو توسنندج تهیه کرده و برنامه هاشون رو هم با لهجه سنندجی اجرا می کنند که این امر باعث شده که مردم شهرهای دیگر از این شبکه خسته شده وتماشانکنند. درحقیقت شبکه کردستان متعلق به کل استان است و باید تمام اقشار این استان به نوبه خود ازآن بهرمند باشند .

پاسـخ

خطاب به تمامی شهروندان معزز و گرامیدوشنبه 2 آذر 1394 | 14:43

1
0

دوستان اینه اورامی زبان است یا گویش در این مقال نمی گنجد و تمامی خصیصه های یک زبان مستقل را دارد و زبان شناسان و کسانی که در این حوزه کار نموده اند بر این امر واقف اند، اما این نکته جای تاسف است که امار غیر واقعی یا تحلیل نادرست گره ای را باز نخواهد کرد، آنچه محرز و مبرهن است که قدمت زبان اورامی و غنی بودن آن بر هیچ کسی پوشیده نیست و حتی پایان نامه دکتر غلامحسین کریمی استاد تمام زبان شناسی دانشگاه کردستان فارغ التحصیل انگلستان در مورد فعل مرکب در این زبان است،زبان اورامی بنا به دلایل سیاسی، و قدرت اردلان و بابان ها در مقاطعی از تاریخ، غنی بودن شعر نالی و.... (بخاطر اینکه دچار تقلقل گرایی نشیم و دلایل متعدد دیگر) از حالت زبان غالب و فراگیر خارج شد و این هیچ چیزی را از این زبان کم نخواهد کرد.الان هم در اروپا زبان فرانسه (بخاطر تفکیک مذکر و مونث ، داشتن فعل کمکی محدود، قدمت و پیشینه غنی)به حاشیه افتاده است و زبان انگلیسی بین المللی شده است .اما نکته حائز اهمیت این است که دفاع ناشیانه و غیر علمی از موضوعی موجب ازبین رفتن اصل آن خواهد شد، لذا به تمامی دوستان بطور عام توصیه میشود از هر گونه توهین ، قضاوت ارزشی و تعصب یکسونگرانه و جانبدارانه پرهیز کنیدو به دوستان اورامی زبان هم توصیه میشود در جهت پویایی این زبان به فعالیت خود به شیوه ای مدرن و به دور از هر گونه اختلاف انگیزی ادامه دهند و این تنوع و پلورالیسم زبانی به همگان چه زبان مادر چه زبان مقصد کمک خواهد کرد و دامن زدن به این اختلافات جز شاد نمودن دشمن چیزی عایدمان نخواهد شد و ضمنا اولویت امروز جامعه موضوعات پرابلماتیک دیگری است. در جوامع توسعه یافته امروز ارتیاطات موزاییکی و انبوه تنهاست می بینم که باراک اوباما سیاه پوست رییس جمهور آمریکا می شود و یا نماینده اوتاوای کاندا ترک ارومیه است یا وزیر آپ سوئد کرد می باشد و این موضوعات را برای خود حل نموده اند در جوامع توسسعه نیافته یا به قول فردیناند تونیس جوامع گمین شافتی این مباحث مطرح است و هنوز صفات انتسابی دارای ارزش است تا صفات انتسابی.

پاسـخ

مهاجردوشنبه 2 آذر 1394 | 21:49

4
1

حیف مریوان ؛ که یک نفر بیاید و بنام مریوان ؛ بنویسد و توهین کند و کینه خالی کند ؛ خوب است کینه ات را در مجازی خالی کن ؛ که در فکر قمه کشی در فضای حقیقی نباشی ؛ بهترین جاست اینجا برای ریختن عقده ها ؛ انشالله که خالی شوی و در زندگی واقعی ارام باشی !!

پاسـخ

بی سوادسه شنبه 3 آذر 1394 | 00:33

1
0

ماشاالله برا ن همه علم دانایی دوستان باسواد که برای اختلاف دستی بر آتش دارند

پاسـخ

دمامسه شنبه 3 آذر 1394 | 12:02

0
0

دیوان ماموستا قانع همیشه زنده کتیبی زه رده شت که ئه ویستایه وه ک باقی کتیب خه لاتی خوایه ==به زمان هه ورامی هاته سه ربه شه ریانی های زه رده شت بوی به پیغه مبه ر(درپارچه شعری شاخی هه ورامان)

پاسـخ

هورامینا هورامی مه روسه شنبه 3 آذر 1394 | 14:07

3
0

من حرفی برای گفتن ندارم و زیاد هم درایان مورد استاد نیستم ولی قابل توجه کردهای عزیز اورامان را میشه با سرچی ساده در گوگل همچون قباله های تاریخی اورامان که متعلق به چهار هزار وحتی بیشتر از ان است شناخت یا مراجعه به کتاب دهخدا زبان شناس ایرانی که اورامی را جزء سه زبانزنده نام برده است که لازم نیست بگیم که بخشهای از کتاب اوستا به زبان اورامی می باشد ویا کتاب معرفت پیرشالیار که در موزه لندن موجود می باشد را به زبان اورامی داریم شما چند تا سند از تاریخ وزبان خود واسه ما رو کنین سلام سه رو گه ردیتا بو هورامیا

پاسـخ

احمدسه شنبه 3 آذر 1394 | 21:17

0
2

در جواب هورامینا باید بگویم خط که زرتشت پیبامبر الهی نبوده چون در قرآن کریم اشاره ای به دین زرتشت و کتاب آن اوستا نشده است در حالی که در قرآن صراحتاً به ادیان الهی و کتاب هایشان اشاره شده است، درثانی به فرض وجود زرتشت بربعضی. خی تاریخ نگاران معتقد هستند که زرتشت در آبیدر بوده، بعضی معتقدند که زرتشت در شیراز بوده، بعضی معتقدند که در ارومیه بوده. بعضی معتقدند در آذربایجان بوده و اخیراً یک مقبره را در ارمنستان کشف کردند که مدعی شدند متعلق به زرتشت است پس نتیجتا هورامی های پر ادعا که همیشه در رویا پردازی به سر میبرید تکلیف خود را با این مناطق مدعی وجود زرتشت روشن فرمایید و سپس ادعا کنید

پاسـخ

احمدچهارشنبه 4 آذر 1394 | 09:43

0
0

جناب آقای مدیر مسئول زریبار خبر سوال بنده از جنابعالی این است
چرا نظر دوم احمد رادر سایت نگذاشتید و آنرا سانسور فرمودید و این خلاف وظیفه اطلاع رسانی ورسانه ای شما است و سوال اینجاست که با توجه به اینکه شما هورامی هستید هر کامنتی که اختلاف زا و به نفع عده ای خاص باشد را میگذارید و کامنتی که جهت روشنگری افکار عمومی مریوان باشد را حذف میکنید و در پایان باید بگویم که نام زریوار خبر برای سایت شما کاملا اشتباه بوده و باید نام بومی (زریبار) را که بومیان مریوان و روستاهای اطراف و شاعران و اهل قلم مریوان بکار میبرند جنابعالی بکار ببرید و در پایان خواهشمند است کامنت سانسور شده احمد را که هورامیها بومی منطقه نیستند و از ترس جانشان به منطقه صعب‌العبور هورامان آمده‌اند و همچنین قدمت 12 هزارساله کردها که در گورین تپه کردستان ترکیه در کاوش های باستانی اخیر به اثبات رسید را بگذارید

پاسخ مدیریت :
با سلام خدمت شما /سایت زریوار خبر هیچ وقت به تفرقه و اختلاف دامن نزده و همواره با مطرح کردن موضوعات مختلف تلاش کرده است مسائل و موضوعات مورد بحث در جامعه را به شور و مشورت بگذارد و جهت حل اساسی و ریشه ای آنان فضای مناسب قابل بحثی را فراهم کند. اما تعدادی با بکار بردن الفاظی به دنبال مقاصد خود هستند که زریوار خبر چنین پیام های را منتشر نمی کند.(مثلا نوشته شما مبنی بر اینکه هورامی ها از ترس جانشان به منطقه صعب‌العبور هورامان آمده‌اند و ادامه متن شما در کامنت دیگری جز دامن زدن به برخی مسائل چیزی دیگری در بر ندارد. آیا این جمله و اظهارات شما منطقی است). سایت زریوار خبر در خصوص اسم سایت نیز توضیحات لازم را به مردم و مخاطبان ارائه داده است.

0
0
اهورا م یکشنبه 22 اسفند 1395 | 00:22

لظفا جدی باشید

پاسـخ

جزاجمعه 6 آذر 1394 | 23:00

1
0

لطفا با تامل، تفکر و تدبر حرف بزنید و گفتگو وگفتمان دوستانه رابه مجادله ومقابله تبدل نکنید دنیا زیباست با تمام زبان ها و لهجه و... هرکسی از زبان خودش لذت می برد و قرار نیست به دیگری توهین کند تفرقه و جدایی بین کرد و هورامی ایجادنکنید که قطعا به ضرر هر دو طرف خواهد بود و کمترین سودی برای کسی نخواهد داشت به جای پرداختن به این مسایل به فکر درست کردن بینش خودمان جامعه و فرزندانمان باشیم

پاسـخ

فرهادیجمعه 13 آذر 1394 | 08:48

0
0

طبقه بندی 88 زبان اول دنیا بر اساس مجموع ارزشها:
1- انگلیسی 2- فرانسه 3- اسپانیولی 4- آلمانی 5- ژاپنی 6- هلندی 7- عربی 8- سوئدی 9- ایتالیایی 10- دانمارکی 11- ایسلندی 12- فنلاندی 13- رومی 14- روسی 15- لهستانی 16-پرتغالی 17- نروژی 18- چینی 19- عبری 20- چک 21- اسلوونی 22- مجاری 23- کره ای 24- ارمنی 25- استونی 26- ترکی 27- یونانی 28- کاتالانی 29- اسلوواکی 30- کروواتی 31-

پاسـخ

فرهادیسه شنبه 17 آذر 1394 | 21:33

0
0

30- کروواتی 31-

پاسـخ

ئاشتيخواز له سه ولاواپنجشنبه 19 آذر 1394 | 14:36

3
0

پيم وايه هه رکه س بيه وی تفرقه وجياوازی بخاته نیوان سورانی و هورامی و بادينی و...دلسوزی فرهنگ نيه بلکوو دوژمنیيه تی کيشه ی ئيمه کيشه ی هورامی و سوورانی نيه .هه ورامیيش کوردن.ئيمه ئه بی له مامؤستا مه وله وی ده رس وه ربگرين که سوران بووه و شيعری به هورام نووستووه.ئه بی ده ست له ده ستی يک بوبه رژه وه ندی فه رهه نگی ولات تيکوشين.به بی ته عه سؤب.

پاسـخ

خالد هورامییکشنبه 23 اسفند 1394 | 08:54

3
0

با سلام و عرض ادب حضور همه

ماموستا قانع شاعر کرد میفرماید :
شاخی هه ورامان هه ر چه ند ره نجه روم
زور چاک بزانه که مه منونی توم

چونکه پاراستت تو ئه م *** زمانه ****
تیکه لت نه کرد له گه ل بیگانه

اولا قبل از هر چیز واقعا برای یه عده متاسفم که اول مدرک تحصیلی شون رو به رخ همه میکشن بعد ادبیات شون یک چهارم مدرکشون نیس آن هم برای یک نفر کرد که به نوعی دارد تیشه به ریشه ی خود میزند
دوما جمعیت هیچگاه دلیلی بر برتری نبوده و نیست که این خیلی واضح است آنچه که عیان چه حاجت به بیان , فرهنگ یک ملت از رفتار و گفتارش مشخص میشود در شهر هایی که هورامی زبان هست همه از قشر تحصیل کرده و با فرهنگ آن شهر می باشند و گواه این را میشه از مردم همان شهر ( مریوان سسندج کامیاران روانسر جوانرود ) پرسید حال هورامی یک لهجه است یا یک زبان را به متخصصان زبان و ادبیات واگذار میکنم ولی باز افسوس و صد افسوس که یه عده برای اینکه هورامی را گویش جلوه بدن به فرهنگ خود می تازند که چوخورانک را گونی؟؟!!!!! و پوشش چوپانان ( هر چند همه ی پیامبران هم چوپان بودند ) گویه برای پا غیر استاندارد و ....
اما در مورد زبان هورامی همان شعر ماموستا قانع برای عاقلان قانع کننده و کافیست
البته این شعر هم بود
کتیبی زه رتوشت که ئه وستایه
وه ک باقی کتیب خه لا تی خوایه

به زمان هه ورامی هاته سه ر به شه ر
یانی ها ی زه رتوشت بو به پیغه مبه ر



هورامی ها کیا هستند ؟؟؟؟:
هورامی ها همان هایی هستند که ملا حسن دزلی در نامه ای توصیف کردند که در جواب طرف مقابلش نوشت که نوکر وچاپلوسی بیش نبود :
قودره ت و سه روه ت جاه و جه لالات
پیشکه ش به وانه ی پیان شیرینه
سه د تف و له حنت له قوربان قوربان
له ئاغا فه رمووی یه کجارم قینه
خوم زه لیل ناکه م بو فلس و دینار
ئه ویش له سایه ی عیززه تی دینه
پیم خوشه نانی جوی ره شی عه بال
دوینه ی خه جیجه و فاته و جه مینه
کاله و کلاشی ساختی هه ورامان
نایده م به قونره ی چه رمی مه کینه
ئیسلام و عیززه ت علیم و که رامه ت
کورد و شه رافه ت ره سمی دیرینه
هه ی هوو چه ن دوورین من و نوکه ری!
ئه مه ش هه رجوری کاسه لیسینه
سه لام سه ییدی « ویرمه نه » دینار
خوویه کی پیسو زور ناشیرینه
ناکه ومه پینه ی دروی ئاغایان
که وش و کراسی خوم ئه که م پینه
ئاخر من قورئان واله سر سینه م
« الطیبات للطیبینه »
من هه لوی لووتکه ی به رزی دالانیم
هه رگیز وه ک قالاو ناکه ومه چینه
حه سه ن بو مه قام نوکه ری ناکا
سه د جار ریامه ئه و جوره ژینه
والسلام

پاسـخ

paweجمعه 6 فروردین 1395 | 02:02

7
1

زبان هورامی قدمتش از زبان پارسی دری هم بیشتر است چه برسد به زبان کردی که قدمتش به سیصد سال هم نمی رسد رعایت جنسیت (مذکر و مونث) درضمایر و صرف افعال و صفات و وجود حروف صامتی که در فارسی یا کردی وجود ندارد همگی دال بر قدمت این زبان است و قلت جمعیت نمی تواند بهانه ای باشد تا این زبان را لهجه خوانده وآنرا زیر مجموعه کردی یا فارسی بدانیم. وقتی بحث زبان مادری بمیان می آید برخی بطور مغلطه آمیز میخواهند بنام زبان مادری لهجه سورانی را بر سایر زبانها و لهجه های موجود در زاگروس تحمیل کنند و این بسیار احمقانه است . ناسیونالیستهای کرد مورد حمایت آمریکا و اسرائیل مانند ناسیونالیستهای ترک و فارس در صدد ایجاد کشور مستقل اند و برای این هدف لازم است همه مردمان زاگروس و کردستان به یک زبان سخن گویند. و این امر با شوونیسم عربی و ترکی و فارسی تفاوتی ندارد. ما در منطقه اورامان خواهان آموزش زبان مادری خودمان یعنی زبان هورامی هستیم ولاغیر.

پاسـخ

مریوانیدوشنبه 9 فروردین 1395 | 21:34

1
4

آقای فرهادی عزیز یه مژده بدم زبان کوردی از نظر ارزش و محتوا و تعداد واژه رتبه 10 رو در جهان در اختیار داره یک ماه پیش اعلام شد

پاسـخ

مریوانیدوشنبه 9 فروردین 1395 | 23:28

1
2

ویندوز 10 هم اومده و با تشکر از مسئولین زبان کوردی(سورانی) هم روش نصبه این هم یه افتخار دیگر برای سورانی ها

پاسـخ

علی ئیلامیپنجشنبه 2 اردیبهشت 1395 | 12:51

2
2

با سلام اینکه ما کوردها چرا اینقدر به بعضی چیزها دامن میزنیم و تنور غضب بیخودی رو داغ کردیم نمی دانم کوردی دارای لهجه ها و گویشهای متعددیه که همه در زمره زبان کوردیست خود کوردی ایلام ترکیبی از سورانی کرمانجی هورامی و بخشی خاص خودشه که این همان بخشی که کوردی جنوب رو مشخصا به عنوان یه لهجه کاملا معلوم نمایش میده این که عیبی نیست ضمنا همه زبانها لهجه های دارند فارسی خودش چندین لهجه داره عربی ترکی انگلیسی.. کدام یک اصل ملیت ترک فارسو ... رو منکر شدند کتمان کردند بی حرمتی کردن مسخره کردند لا اقل اگر عقل نداریم از دیگران یه چیزهای رو یاد بگیریم

پاسـخ

محققچهارشنبه 20 مرداد 1395 | 13:01

0
0

با سلام

چنانچه نظر زبانشناسان را بپذیریم (http://www.azargoshnasp.net/languages/zazaki/zazakipositionof.pdf) و طبق نظر زبانشناسان زمان کوچ هورامانی ها را از شمال 2000 سال قبل از شمال شرق کشور به شمال کرمانشاه را بپذیریم، سوال این است که ساکنین اصیل منطقه کنونی هورامانات قبل از ورود این قوم شمالی چه کسانی بوده اند؟ ایا هورامانی های کنونی واقعا همان هورامانی های ذکر شده در اوستا هستند؟ آیا موقعیت کنونی هورامانات همان هوراماناتی است که در اوستا ذکر شده؟
اگر مکان هورامانات باستان همین مکان امروزی است احتمالا ساکنین قبلی آن از 5000 تا 2000 سال پیش قوم دیگری از کردان اصیل بوده اند و از 2000 سال قبل هورامانی های کنونی که قومی شمالی بوده اند جایگزین آنها شده اند. در ضمن دستور زبان سمنانی بسیار شبیه زازاکی است و به طور کامل مفرد، جمع، مونث و مذکر را از هم تمیز می دهد و اگر چه محقیقن زبان هورامی قاطعانه گفته اند که زبانهای ایرانی جز هورامی بین مونث و مذکر فرق قائل نیستند ولی سمنانی و زازاکی مونث و مذکر را از هم تمیز می دهند. مذکر و مونث زبان هورامی، زازاکی و سمنانی هم ربطی به زبان عربی ندارد بلکه علت استفاده این سه زبان از ضمایر و افعال مذکر و مونث این است که به اصطلاح هورامی امروزی و زازاکی هر دو از زبانهای شمال شرق حوالی سمنان تا رشت مشتق شده اند و با توجه به اینکه این مناطق خاستگاه اشکانیان بوذه اند و اشکانیان بعد از سلوکیان یونانی (زبان یونانی دارای مذکر و مونث است) ، به تبعیت از زبان یونانی باستان ضمایرو فعل مذکر و مونث را استفاده نموده اند. در هر حال شکل معماری شهری هورامانات شبیه به ماسوله شمال است، افراد از نظر قیافه و ظاهر به شمالی ها شباهت دارند و کلمات مشابه با شمال و سمنان زیاد است. بنابر موارد یاد شده ، به احتمال زیاد اگر مکان اورامانات کنونی همان اورمانات باستان است ( پاوه ، سرو آباد و بخشی از عراق) قوم کنونی هورامانی، ساکنین اصلی و شاید همان هورمانی های اصلی نیستند. با وجود این ، مطالب ذکر شده صرفا یک نظر است و بنابر نظر زبانشناسان و برخی مشاهدات میدانی است و بایستی در مورد آن تحقیق کرد .

پاسـخ

هوشیارشنبه 24 مهر 1395 | 08:42

5
2

سلام به تمامی هورامی های دنیا هیچ زبانی زبان هورامی نمیشود. چاکر هورامیها هوشیار نسناری

پاسـخ

هوشیاریکشنبه 25 مهر 1395 | 13:23

3
2

باسلام اگرهورامی یک زبان قدیمی باشد که هست. بقیه کوردها هم هورامی هستند فقط گویششان فرق می کند.کردهای سنندج زبان مادریشان رااز دست دادن بیشتر از کلمات فارس استفاده می کنند..درود به شرف هرچه هوارمی که زبان ولباس وهنرشان همچنان باقیست اگر هورامان نباشد کردستان چی دارد.

پاسـخ

رضا از سقزسه شنبه 11 آبان 1395 | 16:46

1
2

قدمت دلیل موفقیت یا بهتر بودن یک زبان نیست. زبان لاتین از قدیمی ترین زبان ها است. ادبیات قوی. زبان مذهبی و زبانی خیلی زیبا و کامل از نظر اوایی ولی امروز صحبت کننده ای ندارد! مگر در واتیکان!
زبان یونانی زبانی با قدمت بالا در حد لاتین ادبیات قوی و فرهنگی کهن ولی امروز تنها به یک کشور کوچک و عده ای جزیره محدود شده است.
در عوض
زبان انگلیسی : ترکیبی از زبان قبیله های مهاجم انگل و ساکسون ها و زبان فرانسوی ( برای مثال تمامی کلمات منتهی شده به شن ریشه فرانسوی دارند و در فرانسه سیون تلفظه می شوند) است و اکنون یک میلیارد نفر از آن روزانه استفاده می کنند.
زبان اسپرانتو : یک زبان غیر طبیعی که برای ارتباط قبایل اروپایی توسط یک دکتر در سال 1887ساخته شد هم اکنون ده میلیون صحیت کننده دارد. پنج برابر اورامی !!!
قدمت برای زبان مهم نیست. تنها دلیل موفقیت یک زبان فاکتور های سیاسی و اقتصادی هستند.
که هم اکنون هر دوی این فاکتور ها به نفع کردی سورانی است. برخلاف صحبت های نگارنده زبان کردی به سوی استاندارد شدن می رود که در این زمینه کردی سورانی با داشتن بالاترین میزان ادبیات و بهترین شکل الفبایی که بر گویش آن کاملا انطباق دارد و گرامر آسان و نیز فاکتورهای اقتصادی و سیاسی لهجه معیار تمامی کردها شده است. که بالاخره تمامی کردها اعم از نگارنده این مقاله این موضوع را قبول خواهند کرد.

پاسـخ

هورامی پاوهپنجشنبه 14 بهمن 1395 | 16:19

2
1

هورامی یک زبان کاملا غنی است و با زبان کردی بسیار متفاوت است وقدمت بسیار زیادی دارد به طوری که در زمان حاکمیت اردلان ها زبان نوشتاری مردم هورامی بوده وهمچنین در سنندج مردم به زبان هورامی تکلم کرده اند

پاسـخ

اهورا میکشنبه 22 اسفند 1395 | 00:19

2
1

هورامی در قدیم زبان خیلی از کشورهای امروزی بوده است کمی به خودتان زحمت بدین تاریخ را مظالعه کنید ان وقت می فهمید که هورامی زبان اوستای بوده است وبعد گستردگی این زبان درک خواهید کرد

پاسـخ

محمداز روانسرچهارشنبه 3 خرداد 1396 | 01:25

3
2

زنده باد قوم هورامی
فرهنگ هورامی، تاریخ کهن و غرور آفرین هورامانات بزرگ
افتخار میکنم که هورامی زبانم و با افتخار هم زبان هورامی رو به بچه هام یاد میدم

پاسـخ

محمد از پاوهچهارشنبه 3 خرداد 1396 | 01:38

8
1

زبان مستقل هورامی یکی از کهن ترین زبان های منطقه زاکروس است. بعضی افراد هستن که. با اهدافی خاص و به دروغ زبان هورامی رو گویش معرفی میکنند. جالب اینجاست که هیچ دلیل علمی و منطقی برای حرف خود نمیاورند
1 آیا کرمانج زبانها عزیز زبان هورامی من رو متوجه میشوند یا سورانی زبان های عزیز
۲ یک زبان باید چه خصوصیاتی داشته باشد که زبان هورامی ندارد و بی دلیل زبان مستقل هورامی رو گویش معرفی میکنید به دیگر هم وطنان عزیزمان.
زنده باد ایران

0
0
محمد شنبه 18 آذر 1396 | 23:48

درود بر شما

پاسـخ

هیواسه شنبه 17 مرداد 1396 | 17:04

1
3

برای گه و ره و مزن کاک اردلان
کسیک دبیه ادعای دایک و بابیتی بکات که عه ولادی هه بیه نه ک وه جاق کویر بیت
زمانی هه ورامی زمانیکه که دروسته ایمه لیک حالی نابین ولی سرچاوه که ی کوردیه
وک شکاکی یا زازاکی و کرمانجی
ولی اوه دلیل نابیت هرکامیکمان که میدانیان داینیه هستین و بلین گویشی ایمه له کوردی جیایه و بلین له کوردی سرترین
شکاکی به حدودی 20 میلون نفر جه معیته و او ادعایی نکردو
ولی ایوه تا بریک دورتان شلوغ دیت له خوتان درچون
حه مو منطقه یک اداب و اساواری مربوط به خوی هه یه و به تایبه ت جیه وازی او شونه یه
اساری تاریخیه کان له سقز که دگرینوه بو 2700 سال له مه و به ر نیشان دری فرهه نگی غه نی و پر له بیری شاری سقز و بوکانه
قه لای ایچی
قلای سردار
قلای کچان
اوانه حه مو قدمتی فرهنگی ایمه نیشان ده ده ن
دروسته که وشی کلاش و پسته ک له هه ورامان زیاتر و چاکتر ساز دکریه ولی اوه دلیل به وه نیه که ایمه کوشی کلاشمان نه بوو و ای ایمه نیه
به لکه به خاطر اوه یه که ایمه له شاره عه جه مکان نزیکترین و مرزیک ی فرهنگی ساز کراوه و و ایمه له سه ر او مرزین
ایمه به تعدادی جه معیتی هه ورامان شاعر و ادیبمان هه یه
حه موشیان بو ایمه محترمن و رزیان دگرین و فرق ناکا ای چ شون یا کوته وانیک له زمانی کوردی بن

پاسـخ

ئاکوپنجشنبه 26 مرداد 1396 | 02:03

8
3

من خودم هوارمی هستم ولی در اصل کورد هستم و قبل از همه چی به کورد بود افتخار میکنم بعد از اون به هورامی بودنم . وقتی برم ی جایی اول میگم که کردستانی هستم بعدش میگم اورامان دیگه زشته خدایش ای تعصبات بیخودی . اورامی . سورانی . کرمانجی مهم اینه که هممون کورد هستیم. هرکی هم که بگه کورد و اورام جداست میخواد از اینی که هستیم بدبخت ترمون کنه . خواهشا بزارید همه باهم متحد شیم که لاقل جلوی دشمنان قسم خوردمون رو که ترک ها و اعراب .و ... هستند رو بگیریم. دلیل آوارگی کورد همین اختلافات هستش من خودم قبول میکنم که هورامی یکی از لهجه های زبان کوردی هستش. کوردی فقط به معنای سورانی نیست بلکه در بر کیرنده ی گویش هایی دیگر همچون کرمانجی. هورامی.کلهری. و جافی و .... هستش. به بچه هامم زبان هورامی یاد دادم .

2
2
محمد شنبه 18 آذر 1396 | 23:47

درود همین درسته که میگین فقط کرد بودن مهمه نه که چه گویشی یا چه قومی باشیم منم هورامی ام و یک رکورد

پاسـخ

مه ریوانیکشنبه 23 مهر 1396 | 12:22

1
0

خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

پاسـخ

لک نورآبادپنجشنبه 11 آبان 1396 | 00:24

4
5

با سلام نظرها را خواندم خیلی تاسف خوردم.تا ایسه نزانستمه هورامیژ ادعا جیوازی ژه کورد مه که ن.ئیمه خه لکی لکیژ و سر دوریان گیر هاتیمه!یه به ش موشن کوردیم به شی تر موشن نه ئیمه لکیم.من فره حه ولم دا تا بزانم ئیمیژ کوردیم،ایسه دی مزانم، و سربرزیا هرجا بچم موشم کوردم

پاسـخ

ریوار کلهرسه شنبه 28 فروردین 1397 | 03:26

2
0

گیر دادید به هم که کی مهاجره یا کی اصیل؟؟ بس کنید این حرفهای بی ارزش رو. یادتان رفته ما(هورام و سوران و کرمانج و....) بجز همدیگر کسی رو نداریم؟؟ این فتنه ها معلومه از کجا آب میخوره. هوشیار باشید و دست همو بگیرید

پاسـخ

به قه درررررسه شنبه 4 اردیبهشت 1397 | 01:39

6
0

فقط يك سر به سايت رسمي يونسكو بزنين تا بفهميد كه هورامي زبان است، در ضمن در جواب اونايي كه مي گن اگر هورامي زبان است ********

1
0
م م م م پنجشنبه 8 آذر 1397 | 00:09

ببخشید یه سوال داشتم البته من خودم یه دختر ترکم\\r\\nولی میخوام بدونم چرا کردا انقد بلند بلند صحبت میکنن؟ ویا بیشتریا هم عصبی هستن؟\\r\\n ویه چیز دیگه اینکه شما کردا اصلا به فکر این نیستید که به بچه هاتونم فارسیم یاد بدید اصلا به اون بچه فکر نمیکنید که یه روزی این بچه بالاخره مردسه میره و به خاطر داشتن لهجش مسخرش میکنن .الان من خودم یه دوست کرد دارم که داداش تازه رفته کلاس اول و به زور میتونه فارسی صحبت کنه یه همسایم داریم کردن پسره هنوز مدرسه نمیره بلد نیست درست وحسابی صحبت کنه اینجوری میشه که بچه تو مدرسه نه میفهمه معلم چی میگه وهم مسخرش میکنن...

2
0
م م م م پنجشنبه 8 آذر 1397 | 00:10

ببخشید یه سوال داشتم البته من خودم یه دختر ترکم
ولی میخوام بدونم چرا کردا انقد بلند بلند صحبت میکنن؟ ویا بیشتریا هم عصبی هستن؟
ویه چیز دیگه اینکه شما کردا اصلا به فکر این نیستید که به بچه هاتونم فارسیم یاد بدید اصلا به اون بچه فکر نمیکنید که یه روزی این بچه بالاخره مردسه میره و به خاطر داشتن لهجش مسخرش میکنن .الان من خودم یه دوست کرد دارم که داداش تازه رفته کلاس اول و به زور میتونه فارسی صحبت کنه یه همسایم داریم کردن پسره هنوز مدرسه نمیره بلد نیست درست وحسابی صحبت کنه اینجوری میشه که بچه تو مدرسه نه میفهمه معلم چی میگه وهم مسخرش میکنن...

پاسـخ

مریوانشنبه 8 اردیبهشت 1397 | 13:47

1
2

من خودم سوران هستم.
و هیچ تعصبی ندارم.در رشته دانشگاهیم کتاب زبانشناسی داشتم.لهجه هورام.سوران.شکاک.کلهرو...وزی شاخه ی زبان کردی هستن.
مطمئنم که لهجه ست.
و تا حالاتو هیچ کتابی ب عنوان زبان ازش یاد نشده.

1
3
باهوز سه شنبه 1 خرداد 1397 | 10:35

سلام. کردی هورامی و عبری مادر کل زبانها هستن درست. اما لازم است بگویم که هورامی و سورانی و زازا و کرمانج و لک و ..... همه باهم تشکیل زبان کردی رو میدن. ای برادر کرد اورامی شما دگر گول این فاشیست های اطرافمون رو نخورید. تا چن دهه قبل لری رو از کردی جدا کردن تا چن سال قبل افتادن به جون لکی که با ثبت زبان لکی (دروغی) تیشه ای دیگر بر ریشه کردی زدن. الانهم که دور و بر هورامی و زازا پرسه میزنن. تازگی ها هم افتادن به جون کرماجها که بگن که یه زبان جداس. نمونش همین برنامه ترانه باران شبکه (شما) که هر وقت یه ترانه کرمانجی میزاره بغلش یه ترانه کردی هم میزاره که بخواد بگه کرمانجی از کردی جداس. هزاران ساله هیچ کس نتونسته مارو ازهم جدا کنه پس لطفا داخل خودمون تیشه به هستی خود نزنیم. همه آگاه باشیم. مگه میشه یه سورانی بگه من سورانیم ولی کرد نیستم. دقیقا لکی و اورامیهم به همین شیوه میباشد

پاسـخ

Daniچهارشنبه 23 خرداد 1397 | 04:34

2
2

به نظر من اورامی ها تمام لهجه هایی کردی زود یاد می گیرند ولی بقیه لهجها اورامی را خیلی دیر یاد میگیرند و این یعنی سر اغاز تمام لهجهاست البته این نظر منه مرسی بای

پاسـخ

پرویز باباییدوشنبه 19 شهریور 1397 | 00:11

3
0

سلام بنده اصا لتا پاوه ای هستم و کرد وکردستان برایم محترم اگر تاریخ شهرپاوه را نگاه کنی به ۳۰۰هزار سال پیش که نشان از اصالت ووجود زبان شیرین هورامی بعنوان زبای مادر واصیل در منطقه است بر میگردد ولباس هورامی بعنوان لباس شرف وعیرت وحجاب کردی وهورامی می توان یاد کرد می خواهم بگویم همه از یک دین وسلک مرام هستیم وتنها صعف اجتماعی ما ایجاد سلیقه های فردی که منجر به عقب ماندگی منطقه ای خواهد بود که می توان با ساپورت کردن وحمایت ازهم و جبران قصورات فردی و زبانی سر تعظیم و دوستی را در مقابل هم پایین اورده باشد که شاهد پیشرفت والگویی برای دیگر هموطنان باشیم : اردتمند همه عزیزان پرویز بابایی

پاسـخ

محمدجمعه 27 مهر 1397 | 16:51

0
0

سلام و خسته نباشید خدمت تمامی کسانی که از عقل خود استفاده میکنند ، نظرات رو خوندم ،خیلی جالب بود کسایی از حق کاملا درست خود دفاع میکردن و کسانی بودن که ترس از دست داشتن افتخاراتی که متاسفانه به اسم اونها تموم میشه رو داشتن ، خدمت دوستان عرض کنم که به هیچ وجه زبانشناسان و کسانی که بر اساس علم به موضوع تصمیم میگیرند ،هیچوقت جمعیت رو دال بر قوی بودن زبان نمیشمارند ، جدای این مباحث خیلی برام جالبه کسایی که حتی هورامی حالیشون نمیشه میان راجبه ادبیات هورامی نظر میدن ،بر عکس که هورامی ها تمامی گویش های سورانی و ... را تا حدی متوجه میشوند ، بحث درمی که تمام دنیا و حتی ایرانی ها و ترک ها و .... راجب کردستان که میخوان تحقیق کنند ،در سطر اول و حتی تنها موردی که نام جهانی داره و حتی تو گینس ثبت هم شده اورامانت هست ،من نمیدونم شما اگه از یه تهرانی که میاد سنندج برا دیدن بپرسید که جاهای تاریخی که قدمت کردا رو نشون میده کجاست اولین جا اورامان رو نام میبرن ،بعد بعضی از بی سوادها و ... میان میگن شما برید منطقه خودتون و جدا بشید ،در جواب اون دسته کوته فکران بگم که اگه هورامانات و لباس ها و کفش و صنایع دستی و باغات و استادان و مدرسان و .... را از شهر شما حذف کنند شما چی برا خودتون دارید ؟؟ ***********اتفاقا روستاهای اطرافشم اسمشون هورامیه اکثرا ،؟ **********کوردهای با سواد و آگاه و با قدمت و اصالت منکر این بحث نیستن .
بعضی وقتها آدم تو یه موضوعی که نسبت به طرف مقابلش حس کم بودن میکنه به ناچار با فحاشی و توهین احساساتشو بروز میده ، همونطور که گفتم با احساسات نه با عقل و منطق ...
خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید تمامی دوستان هورامی و سورانی و ...
خطاب بنده صرفا جهت تذکر و یادآوری بود به کسانی که مثله یک دانش آموز درس های خود را نمیخوانند و میخواهند بی سواد و نا آگاه بمانند ...

پاسـخ

مهران مریوان کوردستان روژهه لاتدوشنبه 21 آبان 1397 | 23:07

0
0

سلام واسه ما مهم نیست که هورامی زبان باشه یا نه ولی اگه کورد. نیستی لطفا دیگه وقتی داری با یه فارس حرف میزنی نگو کوردم از کردستان بگو هورامان تا جایی که من بدونم اجداد من بیشتر از ۱۰۰ ساله تو مریوان هستن هورامی ها از روستا ها و کوه ها به شهر کورد نشین مریوان اومدن اگه خیلی به خودت مینازی برو یکم از کتاب های دوران تمدن سومری نگاه کن چقدر شبی کوردی سورانی هست حالا هورامی زبان هست یا چی اون به خود شما مربوطه لطفا دیگه نگویید ما کورد هستیم از مریوان چون تا جایی که بدونم مریوان هورامی نداشته اگه به خان های مریوان دقت کنید متوجه میشید

0
0
اردال هه ورامان چهارشنبه 23 آبان 1397 | 12:52

متاسفم برات کاک مهران با این طرز تفکرت

پاسـخ

یک کرمانج از شمال خراساندوشنبه 5 آذر 1397 | 00:50

0
0

متاسفانه تا وقتی که ازاین قبیل دعواهای طایفه ای و نژادی و زبانی بینمان هست درجهل مرکب ابدالدهر میمانیم همگی

پاسـخ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت زریوارخبر در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
* به دلیل تراکم نظرات ممکن است نظر شما با تاخیر تایید شود.

نام *
 

کد امنیتی