سایت خبری تحلیلی

آرشیو اخبار / بایگانی پیوند سایتی RSS
گفتگوی اختصاصی زریوارخبر با آمنه رانین در سال 94،
یکشنبه 23 دی 1397 / 22:00|کد خبر : 1585|گروه : اجتماعی

پیرترین زن مریوان اهل گماره لنگ با 123 سال سن درگذشت

" آمنه رانین " پیرترین زن مریوان با بیش از 123 سال سن و داشتن بیش از ۲۰۰ فرزند‌، نوه‌، نتیجه‌ و نبیره 23 دیماه سالجاری در روستای گماره لنگ درگذشت.

" آمنه رانین " پیرترین زن مریوان با بیش از 123 سال سن و داشتن بیش از ۲۰۰ فرزند‌، نوه‌، نتیجه‌ و نبیره 23 دیماه سالجاری در روستای گماره لنگ درگذشت.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، "آمنه رانین" مسن ترین  زن مریوان است که در روستای گماره لنگ مریوان زندگی می کند، وی متولد سوم تیرماه سال 1274 هجری شمسی می باشد.

 مصاحبه سایت زریوارخبر با "آمنه رانین"  در شهریورماه سال 94 :


پیرزن اهل و ساکن روستای گماره لنگ از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان با بیش از یک قرن زندگی خاطرات فراوانی برای گفتن داشت. وی با زندگی در میان فرزندان و دهها نوه، نتیجه و نبیره خود، گفت: پسر بزرگم که در روستا زندگی می کند بیش از 80 سال سن دارد.


آمنه رانین، گفت: زندگی آرام و خوب و خوشی داشته ام و همیشه و از اوان کودکی تاکنون در این روستا مشغول کار و فعالیت کشاورزی و دامداری بوده ام. او با بیان خاطراتی، گفت: سال 1338  محمد علی شوهرم به رحمت خدا رفت که من تقریبا 60 سال سن داشتم و از آن زمان تاکنون با فرزندانم در صفا و آرامش زندگی می کنم.


نتیجه پیر زن 20 ساله مریوانی به خبرنگار زریوار خبر، گفت: مادر بزرگ ما بیش از 120 سال سن دارد. وی با نشان دادن شناسنامه مادر بزرگش، گفت: عزیز پدر بزرگم زمانی که مادر بزرگ ما 60 سال سن داشته است فوت کرده است. آمنه رانین پیرزن مریوانی با نشان دادن شناسنامه خود به خبرنگار ما، گفت: من در ماه اول تابستان، تیرماه 1274 به دنیا آمده ام.


این پیرزن مریوانی همچنان با وجود این سن وسال کارهای روزانه خود را انجام می دهد و گاهی حتی به افراد دیگر خانواده کمک می کند. او راز طول عمرش را استفاده از لبنیات، غذاهای سالم و طبیعی می دانست.


پیرزن روستای گماره لنگ که گوش هایش سنگین شده و به سختی می شنود، به ما می گوید: شش پسر و شش دختر به دنیا آورده است که سه پسر و سه دخترم را از دست دادم.


تعداد فرزندان، نوه ها، نتیجه ها و نبیره های این پیرزن 120 ساله مریوانی بیش از 200 نفر می باشند که تعدادی از آنها در روستا و بقیه در شهر مریوان زندگی می کنند. نبیره آمنه رانین پنج سال سن دارد.


روستای گماره لنگ، روستایی از توابع بخش سرشیو مریوان که در 20 کیلومتری جاده مریوان - سقز واقع شده است.



با تشکر از ایوب تیموری کارمند کمیته امداد مریوان/ مصاحبه تنظیم شده 7 شهریورماه سال 94

 

انتهای پیام/

ZariwarKhabar Telegram Channel

نظرات بینندگان :

محمديشنبه 7 شهریور 1394 | 12:39

1
1

پيشاپش روز جهاني سالمند رو به همه سالمندان اين ديار واين خاتون بزرگوار تبريك عرض ميكنم واز زريوار خبر بابت اين گزارش مثبت تقدير

پاسـخ

کاوهشنبه 7 شهریور 1394 | 13:45

0
0

ته مه نی دریژ تر بیت انشالله

1
0
سارا دوشنبه 24 دی 1397 | 02:25

درگذشت

1
0
مه ریوانی دوشنبه 24 دی 1397 | 08:00

قربان جووان بیخوینه رو،فوتی کردوه!!!!

1
0
حه مید دوشنبه 24 دی 1397 | 08:30

کاکه برا له خه به ره که یا نوسراوه که فه وتی کردووه....!!!

پاسـخ

امیدشنبه 7 شهریور 1394 | 13:49

1
0

گمار شده است

پاسـخ

شه هروندمه ریوانیشنبه 7 شهریور 1394 | 14:14

1
0

اینشاالله نمونه یان زوربیت واویش ته من درژ وسالم بمینیت,خوش به حال بنه ماله که یان

0
0
مه ریوانی دوشنبه 24 دی 1397 | 07:59

فه وتی کردوه قربان!!!حه ر خویندتو بزانی چی نوسیاوه!؟

1
0
مه ریوانی دوشنبه 24 دی 1397 | 08:02

کوره مردوه خوا هاوااااار!!!!باشه بوچی خه به ره که ناخویننو و حه روا شتی ئه نوسن....

پاسـخ

افسونشنبه 7 شهریور 1394 | 14:44

1
0

چریکی رفتار کرده. سلامت باشد

پاسـخ

سامان محمدییکشنبه 8 شهریور 1394 | 12:11

0
0

"120 سال سن"

پاسـخ

سيدتحسين سجاديیکشنبه 8 شهریور 1394 | 23:04

0
1

سالمندان گنجينه هاي تجربه اند

پاسـخ

شهرونددوشنبه 9 شهریور 1394 | 08:20

1
0

ضمن تشکراز خبرنگار زریوارخبر وتبریک پیشاپیش روزسالمندبرای انعاکس چنین خبرهای که افرادمشابه آنها درجامعه کم می باشند لازم است چنین خبری از شبکه استانی ویادرصورت مقدوربودن ازشبکه سراسری پخش شود.

پاسـخ

جمال عزیزیانی فردوشنبه 9 شهریور 1394 | 08:42

2
10

موی سپید تو ای مادر بزرگ، کتاب پر محتوای تجربه هاست، تو گنج رنج های روزگار و تقویم نانوشته عبرت ها هستی. گفته های تو ای سالمند عزیز، روشنی بخش زیستن مان و چشمان کم سوی تو، ستاره شبستان زندگی ماست. دست های پینه بسته ات، جغرافیای دردهاست و چین های پیشانی ات تاریخ مرارت های روزگار است. پشت تو را انبوه تجربه ها خمیده است و پای تو از سنگینی عبرت ها می لغزد. به راستی تو معلم خانوده و الگوی جامعه هستی. من بر قامت به رکوع رفته تو با افتخار احترام می گذارم و بر دستان پینه بسته ات بوسه مهر می زنم و با افتخار در کلاس آموزه های زندگی تو زانوی ادب بغل می گیرم.
ضمنا از خبرنگار محترم زریوار خبر و آقای ایوب تیموری کارمند محترم کمیته امداد بخاطر این اطلاع رسانی تشکر می کنم و برای آن بانوی کهنسال هم از روستای گماره لنگ عاقبت به خیری و سلامتی را آرزومندم.

4
0
مه ریوانی دوشنبه 24 دی 1397 | 08:01

ئه ونه بیکاری ئیسه که زریبارخبر ئه خوینیتو و کامنت دا ئه نییت!!!!به خوا باشه.....

2
0
شه مال دوشنبه 24 دی 1397 | 14:55

کوره کاول فه وتیان کردووه . برارو برارو

پاسـخ

هیوااسدیدوشنبه 9 شهریور 1394 | 11:39

2
3

ضمن تقدیر وافر از کاک ایوب تیموری برای اطلاع رسانی اش و همچنین تشکر از مدیریت محترم سایت زریوار خبر // امید وارم که امثال این مادر بزرگ در کشورمان و در شهرمان زیاد باشندو ماها بتوانیم از تجربه انها بخوبی بهره لازم را ببریم و تا روزی که زنده هستند احترام انها را داشته باشیم.خداوند همه انها را عاقبت بخیر نماید(امین )

1
0
هاوکلاسی دوشنبه 24 دی 1397 | 11:58

هیییییییییییییییییییییوا گیان . سه ره خوشی بکه ن . چوون ئه و خاتونه به ریزه به ره حمتی خوا چوو

پاسـخ

مهدیسه شنبه 10 شهریور 1394 | 16:11

6
0

حضرت نوح (ع) برای پدر و مادر خود چنین دعا می فرماید (رب ّ اغفرلی و لوالدی ّ و لمن دخل بیتی مؤمناً و للمؤمنین و المؤمنات و لا تزد الظّالمین الاّ تبارا;

پاسـخ

الهامیکشنبه 12 مهر 1394 | 12:21

5
0

یا ربی عمری ته واوی دایکه کان دریژ و پر له خوشی به

پاسـخ

اژدرجمعه 10 فروردین 1397 | 16:46

0
0

خوشا

پاسـخ

معین ناظرییکشنبه 23 دی 1397 | 23:08

1
0

یاربی همو دایکان تمن دریژ بن و این چنین دایکانه مایه افتخارن

2
0
دایک دوشنبه 24 دی 1397 | 14:57

حالا این کامنت کوردی بود با فارسی؟؟

پاسـخ

محموددوشنبه 24 دی 1397 | 00:29

0
0

مگر گماره لنگ چند نفر جمعیت داره؟

پاسـخ

حجاب برتردوشنبه 24 دی 1397 | 08:33

2
0

خداوند روح این مادر بزرگ گماره لنگی را غریق رحمت خویش فرماید
انتظارم از سایت زریوار خبر این بود از لفظ مادر بزرگ یا همان دایه گه وره برای ایشان استفاده میکرد نه لفظ پیرزن گماره لنگی
در ضمن در روستای زونج کلاترزان نزدیک روستای نگل مادر بزرگی زندگی میکند که شاید هم سن همین مادر بزرگ گماره لنگی باشد که تمام منطقه اورا به اسم دایه گه وره میشناسند انتظار دیگرم از همین سایت اینه که از ایشان هم مصاحبه بعمل آورند

پاسـخ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت زریوارخبر در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
* به دلیل تراکم نظرات ممکن است نظر شما با تاخیر تایید شود.

نام *
 

کد امنیتی